protože ve spoustě hrách to dost vadí, tím, že dostávám stále stejné lidi apod
Tohle bys mohl trochu rozvést. Jaké hry to požadují a proč? Naprostá většina MP her funguje tak, že hráče vyhledává nějaký centrální server na základě nějakého "ratingu" a snaží se k sobě přiřadit hráče na podobné úrovni. Takže s tím NAT ani UPnP nemůže pomoci.
To je bohužel chybná úvaha, velké firmy které chtějí ušetřit jedou P2P.
Overwatch, Fortnite, etc. = Dedikovaný server <-> všichni Klienti = nic neřešíte, všechno řeší servery hry jak jste uvedl
GTA Online, Warframe, etc. = P2P, Server porovná hráče dle skillu, typu připojení, rychlosti připojení atd. -> Vytvoří server u vhodného klienta -> všichni Klienti v lobbby se připojují k jinému klientovi -> Klient server <-> ostatní Klienti = Zde hraje roli NAT kdo jaký má.
V zásadě pokud je SERVER naslédující typ tak to je takhle:
- NAT OPEN - Hraje ze všemi - OPEN <> Moderate <> Strict -- klasicky kdo má Veřejnou IP adresu a domácí síť ok
- NAT Moderate - Nemůže hrát ze strict - OPEN <> Moderate ;; Strict = Blocked -- Typický CGNAT ale správně nastavená domácí síť (port forward nebo UPnP)
- NAT Strict - Hrajete pouze s open - OPEN <> Strict ;; Moderate = Blocked -- Typický CGNAT + domácí double NAT nebo striktní firewall
Největší skupina hráčů globálně je vždy Moderated - CGNAT, Nejmenší OPEN - Veřejná IP adresa, vcelku častá - Strict
Pokud se ptáte proč to tak je, tak pouze o penězích a odezvě (latenci) a pohodlnosti uživatele.
Udržovat server ke terému se všichni připojují stojí peníze, navíc musí být v každé zemi být server aby byl uživatelský zážitek dobrý vzhledem k latenci a zákazník nic neřešil a ani řešit nechce.
U P2P se připojíte k tomu kdo je nejblíže (nízká latence), minimální náklady na server ale již záleží co máte doma a jak máte nastaveno. Proto problémy s NAT.
Pro každého kdo by to někdy četl, pořiďte si veřejnou IPv4 adresu pokud hrajete hodně multiplayer nehledě na poskytovatele. Na IPv6 nespoléhejte, Steam ani PSN (Playstation Network) na IPv6 prozatím nefuguje, o starších hrách na PC ani nemluvě.