Umělá inteligence ve workforce

Umělá inteligence ve workforce
« kdy: 27. 04. 2024, 11:29:24 »
Jaký je váš názor na AI a nahrazování práce lidí (nejen) v IT?

Je dle vás na čase se naučit svářet? Co jsem se na toto tema bavil s nekolikra programatory existují 2 názory

1) ai prebere veskerou praci v it, pokud nejste nejlepsí z nejvetsi workoholiku nemate nadale uplatneni
2) s ai se lide stanou produktivnejsi nastane boom. Jednoduse receno programator s ai nyni odvede 2x tolik práce za stejný cas, firma bude tedy prostredky najmout dalsiho programátora

Samozrejme bod 1 slychame casto od lidí z vyzkumu ai jako Altman, jako séf nvidie (zapoměl jsem jméno) na druhou stranu je třeba si uvědomit že tito lidé dělají svým vystupováním primárně i marketing.

Před několika měsíci se ukázal projekt devin
marketingove demo tu https://www.youtube.com/watch?v=fjHtjT7GO1c

nasledny (pomerne negativni) rozbor treba tu
https://www.youtube.com/watch?v=m8VSYcLqaLQ

Mé zkusenosti s nástroji:
Osobně jsem asi 2 měsíce zkoušel copilota od microsoftu. (LLM ktery ma plugin do vsechn IDE, má vám nabídnout lepsi autocomplete/doplnovani kodu) pripadalo mi ze me jakozto programatora spise zpomaluje v praci, kvalita kodu sla dolu, castokrat doplnuje blbosti bez kontextu atd.

Když něco nevím hledám, zkousel jsem si copilot (tentokrat na webu bingu) a gpt 4. Narozdil od gpt microsofti copilot ma za me obrovske plus ze udava zdroje, nicmene stejne rychle jako odpoved od ai ziskam rychlim googlenim nekolika terminu a nasledne proklikanim 3 prvních vysledku odkazujících se na stackoverflow, naopak pro ai musim obcas otazku preformulovat kdezto do google napisu jen nekolik tagu.

Momentalne jsem zkousel pres api openapi vycitat dokumenty (fotografie nicmene v dobre kvalite) uspesnost asi 40%, nasledne jsem na stejna data zkusil vyuzit doctr (opensource ocr na githubu), uspesnost v podstate dvojnasobna.


Re:Umělá inteligence ve workforce
« Odpověď #1 kdy: 27. 04. 2024, 12:55:51 »
Můj názor je, že je to zatím výrazně horší než programátor a hlavně velmi výrazně horší, než nástroje, které tady byly před 30 lety.

Toto je ale pouze jeden úhel pohledu. Druhý pohled je ten, že určitě zmizí profese, které jsou zcela zbytečné, akorát to nikdo nikdy neřekl nahlas. Zrovna dneska jsem poslouchal podcast na téma, jestli zmizí povolání překladatele, když tu máme nástroje typu DeepL. Nezmizí. Kdo ale zmizí jsou copywriteři, což je povolání, které mě sralo už když si to naše firma poptávala někdy před 10+ lety. Prostě lidi, kteří jsou schopni napsat "hezký" text na libovolné téma, bez ohledu na to, kde je pravda. Tyhle lidi nepotřebujeme a nepotřebovali jsme je ani před 10 lety. Resp. už tehdy to mohl psát téměř kdokoliv. Jenže ne každý chtěl být děvka pro všechno (za peníze komukoliv cokoliv).

Takže, jestli něco určitě zanikne, tak to jsou zbytečné profese, které vznikly jen proto, že to jde a že to bylo levné a někdo neměl problém to dělat (i když to ty lidi štvalo, dneska jsou o tom knížky). Současně ale nové profese vzniknou. Lidi, kteří to budou s AI nástroji umět si levou zadní mohou postavit studio, kde budou levně a v masivních počtech generovat obrázky, videa a texty.

V IT, skutečném IT, kde se řeší reálné problémy v průmyslu apod. určitě hned tak rychle nezanikne. A pokud ano, tak stále budou potřeba odborníci na danou oblast. Takže z programátora, který měl 10 let ruce na klávesnici se klidně může stát expert na daný stroj, továrnu, odvětví, který bude řídit ty roboty.

