Algoritmus pro doporučování zboží v e-shopu

oss

  • ****
  • 259
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Algoritmus pro doporučování zboží v e-shopu
« Odpověď #15 kdy: 16. 06. 2025, 07:06:43 »
Nic nedoporučuj, akorát mě to jako zákazníka nasere.

Nie kazdy je flustrovany uzivatel roota, ktoreho stve vsetko a vsade.


hknmtt

  • ****
  • 307
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Algoritmus pro doporučování zboží v e-shopu
« Odpověď #16 kdy: 16. 06. 2025, 12:38:33 »
Ake klucove slova a algoritmy mam hladat, ked chcem implementovat odporucania tovaru pre maly eshop (100-1000) produktov?

Ziadne. Princip odporucania nie je reprezentovany funkciou/algoritmom(ala sinus, cosinus, pi..). Jedna sa o komplexny logicky kus kodu, ktory si navrhujes ty sam, pretoze ty si urcujes ako to ma fungovat. Samozrejme tam su spolocne principy, ale implementacia je vzdy na mieru.

Ak sa bavime v kontexte eshopu, ktory predava elektrotechnicke suciastky, tak si vieme aplikovat zakladnu funkcionalitu na zaklade frekvencie nakupov. Takze ak si niekto kupi A a k tomu aj B a C a D, tak si vieme vyhodnotit ze najpopularnejsi doplnok k A je napriklad produkt C, takze ho mozeme zahrnut to vysledok pre produkt A a vlastne mame xsell/cross-sell. Ale mozno to tak neplati naopak, teda najcastejsie nakupovany tovar k C je napriklad F. A tak dalej. Tiez si pouzivatel uz C mozno zakupil v minulosti a my by sme mali vediet, ci C je spotrebny druh tovaru alebo nie a teda by sme ho uz ne/mali odporucat, ak uz bol zakupeny.

To je v principe to najlahsie - cista statistika toho, co si ludia realne nakupuju.

Lenze my potrebujeme casto ludom ukazat aj nieco ine, co by ich mozno nenapadlo ani pozriet, ale co sa k produktu A moze hodit. Napriklad ak mame produkt kondenzator 100F, mozeme skusit odporucit kondenzator 1kF, i ked si 100F a 1kF ludia casto nekupuju na zaklade statistiky predajov, ktoru sme si urobili. Ale to neznamena, ze nemozeme skusit navrhnut tento produkt v tomto kontexte. Navrhnut zakaznikovi, aby si pozrel produkt neznamena, ze chceme vyslovene aby si ho hned aj kupil. Mozeme ho skratka len informovat a upozornit na nejaky produkt, takze o nom bude do buducna uz vediet. Pripadne to mozeme trosku rozviest a to tak, ze ak ma zakaznik 10x alebo viac 100F kondenzatorov v kosiku, vtedy mozeme navrhnut 1x1kF kondenzator a spravit upsell.

Dalej moze ist o pripad, ak mame napriklad rezistor znacky Foo, ale mozeme odporucit rezistor s totoznymi parametrami ale od lepsej znacky Bar. Cize vlastne robime zase upsell.

Dalej su tu veci ako akcie - mozno k produktu A ludia niekedy kupia aj R, ale len velmi malo. Ale co ked je R prave v zlave? Mozeme ho skusit zahrnut do odporucani a zase robime xsell.

Dalej tu mame novinky - ludia asi casto kupuju cín, mozno je v eshope novy produkt, takze ak si clovek pozera alebo ma v kosiku nejaku elektronicku suciastku, mozeme si z toho odvodit, ze bude spajkovat a teda mu mozeme skusit odporucit novy spajkovaci cín, ktory prave dorazil do eshopu. Cize stale sa jedna o upsell ale v tomto pripade chcem zamerat pozornost na novy produkt namiesto ineho, ktory si ludia kupuju bezne.

Tiez, ako uz som spomenul, treba brat do uvahy kontext - ake produkty si pouzivatel uz pozrel v minulosti, ake si zakupil, ake ma prave v kosiku, ake mal v kosiku ale ich odobral...

Takze ako bolo spomenute na zaciatku, jedna sa o cisto vlastnu logiku, ktoru si treba napisat na mieru.

