Jak učit dětičky na základní škole?

qelurg

  • ****
  • 381
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Jak učit dětičky na základní škole?
« Odpověď #45 kdy: 15. 11. 2024, 05:19:47 »
Linux není důležitý obsah.

Pěkný pokus o flame :-)
Konstatování holé skutečnosti.


Re:Jak učit dětičky na základní škole?
« Odpověď #46 kdy: 15. 11. 2024, 09:13:41 »
Linux není důležitý obsah.

Pěkný pokus o flame :-)
Konstatování holé skutečnosti.

Že by sraz trolů? Bez Linuxu byste sem ani nemohli napsat svou pomýlenou "pravdu".

Máte potřebu sem dávat své "názory" (IMHO: hraničící se lží), bez znalosti kontextu a bez adekvátních argumentů.
Povězte nám raději o svých zkušenostech se vzděláváním žáků v IT. Co se vám osvědčilo.

BTW: Mám ve 4.třídě jednu holčičku, která prosazuje svůj "názor" podobným způsobem.
V jejím omezeném vidění světa není důležité nic, kromě K-popu :-)

Re:Jak učit dětičky na základní škole?
« Odpověď #47 kdy: 15. 11. 2024, 12:35:29 »
No jo, sraz trollů. Že bychom bez linuxu nemohli psát na server o linuxu  je nepochybně pravda, ale dost banální. Kdyby neexistovaly parní lokomotivy nebo rakety, tak bychom taky nemohli psát na server o parních lokomotivách nebo raketách, protože by prostě nebyl.
Jestli to bylo míněno tak, že bez linuxu, ve kterém ten server běží, by to nefungovalo, tak na to přesně sedí podobenství s K-popovou holčičkou. Namátkou bez elektřiny by to nefungovalo, bez PVC by to nefungovalo, bez změny 11-cis na all-trans by se nikdo nedíval, bez žádné z mnoha takových jednotlivostí by to nefungovalo tak, jak to je, ale zároveň žádná z nich není natolik zásadní, aby to bez ní nemohlo fungoval v trochu jiné podobě. A v celém řetězci lze zrovna operační systém serveru nejsnáz vyměnit bez dopadu na ostatní články.

Ale k věci: když chci děti učit pracovat s elektřinou a s IT z toho konce "od železa", tak o linuxu nemá smysl vůbec mluvit, protože nemá smysl mluvit o operačním systému. To je v té chvíli úplně nepochopitelný abstraktní koncept.

Re:Jak učit dětičky na základní škole?
« Odpověď #48 kdy: 15. 11. 2024, 13:52:27 »
Lidi, proboha... To fakt myslíte vážně?
Vždyť to co tady na mě zkoušíte je někde na úrovni placaté Země.
Neuvědomujete si tu neskutečnou míru hlouposti a malosti, která za takovými výroky, bez znalosti jakýchkoliv podrobností, je?

Za prvé: Neučím děti na prvním stupni ZŠ "Linux", když je to nezajímá nebo to nepotřebují.
Za druhé: Velmi rád je naučím něco o Linuxu, když o něj mají zájem a mají pro něj využití.

Co s toho je špatně?

Předpokládám, že každý kdo do vzdělávacího procesu, jako učitel, vstupuje, buď učí to co "má určeno (RVP/ŠVP/TP)", nebo to co má zájem učit. Rozhodně vám nebudu hanět pokud budete chtít děti naučit něco o elektřině, nebo to vezmete "od železa".  Proč máte potřebu, ze svého omezeného pohledu (i můj pohled je mnoha směry omezený), hanět něco, co pro všechny zúčastněné bylo pozitivní a přínosné.
Tomu klukovi z videa je teď 16 let a baví ho upravovat a kompilovat jádra Linuxu, které nasazuje na mobily. O některých oblastech Linuxu ví víc než já. Běžte mu říc do očí, že Linux není důležitý :-)

BTW: Co je OS chápou i děti v první třídě, když jim to vysvětlíte vhodným způsobem k jejich věku. Ano, je to abstraktní pojem. Stejně jako stovky jiných abstraktních pojmů, které chápou také.

Mohu se zeptat na vaše zkušenosti s výukou na IT?
« Poslední změna: 15. 11. 2024, 13:57:05 od Mintaka »

qelurg

  • ****
  • 381
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Jak učit dětičky na základní škole?
« Odpověď #49 kdy: 15. 11. 2024, 15:10:36 »
Linux není důležitý obsah.

Pěkný pokus o flame :-)
Konstatování holé skutečnosti.

