Slovenskí úradníci urobili prepočet výhodnosti/nevýhodnosti elektromobilu v Excel tabuľke s makrom. Porovnáva asi 26 elektromobilov a 7x spaľovacích aut. Dáva možnosť meniť cenu za elektrinu, úrokovú sadzbu a výšku dotácie, alebo žiadnu dotáciu. Odkaz na tabuľku k stiahnutiu
https://www.minzp.sk/iep/publikacie/komentare/elektricky-pohon-dostava-postupne-zelenu.html a dva články k tomu
http://www.dsl.sk/article.php?article=23067,
https://e.dennikn.sk/1620260/komu-sa-oplati-auto-na-elektrinu-statni-analytici-spravili-velky-prepocet/.
Či to berie do úvahy aj výmenu batérie po X tis. km, aebo rokoch som neskúmal, ale keď si porovnáte dve autá, tak pri elektromobile tam akosi skáče časom položka "znehodnotenie" v grafe. Možno to berie do úvahy.
Vyskúšal som si Huinday Ioniq Electric a Skoda Fabia TSI 1.0 a pri ročnom nájazde 15 000km aj s dotáciou nenávratné, teda za 20 rokov. Pri nájazde 50 000 za rok návratné už za 5 rokov. S dotáciou 8 000€. Bez za 8 rokov.
Niekde som čítal, že výrobcovia zatiaľ tlačia predajcov na predaje spaľovacích a snažia sa nechávať vysoké ceny pre lektromobily. Aj keď batérie polacneli za posledné roky.
Kto sa nechce namáhať konkretným výberom auta a parametrov, môže si pozrieť jednoduchý graf v článku z roku 2018
https://www.teslamagazin.sk/porovnanie-nakladov-elektromobily-spalovacie-automobily-sr/ ktorý zhruba hovorí, že elektromobil sa oplatí po prejdení zhruba 150 tis. km s dotáciou(5000€ bola v SR v 2018) a 250 tis. km bez dotácie. Reči, že je to dotované a preto to nie je pravda a objektívne, sú sčasti pravda, ale z druhej blbosť, dokonca lož. Lož preto, že cena životného prostredia a zdravia ľudí blízko ciest splodinami a hlukom pri spaľovacom aute hrá tiež úlohu.
Bola tu téma, čo bude v zime. Tiež som sa na to pýtal sám seba, pretože s mínusovou teplotov to ide dole vodou s kapacitou aj možnosťou nabíať, ale severské štáty sa s tým asi vyrovnajú prví.
Narazil som na Nissan Leaf po 5 rokoch v Kanade:
https://www.youtube.com/watch?v=ZdsIqPX6LH4Aj keď vo videu hovorí, aby mu komentovali, tak komentáre zakázal.
A ďalej Nissan Leaf s kapacitou 51% po 108 tis. km.
https://www.youtube.com/watch?v=ZwMA4K9tMEY. Podľa info niekde inde prvé z nich mali nedostatočný manažment teploty batérie, nebolo to otestované a preto degradovali veľmi rýchlo.
Hore sa niekto pýtal, ako sa udržuje stabilná teplota batérie aj pri záporných teplotách, tak robí sa to odvodom tepla z elektromotoru. Teda ak je dostatočné a nie je nutné vyhrievať aj kabínu.
Do toho eko lobby, nastrcene dievcatko Greta, ...
https://e.dennikn.sk/1616577/preco-muzi-v-strednom-veku-neznasaju-gretu-thunbergovu/Môj osobný názor je, že je to len viditeľný hlas vedcov. A ak mi napíšete, že nie všetkých, tak ja vám, že väčšiny.