Re:Umělá inteligence ve workforce
« Odpověď #2 kdy: 27. 04. 2024, 13:56:19 »
Indii to da na fakt. Male uleveni si:

project 150 lidi, z toho 3 bile tvare

vystup asi 1/3 ma doslova a do pismene horsi hodnotu nez ChatGPT 4
podotykam, ze kazdej z nich je studovanej, It nebo computer science nebo neco takovyho (pro vas chytry, ze to VS jako filtr nikdo nema).

1/hovado neco resi mesic. samozrejme nikomu nic nerekne o review. ja jsem si nahodou precetl co psal supportu a trvalo mi to 2 minuty na to prijit. napsal jsem mu, co ma udelat, po tydnu jsem zjistil, ze si jeste porad sjednava zoomy se supportem.

2/ 5 lidi na schuzi se mnou resi, ze v Nemecke lokalizaci je mispell. "status misto staat" (ok, a ze zahadnych duvodu to bylo jinak na DEV a UAT). jsem jim rekl, jak to maji nahradit, potom jsem do Jira napsal presny postup. doba prace 5 minut pro normalniho clovek, u nich po 14 dnech zadnej progress.

3/trotl, vyhlasil P1 ze ma blocker a nemuze programovat a delivery July 1st  je ohrozeno.
field je omylem mandatory. jsem sel do sandboxu. 60 second najit to misto. 5 second odstraneni "mandatory". potom jsem pro jistotu jeste sel a 6 minut hledal veskery kod, co obsahuje jmeno toho field.

Byla tam eskalace (mne!) na senior management, ze se 100 indu jasne shodlo, ze kdyz si nevi rady a zdrzi je to, tak to musi byt nahlasano na support (SaaS suport zakaznikovi produkce) jako P1.
Hm,zajimave, ale kdyz  LDAP selhava,v PROD, uz tyden. Nikdo neudelal zadnej, ani interni ticket, zduvodneni: "to je v hyper care"???.

takze ne, Ai generujici low code reseni nahradi 80% indicke pracovni sily do 7-10 let.

p.s. u jinych projektu to bylo spatne, ale ne takhle extremni.

Re:Umělá inteligence ve workforce
« Odpověď #3 kdy: 27. 04. 2024, 14:17:51 »
Indii to da na fakt. Male uleveni si:

Jenom jestli to není problém na straně řízení projektu a vůbec firmy.

Jenom takovej hint: Zkoušel jsi někdy dělat přesně to, co po tobě tvůj vedoucí chce?

Také si ulevím. Několikrát jsem upozorňoval na to, že jistý člověk vůbec nemá v našem projektu co dělat. Že tomu vůbec nerozumí a že jen škodí. Několikrát mi bylo vysvětleno, že tam prostě bude a že s ním mám zkusit vyjít. Ok, zkusil jsem to. V momentě, kdy mi dal pokyn vypnout server, tak jsem ten server vypnul. A moc rád.

A já jsem byl zcela čistej. Několikrát jsem na to upozorňoval, bylo mi vysvětleno jak to bude, tak jsem se té situaci podřídil. To, že z toho byl průser až na nejvyšších místech není vůbec můj problém.

Jinými slovy. Ti Indové moc dobře vědí, co dělají. A také ví, za jaké peníze to dělají. A proč by měli dělat něco víc, když nejen za 14 dnů, ale dokonce i za 3 měsíce to projde. Ano, tebe to štve, ale to je čistě tvůj problém. Vedení firmy to evidentně vůbec nezajímá.

alex6bbc

  • *****
  • 1 689
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Umělá inteligence ve workforce
« Odpověď #4 kdy: 27. 04. 2024, 16:07:54 »
tyhle indianske strasne pribehy z it me moc bavi cist.

taky mame zakaznika v indii a chteli nejake info, tak jsem jim poslal awk skript, kterym ty informace vycucaji z logu. nejak se jim do toho nechtelo, tak udelali task s plnohodnotnou klikaci implementaci. skript meli v cene, za novou implementaci si priplati.


