Poslední příspěvky

Stran: [1] 2 3 ... 10
1
Sítě / Re:DS-Lite na FTTH u Orange.sk?
« Poslední příspěvek od darebacik kdy Dnes v 14:04:11 »
Neviem ci sa nieco zmenilo, lebo bezim na optike od telekomu a mam verejnu IPv4. Ale telekom s orangeom maju nejake partnerske zvazky ohladom prenajmu liniek. Pises, ze orange u Vas dotiahol optiku, tak skus si zistit, ci si na pripojku orangeu, mozes objednat internet od telekomu. Potom by si mal velku sancu mat verejnu  dynamicku IPv4 zadarmo

@myxal
DS-lite na FTTH funguje rovnako ako na DSL, PCP je rovnako podporovane
DS-lite cez Orange je "nebe a dudy" s porovnanim DS-lite u UPC

@darebacik
DS-lite (dual-stack lite) zakaznikov router ma dualstack LAN a IPv6-only WAN stranu
komunikuje sa cez IPv4 vs IPv6 podla DNS odpovede, ak existuje AAAA zaznam, tak IPv6 je preferovane

IPv4 komunikacia prebieha tak, ze ak idem z PC v LAN s IP 192.168.0.20 na napr. web 200.200.200.200, tak IPv4 paket je zabaleny do IPv6 hlavicky:

payload
TCP/UDP/...
IPv4 hlavicka: source: 192.168.0.20 | destination: 200.200.200.200
IPv6 hlavicka: source: WAN IPv6 adresa pridelena zakaznikovmu routru | destination: AFTR adresa (CGN router u operatora)
L2 hlavickaIPv6 hlavicka (src: WAN IPv6 adresa pridelena zakaznikovmu routru, dst: AFTR adresa() )

takto zabaleny paket pride na CGN zariadenie, rozbali sa (IPv6 hlavicka je odstranena), urobi sa NAT source adresa 192.168.0.20 je zaNATovana na nejaku IP z public pool-u (pravdepoddobne sa robi PAT, takze sa zmeni aj source port) a vysledny paket sa posle IPv4 internetom smerom do ciela, spatna komunikacia ide rovnakou cestou reverzne.

pri PCP si v GUI tvojho routra poziadas o staticky mapping: nejaky port na ktory budes pristupovat z internetu bude presmerovany na nejaku IP/port v tvojej LAN.
napr. chces presmerovat tcp/22222 na IP 192.168.0.55 tcp/22 cez PCP sa tvoj router dohodne s CGN zariadenim na presmerovani a pri potvrdeni v GUI uvidis ze napr. 100.100.100.100 tcp/2000 je presmerovane na 192.168.0.55 tcp/22
CGN moze, ale nemusi vyhoviet tvojej poziadavke pre port 22222, v tomto pripade nevyhovel a vratil port 2000

Este by som mal tiez otazku k tomuto prispevku.

Kolega mi spominal, ze ma uz dlho internet od orengeu a na zariadenia domov sa normalne dostane cez IPv4 adresu. Nie som v tejto problematike odbornik, cize budem pisat ako laik.
Rozumiem tomu tak, ze ak je kolega niekde na mobilnom internete (WAN), a chce sa dostat napr. na web kameru vo svojej LAN sieti tak postup by mohol byt  asi:
ISP ma svoje zariadenie (router), ktory ma aspon jednu verejnu IPv4 adresu napr. 11.22.33.44 (ktoru zdielaju viacery zakaznici (inak by DS-lite nemal vyznam)).
Ak kolega chce, tak k tejto IP adrese si vytvor domenove meno (mojadomena.com) aby si nemusel pamatat IP adresu
Predpokladam, ze bez mapovania portu to nepojde (mozem sa mylit, nie som odbornik).
Cize kolega zada poziadavku na 11.22.33.44:789. Paket dorazi na router ISP a nasledne sa zisti, ze tento port je priradeny k IPv6 zakaznika v ktorom je zabalena napr. konkretna IP 192.168.0.55 v LAN zakaznika. Je to napisane velmi zjednodusene, ale dolezite je to, ze to musi fungovat na nejakom vyhradenom porte.

