Nový monitor na práci vývojáře

Re:Nový monitor na práci vývojáře
« Odpověď #30 kdy: 01. 10. 2024, 00:09:11 »
Předřečník jasně reagoval na to, že při použití lupy přijdeš o plochu a tedy je nejlepší použít nativní rozlišení s nativním scale 100% a máš si podle toho vybrat takový monitor. Stojíš si na vedení


Re:Nový monitor na práci vývojáře
« Odpověď #31 kdy: 01. 10. 2024, 00:12:19 »
Predrecnik zcela konkretne osal
o nativnim rozliseni pisma. Coz je proste a jednoduse nesmysl.

Scaling neni zadna lupa. Pri pouziti scalingu jede monitor na svem nativnim rozliseni.

jjrsk

  • ****
  • 471
    • Zobrazit profil
Re:Nový monitor na práci vývojáře
« Odpověď #32 kdy: 01. 10. 2024, 13:33:15 »
Nevim v jakem stoleti zijete, ale zjevne nechapete pojem skalovani.

nic jako “nativni rozliseni” pisma dnes neexistuje - to bylo v dobe, kdy fonty byly definovane bitmapami. cca 20 let zpatky.
Ja vidno, vis o tom uplny kulovy. Jednak je kazdy jeden font primo navrzen pro nejake zcela konkretni rozliseni a velikost, druhak to neni zdaleka jen o pismu.

Defaultni velikost pismenek je jen srovnavaci hledisko pro posouzeni rozliseni vs velikost plochy ty tatare negramotnej. Scaling neni nic jinyho nez lupa, on to pocitac kupodivu nijak neumi rozlisit a chova se k tomu exaktne stejne.

Re:Nový monitor na práci vývojáře
« Odpověď #33 kdy: 01. 10. 2024, 13:35:36 »
jasne 🙈 dobre, zijte si v tom bludu dal.

Zopper

  • *****
  • 751
    • Zobrazit profil
Re:Nový monitor na práci vývojáře
« Odpověď #34 kdy: 01. 10. 2024, 13:50:01 »
Jednak je kazdy jeden font primo navrzen pro nejake zcela konkretni rozliseni a velikost
Zrovna teď vychází tady na Rootu takový pěkný seriál o písmech od Pavla Satrapy. A tak nějak mi z toho seriálu vychází přesný opak. Ale je možné, že jeho autor o tom taky houbeles ví, že ano.


Re:Nový monitor na práci vývojáře
« Odpověď #35 kdy: 01. 10. 2024, 16:13:11 »
Co místo dvou monitorů použít jeden ultraširokoúhlý?

Vyhýbal jsem se tomu kvůli sdílení obrazovky přes MS Teams, Zoom apod. Potřebuji při sdílení přepínat mezi aplikacemi, takže je potřeba sdílet celou obrazovku – a žádná z mně známých aplikací pro videokonference neumí sdílet jen půlku obrazovky. Ale alespoň některé širokoúhlé obrazovky umí vedle sebe zobrazovat dva různé vstupy, takže by šlo k počítači připojit jakoby dvě obrazovky, akorát by mezi nimi nebyl žádný rámeček ani mezera.

Máte někdo s takovým použitím pro vývoj zkušenost? Nebo tam vidíte nějaký problém?

Problém je, že teď mám hlavní monitor 4K, ale ultraširoké displeje se dělají jen 2×QHD (resp. viděl jsem jeden ultraširoký displej s 8K, ale za cenu asi tak dvou počítačů).

Pro sdílení FullHD části na 4K UW monitoru přes MS teams doporučuji sadu nástrojů Power Toys a z ní FancyZones - to je skvělé samo o sobě pro správu oken/zón na velkém monitoru. Pak už to stačí jenom skombinovat s Region to Share nástrojem a v MS teams sdílet tuto aplikaci - funguje pak krásně jako FullHD monitor.

qelurg

  • ****
  • 378
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Nový monitor na práci vývojáře
« Odpověď #36 kdy: 01. 10. 2024, 19:11:32 »
Nevim v jakem stoleti zijete, ale zjevne nechapete pojem skalovani.

nic jako “nativni rozliseni” pisma dnes neexistuje - to bylo v dobe, kdy fonty byly definovane bitmapami. cca 20 let zpatky.

a pokud mate prilis velke rozliseni monitoru , bud si vyberete ve vasem oblibenem editoru vetsi font, a nebo naskalujete celou plochu se vsim vsudy (samozrejme pri zachovani nativniho rozliseni). na kvalitu pisma a jeho ostrost to nema zadny vliv.
Záleží na fontu. Já stále používám Vim s bitmapovým fontem Terminus, nic jiného mě neuspokojuje.

