Tak snad je normální, že nájemník má energie přihlášené na sebe, takže veškeré dluhy jdou za ním a tedy mimo pronajímatele. Pokud máte například vodoměr pro celý dům, kdy se spotřeba rozpočívá na osobu, tak snad dokážete nedoplatek/přeplatek na vodném/stočném k datu spočítat. Většinou jsou zálohy na vodné/stočné nastaveny tak, aby nedoplatky nevznikaly, a o přeplatcích se mlčí.
Pokud chce někdo pronajímat a není sto si zajistit měřidla pro každou bytovou jednotku, tak dobře mu tak.
Roční revize ať si platí nájemník, ale jen v případě, že v bytě bydlel po větší část roku on. Většinou není problém si tohle domluvit před podpisem smouvy, že pronajímatel odstraní závady zjištěné ještě před nastěhováním, včetně doplnění potřebný revizí.
Když jsem se třeba stěhoval v Praze do nájemního bytu a sepisoval se protokol o vybavení a stavu bytu, tak se tam všechny zjištěné závady napsaly. Třeba byla místy poškrábaná plovoucí podlaha. Když jsem se zase po letech stěhoval pryč a došlo na stav podlahy, ukázal jsem na zápis v protokolu, majitelka řekla "aha, vlastně to udělali ti před vámi" a vše bylo v pořádku.
Vybílit již odstěhovaný byt byla záležitost jednoho večera a kyblíku barvy.
1) Energie může mít na sebe napsané jak majitel, tak nájemník. Jsou tam různé plusy i mínusy na obou stranách, a děje se běžně oboje. Jak psal předřečník, často se použije mimořádné vyúčtování.
2) Ano, většinou jsou problémy v případech, kdy se rozpočítávají náklady mezi bytové jednotky/osoby, protože není zajištěné měřidlo pro danou jednotku. Může se stát, že majitel rozpočítává jednotky místo osob, a potom nastávají problémy.
3) Ano, protokol se sepisuje o stavu bytu vždy, je to standardní modus operandi a důrazně bych to doporučil všem, kteří to z nějakého důvodu nedělají.
4) Je otázka čemu říkáte vymalovat. Pokud nemáte garsonku, a musíte třeba škrábat barvu a penetrovat, oblepovat páskou podlahu, tahat igelit, řešit linku v kuchyni, vysoké stropy v Praze, tak to záležitost jednoho večera rozhodně není. Pak je otázka, čemu říká vymalovat majitel, ono se to dost různí. Já jsem se toho na rodinných nemovitostech namaloval, ale v žádném nájmu nemaluji. Pokud je barva v adekvátním stavu, jako při nastěhování, není co řešit (zdokumentovat). Pokud je někde flek od jídla nebo něčeho, který nešel vyčistit, pak se domluvím s majitelem na adekvátní kompenzaci. Pokud bych někde bydlel 10 let, a zdi zežloutly z různých důvodů mou chybou, pak samozřejmě jde škoda za mnou, a to radši přenechám peníze majiteli a on si rozhodne. Problém je, že spousta lidí platí nebo maluje po jednom dvou letech bydlení, protože to majitel chtěl.
Celá ta situace kolem malování v nájmech ČR je vlastně už taková klasika, že se tomu běžný člověk může jen zasmát.
5) Taky se v Praze dělo za mého působení běžně například to, že se pronajímaly nebytové prostory inzerované jako byty, případně se pronajímal jeden byt rozdělený na 3 neprůchozím sádrokartonem, a je na vás to zjistit při prohlídce. Nikdo vám to neřekne. Samozřejmě realitní makléři nedělali prohlídky dle zákona, neukázali vám věci jako pojistky a jiné, to už je jiná kapitola.
6) Samozřejmě můžete narazit na pohodového majitele, ale standardem v ČR bych to rozhodně nenazval.