Mne kolega spominal, ze kludne by mohol mat doma aj webovy server a fungovalo by mu to aj bez portu. V jednom pripade by mu to fungovalo, ak by ISP vygeneroval konkretne pre neho port 80, alebo 443 (ale ISP pre zakaznikov tieto porty asi nepouziva).
Podla mna by sa na web dostal takto mojadomena.com:789.
Teoreticky by to mohlo fungovat aj takto mojadomena.com, ale ISP by musel prevadzkovat nejaky reverzny proxy.

Nevie niekto ako to je ?
2
Distribuce / Re:Rsyslog nad Debianem 12 uvnitř Dockeru
« Poslední příspěvek od JmJ kdy Dnes v 13:53:56 »
https://wiki.debian.org/Init
https://packages.debian.org/bookworm/orphan-sysvinit-scripts

Tak jsem k tomu po 120 dnech dostal a doinstalovani orphan-sysvinit-scripts pomohlo. Diky!
3
Bazar / Re:Prodám Xilinx FPGA kit Digilent Nexys A7
« Poslední příspěvek od Longin kdy Dnes v 13:45:18 »
Korekce ceny na 4500Kč (cena nové 10k)
4
Bazar / Re:Prodám programátor Asix Presto
« Poslední příspěvek od Longin kdy Dnes v 13:42:25 »
Korekce ceny na 1000 Kč
5
Bazar / Re:Prodám grafickou kartu nVidia L40s
« Poslední příspěvek od kingofroad kdy Dnes v 10:37:10 »
Prodáno vše ke spokojenosti všech.
6
Bazar / Prodám Wi-Fi Aruba IAP 315 RW 100 ks
« Poslední příspěvek od kingofroad kdy Dnes v 10:32:28 »
Dobrý den, Prodám wifi Aruba 315RW Instantní AP , funkční samostatně nebo více jednotek jako jedna síť možno v síti drátové i bezdrátové mesh varianta.

Na jednu jednotku možnost připojit 255 klientů
možnost mít v jedné síti 128 AP
a 1024 kientů

Vhodné pro školy, na doma, pro firmy. AP jsou použité a samozřejmostí je doklad o koupi. Možnost osobního předání, zaslání, dle dohody.

Mám více kusů s posledním firmware, napájení přes poe af/at 48v - 55v nebo 12V zdroj.



Aruba IAP-315 (RW) Instant 2x/4x 11ac AP

Popis

Přístupové body řady Aruba 310

Vysoce výkonný systém 802.11ac

Přístupové body řady Aruba 310 přinášejí vysoký výkon a vynikající uživatelský dojem pro mobilní zařízení, zařízení Internet of Things (IoT) a aplikace v hustých kancelářských prostředích. Díky funkci 4x4: 4SS MU-MIMO, pokročilému řízení rádia Aruba ClientMatch a technologiím Aruba Beacon, umožňuje řada 310 vytvoření všestranného bezdrátového digitálního prostředí nákladově efektivním způsobem.

S maximální souběžnou přenosovou rychlostí 1733 Mb / s v pásmu 5 GHz a 400 Mb / s v pásmu 2,4 GHz (při celkové rychlosti datového toku 2,1 Gb / ) a tak mohou AP Series 310 rychle přidávat potřebné kapacity vašim stávajícím či novým bezdrátovým sítím .

Aruba Instant
1x GE port
přenosová rychlost až 1 733Mbps na 5GHz
integrovaná anténa
Dual 2x2:2/4x4:4 MU-MIMO
Napájení pomocí externího zdroje, Power Injectoru nebo PoE Switche
Doživotní záruka po dobu prodeje AP + 5 let po ukončení prodeje
Oprava nebo výměna během 10 pracovních dnů.
Rozsáhlá síť servisních středisek HP v ČR a na Slovensku