JurajP

  • ****
  • 342
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Nový monitor na práci vývojáře
« Odpověď #37 kdy: Dnes v 09:32:11 »

Re:Nový monitor na práci vývojáře
« Odpověď #38 kdy: Dnes v 10:36:24 »
EIZO EV3895-BK mám a je super. Moc příjemná je podobná hustota bodů jako na bývalé 27" (2560 × 1440), takže nemám potřebu scale. Jako hodně důležitou vlastnost vidím i to vertikální rozlišení (1600). Je fajn když se vejde víc věcí na výšku. V kombinaci s i3wm skvělé.

Re:Nový monitor na práci vývojáře
« Odpověď #39 kdy: Dnes v 13:29:44 »
Pro sdílení FullHD části na 4K UW monitoru přes MS teams doporučuji sadu nástrojů Power Toys a z ní FancyZones - to je skvělé samo o sobě pro správu oken/zón na velkém monitoru. Pak už to stačí jenom skombinovat s Region to Share nástrojem a v MS teams sdílet tuto aplikaci - funguje pak krásně jako FullHD monitor.
Díky. Ještě bych potřeboval něco podobného pro MacOS – sdílím z obou systémů.

Re:Nový monitor na práci vývojáře
« Odpověď #40 kdy: Dnes v 13:55:48 »
Předřečník jasně reagoval na to, že při použití lupy přijdeš o plochu a tedy je nejlepší použít nativní rozlišení s nativním scale 100% a máš si podle toho vybrat takový monitor. Stojíš si na vedení
Koukám, že je tu v tom pěkný zmatek. Dříve se aplikace navrhovaly na konkrétní velikost písma a obrazovky aplikace byly navržené v pixelech. Tj. třeba velikost tlačítka byla 80 px, a bylo jasné, že se tam název tlačítka vejde, protože se použil systémový font v konkrétní velikosti, takže ten nápis byl pořád stejný. Byla tedy daná pevná velikost v pixelech a z toho a rozlišení vyplynula fyzická velikost na monitoru. Pokud někdo opravdu špatně viděl, mohl použít softwarovou lupu, což znamenalo, že se ta bitmapa vykreslovaná normálně na obrazovce zvětšila. Když to byl celočíselné násobky, tak se třeba jeden pixel zobrazil jako čtyři pixely do čtverce. Neceločíselná lupa znamenala rozmazání.

Nyní si můžete v systému nastavit škálování, což znamená, že se má všechno zobrazit třeba ve velikosti 125 %. Aby to správně fungovalo, musí aplikace vše vykreslovat vektorově a uplatňovat i to nastavené škálování. Problém bude se starými aplikacemi, které tohle nepodporují, a zobrazí se bez toho škálování. Dříve ještě býval problém s tím, že některá aplikace použila to škálování třeba jen na text, ale ostatní prvky neškálovala – takže se obrazovka aplikace rozsypala. S tím už dnes problém nebývá. Některé aplikace ještě mívají problém s tím, když máte víc obrazovek a to škálování je na nich nastavené různě – některé aplikace pak škálují podle obrazovky, na které se zobrazily poprvé, a když přesunete okno jinam, nepřizpůsobí se to.

Tvrdit, že je dobré mít nastavené škálování na 100 %, je nesmysl – protože to odpovídá schopnostem obrazovek před deseti patnácti lety. Dneska, když máte stejně velký displej, jako před deseti lety, ale máte tam o půlku větší rozlišení, nechcete mít fyzickou velikost prvků (textů apod.) 2/3 toho, jak to bylo před těmi deseti lety. Protože sedíte pořád stejně daleko od displeje, nevidíte lépe, takže dvoutřetinové písmo nepřečtete. Nemluvě o tom, když máte retina displej a to písmo by bylo poloviční. To vyšší rozlišení displeje chcete použít na to, aby písmo bylo jemnější a ostřejší, ne menší – nebo-li ve pixelech musí být větší. A k tomu právě slouží to škálování.

(Tím, že se na lepším rozlišení zobrazí písmo jemnější a ostřejší, zvládne člověk přečíst o něco menší písmo. Takže po určitou dobu se zvětšovalo rozlišení, zůstávala velikost zobrazovacího zařízení a škálování se neřešilo, takže fyzická velikost písma se zmenšovala, ale pořád to šlo přečíst. Ale se 4K nebo retina displeji už by to bylo příliš prťavé a nečitelné, kdyby se všechny objekty na displeji nezvětšovaly.)

Tj. to škálování se používá pro vektorové vykreslování (žádné rozmazané zvětšování pixelů) a určuje to poměr mezi logickými pixely (ve kterých udává rozměry autor aplikace) a fyzickými pixely (které umí zobrazit displej a které se v poslední době zmenšovaly (a někde kus za retina displeji už to zmenšování skončí, protože zmenšovat to dál výrazně pod rozlišovací schopnost oka nemá smysl).