Pošta z Gmail.com má zpoždění několik hodin

Pošta z Gmail.com má zpoždění několik hodin
« kdy: 15. 12. 2025, 23:59:50 »
Nerozumím tomu a nestalo se mi to poprvé, mám s tím zkušenost z různých adres, takže není to vázáno na určitou doménu.


Protože ho MTA Googlu se zpožděním odeslalo? S dobou to nijak nesouvisí; mail není instant messenging a může to mít i na straně Googlu tisíc a jeden důvod.

A co je na straně příjemce? Třeba greylisting dokáže potrápit, zejména pokud odesílající "SMTP MTA řešení" opakuje pokus o odeslání z různých IP adres... Ale problematických konfigurací na přijímajícím mailserveru se dá vymyslet víc.

Protože ho MTA Googlu se zpožděním odeslalo? S dobou to nijak nesouvisí; mail není instant messenging a může to mít i na straně Googlu tisíc a jeden důvod.
Nevěděl jsem co je MTA, nikdy jsem nebyl na straně serveru, dám se do toho. E-mail není instant messenging, ale zpravidla přijde po několika minutách od odeslání. Předpokládám, že je to na straně Google.

A co je na straně příjemce? Třeba greylisting dokáže potrápit, zejména pokud odesílající "SMTP MTA řešení" opakuje pokus o odeslání z různých IP adres... Ale problematických konfigurací na přijímajícím mailserveru se dá vymyslet víc.
Já žádný greylist nemám, s tím se naopak nesetkávám u nikoho jiného, než u  toho gmailu. Připadá mi až paranoidně zabezpečený.


Kit

  • *****
  • 945
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Pošta z Gmail.com má zpoždění několik hodin
« Odpověď #5 kdy: 16. 12. 2025, 07:38:50 »
Zkus prozkoumat hlavičky v přijatém e-mailu. Tam najdeš časová razítka a servery, přes které to šlo.

Re:Pošta z Gmail.com má zpoždění několik hodin
« Odpověď #6 kdy: 16. 12. 2025, 08:54:10 »
Není to na straně odesílatele (GMailu), je to na straně příjemce. Pravděpodobně greylist – poprvé e-mail odmítne a očekává, že legitimní odesílatel e-mail zkusí odeslat znovu, zatímco spammer se na to vykašle. Obvykle v datech, podle kterých se posuzuje, zda je e-mail stejný, figuruje i IP adresa odesílatele. Cloudoví odesílatelé se někdy snažili další pokusy o odeslání dělat z toho samého serveru, aby se přes greylist dostali brzy. GMail je ale u spousty serverů na whitelistu, tak je možné, že se o tohle nesnaží. Podobně by se to mohlo s greylistem stát i kdyby odesílatel zkoušel jednou komunikaci přes IPv4 a jednou přes IPv6. Případně kdyby měl příjemce více serverů se stejnou prioritou, ale to by pak byl problém u všech odesílatelů.

Se zabezpečením odesílatele to nemá nic společného. Pro odesílatele je naopak nejbezpečnější e-mailu se co nejdřív zbavit, tj. odeslat ho.


jjrsk

  • *****
  • 859
    • Zobrazit profil
....
Já žádný greylist nemám, s tím se naopak nesetkávám u nikoho jiného, než u  toho gmailu. Připadá mi až paranoidně zabezpečený.
To sou zas rady ....

Abys zjistil pricinu, musis se podivat do logu toho serveru na ktery to pomalu chodi. Nikde jinde nic nezjistis.

A pak se nauc, ze mail funguje presne stejne jako papirova posta. Vhodis neco do cerny diry, a mozna to nekdy nekde casem na opacnym konci vypadne ... a mozna taky ne.

Jinak soudruzi z guuglu uplatnujou ruzny reputacni kriteria a uplne v klidu muzou z nejakyho duvodu ty maily drzet u sebe oni. Na svy strane (toho serveru) muzes maximalne overit, ze ti fungujou takovy ty veci jako spf/dmarc/... ze mas v dns co tam ma byt (treba ti to posilaj nekam jinam) .... Pokud mas totiz v dns treba 2x mx, normalni mta to zkusi na ten primarni a kdyz se nepodari, instatne jde na sekundar, ale guugl ...



Re:Pošta z Gmail.com má zpoždění několik hodin
« Odpověď #9 kdy: 16. 12. 2025, 18:42:09 »
Není to na straně odesílatele (GMailu), je to na straně příjemce. Pravděpodobně greylist – poprvé e-mail odmítne a očekává, že legitimní odesílatel e-mail zkusí odeslat znovu, zatímco spammer se na to vykašle.

