Stavba elektrokola na solární pohon

_Jenda

  • *****
  • 1 605
    • Zobrazit profil
    • https://jenda.hrach.eu/
    • E-mail
Re:Stavba elektrokola na solární pohon
« Odpověď #15 kdy: 30. 06. 2023, 16:33:03 »
To nebude složité odhadnout.
Vemte elektrokolo, kapacitu baterie a jeho dojezd. Tím získáte spotřebu energie na ujetou vzdálenost.
Dojezd elektrokola je úplné hausnumero, protože při jakém je to přišlapávání a při jaké rychlosti (aerodynamický odpor stoupá se čtvercem rychlosti a někde mezi 20-30 km/h už dominuje). Mnohem lepší je změřit si svůj výkon (což se dá pro čas do hodiny řešit jízdou do dlouhého kopce, pro delší už by byl potřeba power meter) nebo si ho odhadnout / přečíst si že mírně trénovaný člověk dokáže několik hodin šlapat tak 150W když se hodně snaží a hurá, máme číslo.

Pokud chce cestovat normálně v civilizaci, tak bych se vykašlal na panely a vzal normální elektrokolo a nabíječku s co největším výkonem (klidně 1kW) a dobíjel ze zásuvek cestou. Například mnohé benzínky, kde je vevnitř „posezení se stolečkama“, mají u těchto stolečků zásuvky.

Baterky už mají dneska v pohodě 1kWh, to mu při přípomoci stylem „elektricky se dodá stejný výkon jako šlape“ snad vydrží celý den.


Re:Stavba elektrokola na solární pohon
« Odpověď #16 kdy: 30. 06. 2023, 18:27:42 »
Z kvalitního panelu 120x60 cm lze za slunečného dne získávat i přes 100W.
Takže pokud máte jeden panel nad sebou a druhý na přívěsu, vejdete se na silnici v pohodě, jedete už zadarmo, bez výdeje vlastní energie a bez odběru ze záložní baterie, spíš ještě dobíjíte rezervu na případné kopce nebo na odpoledne, až bude slunce níž.
Já sám bych do toho nešel, ale jako mrtvý směr vývoje to nevidím. Hlavně pokud bych chtěl být během cesty někde na jih od ČR nezávislý na dostupnosti zásuvek.

Tonda

  • *****
  • 642
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Stavba elektrokola na solární pohon
« Odpověď #17 kdy: 30. 06. 2023, 21:23:04 »
Máš představu kolik těch panelů byst tam musel mít aby to jelo i jindy než v poledne o letním slunovratu za úplně jasného počasí? Tady nějaká inspirace, tam se dají ty panely v podstatě neomezeně přidávat :-)
https://youtu.be/7EyRqQhuwio?t=637

alex6bbc

  • *****
  • 1 664
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Stavba elektrokola na solární pohon
« Odpověď #18 kdy: 30. 06. 2023, 22:02:24 »
nemuzu moc kritizovat, taky jsem vyzrane prase.
ale lidem by nejvic prospelo normalne slapat na kole a ziskat fyzicku.

Re:Stavba elektrokola na solární pohon
« Odpověď #19 kdy: 02. 07. 2023, 22:37:51 »
Jenda
To je prave to, sila valiveho odporu se prakticky nemeni, odporova sila vzduchu roste s hruhou mocninou rychlosti, vysledna sila je soucet techto dvou sil. Pozadovany vykon je sila krat rychlost, tedy pozadovany vykon resp. odber z baterie roste s 3. mocninou rychosti (cas vydrze je umerny s 1/v3 a dojezdova vzdalenost jako 1/v2) velmi hruby odhad.

Benzinky pri ceste jsou pomerne casto, mezi nimi je vzdalenost mensi nez 100 km. Nevim jak na jihu Evropy, ale ve stredni Evrope a dal na sever tam byva posezeni, kde jsou u stolu i zasuvky. Dobre, pokud si dobiju a pouziju notas, tak OK, ale nabijet si tam elektrokolo mi pride uz trochu podivne. Dobre, dam si tam kafe, ale stejne (a navic se to cele prodrazi).