Re:Umělá inteligence ve workforce
« Odpověď #5 kdy: 27. 04. 2024, 20:09:29 »
Jenom jestli to není problém na straně řízení projektu a vůbec firmy.
Pochopitelne ze je.

Samozrejme TCO je brutalne horsi s indiany, ale prvni rok jsou reportovatelne strasne uspory a pruser manager nejak zakopa pod koberec, nebo casteji prejde do jine firmy, oni nekteri v Evrope docela rotujou.

Jenom takovej hint: Zkoušel jsi někdy dělat přesně to, co po tobě tvůj vedoucí chce?

sorry, na nekterejch pozicich ti toho tolik nerikaj.
mne takhle v unoru zrusili smlouvu, nejake bile tvare si stezovaly u senior managementu, ze to beze mne nedaji, tak tu zruseni na posledni den zrusili.
Senior management chtel videt, co si myslim, tak jsem ukazal nejake svoje analyzy, oni rekli, OK, pokracuj v tom co delas.

Co bojkotuju, tym se opaluje tri mesice, 2 dne pred zivotne dulezitym demo zjisti, ze nejaky zasadnosti vubec nefungou (protoze je nikdo ani nevyzkousel). Reseni je stejny jako vzdy, posledni dva dny pred demem indove "nepujdou spat" a fakt se lid inaserou, kdyz to v 17:30 zapichnu a v 21:00 neberu telefony.

P.s. jsem jim rikal (1 den pred demo), nesahejte do toho, tohle tak nejak funguje, polamate to.
samozrejme to polamali a opravdu potom nespali.

P.p.s. na tom demo se nakonec predvadelo a diskutovalo neco jinyho. on se nejakej indickej architect nenamahal to nikomu vysvetlit, co se vlastne bude dit. spravnej indickej manager sedi na informacich a nepodeli se, i kdyby mel projekt padnout, informace jsou moc.

Ti Indové moc dobře vědí, co dělají. A také ví, za jaké peníze to dělají. A proč by měli dělat něco víc, když nejen za 14 dnů, ale dokonce i za 3 měsíce to projde..
no moc bych to neprecenoval. se nasroubuji do projektu za  nejakou fixni castku. Maji velke oci, potom penize zacnout dochazet, zatimco potrebujou nabrat vic lidi, ale soucasne spis zvysit procento levnejsich.
no, to vlastne dela Accenture taky.

peete

Re:Umělá inteligence ve workforce
« Odpověď #6 kdy: 27. 04. 2024, 20:10:54 »
Tolik zábavy v 1 threadu. Lepší copywriter dneska bere 1200/h a pod., po tom, co se objevila AI se mi zdá, že snad ještě zdražili. Dobrý copywriting umí vyvolat emoce, prodat, pomůže vyhrát volby. Jakpak tohle udělá AI? AI je perfektní na klišé texty typu "digital innovation solution". AI je skvělá, pokud chcete být stejní jako všichni ostatní. Ale když se chcete odlišit - a to jediné prodává - co pak?

K programování. ChatGPT4 není marný (prosímvás, už nechci slyšet o 3.5, je to strašně zastaralé). Ale jak AI pochopí, co chce zákazník? Kdo vyřeší 10 % chyb, které trvá opravit 90 % času? AI určitě ne. Leda tak AGI. Jenže mozek (=AGI) není blbá neurální síť, co doplňuje slova. Technologie mozku je úplně jinde. Je např. zajímavé, jak se v našem těle prolíná HW a SW dohromady, takže se mezi nima stírá hranice. V mozku jsou různé oblasti (moduly) s různými úkoly atd. Vědomí je záhada (snad nějaký loop? Interní model světa?). K tomu máme hodně daleko.

Generativní vs jiná AI: opakovaně se setkávám s tím, že velké firmy generativní AI nezajímá (až na např. marketing, audio, programování). Spíš je zajímá analýza dat s pomocí AI, predikce a pod.

Re:Umělá inteligence ve workforce
« Odpověď #7 kdy: 27. 04. 2024, 20:16:18 »
AI je nástroj, stejně jako kladivo, stejně jako traktor, nemá to vědomí, tedy je to něco jako torpédo, ale cíl tomu musí zadat vždy člověk, ono se to tam dořídí (doporučuji knihu Psychokybernetika).

