Souhlasim, nastupovalo nas cca 70-80 a dokoncilo nas 5
A takovou školu chceš někomu doporučovat?
Model FJFI je postaven na velmi nešťastném financování, jako v případě všech ostatní veřejných VŠ v ČR. Pro pokrytí všech nákladů spojených s poskytováním výuky v patřičné kvalitě musí škola nabrat obrovské množství studentů do prvního ročníku, u nichž však až v 90 % (a možná i více) není schopna zajistit jejich dostudování, nejčastěji kvůli neplnění studijních povinností z jejich strany. Jinak řečeno nastavení obtížnosti studia na FJFI ČVUT je dlouhodobě v hrubém nepoměru s tím, co škola slibuje studentům přijatým do studia. Na vině je MŠMT, respektive vláda.
FJFI je v tom nevinně, protože kdyby zvolila jinou strategii, nebude schopna ufinancovat současnou kapacitu ve stejné kvalitě. Musela by propouštět, přerušit výzkum, zjednodušit studium, ubrat z kvality a více spolupracovat se soukromým sektorem namísto CERNu apod. FJFI je na soukromém trhu VŠ v současné podobě nekonkurenceschopná.
Počet rozpočtových studentů vysoké školy v akreditovaných studijních programech (včetně akreditovaných studijních programů uskutečňovaných na vyšších odborných školách) k 31. 10. předchozího akademického roku a k 31. 10. probíhajícího akademického roku. Rozpočtovým studentem je student, který je zapsán do studia, s výjimkou studenta-občana České republiky, jehož studium je hrazeno z prostředků jiné rozpočtové kapitoly a studenta, jehož studium je hrazeno podle mezinárodních smluv a usnesení vlády (viz ukazatel D). Do výpočtu se zahrnuje každé probíhající studium každého studenta, které vyhovuje uvedeným kritériím.
Jak uvádí Dubla, přes 90 % studentů FJFI nedokončí. Taková hodnota je ve srovnání se zahraničním modelem naprosto extrémní, až neuvěřitelná. V USA se podíl studentů, kteří po prvním ročníku zanechají VŠ studia pohybuje okolo 10 %, v UK je to přes 6 % studentů, na jiných oborech a školách však dostuduje přes 95 % studentů nastupujících do 1. ročníku, u MIT jsou to dlouhodobě 2 až 3 %. Opravdu považujete současnou situaci veřejných VŠ v ČR za "normální" a "správnou"?
THE (2017)
6-Year Graduation Rate by Race/Ethnicity for Students Pursuing Bachelor’s Degrees
Massachusetts Institute of Technology (2014)
Za největší podraz na studenty FJFI považuji přijímačky. Přes ty prošel opravdu skoro každý a na odvolání každý. Podle mě by měly odpovídat náročnosti následujícího studia a financování podle současného modelu by mělo korespondovat s tím, zda je tu celospolečenský zájem tady takové obory rozvíjet (podle mě by měl být). Kdyby si studenti měli platit studium podle reálných nákladů, tak to opravdu můžeme zabalit - k velké škodě všech. Americkým modelem vysokého, resp. jakéhokoli školství, bych se rozhodně neinspiroval. Je neuvěřitelně neefektivní.
Tak projde každý, no, to není podraz. Je odpovědností každého potenciálního studenta zjistit si, co je ve studijním plánu, a zvážit, zda na to má.
Jinak "americký model" je zaměřen na kvalitní vzdělávání nejnadanějších. U nás je pro ty nadprůměrné naopak ubíjející.
To je ale příšerná prasárna ze strany školy. At' chceš nebo ne, průměrný student se v 18ti 19ti težko rozhoduje co dál dělat, a ví v podstatě prd o tom jak to funguje na vysoký, co vybrat, a jaký to má pro něj význam, nemůžete od něj čekat, že chápe financování škol natolik aby si uvědomil, že když někdě udělal přijímačky lehce, je dost možný, že ho hned v prvním semestru vyhodí, pač je to násobně náročnější, než přijímačky.
Co takovej student když ho vyhodí? ztratil rok života to zaprvé, za druhé ztratil rok života v mládí, pro někoho daleko cennější možná, a taky bude mít větší nevýhodu při hledání práce, protože je prostě o rok starší, nehledě na to, že tenhle rok se mu po 30cce v práci podepíše tak, že prostě prodělal milion korun plus v celkové sumě těch 40 let kdy bude makat, ponevadž ten rok mu tam na konci kdy bude finančně nejschopnější, mu prostě bude chybět.
Je to také plivnutí do obličeje studentovi, který prostě v 19ti nemá ani finance, ani zkušenosti se efektivně bránit, chápat trh (čest vyjímkám) ze strany školy, tedy mocnějšího. Popravdě, veřejná vysoká škola (to jsem navštěvoval 3 za svého púsobení) byla zdaleka nejhorší veřejná instutuce co se týče v přístupu ke svým "klientům" žákům, co jsem zažil. Finančnák, úřad, pojištovna, tam je přístup násobně příjemnější.
Na vysoký vás vyhodí z předmětu chlápek, protože se blbě vyspal a ta seminárka mu prostě nestačila, a když je to zrovna netechnickej gumovej předmět (ano i takový byly), tak máte smolíka.
Vysoká je v tomhle ohledu nejvetší investice kterou mladej člověk postupuje, NIKDY JINDY se totiž už znova neocitnete v situaci, kdy máte velmi málo relevantních informací o tom jak daná škola funguje, jak daný obor funguje atd. a zároveň se upíšete na 3-5 let s tím, že pokud vám z těch 50 předmětů jeden nepůjde, smůla, vyhodili ste 3 roky života do hajzlu. Ahoj a šáteček.
Jo z práce tě vyhodí a tobě to je u zadeke, pač si dostal zaplaceno, a v tomhle odvětví najdeš rychle něco jinýho.
Nejhorší taky na tom je ta selektivní pamět, čím je člověk starší, tím více bagatelizuje to co zažil, nedokáže to objektivně posoudit, je to stále více v mlze a navíc často sám sebe přesvědčí, že to bylo jinak, mozek si to přetransformuje. Vidím to na sobě, i na všech okolo, jsem nějakých 10 let po škole, a ty problémy tam mi z dnešního pohledu přijdou "snadné" jenomže to je řekl bych survivor bias a bližší košile než kabát jak se říká. Znova bych na vysokou nešel, byl to zdaleka největší stres v jistém ohledu, protože kdy jindy ste riskovali 5 let svýho života, který navíc kruciálně ovlivní dalších 5-10 let v horizontu?
Toto samozřejmě neplatí jen pro danou školu nýbrž pro celé školství obecně.