Že by sraz trolů? Bez Linuxu byste sem ani nemohli napsat svou pomýlenou "pravdu".

Máte potřebu sem dávat své "názory" (IMHO: hraničící se lží), bez znalosti kontextu a bez adekvátních argumentů.
Povězte nám raději o svých zkušenostech se vzděláváním žáků v IT. Co se vám osvědčilo.

BTW: Mám ve 4.třídě jednu holčičku, která prosazuje svůj "názor" podobným způsobem.
V jejím omezeném vidění světa není důležité nic, kromě K-popu :-)
Ta holčička má k-pop, vy zase linux, oba jste stejně zaslepení a bez rozhledu.


Re:Jak učit dětičky na základní škole?
« Odpověď #50 kdy: 15. 11. 2024, 15:53:49 »
Citace
Ta holčička má k-pop, vy zase linux, oba jste stejně zaslepení a bez rozhledu.
Vy mě znáte? Víte co dělám, jaký mám rozhled, životní hodnoty a cíle, že mě chcete soudit?

Možná máte nějakou představu o Linuxovém fanatikovi, který týrá malé děti Bashovskými scripty a konfigurací Postfixu. Tak to se pletete a chybu tedy máte i v názvu mého oblíbeného OS.

Jeden citát o prezidentce Čaputové k dobru:
Často říkávala, že jejím rozhodnutím musí vždy předcházet porozumění problému, a to je v dnešním světě, kdy má každý názor na všechno, skutečně výjimečné.

Přišel jsem do této diskuze podpořit kolegu a nabídnout své zkušenosti vycházející z praxe.
Co užitečného do této diskuze přinášíte vy?

Myslím, že offtopic jsme tady toho dali až až. Pokud budete chtít řešit něco mimo topic této diskuze, založte si pls jinou, případně přijďte na živo, každé pondělí mám v Plzni kroužek otevřený (zdarma) všem, kteří přijdou a nebo se stavte na Pyvo https://pyvo.cz/plzen-pyvo/ každou první sudou středu v lichém měsíci.

Re:Jak učit dětičky na základní škole?
« Odpověď #51 kdy: 15. 11. 2024, 21:09:28 »
Mintaka: já myslím, že si nerozumíme. Linux nijak nehaním, ani nehodnotím, bavíme se o výuce, o tom co a jak učit. Reaguju na pokus o flame, že linux není důležitý obsah. Ano, našel a rozvinul jste talent, který dneska linux bravurně ovládá. Ale to není argument, proč bychom se měli linuxem zabývat v "základním kurzu". Rád si to přišel vyjasnit osobně, kde a kdy ty pondělní kroužky jsou?

Každý, kdo do procesu vstupuje, má určeno, co bude učit, ale když to striktně určeno nemá, tak si látku nesmí vybírat, aby to hlavně bavilo jeho, ale jen a pouze podle toho, co potřebujou ty děti. Tím neříkám, že učitele učení nemá bavit, tím říkám, že primární je vždy rozvoj dítěte. Každého jednotlivého, bez ohledu na jejich talent. Souzním s názorem učitele dílen, který říkal, že jeho cílem nikdy nebylo, aby měl v každé třídě pět budoucích inženýrů, ale aby si všichni jeho žáci uměli zapojit zásuvku a schodišťák.

Obávám se, že u prvňáčků žádná smysluplná představa, co to je operační systém, nevzniká ani při intenzivním používání  ICT a nečekám, že by se to po sebelepším vysvětlování změnilo. Moc dobře si pamatuju z gymplu, jak marné byly pokusy
vyučovat informatice patnáctileté slečny.
Moje pedagogické působení se omezilo na občasné doučování MFCh, odvedl jsem dohromady asi tři semestry úvodních laborek z elektroniky na FELu a tři bakalářky. Před covidem jsem učil jednoho Aspergera programovat jednočipy, to bylo k tématu této diskuse zdaleka nejvýživnější.

Re:Jak učit dětičky na základní škole?
« Odpověď #52 kdy: 15. 11. 2024, 21:41:48 »
Tak mě napadlo, přímo v hlavě:
Když je to školní akce, co hodit řeč s učitelem fyziky? Nemá v kabinetě nějaké staré demonstrační přístroje na kterých by se robátkům daly ukázat úplné základy elektriky a mohl by ti je půjčit?

alex6bbc

  • *****
  • 1 668
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Jak učit dětičky na základní škole?
« Odpověď #53 kdy: Dnes v 04:11:45 »
Tak mě napadlo, přímo v hlavě:
Když je to školní akce, co hodit řeč s učitelem fyziky? Nemá v kabinetě nějaké staré demonstrační přístroje na kterých by se robátkům daly ukázat úplné základy elektriky a mohl by ti je půjčit?

ano, planujeme to s fyzikarem, chemikarem, matematikarem v jedne osobe 😁

Re:Jak učit dětičky na základní škole?
« Odpověď #54 kdy: Dnes v 11:29:59 »
Citace
Ale to není argument, proč bychom se měli linuxem zabývat v "základním kurzu".