Greylisting je málokdy nastaven na víc, než nízké desítky minut. Ono ani nemá smysl nastavovat ho na víc; k odfiltrování velké části spammerů stačí těch minut klidně jen pět nebo deset. Z praxe. Navíc z greylistu odesílatel většinou přechází do whitelistu a minimálně v dohledné době pak už greylistován není.

Re:Pošta z Gmail.com má zpoždění několik hodin
« Odpověď #10 kdy: 16. 12. 2025, 19:55:17 »
Greylisting je málokdy nastaven na víc, než nízké desítky minut. Ono ani nemá smysl nastavovat ho na víc; k odfiltrování velké části spammerů stačí těch minut klidně jen pět nebo deset. Z praxe. Navíc z greylistu odesílatel většinou přechází do whitelistu a minimálně v dohledné době pak už greylistován není.
Ono ani tak nejde o to, na jaký čas je nastaven greylisting – původně tam nebýval žádný čas, prostě stačil druhý pokus. Je možné, že někde už je greylist aplikován tak, že druhý pokus nesmí přijít rychle.

Podstatné je to, že odesílatel se zpravidla do opakovaného pokusu o odeslání nehrne hned, chvíli počká – aby cílový systém měl šanci se spravit a e-mail přijmout. A rozestupy těch pokusů se obvykle postupně prodlužují. Takže podruhé to odesílatel zkusí třeba za 5 minut po prvním pokusu o odeslání, potřetí za 15 minut a počtvrté za hodinu.

No a pokud těch odesílajících serverů je víc, tak se třeba s pěti odesílajícími servery rázem dostanete na několik hodin.

No a vhledem k tomu, že servery Googlu obvykle bývají whitelistovány, možná si Google zbytečně nekomplikuje život tím, aby byl hodný na uživatele greylistu.

Každopádně pro vyřešení tohoto problému je potřeba zajistit si přístup k logům přijímajícího MTA a porovnat časy, kdy byl server odeslán uživatelem GMailu (to bude čas v hlavičkách e-mailu), kdy došlo k prvnímu pokusu o doručení e-mailu MX serveru pro danou doménu, kdy byly další pokusy o doručení a kolik jich bylo, kdy MX server e-mail skutečně přijal, a kdy pak byl doručen do schránky uživatele. Protože ten problém bude někde na straně příjemce – nejspíš greylisting, ale také to může být třeba nějaká zasekávající se antispamová či antivirová kontrola nebo něco takového.

Re:Pošta z Gmail.com má zpoždění několik hodin
« Odpověď #11 kdy: 16. 12. 2025, 20:28:36 »
Z mé strany ještě vysvětlivka termitologická:

MTA = Mail Transfer Agent = serviska, která převezme e-mail a něco s ním udělá, v zásadě ho předá někam dál, obvykle protokolem SMTP
Příklady: sendmail, postfix, exim, exchange server, kerio, ...

Nevím, jestli sem řadit i servisky, které umožňují "vybírat příchozí mailbox" protokoly POP3 nebo IMAP (cyrus, dovecot apod.)
Popravdě ten ekosystém na mailserveru se skládá z řady různých služeb a službiček, které si toho černého petra postupně všelijak předávají.

MUA = Mail User Agent = aplikace, která se baví s uživatelem: Outlook (dříve Exchange klient), Thunderbird, Apple Mail, kdysi Eudora, Pegasus, na unixu třeba mutt, (al)pine...
Asi by sem patřily i všelijaké webové front-endy pro práci uživatele s mailboxy a zprávami.

Klasický řetězec přenosu e-mailové zprávy může vypadat asi takto:

MUA -> odesílající SMTP MTA -> přijímající SMTP MTA -> local delivery -> IMAPd -> MUA

Těch SMTP MTA může být po cestě i víc, nebo třeba jenom jeden (dva uživatelé téže organizace) a jsou i další možnosti.

Správně píše Kit: zkuste mrknout do nastřádaných "hlaviček" e-mailu, co prolezl. (Terminologicky možná správněji se jedná o "obálku".) Prostě to znamená zobrazit surový zdrojový text zprávy včetně všech úvodních řádek, které si e-mailový klient (MUA) v základní konfigurace milosrdně nechá pro sebe.

Hlavičky sice nejsou až tak podrobné jako log přijímajícího mailserveru (MTA a jeho pomocníčků), ale zato jsou k dispozici, protože jsou součástí zprávy - jenom potřebujete v MUA vhodným způsobem vyvolat dávivý reflex, aby Vám low-level obsah zprávy předvedl v celé kráse. Nebo zprávu uložit nastojato do souboru na disku a otevřít textovým editorem (notepad apod.)