Tomas-T
Diky moc, ze jsi do dizkuze vnesl uplne nove poznatky, o kterych jsem vubec nevedel. Zejmena, ze se kona zavod elektrokol, a taky ze jeden ze zakladatelu Piratske strany se toho zucastnil. Aby to bylo legislativne spravne, tak pohon bude formalne jen do 25 km/h a jako vypomoc pri slapani. Konec koncu, kdo to bude kontrolovat, jak velka cast je vypomoc a jak rychle to pojede. Panel by se dal pouzit i zakriveny a 200x60 cm plus podobna velikost na prives. To uz by snad za jasneho dne a ne v zime ci na podzim melo stacit.

alex6bbc
Ale tak clovek take na tom kole muze slapat, aby nepribiral na vaze. Ale clovek uz starne a se zavazadly toho taky ujede min. S pohonem ale muze zdolat pomerne velkou vzdalenost, i 400 km denne.

V Nemecku, Rakousku, Dansku, Holandsku je vyborna sit cyklostezek, v Polsku vice silnic s malym provozem. Ale co jsem kdysi cestoval Italii, tak tam je to v pripade cestovani na volno obecne slozitejsi, nedoporucuji. Francie a Svycarsko jsou na tom o neco lip. Ve Finsku, Svedsku, Norsku kempovani OK, ale zase to Slunce sviti poradne jen kveten-cervenec. Spanelsko neznam a Balkanu resp. jiho-vychodu EU se radeji vyhnu.

CPU
Ty budes zase nejaky ten trotl, co umyslne provokuje a nabourava slusnou dizkuzi. Mimochodem elektro-auta uz jsou. Ale vzhledem k mnozstvi potrebne energie je solarni pohon skutecny nesmysl. Elektroletadlo a elektro-raketa, tam je ta nesmyslnost zrejma. Mozna budes stejny uzivatel jako GPU, co tu trollil pred mesici. Asi si na tebe Petr K bude muset posvitit.


Re:Stavba elektrokola na solární pohon
« Odpověď #20 kdy: 02. 07. 2023, 22:41:50 »
Trochu mimo tema

Pred nekolika lety mi take jeden spoluzak z vejsky vykladal, jak jeho znamy pouziva nejaky specialni a ne prilis znamy typ vysoko-kapacitni baterky, a postavil si kolo s vykonem az 2 kW a rychlosti 100 km/h. Samozrejme nelegalne, a musi koukat, zdali je nejaka podezrela Oktavka pobliz. Ale kolo v akci jsem na vlastni oci nevidel. Konkretni jmena znam, ale neprozrazuji. Je to temer pred 10 lety.

Je ale vubec neco takoveho realne ?

Re:Stavba elektrokola na solární pohon
« Odpověď #21 kdy: 03. 07. 2023, 08:16:12 »
Trochu mimo tema

Pred nekolika lety mi take jeden spoluzak z vejsky vykladal, jak jeho znamy pouziva nejaky specialni a ne prilis znamy typ vysoko-kapacitni baterky, a postavil si kolo s vykonem az 2 kW a rychlosti 100 km/h. Samozrejme nelegalne, a musi koukat, zdali je nejaka podezrela Oktavka pobliz. Ale kolo v akci jsem na vlastni oci nevidel. Konkretni jmena znam, ale neprozrazuji. Je to temer pred 10 lety.

Je ale vubec neco takoveho realne ?

Úplně v pohodě, soused má samostavbu 2.5kW, maximálku neznám, ale jezdí to fakt rychle. První verzi si postavil s pohonem v předním kole a po pár jízdách si slušně nabil hubu, protože mu to vyskočilo z vidlice. Užil si i nějaké hořlavé okamžiky. Má na tom přidrátovaný 3 akumulátory, jeden na rámu a dva na nosiči. Já bych na to teda nesed.

