ak mam byt uprimny, nejake skriptovacie veci typu - javascript, jquery, a ine script ma nelakaju. nikdy som sa v tom nenasiel, a ked som nieco musel vyriesit pomocou javascriptu, jednoducho som to vygooglil a viac som tomu nevenoval pozornost. Nemotivovalo ma to venovat sa tomu
Tak ono je jedna vec napsat hello world v jQuery a druha opravdu porozumnet jazyku, coz v pripade JS prekvapive neni uplne trapne, a umet resit realne netrivialni problemy, mit rozhled v prostredi kolem jazyka - knihovny.
Ja jsem se k tomu dostal asi pres user scripty - ohybani cizich stranek k obrazu svemu. Ale pokud vas to netahne, tak bych spis doporucil neco z tech vice exotickych - Haskell, pripadne ten Prolog. Osobne si moc v Prologu stredni a vetsi projekty nedovedu predstavit (videl jsem ho ale jen kratce na skole), ale v Haskellu urcite ano. Pokud se motate kolem .NETu, tak mozna lehce pricichnout k F#?
Javascript je jen jedním z mnoha skriptovacích jazyků a mně osobně také moc nesedí. Ovšem pokud něco má běžet přímo v prohlížeči, tak jinou volbu nemám.
Take me moc nesedi/nesedel, nejak jsem si na nej ale zvyknul a novejsi verze vypadaji, ze jdou spravnym smerem. Muzete psat v jazyku, ktery se transpiluje nebo kompiluje do JS. Jak jsem psal, napr.
LiveScript (vice dotazeny CoffeScript, je to trochu podobne Ruby nebo Pythonu, LiveScript ma nesctetne vice vychytavek, napr. operator |> [pipe, presmerovani do fce] nebo !-> [nevraci posledni vyraz jako vysledek]) nebo pokud chcete neco silne typovaneho, tak
ScalaJS.
https://www.youtube.com/watch?v=9SalPdAEI28 - delsi predstaveni ScalaJS s priklady
Skripty na druhou stranu bývají obvykle mnohem kratší než programy v kompilovaných jazycích a při vývoji se ušetří dost času - testy se dají spouštět bez kompilace přímo v editoru.
Tohle (alespon u JavaScriptu) prestava platit. V beznych projektech mate nejake build scripty, ktere kod transformuji - vetsinou z ES6 do ES5, ktere podporuji vsechny "normalni" prohlizece, take se casto pouzivaji lintery, je treba zpracovat vsechny zavislosti a vsechny veci nejak spojit (bundle) a nastrkat do stranky, pripadne pokrocilejsi veci jako webpack, ktere netvori jeden bundle, ale nekolik, aby se to nenacitalo prilis dlouho, atd.
Je treba rozlisovat opravdu skripty - jsou kraticke a pousti se primo vs. aplikace, ktere jsou malokdy poustene primo a resi obecne slozitejsi ukol.
Skripty na druhou stranu bývají obvykle mnohem kratší než programy v kompilovaných jazycích a při vývoji se ušetří dost času - testy se dají spouštět bez kompilace přímo v editoru.
ak mam byt uprimny, nejake skriptovacie veci typu - javascript, jquery, a ine script ma nelakaju.
A samozrejme oblibeny termin "skriptovaci jazyky" - podle jedne z definic z wiki tam spada i vse nad JVM (napr. Java nebo Scala), protoze to vse je
interpretovane pomoci JVM. Podle dalsi definice tam naopak uz ani JavaScript, Ruby ci Python nepatri, protoze bezne projekty v nich presahuji predepsany pocet radku na "skriptovaci" jazyk. A pak tu mame veci, ktere vetsina lidi jako skriptovaci jazyky nebere, jako Scala Script nebo Groovy, ktere bezi nad JVM ale pouzivaji se vyhradne (Scala Script) nebo bezne (napr. Gradle) pro skriptovani.