Podle mě je škoda ztrácet čas na školách, když jde o CS. Nejsou na to tady vhodné školy. Nejlépe uděláš, když ten čas využiješ jinak.
Má cenu na to reagovat?
Myslim ze ma - fascinuje me jak stale preziva ten mytus ze IT je "neco jineho" a ze k tomu nejsou potreba skoly a teorie (nebo dokonce ze je LEPSI nemit zadnou skolu). Verim ze to mohlo platit nekdy na prelomu 80/90 let, kdy temer zadna skola nenabizela cisty IT obor a lide se zajmem o programovani se hlasili treba na FEL, kde az teprve po 3 letech utrpeni s vsemoznou elektrotechnikou mohli zacit nejak programovat, typicky ale tak, ze se to nedalo v praxi absolutne pouzit.
Jenze dnes jsme o ctvrtstoleti jinde a existuje mnoho ciste IT fakult, kde studenti ziskaji dost slusny zaklad, nauci se programovat a prestoze neco samozrejme zapomenou, alespon tusi ze nektere veci existuji.
Proste stejne jako v kazdem jinem oboru, teorie neni samospasna, ale pokud teorii neznam, mam dost silnou nevyhodu.
Ja na to koukam hlavne z pozice cloveka, ktery neuveritelne trpi tim, jak spousta programatoru nedokaze napsat ani malicko slozitejsi regularni vyraz, absolutne netusi, ze existuje nejake funkcionalni programovani, maji naucene sve antipatterny jak obchazet veci, kterym nerozumi, skutecne patterny neznaji, unittesting je pro ne nejaka divna moda a do toho vseho maji pocit, ze diky tomu, ze takto pracuji vice nez 15 let, ze jsou opravneni "poucovat" mladsi kolegy a rozhodovat o dulezitych vecech.
Netvrdim ze KAZDY absolvent informacni VS je lepsi nez neabsolvent, samozrejme existuji naprosti tupci, kteri projdou VS jen diky obrovske trpelivosti s opakovanim vsech zkousek, schopnosti dobre podvadet a opisovat a kteri maji dost drzosti nechat si psat semestralky od chytrejsich kolegu, a po promoci stale nebudou tusit, jakou magii se pismenka kodu promeni v dialogove okenko.
Take existuji skveli programatori, kteri travi svuj volny cas ctenim knih o programovani, samostudiem, uci se nove pristupy a jazyky a treba i vedi, co je to monoid. To jsou ovsem vyjimky, ktere by bylo velmi nerozumne zamenovat za typicky pripad.
Ve skutecnosti bude prumerny absolvent IT VS vyrazne lepsi programator nez neabsolvent. Kod prumerneho absolventa bude citelnejsi, prehlednejsi, prenositelnejsi, lepe testovatelny a lepe strukturovany. Prumerny neabsolvent bude produkovat neskutecne komplikovane chaoticke kusy kodu, ktere nepujde testovat, ve kterem se nikdo (vcetne jeho tvurce) nevyzna a ktere bude vzdy levnejsi cele prepsat nez se je snazit refaktorizovat. A do toho vseho se nas mily absolvent odmita ucit cokoliv noveho a jakekoliv me snahy ho presvedcit, ze jinak to de lepe, povazuje za osobni utok, pricemz vsem kolem se snazi vnutit svoje odporne zlozvyky, ktere mylne vydava za "zkusenosti".
Za me muzu rict, ze kdyz budu prizvan k pohovorum se dvemi 24letymi uchazeci o praci v nasi firme, z nichz jeden bude absolvent informatiky na MFF UK a druhy bude samouk, ktery ma jako nejvyssi vzdelani gympl, tak bez u me ma absolvent okamzite nekolik bodu navic, aniz cokoliv rekne, a samouk se bude muset HODNE snazit, aby me presvedcil, ze je prakticky pouzitelny programator. A i kdyz by nakonec v testu meli uplne shodne vysledky, doporucim radeji absolventa.