Ano, nerozumíme si, já tady neobhajuji Linux ve výuce.
Vy (několik lidí v diskuzi) si, bez znalosti kontextu uděláte nějakou představu a pak, na základě té mylné představy, argumentujete, jako byste ten kontext znali.

Když tedy:
Citace
bavíme se o výuce, o tom co a jak učit.
Pak můžeme řešit velmi podstatné otázky:

Kolik hodin výuky informatiky mají mí žáci na prvním stupni ZŠ?
Kolik hodin z toho se cíleně věnujeme Linuxu?

Chápete, jak je nesmyslné něco kritizovat, když neznáte ani tak zásadní údaje?

A nejde o to, jestli je učím o Linuxu nebo programování ve Whitespace, podstatné je, že neznáte podrobnosti a místo toho, abyste se na ně doptali, pokud vás to skutečně zajímá, tak se tu stavíte do pozice, že tomu rozumíte lépe. Nezasvítí vám červená kontrolka "teď tady chci šířit moudra, ale nic moc o tom nevím", ne, potřeba vyjádřit svůj "názor" za každou cenu, i když je totálně mimo, má navrch.

Citace
Každý, kdo do procesu vstupuje, má určeno, co bude učit, ale když to striktně určeno nemá, tak si látku nesmí vybírat, aby to hlavně bavilo jeho, ale jen a pouze podle toho, co potřebujou ty děti.

V rámci tohoto výroku se mýlíte v několika věcech.

Co se má v rámci povinného vzdělávání učit je dáno pomocí RVP (které můžete připomínkovat a podílet se na jeho sestavení). RVP si škola zpracuje do ŠVP, kam si může přidat věci dle svého zaměření, materiálních a personálních možností. ŠVP zpravidla sestavují učitelé dané školy. Na ŠVP navazují tematické plány a pak je skutečná výuka s žáky, která vám leckdy přiohne celou tu soustavu někam ještě jinam.

Na VŠ/VOŠ a některých jiných místech se jede formou akreditací vzdělávacího obsahu a vzdělávacích oborů. Moduly pro akreditace také stavují učitelé. A to je jen povinná část výuky.

Pak tu máme široký prostor v rámci zájmových kroužků.
Takže zdaleka to není vše jen podle toho, co ty děti "potřebují", ale podle mnoha dalších faktorů. To že učitele baví, to co se snaží dětem předat, nebo kudy je vede, považuji za jeden z těch hlavních faktorů. Navíc mimo úplně základního učiva ani nemáme jistotu, co skutečně budou potřebovat.

Citace
Každého jednotlivého, bez ohledu na jejich talent. Souzním s názorem učitele dílen

Rozhodně si nemyslím, že ze všech budou, nebo by měli být, ajťáci. Ale co se týče talentu, opět nesouhlasím. Pokud mám možnost rozvíjet jejich talent, rád to udělám a podpořím je v dalším směřování. Naopak, podporu talentů považuji za velmi důležitou.

Citace
Obávám se, že u prvňáčků žádná smysluplná představa, co to je operační systém, nevzniká
Opět se neshodneme, protože neznáte kontext. Stejně jako si s žáky označujeme hmotné věci kolem sebe: monitor, základní jednotka, PC myš / klávesnice, dataprojektor, flashdisk, a říkáme si k nim hlavní funkce a principy, tak si označujeme i nehmotné věci software, programy/aplikace, dokumenty,... a operační systém je prostě jeden z pojmů. Je to pojem, kterým strávíme cca 3 minuty a podané to mají tak, aby to navázalo na jejich zkušenosti. Pojmy jako Windows / Android mnozí znají. Co si z toho kdo odnese je věc druhá, ale vzhledem k tomu, že v tomto věku nasávají tisíce pojmů a významů kolem sebe, povětšinou tam něco zůstane.

Kromě klasických kroužků vedu Otevřenou dílnu.
Její navštívenka je zde: https://technicka-liga.cz/
Tak třeba na viděnou.