Re:Stavba elektrokola na solární pohon
« Odpověď #22 kdy: 03. 07. 2023, 09:40:30 »
Aby to bylo legislativne spravne, tak pohon bude formalne jen do 25 km/h a jako vypomoc pri slapani. Konec koncu, kdo to bude kontrolovat, jak velka cast je vypomoc a jak rychle to pojede.
Jen pro info, v Germanii to kontroluji, maji s sebou valce na mereni. Sankce jsou stejne jako za vozidlo nezpusobile provozu na PozKom (neprilis prekvapive).

alex6bbc

  • *****
  • 1 664
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Stavba elektrokola na solární pohon
« Odpověď #23 kdy: 03. 07. 2023, 10:08:49 »
Aby to bylo legislativne spravne, tak pohon bude formalne jen do 25 km/h a jako vypomoc pri slapani. Konec koncu, kdo to bude kontrolovat, jak velka cast je vypomoc a jak rychle to pojede.
Jen pro info, v Germanii to kontroluji, maji s sebou valce na mereni. Sankce jsou stejne jako za vozidlo nezpusobile provozu na PozKom (neprilis prekvapive).

udelal bych tem nejakou pojistku, kdyz jedu mam ji zastrcenou a ficim, vidim policajty, pojistku schovam a jede to max 25 kmh :-)

Re:Stavba elektrokola na solární pohon
« Odpověď #24 kdy: 03. 07. 2023, 15:58:20 »
Aby to bylo legislativne spravne, tak pohon bude formalne jen do 25 km/h a jako vypomoc pri slapani. Konec koncu, kdo to bude kontrolovat, jak velka cast je vypomoc a jak rychle to pojede.
Jen pro info, v Germanii to kontroluji, maji s sebou valce na mereni. Sankce jsou stejne jako za vozidlo nezpusobile provozu na PozKom (neprilis prekvapive).

udelal bych tem nejakou pojistku, kdyz jedu mam ji zastrcenou a ficim, vidim policajty, pojistku schovam a jede to max 25 kmh :-)

Však to se normálně prodává, vypínač omezovače. Přepíná se to čudlíkem na cyklopočítači.

jjrsk

  • *****
  • 527
    • Zobrazit profil
Re:Stavba elektrokola na solární pohon
« Odpověď #25 kdy: 03. 07. 2023, 16:46:41 »
Ja vam teda nevim, ale na normalnim slapacim kole mam namereny top speed kolem 70(to uz sem se trochu bal, ze se neco rozpadne), samozjreme to byl slusny kopecek. Ale vic nez 25 uslape po rovince snad kdokoli ne? 25 je takovy to vyletni tempo po par kouscich, kdy si clovek neni tak uplne jistej jestli jede nebo leti.

Takze resit, jestli kolo s elektromotorem jede po silnici 30 nebo 50 je uplne mimo. Neco jinyho jsou vsemozny vehykly, se kterema se lidi cpou na chodniky, ale 50tka na kole neni zadna nedosazitelna hyperrychlost.

Re:Stavba elektrokola na solární pohon
« Odpověď #26 kdy: 03. 07. 2023, 22:19:26 »
Osobně si myslím, že není ani tak problém kolik to jede, ale kde. Však auto taky jede klidně 200km, ale legálně lze na pozemní komunikaci jen 130km/h, alespoň u nás. Si vlastně říkám, jestli za auta bez omezovačů nevděčíme němcům s jejich dálnicema, jinak by asi nebyl důvod to neomezit.

50km/h není žádná rychlost, to jezdím i na koni rychleji.

Jsem pro povinné helmy cyklistů a snad i pro to povinné ručení (to by bylo fakt pár korun), pokud se chtějí pohybovat po komunikacích. Kdo nemá helmu, nemá na veřejné komunikaci co dělat, protože jakákoliv nehoda zavání obrovským průserem, za který bude někdo popotahován.

mark42

  • ***
  • 130
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Stavba elektrokola na solární pohon
« Odpověď #27 kdy: 04. 07. 2023, 12:08:46 »
Tipy na zjednodusenie a zlacnenie konstrukcie:
- privesny vozik moze mat aj dve kolesa (taketo sa daju zakupit relativne lacno)
- panely na voziku mozu byt aj dva v tvare striesky - vyhoda rano a vecer, panel na samotnom bicykli by nemusel byt potrebny vobec, ak sa cez den nabije dostatocna kapacita baterii
- moznost naklopenia panelu by dovolila v pripade zastavky  (napr. na obed) dobitie baterii v najvyhodnejsom uhle
- pohon bud zadne koleso bicykla alebo na voziku - obe riesenia maju svoje pre a proti hlavne v potrebnom rozsahu uprav na bicykli

