Studium C# - Godot, MAUI

Studium C# - Godot, MAUI
« kdy: 09. 11. 2025, 23:33:45 »
Zdravím,

chtěl bych poprosit o radu, jak dál pokračovat ve studiu C#.
Mým cílem je nejen tvořit hry v Godotu, ale i umět C# použít prakticky – ideálně i v zaměstnání (např. při vývoji crossplatform aplikací).

Zatím jsem prošel knihou *C# bez předchozích znalostí* (Pavel Bory) a pokračuju s materiály na [Microsoft Learn](https://learn.microsoft.com/). Přesto z toho mám takový zvláštní pocit – jednak kvůli nejednotnému stylu (asi AI generované lekce), ale i kvůli rozdílům mezi verzemi C# a .NETu, které mě občas matou.

Máte někdo tipy na kvalitní zdroje nebo knihy pro další studium C#, které shrnují důležité koncepty na vyšší úrovni (něco ve stylu *C# in Depth* od Johna Skeeta)?

Rád bych se vyhnul „tutorial hell“ a naučil se C# pořádně pochopit.

Díky předem za tipy!






Mudvy

Re:Studium C# - Godot, MAUI
« Odpověď #1 kdy: 10. 11. 2025, 00:11:54 »
Moje rada asi nebude populární ale zase bych to studium nepřeháněl. Spíš bych doporučil si vymyslet projekt a ten si realizovat podle dosavadních zkušeností - pak pokud nemáš s kým to konzultovat tak to projdi s ai co si o tom myslí a jestli by to nešlo udělat jinak a jak. Takhle z něj dostaneš zajímavý moudra co ti napoví jaké oblasti se učit dál.

V praxi používáme c# na WPF appky, API, knihovny, ASP. Jsou nasazené třeba v Azure, lokálně nebo docker. Třeba ty WPFka se člověk může učit roky - jen MVVM je pěkně velká kapitola nejen o psaní kódu ale i o tvorby architektury.

Jako seniorní vývojář totiž už neřešíš jednotivé funkce ale architekturu jak se to všechno poskládá aby to fungovola co nejjednodušeji a nejpřehledněji. Chceš automatizovaný testy, chceš to spravovat v nugetech, chceš to logovat, chceš mít kvalitní updater, chceš mít recyklovatelné funkce, chceš mít zabezpečení, chceš mít dobře oddělené vrstvy atd.

Pokud bych tě mohl nasměrovat - tak se spíš zaměř na všeobecné pochopení architektury. To je to co tě bude víc trápit. Znát všechny nuance C# není zas tak důležité

JmJ

  • ****
  • 334
    • Zobrazit profil
Re:Studium C# - Godot, MAUI
« Odpověď #2 kdy: 10. 11. 2025, 07:34:16 »
Jak pise kolega vyse - studium je pekna vec, ale neznam moc lidi (jestli vubec nejake), kteri by me v praxi oslnili tim, kolik knih maji nastudovano a z kolik kurzu maji stempl. Tim rozhodne nechci rict, ze tyhle veci jsou k nicemu, ale spravne programatorske naviky a instinkty ti to bohuzel neda.

Takze jestli mas C# rozumne nastudovany, tak si vymysli aplikaci a tu zkuste udelat. Musis si s tim proste hrat a musi te to bavit.

oss

  • ****
  • 262
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Studium C# - Godot, MAUI
« Odpověď #3 kdy: 10. 11. 2025, 07:37:48 »
Si na roote, tu je zast voci Micoroftu taka, ze pouzit C# je herezia. Takze tu sa moc dobrych odpovedi nedozvies.

Moja rada je chod postupne, konzolove aplikacie, zaklady webovych, a potom desktopove aplikacie (WPF), zial tym, ze svet je dnes webovy, tak dektopove aplikacie su v uzadi a dobre zdroje o WPF sa uz hladaju tazko (kedysi sa dal pouzit codeproject.com ale ten je uz v stave achivacie). Ked budes chciet robit desktopovy vavoj multiplatformne tak odporucam rovno zacat s Avalonia UI, je to v podstate WPF 2.0 - rovnake principy, XAML ako WPF ale zlepseny binding, stylovanie a funguje vsade (windows, linux, macos, mobilnyvyvoj aj wasm) - plus maju navody na strankach, hoci nie su take dobre.

