Stavba elektrokola na solární pohon

Stavba elektrokola na solární pohon
« kdy: 29. 06. 2023, 20:06:16 »
Zdravim

V poslednich letech se zlepsuje efektivita solarnich panelu a baterek, a take klesa cena. Proto je moznost, ze by byl (alespon v ramci navrhnuti) realizovatelny jeden muj prez 20 let stary plan-sen. Jedna se o elektrokolo, ale na solarni pohon, ktere by bylo vyuzitelne pro zejmena letni cestovani (v zime to bude horsi).

Samotne kolo by melo mit nejake misto na tasky, batoh a hlavne strechu, ktera by byla pokryta solarni folii - solarnimi panely (tj. velka plocha) Protoze intenzita svetla se ruzni podle pocasi a denni doby, soucasti by byla i baterie (tak jako u normalnich elektrokol). Strecha resop. kapota by zaroven chranila pred destem (to i v prubehu kempovani).

Idealni by bylo, aby alespon v dlouhych letnich dnech, kdy je malo oblacnosti, mohlo solarni elektrokolo jet nonstop alespon 30 km/h po rovine bez nutnosti slapani (rekneme za predpokladu, ze clovek plus zavazadla ma dohromady 100 kg, v CR nebo  v Polsku v oblasti, kde je rovina, Slunce je 12+ hodin nad obzorem a oblacnost je minimalni). V pripade vetsi oblacnosti, deste, nebo obdobi s kratsimi dny by se musely udelat zastavky na dobijeni. Stejne tak do kopce bude na lehci prevod rychlost vyrazne nizsi, pri jizne z kopce by bylo naopak mozne castecne dobijet.

Co si o tom myslite ? Je mozne neco takoveho realizovat a kolik by to mohlo stat ? Nebo je to spise nerealizovatelne, popripade se musi zmenit navrhovane parametry ?
« Poslední změna: 29. 06. 2023, 20:39:07 od Petr Krčmář »


_Jenda

  • *****
  • 1 599
    • Zobrazit profil
    • https://jenda.hrach.eu/
    • E-mail
Re:Je mozne postavit elektrokolo na solarni pohon
« Odpověď #1 kdy: 29. 06. 2023, 20:27:48 »
http://www.arachne.cz/
https://www.thesuntrip.com/

a další odkazy které vyklikáš a najdeš podle klíčových slov co na těch webech píšou

Re:Je mozne postavit elektrokolo na solarni pohon
« Odpověď #2 kdy: 29. 06. 2023, 20:38:36 »
Jenda

Druhy web je ve Francouzstine, coz uplne neovladam (vubec), nicmene existuje google prekladac a weby primo v Anglictine. Na obrazcich je strecha se solarnimi panely pouza vodorovna, tj. neefektivnejsi, kdyz je Slunce hodne vysoko nad obzorem. Nebyla by lepsi kapota tvarovana do elipsoidu ? Lepsi efektivita, kdyz neni Slunec blizko nadhlavniku, ale zvysi se odpor vzduchu.

Re:Stavba elektrokola na solární pohon
« Odpověď #3 kdy: 29. 06. 2023, 20:53:40 »
Ten druhý web má nahoře přepínání mezi angličtinou a francouzštinou.
A je tam odkaz na hezkou fotogalerii https://www.thesuntrip.com/en/the-most-incredible-solar-bikes/

A na prvním odkaze je M. Polák, jeden ze zakladatelů Pirátské strany - klidně ho můžeš zkusit kontaktovat a získat nějaké rady a zkušenosti. https://wiki.pirati.cz/lide/michael_polak
« Poslední změna: 29. 06. 2023, 20:58:51 od Tomas-T »

Kit

  • *****
  • 707
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Stavba elektrokola na solární pohon
« Odpověď #4 kdy: 29. 06. 2023, 21:00:52 »
Mohlo by to být funkční, ale obávám se velkého vlivu větru, zejména nárazového.


CPU

  • *****
  • 801
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Stavba elektrokola na solární pohon
« Odpověď #5 kdy: 29. 06. 2023, 21:01:07 »
Takovej Jan Tleskač by to postavil rovnou i lítací!

Mohlo by to být funkční, ale obávám se velkého vlivu větru, zejména nárazového.

Proto by to rozhodně mělo být litací! Přímo si to o to říká!