Re:Stavba elektrokola na solární pohon
« Odpověď #28 kdy: 04. 07. 2023, 19:50:20 »
marwyn
Tak aspon mam potvrzene, ze vykon v radu rychlovarne konvice (+self-made) je mozny, neni to jen historka. Od doby, kdy jsem to slysel, uz se vlastnosti a cena baterek navic pohnuly. 100 km/h by se tim vytahnout dalo, minimalne z kopce. Ale pripominam, ze u vyssi rychlosti dominuje odpor vzduchu a pozadovany prikon roste z treti mocninou rychlosti. U obycejneho kola stabilita, brzdeni a nebo pad pri 100 km/h si radeji nepredstavovat.

jauznevimco
Tak to jsem nevedel, ze se kontroluje i toto. Predpokladam, ze soucasti sankci bude i zabaveni vozidla, to je problem.

jjrsk
Pred vice nez 20 lety jsem na kole jezdil hodne, ted uz tolik ne. Zkousel jsem, kolik dokazu ujet za den i jakou nejvyssi rychlost vytahnu z kopce. Problem je, ze pri vyssi rychlosti dominuje odpor vzduchu (odporova sila roste z kvadratem a pozadovsany vykon se 3. mocninou rychlosti). JIzda z kopce na rychlosti prida, ale v CR nejsou dostatecne prikre a zaroven rovne kopce po dostatecnou vzdalenost. A dalsim problemem bylo, ze nad 60-65 km/h uz se slapky i na nejtezsi prevod protacely tak rychle, ze jsem zabrat nedokazal. Prekrocit 50 km/h, to se mi podarilo na kazdem mensim kopci a temer kazdy den. Jednou se mi to tesne podarilo po rovine. Prekroceni 60 km/h, tam uz byl potreba dostatecne strmy, dlouhy a dostatecne rovny kopec, uz jsem nestihal zabrat. Podarilo se to jen obcas. Nad 65 km/h se mi podarilo dosahnout tam, kde je klesani 10-12 %, to bylo ji jednou za nekolik mesicu. Muj absolutni rekord je 68 km/h, o 70 km/h jsem se pokousel a nikdy se to nepovedlo. Jednalo se o normalni slapaci kolo.

GPU
Policajti pomerne resi kolik jede kolo nebo auto. Stejne tak prechazeni na cervenou, i kdyz je silnice prazdna a pod. Nesmi te videt. Jinak taky rad jedu nekdy trochu rychleji. Pro me je helma naprosta samozrejmost na kole i kolobezce a dle meho nazoru by mela byt povinna. Bouchnout se do hlavy neni nic pekneho.

mark42
Strecha elipsoviteho taru ze solarni folii, nebo panely, co se daji natacet, to me taky napadlo. Vyska Slunce se v prubehu dne meni, a ffungovalo by to, doku neni Slunce velmi nizko nad obzorem. Obycejny 2-kolovy vozik je skutecne mnohem levnejsi, vejde se tam batoh i baterie.

faha

  • *
  • 34
  • František Havel
    • Zobrazit profil
    • František Havel
    • E-mail
Re:Stavba elektrokola na solární pohon
« Odpověď #29 kdy: 04. 07. 2023, 21:12:16 »
Před časem jsme to jednoho projektu řešili flexibilní panely.
Výkon 420Wp, cca 7.2kg váha, rozměr ± 2m x 1m, napětí ± 41V, Voc ± 49V, Imax ± 10A, cenově tuším 7k.



jak moc je sehnatelny ohybaci solarni panel a jakou ma cenu?

ja bych to videl tak, ze nejvetsi energetickou hustotu ma furt benzin, u nas po meste jezdi chlap na kole s pidi spalovacim motorem. do nejakeho objemu nepotrebuje technickou a krasne mu to fici na petku benzinu.