Efektivitu to zvyšuje, ale člověk s tím musí umět - doporučuji kurz od Davida Grudla, je to programátor, a člověka to naučí AI fakt používat a chápat.

Jakmile s tím člověk umí, je to super nástroj. Problém hodně lidí je, že AI neumí ovládat, a tak jim to dává dost mizerné výsledky, často píší zadání moc obecně, nechápou kontext AI a detaily jak to funguje a nejsou schopni to naplno využít, když se to člověk naučí naplno využívat, je to produktivity boost jako prase, a můžu říct, že to dělá tu práci co nejvíc člověk nechce - psaní nějaké kostry kódu, psaní dokumentace, atd.

Teď jsem tím vytvořil open source produkt, od napsání kódu, po napsání dokumentace, po napsání příspěvku na socky, až po readme file. Ale všude to chtělo lidský zásah a vědět co člověk dělá, nicméně to ušetřilo spoustu práce a výsledek třeba u dokumentace byl lepší, než bych to udělal sám.

Ale k technologii obecně. Chodím do CleverFit, fitko narvané technologiemi a je tam přesně vidět, jak to fachá. Všechno je automatizované, nicméně se to non-stop porouchává a obsluha tam řeší poruchy a servis každou chvíli. Jako ne, že by to bylo na nic, třeba kávovar udělá 20 kafí, a pak potřebuje obsluhu, proteinový shaker udělá 50 shaků, a pak potřebuje obsluhu a takhle by šlo potřebovat, je tam přesně vidět, že to funguje jak pokladny v Albertu, taky je tam 10 samoobslužných pokladen a jedna ženská co řeší problémy.

Přesně takto je to i s AI, dělá to 80% věcí, ale na 20% věcí to stále potřebuje člověka.

A je to tak se vším, v zemědělství bývalo 80% populace, dnes to jsou 3%, ale ne nula. Holt kombajn nenajme účetní a kamión, aby zboží prodal do supermarketu, ani si nedoleje sám palivo.

Podle mě díky AI nyní bude možno dělat spoustu věcí, na které dříve nebyl čas a prostředky. Třeba bude možné automatizovat i procesy v menších a středních firmách, nebo si člověk nechá přes AI napsat vzoreček pro zaznamenávání maratonu a běhu v excelu, který by si dříve nenapsal.

Podle mě IT lidí bude jako takových míň, budou technologičtí lidé víc zaměření na byznys. Ajťák už nebude ani tolik psát kód, ale napřímo zefektivňovat procesy ve firmě, ta kompetence se posune.

peete

Re:Umělá inteligence ve workforce
« Odpověď #8 kdy: 27. 04. 2024, 21:12:05 »
A je to tak se vším, v zemědělství bývalo 80% populace, dnes to jsou 3%, ale ne nula. Holt kombajn nenajme účetní a kamión, aby zboží prodal do supermarketu, ani si nedoleje sám palivo.

Souhlas se vším akorát k tomuhle mám námitku, v přeindustrializovaném přechemizovaném přeautomatizovaném zemědělství je problém, že půda se stává pouhým držákem plodin, kdyby tam byl polystyrén, nebyl by to rozdíl. Sice na jednou stranu jsme rádi, že to uživí lidstvo. Automatizace zvyšuje produktivitu a tak dál a tak dál. Jsme bohatí, krásní, všechno za nás dělají stroje. Akorát to všechno není moc kompatibilní s přírodou, s našimi těly a s naším softwarem co máme v hlavách. Je to jak když chci zautomatizovat něco v Linuxu a použiju na to Windows. Lepší než nic, ale dalo by se to udělat lépe. Aby to šlo udělat lépe, museli by se lidi dohodnout a tady je jedno ze slabých míst. Další je krátkodobost lidského života. Negativa nějakého vynálezu se třeba ukážou až za 200 let, ale vynálezce chce vydělat hned.

alex6bbc

  • *****
  • 1 689
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Umělá inteligence ve workforce
« Odpověď #9 kdy: 27. 04. 2024, 21:51:25 »
A je to tak se vším, v zemědělství bývalo 80% populace, dnes to jsou 3%, ale ne nula. Holt kombajn nenajme účetní a kamión, aby zboží prodal do supermarketu, ani si nedoleje sám palivo.