Re:Stavba elektrokola na solární pohon
« Odpověď #6 kdy: 29. 06. 2023, 23:09:50 »
To nebude složité odhadnout.
Vemte elektrokolo, kapacitu baterie a jeho dojezd. Tím získáte spotřebu energie na ujetou vzdálenost.
Pak se podívejte, kolik energie dokáže vyrobit solární elektrárna na metr čtvereční panelů v období a místě, ve kterém byste si představoval jezdit.
Když to pak zkombinujete s plochou panelů na kole, měla by vám vyjít rychlost, jakou to bude schopno průměrně jet.

Osobně tipuji, že to nemá smysl. Ale počítat to nebudu.

To už více věřím tomu, že solární panel (s baterií) může pomoci při šlapání; třeba do kopce. Ale pořád to stát za tu zvýšenou hmotnost, vyšší těžiště a větší odpor vzduchu.

A kolik to bude stát? Cena za materiál bude zanedbatelná, protože to budou vyšší stovky hodin práce. Ale když práci vynechám, protože to děláte z nadšení, tak to bude elektrokolo + ty panely (si dohledejte sám) + konstrukce, na které to bude.

V každém případě se nenechte odradit skeptiky, jako jsem já, a s chutí do toho.
« Poslední změna: 29. 06. 2023, 23:14:03 od Sinuhet »

alex6bbc

  • *****
  • 1 624
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Stavba elektrokola na solární pohon
« Odpověď #7 kdy: 30. 06. 2023, 00:06:52 »
jak moc je sehnatelny ohybaci solarni panel a jakou ma cenu?

ja bych to videl tak, ze nejvetsi energetickou hustotu ma furt benzin, u nas po meste jezdi chlap na kole s pidi spalovacim motorem. do nejakeho objemu nepotrebuje technickou a krasne mu to fici na petku benzinu.

Kit

  • *****
  • 707
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Stavba elektrokola na solární pohon
« Odpověď #8 kdy: 30. 06. 2023, 00:08:00 »
Napadla mě varianta, že by panely a baterie nebyly na samotném kole, ale na přívěsu.

alex6bbc

  • *****
  • 1 624
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Stavba elektrokola na solární pohon
« Odpověď #9 kdy: 30. 06. 2023, 00:11:56 »
Napadla mě varianta, že by panely a baterie nebyly na samotném kole, ale na přívěsu.

to uz by mohl mit bezne kolo a elektro pohaneny prives co by kolo tlacil.

Re:Stavba elektrokola na solární pohon
« Odpověď #10 kdy: 30. 06. 2023, 00:48:34 »
Napadla mě varianta, že by panely a baterie nebyly na samotném kole, ale na přívěsu.
to uz by mohl mit bezne kolo a elektro pohaneny prives co by kolo tlacil.
Vymýšlíte už vymyšlené  :)

Re:Stavba elektrokola na solární pohon
« Odpověď #11 kdy: 30. 06. 2023, 13:56:06 »
Sinuhet

Vyssi stovky hodin prace ? To je jak bakalarka s tezsim tematem. Pro vetsinu studentu jsou vyssi stovky hodin prace tak na diplomku. Ja teda do diplomky dal hodne a zadani bylo tezke, celkem 3500-4000 hodin prace jsem do toho dal. Tyden ma 168 hodin. Ale ve volnem case se k tomu clovek dostane jen na rekneme na par hodin tydne max 15. Takze by to stavel stad pul roku. To je premrstene.

Material, tam ta cena vychazi k 100 k, ale muze to byt i mene.

S baterii okolo 600 Wh (baterie za cca 500 Eur) po rovine 80 kg clovek ma dojezd cca 110 km a do kopce okolo 55 km (uvadi tam stredni asistenci, takze asi to i bude se slapanim). I kdyz to bude bez slapani, tak kapacita baterie je okolo 2 MJ, to je 22-25 kJ na kilometr. Pri rychlosti 30 km/h je to 1 km za 120 s a tedy vykon motoru 200 W (Vypoctene hodnoty trochu navyseny oproti presnemu cislu). S vetsim poctem zavazadel nebo i privesem bude a se strechou bude portreba 300-400 W pro 30 km/h na rovine.

Jaky potrebujeme vykon pro urcitou rychlost ? Sila valiveho odporu linearne roste jen s hmotnosti a nezavisi na rychlosti (zjednodusene). Potrebny vykon roste s prvni mocninou rychlosti. Sila odporu vzduchu roste z sruhou mocninou rychlosti a pozadovany vykon pro prekonani roste se 3. mocninou rychlosti.

