Ale to není argument, proč bychom se měli linuxem zabývat v "základním kurzu".
Ano, nerozumíme si, já tady neobhajuji Linux ve výuce.
Vy (několik lidí v diskuzi) si, bez znalosti kontextu uděláte nějakou představu a pak, na základě té mylné představy, argumentujete, jako byste ten kontext znali.
Když tedy:
bavíme se o výuce, o tom co a jak učit.
Pak můžeme řešit velmi podstatné otázky:
Kolik hodin výuky informatiky mají mí žáci na prvním stupni ZŠ?
Kolik hodin z toho se cíleně věnujeme Linuxu?
Chápete, jak je nesmyslné něco kritizovat, když neznáte ani tak zásadní údaje?
A nejde o to, jestli je učím o Linuxu nebo programování ve Whitespace, podstatné je, že neznáte podrobnosti a místo toho, abyste se na ně doptali, pokud vás to skutečně zajímá, tak se tu stavíte do pozice, že tomu rozumíte lépe. Nezasvítí vám červená kontrolka "teď tady chci šířit moudra, ale nic moc o tom nevím", ne, potřeba vyjádřit svůj "názor" za každou cenu, i když je totálně mimo, má navrch.
Každý, kdo do procesu vstupuje, má určeno, co bude učit, ale když to striktně určeno nemá, tak si látku nesmí vybírat, aby to hlavně bavilo jeho, ale jen a pouze podle toho, co potřebujou ty děti.
V rámci tohoto výroku se mýlíte v několika věcech.
Co se má v rámci povinného vzdělávání učit je dáno pomocí RVP (které můžete připomínkovat a podílet se na jeho sestavení). RVP si škola zpracuje do ŠVP, kam si může přidat věci dle svého zaměření, materiálních a personálních možností. ŠVP zpravidla sestavují učitelé dané školy. Na ŠVP navazují tematické plány a pak je skutečná výuka s žáky, která vám leckdy přiohne celou tu soustavu někam ještě jinam.
Na VŠ/VOŠ a některých jiných místech se jede formou akreditací vzdělávacího obsahu a vzdělávacích oborů. Moduly pro akreditace také stavují učitelé. A to je jen povinná část výuky.
Pak tu máme široký prostor v rámci zájmových kroužků.
Takže zdaleka to není vše jen podle toho, co ty děti "potřebují", ale podle mnoha dalších faktorů. To že učitele baví, to co se snaží dětem předat, nebo kudy je vede, považuji za jeden z těch hlavních faktorů. Navíc mimo úplně základního učiva ani nemáme jistotu, co skutečně budou potřebovat.
Každého jednotlivého, bez ohledu na jejich talent. Souzním s názorem učitele dílen
Rozhodně si nemyslím, že ze všech budou, nebo by měli být, ajťáci. Ale co se týče talentu, opět nesouhlasím. Pokud mám možnost rozvíjet jejich talent, rád to udělám a podpořím je v dalším směřování. Naopak, podporu talentů považuji za velmi důležitou.
Obávám se, že u prvňáčků žádná smysluplná představa, co to je operační systém, nevzniká
Opět se neshodneme, protože neznáte kontext. Stejně jako si s žáky označujeme hmotné věci kolem sebe: monitor, základní jednotka, PC myš / klávesnice, dataprojektor, flashdisk, a říkáme si k nim hlavní funkce a principy, tak si označujeme i nehmotné věci software, programy/aplikace, dokumenty,... a operační systém je prostě jeden z pojmů. Je to pojem, kterým strávíme cca 3 minuty a podané to mají tak, aby to navázalo na jejich zkušenosti. Pojmy jako Windows / Android mnozí znají. Co si z toho kdo odnese je věc druhá, ale vzhledem k tomu, že v tomto věku nasávají tisíce pojmů a významů kolem sebe, povětšinou tam něco zůstane.
Kromě klasických kroužků vedu Otevřenou dílnu.
Její navštívenka je zde:
https://technicka-liga.cz/Tak třeba na viděnou.