Souhlas se vším akorát k tomuhle mám námitku, v přeindustrializovaném přechemizovaném přeautomatizovaném zemědělství je problém, že půda se stává pouhým držákem plodin, kdyby tam byl polystyrén, nebyl by to rozdíl. Sice na jednou stranu jsme rádi, že to uživí lidstvo. Automatizace zvyšuje produktivitu a tak dál a tak dál. Jsme bohatí, krásní, všechno za nás dělají stroje. Akorát to všechno není moc kompatibilní s přírodou, s našimi těly a s naším softwarem co máme v hlavách. Je to jak když chci zautomatizovat něco v Linuxu a použiju na to Windows. Lepší než nic, ale dalo by se to udělat lépe. Aby to šlo udělat lépe, museli by se lidi dohodnout a tady je jedno ze slabých míst. Další je krátkodobost lidského života. Negativa nějakého vynálezu se třeba ukážou až za 200 let, ale vynálezce chce vydělat hned.

proste zjistis ze i doma si muzes vypestovat rajcata, ze i ajtak muze mit zahonek s kvetinkama a co kdysi bylo drahe je dneska levne a naopak. treba drevo/plast, vesnice/mesto, zvirata/masokombinat, gnu/uzavreny software,......

Re:Umělá inteligence ve workforce
« Odpověď #10 kdy: 28. 04. 2024, 08:52:21 »
když se to člověk naučí naplno využívat

Tohle je čistě technicky pravda. Ale má to stejný problém, jako kdysi generátory iptables pravidel. Aby člověk ten generátor mohl dobře ovládat, tak musí znát iptables. Ale v takovém případě je lepší psát ta iptables pravidla rovnou. Protože ten iptables skript potom může upravit někdo, kdo ten generátor vůbec nezná. A ten generátor může mít chyby.

Úplně stejně je to s dnešní AI a napsal jsi to správně. Pokud někdo zadá do toho nástroje správný vstup, tak dostane správný výstup. Potom to ten odborník ještě navíc musí zkontrolovat. Zdá se, že to neumí pořádně ani statickou analýzu, kterou si pamatuju z doby někdy před 20 lety.

Takže k čemu to teda přesně má být? Nástroj na řešení nudných dlouhých stran kódů máme už asi 70 let. Různé generátory kódu typu bison, yacc apod (a jejich velmi dávní předchůdci). Pokud se někdo nudí při psaní opakovaného kódu, tak na to máme přibližně už taky 70 let knihovny.

Jinými slovy, AI v dnešní podobě je jen špatná náplast na problém, který už hezky dlouho vůbec nemá existovat.

K tomu AI Fitku se ani nebudu vyjadřovat. Funkční automatické kávovary jsou tady 100 let. Shakery také. Tento příklad hezky ukazuje, k čemu se dneska AI používá. Z obyčejného sto let starého vynálezu se udělá něco, co je horší a stojí to tisíckrát víc. A AI k tomu ještě dodá reklamu. Super no. Nehledě na to, že to fitko jako celek vůbec není potřeba. Stačí jít ven. Za našich mladých let (:D :D :D) jsme si sami ze skelného vlákna a epoxidu stavěli kajaky a kánoe a potom jezdili na vodu. Cena toho self-made kajaku je stejná, jako toho kávovaru v tom fitku. (Konec nevyjádření se k fitku :-D.)

alex6bbc

  • *****
  • 1 689
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Umělá inteligence ve workforce
« Odpověď #11 kdy: 28. 04. 2024, 09:44:05 »
nekde jsem cetl, ze to je zpusobene kastovnim systemem. ze sef ind sedi na informacich a diriguje ovecky, a ovecky bez prikazu sefa ani nehnou prstem.

Re:Umělá inteligence ve workforce
« Odpověď #12 kdy: 28. 04. 2024, 09:47:36 »
Takže k čemu to teda přesně má být?

Mě to teda šetří práci, i když tomu musím rozumět a musím to kontrolovat, tak mi to stejně masivně šetří práci, takže nessouhlasím, že je to k ničemu.

