Z mojí zkušenosti na té střední škole až tak nezáleží. Rozhodně se mi nezdá, že by studenti těch elitních škol pak byli v životě nějak extra úspěšnější. Poslal bych je tam, kam to mají nejblíž. Mimo Prahu taky mají gymnázium většinou jen jedno a nijak negativně se to na lidech neprojevuje.
Z mojí zkušenosti je na kvalitních západních univerzitách (případně na dobrých stipendiích na různých západních univerzitách) naproporční podíl studentů z elitních gymnázií oproti studentům ostatních gymnázií.
Moje osobní zkušenost, že u absolventa je u jeho schopností hodně zásadní, kterou průmyslovku vyšel.
A čistě logicky - dítě v kolektivu nadanějších dětí spíše zabere, aby se kolektivu vyrovnalo. Dítě, které je nejnadanější ve třídě spíše zvolní, protože ho nic nemotivuje přidat a kolektiv ho motivuje, aby to se šprtáním nepřeháněl.
Čím lepší škola, tím větší zájem učitelů o ni, takže si ta škola vybírá z více zájemců. Čím lépe vybraní učitelé, tím větší šance, že některý v tom dítěti probudí skutečný zájem.
To, že absolventi venkovských gymnázií nemají na čele napsáno "mám problém" neznamená, že by se nedostali dál, kdyby byli na lepší škole.
Chtít dát dítě na lepší školu je zcela racionální postoj.