V obojim (Haskell i C++) se da psat rychly kod, pokud pouzijes dostatek usili. Je to cele jen o tom, ze C++ je jazyk nizsi urovne nez Haskell. Takze jednoduchy algoritmus, co nejak napises, bude pravdepodobne v C++ az o rad rychlejsi nez v Haskellu. Ale s tim, jak bude rust slozitost algoritmu nebo obecne toho, co delas, v Haskellu bude jednodussi dosahnout vyssiho vykonu (to neznamena, ze v C++ to nejde, jen to bude stat vetsi usili).
(Je mozne si predstavit analogickou situaci mezi assemblerem a C++, pro male programy je rucne psany assembler potencialne rychlejsi, ale tato vyhoda spatne skaluje.)
Haskell sam provadi nektere optimalizace, treba stream fusion (v podstate se da rict, ze je to slucovani smycek), ktere kompilatory nizsich jazyku obvykle nedelaji. Muzes je delat v ruce, ale to spatne skaluje s velikosti programu.
Dalsi vec je vyhodnocovani a s tim spojeny tradeoff (a to ma asi Wadler na mysli). Line vyhodnocovani je obecne pomalejsi pokud musime nejakou strukturu vyhodnotit celou, ale muze byt rychlejsi pokud ji nechceme vzdy vyhodnotit celou. V nekterych pripadech muze byt tedy program v Haskellu, co vyhodnocuje line, daleko rychlejsi nez program v C++, ktery vyhodnocuje striktne.