Na nezplacene faktury se posilaji nejmene 3 upominky (rekneme po 14 dnech). Pak nasleduje predzalobni vyzva (to uz typicky sepisuje pravnik). Ve vsech pripadech potrebujes nejak dolozit, ze fakturace je opravnena (jinak se ti soud vysmeje) a pochopitelne, ze si poslal ty upominky.
Je potřeba
tvrdit a doložit jen tu předžalobní výzvu, upomínky před ní být nemusí žádné. V předžalobní výzvě musí být poskytnuta přiměřená lhůta na plnění (deset dní se počítá za dostatečných, pokud jsou v cestě svátky, prázdniny apod. je vhodnější pár dní přidat. Pokud by nedoložil předžalobní výzvu, tak nárok na úhradu má stále (a soud o ní rozhodne), ale nepřisoudí příslušenství (náklady právního zastoupení, soudní poplatek atd.).
Zdůraznil bych to, co jste psal. Je nutné
prokázat, že bylo plněno a bez vad. K tomu patří, pokud nemá nic jako předávací protokol, mít průkaznou výzvu k převzetí plnění. Protože "nejspolehlivější" obranou žalovaného je zpochybnit, že bylo plněno, zpochybnit kdy bylo plněno a zpochybnit jakost plnění. Pak se může stát, že žalující strana nebude úspěšná ve vymáhání fakturované částky, ale soud určí částku nižší, z titulu bezdůvodného obohacení (žalovaná strana sice nepřevzala objednané dílo, ale určitou hodnotu přecijen získlala - to je to bezdůvodné obohacení).
Upřímně, pokud se nejedná o vyšší statisíce a není na beton zadokumentovaná vůle smluvních stran (objednávka) a na beton zadokumentované plnění (předání, převzetí bez následných výhrad), do soudu bych se nepouštěl.