Nejde o to se hádat o sumě, což je v podstatě notace obsahující index a nějakou smyčku v krkolomném zápisu vynalezeném v době, kdy o nějakých počítačích neměli ani tušení. Funkce +, -, *, / apod. můžou úplně v pohodě pracovat na seznamu prvků. A samozřejmě je dost rozdíl, jestli se bavíme tady ve fóru bez pareditu a bez rainbow parens, nebo v nějajém slušném editoru. To je asi jako porovnávat zápis takhle v textu s výstupem z LaTeXu.
A jinak v prefixové notaci se krátí úplně v pohodě, protože to děleno mám před a zápis si dám na řádky pod sebe úplně stejně jako s dlouhou vodorovnou čarou. Obecně ale netuším, proč bych to dělal, když to v pohodě upraví kde jaký CAS typu WolframAlpha a já můžu dělat zajímavější věci. A hlavně většina lidí sice umí krátit, ale už neumí vzoreček upravit pro minimalizaci odchylky z důvodu FP výpočtů, takže to stejně dáte do prográmku typu:
https://herbie.uwplse.org/Protože spočítat to je pro většinu věcí opakování práce, kterou udělali chytřejší dávno v minulém tisíciletí. Dnes je to o aplikaci vzorů, propojení zdánlivě nesouvisejících věcí pro vyšší přidanou hodnotu. Když vím, že pružiny můžu popsat diferenciálními rovnicemi, tak můžu dělat věrné pružinové animace na frontendu i když to všemi mastmi mazaní autoři garance zaměstnání jménem CSS nebyli schopni dát dohromady rovnou dobře a doteď se podobné funkce dělají napůl, bez kontroly stavu, bez navazování animací atd. No a hádejte v čem se ten systém, který to dělá v pohodě při 60 FPS programoval? Ano, v ClojureScriptu.
Vzhledem k tomu, kolik lidí potřebuje sčítat, odčítat, dělit, násobit a počítat procenta vs lidi co potřebují vyšší matematiku je možná lepší se zaměřit na tu první skupinu a podpořit je jednodušším přístupem a té druhé prostě otevřít obzory a nechat je si vyšlapat cestičky, které potřebují, protože ty stejně běžný učitel na typické škole spíše brzdí. Prostě když máte dítě ve třídě, které kvadratické a dost možná kubické rovnice zfleku vidí vs učitele, který se k nim složitě dopracovává, přestože dělá to samé třeba 20 let, tak uděláte nejlépe, když jen subtilně dodáváte materiály a výzvy + učíte třeba mezilidské kompetence, které typicky takový učitel ale taky nemá a to dítě s IQ 150+ by potřebovalo často jako prase drbání. Z hlediska matematiky takovému dítěti nemáte moc co dát. Já patřím k té první skupině normálních lidí, mám dost přátel, kteří patří spíš k té druhé skupině.
Proč všechno učíme tak, jako že to budeme dělat na tabuli a papíru do konce věků? Kancelářské práce jsou tabulkové procesory + možná databáze, to samé různí manažeři a finančníci. Inženýři třeba napíšou nějaký prográmek, zase soubor nebo databáze pro vstup. Spíš už je užitečné, pokud něco, mít nějakou intuici v hlavě. Jestli něco může takto vyjít, či ne. Trénovat odhad zkrátka. Ano, plochu obdélníku by asi lidi mohli spočítat s tesařskou tužkou na zdi, ale v praxi možná je užitečnější, když použijou výkres a laserový metr s odpovídající funkcí. Stejně jsme dnes v situaci, kdy od průměrného pracanta můžete chtít akorát vstup. Aritmetiku si radši dělejte někde jinde a i ten vstup radši různě validujte kontrolními součty. Můžete to rozporovat, můžeme se handrkovat, ale pozorování z praxe vyvrátit nemůžete. A než abych přicházel o peníze, tak těm těžařům dřeva udělám krásnou tabulku na ty rozměry které potřebují, zalaminuju, protože všechna ta práce se po jednom dni, kdy nařežou klády optimálně bohatě zaplatí a všichni budou spoko, protože budou prémie.
Ale jako klidně se tvařme, že se znalost matematiky ve společnosti zlepšuje, že se nám prodlužuje pozornostní křivka, že nemusíme přemýšlet nad a zkoušet nové přístupy. Pak se ale nedivme, že ti šikovnější pracují od nás pro někoho v zahraničí na dálku v lepším případě a nebo zcela odejdou jinam.