Na ostatne a zaklady staci dokumentacia od Micorosftu, je v nej vsetko potrebne a na jednom mieste. A potom uz len programovat, programovat a programovat, proste skusat si vlastne projekty a prehryz sa prekazakami na ktore narazis, goolit a pri tom sa ucit.

Dalsi dobry zdroj su videla od "Nick Chapsas" https://www.youtube.com/channel/UCrkPsvLGln62OMZRO6K-llg , su kratke a je to taky richlokurz geniality pre C#, pripadne NDC https://www.youtube.com/@NDC


Re:Studium C# - Godot, MAUI
« Odpověď #4 kdy: 10. 11. 2025, 07:45:57 »
Uplne ti staci pochytit zaklady programovania, a nastudovat si nejaky ten design pattern a best practices. Tym mas podstatnu cast vacsiny programovacich jazykov pokrytu. A potom uz len skusat. Najlepsi ucitel je prax. zacnes s jednoduchymi vecami a casom sa dostanes do stavu, ze tie povodne jednoduche veci zacnes prepisovat podla toho, ako postupne ziskavas skusenosti a najdes nove/lepsie riesenia. Dost problem je to aj, ze jazyk ako taky sa tiez vyvija a zbytocne minas cas na teoriu, ked jednoduchsie je neskor prepisat casti kodu optimalnejsim riesenim, ktore sa prida az v neskorsich verziach .net


Re:Studium C# - Godot, MAUI
« Odpověď #5 kdy: 10. 11. 2025, 07:48:19 »
Moc díky za odpověď. Samozřejmě to možná bude znít divně, ale na C# jsem přesedlal hlavně, protože mi právě připadala architektura přímá plus má dobré knihovny na cross platform (zatím mám jen nápady na hry/mobilní aplikace; i když mě zajímá backend).

Ano, souhlasím s projekty. Jenže přecházím z Pythonu a prostě mnoho verzí stejného kódu u statickeho jazyka mě děsí.

Proto by bylo krásné mít nějaký zdroj, co mi může shrnout všechno čtivou/praktickou formou. Něco jako Automate the Boring stuff with Python. Interaktivní zdrojům i videím se samozřejmě nevyhýbam. Jen za sebe jsem neměl zatím štěstí .




Re:Studium C# - Godot, MAUI
« Odpověď #6 kdy: 10. 11. 2025, 08:06:15 »
Jak pise kolega vyse - studium je pekna vec, ale neznam moc lidi (jestli vubec nejake), kteri by me v praxi oslnili tim, kolik knih maji nastudovano a z kolik kurzu maji stempl. Tim rozhodne nechci rict, ze tyhle veci jsou k nicemu, ale spravne programatorske naviky a instinkty ti to bohuzel neda.

Takze jestli mas C# rozumne nastudovany, tak si vymysli aplikaci a tu zkuste udelat. Musis si s tim proste hrat a musi te to bavit.

Ano, chápu. Asi mé čtení knih je prostě spíš zlozvyk, co mě v dlouhodobém měřítku omezuje.

Dobře, mojí hlavní teorií budou Microsoft C# dokumentace a pak jen směr projektu/využitá knihovna. Jen přemýšlím obecně nad Avalonia vs. Maui a na něco jsem si vzpomněl. Microsoft má trochu zlozvyk začít projekt a pak bez důvodu ho ukončí. Je vůbec Maui v tomto případě stále aktivní projekt?

a6b

  • ***
  • 180
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Studium C# - Godot, MAUI
« Odpověď #7 kdy: 10. 11. 2025, 09:14:32 »
priznam se, ze jsem si C# neoblibil, je to dobry jazyk a ma mnoho ruznych knihoven mozna az moc nekdy, ale pripada
mi takovy normalni az nudny.
jako linuxak jsem kdysi davno zacinal s Javou a k te mam blize, nez k C#, ale jinak je to prast jako uhod.
v praci musim C# pouzivat, ale neni to pro me kdovijaka zabava. bezne pouzivam C, C++ a kdyz chci neco
co me opravdu bavi tak je to GoLang.
ale naucte se co chcete, s C syntaxi se pak muzete naucit i dalsi jazyky.

oss

  • ****
  • 262
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Studium C# - Godot, MAUI
« Odpověď #8 kdy: 10. 11. 2025, 10:00:14 »
Jen přemýšlím obecně nad Avalonia vs. Maui a na něco jsem si vzpomněl. Microsoft má trochu zlozvyk začít projekt a pak bez důvodu ho ukončí. Je vůbec Maui v tomto případě stále aktivní projekt?
Zarezavat projekty maju vo zvyku vsteky firmy.