Vykon solarniho panelu je okolo 200 W/m2 co jsem se koukal, 250 W za standardnich testovacich podminek, casto v realu to bude i pod 200 W. To znamena, ze je potreba plocha 2 m2, pak by to melo ve slunecnem dni stacit. Ale pro jistotu je lepsi plocha 3 m2 (s privesem muze byt i vice).


Re:Stavba elektrokola na solární pohon
« Odpověď #12 kdy: 30. 06. 2023, 14:10:17 »
Jen nezapomeň, že pokud by to mělo jezdit 30km/h a bez šlapání, tak to potřebuje registraci, SPZ a pojištění.
Bez toho jen dopomoc ke šlapání (třeba i 99% z celkového výkonu) s limitem 25 km/h.

Karmelos

  • *****
  • 1 027
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Stavba elektrokola na solární pohon
« Odpověď #13 kdy: 30. 06. 2023, 14:12:22 »
Sinuhet

Vyssi stovky hodin prace ? To je jak bakalarka s tezsim tematem. Pro vetsinu studentu jsou vyssi stovky hodin prace tak na diplomku. Ja teda do diplomky dal hodne a zadani bylo tezke, celkem 3500-4000 hodin prace jsem do toho dal. Tyden ma 168 hodin. Ale ve volnem case se k tomu clovek dostane jen na rekneme na par hodin tydne max 15. Takze by to stavel stad pul roku. To je premrstene.

Material, tam ta cena vychazi k 100 k, ale muze to byt i mene.

S baterii okolo 600 Wh (baterie za cca 500 Eur) po rovine 80 kg clovek ma dojezd cca 110 km a do kopce okolo 55 km (uvadi tam stredni asistenci, takze asi to i bude se slapanim). I kdyz to bude bez slapani, tak kapacita baterie je okolo 2 MJ, to je 22-25 kJ na kilometr. Pri rychlosti 30 km/h je to 1 km za 120 s a tedy vykon motoru 200 W (Vypoctene hodnoty trochu navyseny oproti presnemu cislu). S vetsim poctem zavazadel nebo i privesem bude a se strechou bude portreba 300-400 W pro 30 km/h na rovine.

Jaky potrebujeme vykon pro urcitou rychlost ? Sila valiveho odporu linearne roste jen s hmotnosti a nezavisi na rychlosti (zjednodusene). Potrebny vykon roste s prvni mocninou rychlosti. Sila odporu vzduchu roste z sruhou mocninou rychlosti a pozadovany vykon pro prekonani roste se 3. mocninou rychlosti.

Vykon solarniho panelu je okolo 200 W/m2 co jsem se koukal, 250 W za standardnich testovacich podminek, casto v realu to bude i pod 200 W. To znamena, ze je potreba plocha 2 m2, pak by to melo ve slunecnem dni stacit. Ale pro jistotu je lepsi plocha 3 m2 (s privesem muze byt i vice).

To je snad lepší místo kola stavět rikšu s přívěsem, ne???
Gréta je nejlepší.

CPU

  • *****
  • 801
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Stavba elektrokola na solární pohon
« Odpověď #14 kdy: 30. 06. 2023, 14:37:25 »
To je snad lepší místo kola stavět rikšu s přívěsem, ne???

Jan Tleskač by nikdy nestavěl žádnou rikšu a když, tak jedině lítací!

BTW, když začneš stavět Rikšu, tak už rovnou můžeš stavět elektroauto a když už stavíš elektroauto, tak rovnou můžeš stavět elektroletadlo a když stavíš elektroletadlo, můžeš začít stavět elektroraketu...

IMHO je to celé totální blbost.

A tohle je taky slušná blbost:


Na kole jsi pomalej a takhle budeš i velkej, asi jako dva kolom*di vedle sebe a dva kolom*di vedle sebe jsou na přeshubu. Takže buď tě sejme kamion nebo hulibrk z přepravní firmy, nebo tě úplně jinak sejmou policajti. Nejpozději, až budeš objíždět díru v naší krásné silnici nebo bábu na jiném elektrokole.

BTW, týpek na fotce má pohon v zadním kole vozíku. Kdo někdy couval s přívěsem ví, co připojený vozík umí dělat.
Pohon by tak byl lepší středový nebo v "prostředním" kole, protože pohon v předním kole je pekelně neefektivní.
« Poslední změna: 30. 06. 2023, 14:42:37 od CPU »