Dík za zastání, nicméně je pravda, že mohu hodnotit pouze provinční VŠ. Už mnohokrát jsem slyšel, že skupina (ČVUT/VUT/MU/KU/...
) nemá nic společného s provinčníma/soukromejma školama. Neříkám, že nemůže existovat světlá výjimka nebo třeba profesor, který to někde táhne, ale pokud srovnám provinční/soukromou školu, které srovnávat mohu a studium v USA na řekněme "ne moc dobré univerzitě" v rozsahu, který znám (dokumenty, přednášky, vedení výuky), je to prakticky nesrovnatelné. Kamarádům jsem pomáhal studovat VŠ v USA a mohu prohlásit, že mě to opravdu něco dávalo. Rozvedu to v oblasti databází, tady jsem "studoval" databáze 2 semestry, tj. koukl se, naučil, napsal test, dostal za jedna a to tak, že šlo především o to, aby člověk uměl paouškovat, skutečná znalost principů se vůbec nevyžadovala. Oproti tomu v USA bylo informací na první pohled MNOHEM méně, šlo jim především o naučení se principů s tím, že papouškovat chytré věty je k ničemu. Koukal jsem na to jako z jara, řekněme "závěrečná" práce v prvním semestru vypadala tak, že se jednalo o seznam studentů a student měl vypracovat návrh databáze s optimálním množstvím tabulek a popsat principy, které jsou důležité. Na slovíčka se nehrálo, šlo o to, mít to v hlavě. Když to v hlavě máš, chápeš, jak to funguje, tak to určitě nezapomeneš a nebo si na to hned vzpomeneš, když umíš jen papouškovat nějaké fráze, za dva roky to je z hlavy venku. Proto chválím školy v USA a proto považuji papír z VŠ v ČR (řekněme mimo těch výše jmenovaných) za pouhý papír. Kdo na VŠ sedí a SÁM se učí, to co ho zajímá, ten vlastně supluje to, co se dělá na VŠ v USA jako hlavní náplň studia. Jo a taková libůstka, já měl vždy zapsaných něco okolo 6-8 předmětů v semestru, kamarádi měli zapsané 4. Já se zabýval tím, jak nakreslit krásný a formálně správný vývojový diagram, oni studovali principy.
Já měl kvákat o rozdílu architektur, oni si simulovali průběhy v ALU na jejich nástrojích a pracovali v ASM a koukali, co se kde děje.
Chápu, že řadě papoušků vyhovuje sedět na větvi a papouškovat, ale k čemu takový papoušek je?
USA nemám rád, fakt že ne, ale musím bohužel uznat, že VŠ školství v USA, alespoň v rozsahu, který jsem mohl poznat, je podstatně lepší.
Krásná je tam i svoboda toho, co se chce člověk učit, tady ti prostě nasekají povinné a nepovinné předměty, cca 8 na semestr, oni mají možné kombinace, které si volí. Tj. už od začátku se mohou díky vhodné kombinaci připravovat na to, co budou. Programátor studuje hlavně programování a databáze, budoucí databázový specialista si nabere víc modelování dat, ale zase vynechá sítě, správce IT si nabere víc síťařiny, atd.