EVE-NG - doporučení k nákupu hardwaru

EVE-NG - doporučení k nákupu hardwaru
« kdy: 31. 07. 2025, 17:15:24 »
Dobrý den,

v rámci seberozvoje bych si rád pořídil stroj na domácí síťové/virtualizační laby (EVE-NG/PnetLab). Mám rozpočet okolo 15000 - 20000 Kč. Potřebuji, aby na něm bylo možné provozovat běžné síťové topologie (momentálně studuji na CCNP, případně i něco složitějšího).

Z toho co jsem si projel internet, tak se v mém případě vyplatí vybrat některou z pracovních stanic Dell, například použitý model T7600 se dvěma procesory Xeon (8 jader / 16 vláken) k tomu nějaké SSD disky a DDR3 RAM.

Přesto bych ocenil radu a doporučení od někoho, kdo má s virtualizací více zkušeností než já.

Děkuji.

RDa

• 3 058
    • Zobrazit profil
Re:EVE-NG - doporučení k nákupu HW
« Odpověď #1 kdy: 31. 07. 2025, 18:04:26 »
Dvoj-socketovy DDR3 system ti dnes strci do kapsy jakykoliv lepsi notas/desktop.

A pokud je ten lab sw moderni, tak rovnou odmitne na tak starem haraburdi nastartovat (viz treba minimalni pozadavky ESXi a odepsani starych generaci stroju).

Re:EVE-NG - doporučení k nákupu hardwaru
« Odpověď #2 kdy: 31. 07. 2025, 20:04:04 »
Osobne používam GNS3, ale to je prašť jako uhoď.

V prípade virtualizácie sieťových zariadení je dôležitý počet dostupných vCPU a veľkosť RAM. Z môjho pohľadu je virtualizácia (VMware Workstation Pro + QEMU/KVM) na notebooku Thinkpad P14s Gen 5 Intel dostotočné riešenie (16+6 cores, 64 GB RAM).

IOSv images (ako L2, tak L3) v prípade CCNP sú za mňa dostatočné a pritom nenáročné z hľadiska výkonu, ak teda práve nehľadáte spôsob ako virtualizovať IOS-XR resp. NX-OS (service provider resp. DC equipment) - tie sú už niekde inde, čo sa týka nutných virtualizovaných prostriedkov.

« Odpověď #3 kdy: 31. 07. 2025, 22:17:11 »
Dvoj-socketovy DDR3 system ti dnes strci do kapsy jakykoliv lepsi notas/desktop.