To je jak kdybys řekl, že protože musíš řídit auto a starat se o něj, k čemu to je, když už můžeš chodit pěšky, ale to přeci není pravda.

Re:Umělá inteligence ve workforce
« Odpověď #13 kdy: 28. 04. 2024, 10:15:46 »
To je jak kdybys řekl, že protože musíš řídit auto a starat se o něj, k čemu to je, když už můžeš chodit pěšky, ale to přeci není pravda.

To záleží na tom, k čemu to auto primárně mám. Jestli mě baví jezdit, tak OK. Ale pokud ho mám pouze k tomu, abych jezdil každý den 30km do práce a zpět, tak to auto vůbec nepotřebuju, protože můžu pracovat na homeoffice.

A úplně stejně vidím mnoho věcí v IT (a je to na článek, ne na diskusi). Existuje mnoho dobrých nástrojů, které ale existují pouze proto, že existuje nějaký problém, jehož řešení někdo zanedbal.

Tohle je stejné, jako místní hádky o systemd nebo balíčkovací systémy. (Obé tak před 10 lety.) Pokud má někdo problém vyrobit deb nebo rpm tak to primárně není problém těchto formátů, ale toho, co se balíčkuje. A tedy je lepší řešení dát do pořádku ten program. Když bude v pořádku, bude se lépe balit. A tedy žádný problém nebude existovat. Pokud někdo vsadí na ultra mega hype balíčkovací cosi, tak to skutečně na pár let vyřeší problém s balením, ale vůbec se nevyřešil ten problém, že ten program je špatně napsaný, špatně organizovaný apod. Prostě se ten hnůj jen zabalí do hezčího obalu. Totéž problém se service. Pokud je extrémně obtížné u služby typu server upravit rc-v skript (doslova změnit jeden řádek), tak je to opět známka problému v tom programu samotném a ne v použitém rc systému.

Takže ano, auto mi pomáhá jezdit někam, kam vůbec nedává smysl jezdit. Lepší balíčkovací systém mi pomáhá lépe zabalit hnůj. AI v IT mi lépe pomáhá řešit problémy vyřešené už před desítkami let.

RDa

  • *****
  • 2 777
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Umělá inteligence ve workforce
« Odpověď #14 kdy: 28. 04. 2024, 10:27:41 »
Tohle je stejné, jako místní hádky o systemd nebo balíčkovací systémy. (Obé tak před 10 lety.) Pokud má někdo problém vyrobit deb nebo rpm tak to primárně není problém těchto formátů, ale toho, co se balíčkuje. A tedy je lepší řešení dát do pořádku ten program. Když bude v pořádku, bude se lépe balit. A tedy žádný problém nebude existovat. Pokud někdo vsadí na ultra mega hype balíčkovací cosi, tak to skutečně na pár let vyřeší problém s balením, ale vůbec se nevyřešil ten problém, že ten program je špatně napsaný, špatně organizovaný apod. Prostě se ten hnůj jen zabalí do hezčího obalu.

Zde nemas pravdu. Nektere balickovaci systemy ten hnuj vytvareji sami, zatimco jine je resi vzorove.

Napr. PHP v gentoo je 1 balik, s ruznymi USE flags, ktere jsou zobrazeny pred dotazem o instalaci (-va nebo -pv).

V debianu/ubuntu to je X baliku - neco obsahuje zaklad, ale vetsina modulu je extra balicek. Takze musis pouzivat ruzne dotazy do balickovaciho systemu skrze regex search, abys zjistil zda je neco bokem ci nikoliv.

A pak treba kernel s modulama dat do bezneho binarniho balickovaciho systemu - je dalsi zrudnost sama o sobe. Treba zasahovat do jadra proxmoxu je temer nemozne, headry jsou v cizim repu, zdrojaky nejsou (nebo pod paywallem). A jak to zbuildit.. k tomu jsme se uz nedostali.

Z meho pohledu je ten rozdil dost podstatny - a neco je vhodnejsi pro vyvojare, a neco zas pro deployment, pro konzumenty. Nic univerzalne boziho ale neexistuje, co by pokrylo potreby vsech lepe nez ony specificke systemy.