Avalonia vs. Maui - tam je jednoduche rozhodnutie. Ide sa hlavne mobilny vyvoj tak MAUI. Ide sa hlavne dektopovy vyvoj tak Avalonia. proste MAUI je mobile first, Avalonia dektop first.

Re:Studium C# - Godot, MAUI
« Odpověď #9 kdy: 12. 11. 2025, 17:22:48 »
Zkus si jako vlastní projekt udělat něco co má front end a back end. Front end klidně může být WinForms nebo WPF 2.0, pokud nemáš rád web. Back end nejprve jednoduché REST API a potom REST API přistupující k databázi. I kdyby to měl být třeba jenom Todo list.

Re:Studium C# - Godot, MAUI
« Odpověď #10 kdy: Dnes v 09:08:08 »
Si na roote, tu je zast voci Micoroftu taka, ze pouzit C# je herezia. Takze tu sa moc dobrych odpovedi nedozvies.

Moja rada je chod postupne, konzolove aplikacie, zaklady webovych, a potom desktopove aplikacie (WPF), zial tym, ze svet je dnes webovy, tak dektopove aplikacie su v uzadi a dobre zdroje o WPF sa uz hladaju tazko (kedysi sa dal pouzit codeproject.com ale ten je uz v stave achivacie). Ked budes chciet robit desktopovy vavoj multiplatformne tak odporucam rovno zacat s Avalonia UI, je to v podstate WPF 2.0 - rovnake principy, XAML ako WPF ale zlepseny binding, stylovanie a funguje vsade (windows, linux, macos, mobilnyvyvoj aj wasm) - plus maju navody na strankach, hoci nie su take dobre.

Na ostatne a zaklady staci dokumentacia od Micorosftu, je v nej vsetko potrebne a na jednom mieste. A potom uz len programovat, programovat a programovat, proste skusat si vlastne projekty a prehryz sa prekazakami na ktore narazis, goolit a pri tom sa ucit.

Dalsi dobry zdroj su videla od "Nick Chapsas" https://www.youtube.com/channel/UCrkPsvLGln62OMZRO6K-llg , su kratke a je to taky richlokurz geniality pre C#, pripadne NDC https://www.youtube.com/@NDC



Díky za radu. Vím, že C# je hlavně na internet, mobil a defakto desktop. Bohužel je vážně pravda, že je vše internetové.

Můj hlavní cíl ale vždy byl najít spíš přivýdělek, než přímo práci. Nemám totiž IT diplom, takže realistické mi to moc nepřipadá získat v této ekonomice práci.

Z toho důvodu jsem se rozhodl hlavně zaměřit na cross platform/mobil. Je to užitečné pro jakoukoliv práci (nemáš něco, uděláš) a zároveň můžu i získat zkušenosti bez soupeření s JavaScript gurů dnešní doby.

Každopádně moc díky za tipy. Moc mi pomohly.

Re:Studium C# - Godot, MAUI
« Odpověď #11 kdy: Dnes v 09:15:09 »
priznam se, ze jsem si C# neoblibil, je to dobry jazyk a ma mnoho ruznych knihoven mozna az moc nekdy, ale pripada
mi takovy normalni az nudny.
jako linuxak jsem kdysi davno zacinal s Javou a k te mam blize, nez k C#, ale jinak je to prast jako uhod.
v praci musim C# pouzivat, ale neni to pro me kdovijaka zabava. bezne pouzivam C, C++ a kdyz chci neco
co me opravdu bavi tak je to GoLang.
ale naucte se co chcete, s C syntaxi se pak muzete naucit i dalsi jazyky.

Za mě C# je praktičtější než Java. Aktuálně totiž jsem vůbec nenašel dobrý zdroj pro učení.

Golang je skvělý, ale jako druhý jazyk po Pythonu asi ne. Defakto jsem nenašel žádné možnosti uplatnění pro člověka bez diplomu v It. Jen Ebitenen. Proto ho beru jako můj třetí jazyk.