Logik: "No a ted se stačí zamyslet nad tím, o kolik aplikaci zdraží rozhraní myslivce s více psy oproti jednomu. IMHO marginálně (pokud budu vždy pracovat např. s prvním psem) a proto je lepší od začátku navrhnout multipsa."
To je abstraktní příklad a není jasné, co je tím "myslivcem" a "psem" vlastně myšleno, tak pak nejde na takovou otázku o kolik se vývoj zdraží odpovědět. Když však uvedu konkrétní příklady --- o kolik zdraží navrhovat aplikaci, aby pracovala s více klávesnicemi současně, zobrazovala na více obrazovek současně nebo aby její síťová vrstva přistupovala k více internetům současně, aby místo přístupu na disk používala abstraktní vrstvu pro více datových úložišť --- pak odpověď je --- prodraží to tu aplikaci hodně, kód provádějící danou "zobecněnou" činnost několikanásobně nakyne.
Logik: Vzhledem k tomu, že drtivá většina zařízení je onetouch, bylo by nejlepší řešení obě rozhraní, plus ve WINAPI převodní funkce z multi na onetouch. Tím by se zajistila konzistence. V současné době každý multitouch může implementovat onetouch jinak a to vede k zmatení uživatele - jednou to vezme první stisk, jednou všechny..... Navíc každý, kdo implementuje multitouch, tak musí psát sám emulaci onetouch, místo toho, co by byla ve WINAPI napsaná jednou.
To je příliš kategorické uvažování způsobem "tak to má být". Představme si, že do WINAPI dáme funkce na konverzi všech možných vstupních rozhraní na klávecnici a myš, nejen multitouch, ale třeba i volantu na závodní hry, polohového/akceleračního senzoru, podložky na tancování, EEG snímače (ano, i myšlenkami se počítač dá ovládat a při nějaké terapii se to tak dělá) atd. Pak z toho WINAPI nebude krásné sjednocené rozhraní, ale totální bordel zasypaný spoustou technologií s minimálním podílem na trhu.
A co se týče multitouch, rozšíří se natolik, aby mělo cenu kvůli tomu Windows zesložiťovat a dávat do nich obecnou konverzi? To nikdo neví, proto bych nedělal ani takové kategorické soudy, jakože "multitouch má být sjednocen a když si každý výrobce multitouch napíše emulaci myši po svém, tak je to špatně".
V případě, že se multitouch nerozšíří, pak bude naopak správné, aby každý výrobce multitouch zařízení si napsal emulaci myši po svém a nezesložiťoval tím základní systémové knihovny.