V principe sa taketo veci vyvijaju dlhodobo a konstantne ladia. Takze by som zacal s niecim jednouchym a casom pridaval komplexnejsiu logiku.
« Poslední změna: 16. 06. 2025, 12:41:26 od hknmtt »

Karmelos

  • *****
  • 1 190
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Algoritmus pro doporučování zboží v e-shopu
« Odpověď #17 kdy: 16. 06. 2025, 13:22:41 »
Tak hlavně je potřeba vsugerovat lidem, aby si kupovali zboží na kterém mám největší marži. O nic jiného vůbec nejde. Já nepotřebuju aby si zákazník k desce koupil deset šroubků (který bude potřebovat) na kterejch nemám nic (absolutně), já potřebuju aby si k tomu koupil baterky na kterejch mám třeba marži 400%*nákupka, plus který se kazej.
Gréta je nejlepší.

Re:Algoritmus pro doporučování zboží v e-shopu
« Odpověď #18 kdy: 16. 06. 2025, 13:26:04 »
a muzou si obchody samy zpracovavat vlastni data, napr. najmou x lidi a ti sedi u kompu a prirazuji ke kondenzatoru jeste i nepajive pole. ale asi je levnejsi zpracovavat statistiku nakupu.

Bugsa

  • ***
  • 142
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Algoritmus pro doporučování zboží v e-shopu
« Odpověď #19 kdy: 17. 06. 2025, 14:59:19 »
Tak hlavně je potřeba vsugerovat lidem, aby si kupovali zboží na kterém mám největší marži. O nic jiného vůbec nejde. Já nepotřebuju aby si zákazník k desce koupil deset šroubků (který bude potřebovat) na kterejch nemám nic (absolutně), já potřebuju aby si k tomu koupil baterky na kterejch mám třeba marži 400%*nákupka, plus který se kazej.

V tom máš absolutně pravdu. To jsou přesně ty odlišné představy ajťáků a markeťáků o tom jak by "doporučení" mělo fungovat . ;D


Re:Algoritmus pro doporučování zboží v e-shopu
« Odpověď #20 kdy: 17. 06. 2025, 22:23:41 »
Za mě... užitečný je algoritmus, který přiřazuje věcně související položky.
A vnímám to jako součást správy produktových karet v e-shopu.
Kam řadím i údržbu selekčních filtrů.
"Algoritmus pro související položky" je další v řadě z této oblasti.

Správa produktových karet se dá buď flákat: že máte popis nulový, nebo minimální, nebo oprásknutý nastojato z datashitu výrobce, nebo si pomocí AI vygenerujete trochu nastavované kaše / omajdy okolo.
Nebo do svého popisu produktu vmasírujete kus svého praktického know-how. Znalost produktu z vlastní zkušenosti. Stačí v kostce bodově důležité vlastnosti -  a už se odlišíte. Zamyslíte se nad podstatnými filtrovatelnými atributy...

Pokud odkazy na související produkty nepřidáváte ručně do popisu produktů, dal by se na to použít nějaký engine, který by jel nad nějakými metadaty. Třeba minimální vztahovou mapou.

Například e-shop TME má související produkty často dost užitečné. Sháním konektor, pracně najdu to správné tělo, a TME mi k němu doporučí kompatibilní piny (i více druhů).

Nebo zabrousím v počítačovém e-shopu na motherboard, a e-shop mi k němu nabídne kompatibilní procesory a RAMky (což není úplně triviální úloha, na prostou kompatibilitu patice / technologie / taktu se nedá vždy spolehnout). A třeba taky chladiče.

Nebo například údržbuju několik starších MTB s trojtácem, cca od 3x7 do 2x11. Bohužel e-shopy s komponenty zápasí i se základním explicitním filtrem :-( Velice by se mi líbilo, když už si vyberu třeba trojtác, aby mi e-shop k němu začal poňoukat kompatibilní přesmyk, řetěz, přehazku a kazetu. Byl by docela masakr, extrahovat do počítačové vztahové mapy pravidelně aktualizovaný dokument "Shimano compatibility information" :-) Bohužel je reálně problém spíš ten, že Shimano starší varianty roztečí řetězu, starší varianty trojtáců apod. postupně z nabídky kostí, aby bylo naschvál složité, sehnat náhradní díl na starší kolo, abyste nesehnal náhradní díl za původní dražší sadu (a musel sáhnout po levnější byť snad kompatibilní náhradě) atd. Takže vzato do důsledku, pokud by ta doporučení skutečně technicky seděla, vycházela by z toho často téměř prázdná množina... Což není problém počítačově-algoritmický, ale marketingový v cílové doméně.