1200kč kus, při odběru více kusů dohoda.
7
Software / Re:VP9 do HEVC bez komprese pomocí FFMpeg
« Poslední příspěvek od _Jenda kdy Dnes v 03:06:24 »
Chtěl bych poděkovat panu Šmucrovi, i když nejsem tazatel a jen jsem se snažil na začátku rychle odpovědět, jeho příspěvky pro mě byly poučné.
8
Server / Re:QEMU nad LVM se zasekává
« Poslední příspěvek od RDa kdy Dnes v 02:48:41 »
Jasný chápu, obešel jsi to docela vtipně, díky za vysvětlení. Já to jen za začátku nepochopil, jak je to do ten loop zapracovaný a že máš v QEMU přímo oddíl bez qcow image.
Nechci se v tom úplně rochnit, tím že je to víceméně off-topic a podle ten loop device v tom problému nebude hrát roli..
Ale WinXP SP3 stoprocentně bootují i s prvním oddílem od 1MiB. Kdysi jsem to řešil v komerčních migračních nástrojcíh z HDD -> SSD (Paragon, Acronis). Podobně, když jsem instaloval VM na běh nějakých starých aplikací ve VMWare nebo QEMU/KVM. Ale tam jsem to dělal tak, že jsem si před instalací Windows připravil prázdné, neformátované 0x07 partitiony zarovnané na 1MB (třeba pomocí linuxového fdisku, nebo diskpart z novějších Windows) a pak to nechal při instalaci XP SP3 zformátovat jejich instalátor, co si pak nainstaloval i zavaděč a normálně to šlape.
Tohle je z jedné image, co jsem našel doma.. https://pastebin.com/raw/DFXc1Qh2
Akorát ta zmíněná migrace existujícího Windows disku z 4K na 1M zarovnání se mi nikdy nepodařila standardními nástroji (dd, partclone), nebootovalo to, nezkoumal jsem to moc dál a měl jsem k dispozici boot CD s Paragonem, který to vyřešil uspokojivě.

Velike podekovani Michalovi, ze me navnadil se v tom rypat. Moje MBR se od jeho nelisi - ale VBR uz ano - pro zajemce o retro uvadim zdroj podle ktereho jsem postupoval: https://thestarman.pcministry.com/asm/mbr/NTFSBR.htm

Oprava nebootujiciho XP po presunu C: partisny na zarovnanou lokaci spocitavala v uprave hodnoty Number of "Hidden Sectors" v prvnim sektoru NTFS partisny (coz je jeji volume boot code). Prakticky - tenhle kod si nese sebou "predpocitanou" hodnotu namisto toho, aby zjistovala, kterou ze to partisnu natahnul predchozi kod z MBR.

Takze na sektoru 2048, kde zacina C:, jsem to upravil podle toho, aby to sedelo s MBR ze zacatku image disku:

# diff -u vbr.hex vbr-fix.hex
--- vbr.hex     2024-10-06 02:16:51.811776010 +0200
+++ vbr-fix.hex 2024-10-06 02:30:32.233715885 +0200
@@ -1,5 +1,5 @@
 00000000  eb 52 90 4e 54 46 53 20  20 20 20 00 02 08 00 00  |.R.NTFS    .....|
-00000010  00 00 00 00 00 f8 00 00  3f 00 ff 00 3f 00 00 00  |........?...?...|
+00000010  00 00 00 00 00 f8 00 00  3f 00 ff 00 00 08 00 00  |........?.......|

 00000020  00 00 00 00 80 00 80 00  7d c4 33 07 00 00 00 00  |........}.3.....|
 00000030  00 00 0c 00 00 00 00 00  c7 83 df 00 00 00 00 00  |................|
 00000040  f6 00 00 00 01 00 00 00  21 1f 67 58 68 67 58 fe  |........!.gXhgX.|


Takze tedkom uz jede tahle VM bez loop device mezivrstvy.
9
Server / Re:Pořízení domácího serveru na Proxmox
« Poslední příspěvek od glondrej kdy Dnes v 01:11:24 »
Já koupil nový HP Microserver gen10 plus V2. Přidal pcie->nvme kartu, 64GB ram a iLO kartu. Nemůžu si stěžovat. Oproti starším HP microsrv je mnohem kompaktnější.
10
Software / Re:VP9 do HEVC bez komprese pomocí FFMpeg
« Poslední příspěvek od Michal Šmucr kdy Dnes v 00:11:32 »
Díky, za shrnutí, bude trvat dýl než to strávím. u HEVC (v nastavení, kdy bitraty vychází stejně velké zhruba, čili snížit kvalitu) pozoruju horší kvalitu kde náhle něco prolítne scénou, je to kostičkované.
Zato  u AVC vidím  trochu banding na obloze při švenkování. (není to porovnatelné s předchozí větou)
Kóduju převážně  abych zmenšil bitrate ne rozumnou míru pro traffic přes  net (3-6Mbps ale i 9-15Mbps pro 4K), ale zachoval v rozumné míře kvalitu.Nechci aby 4K vypadalo jako 1080 když bude mít 4x vyšší bitrate.  Zároveň na kvalitě ale tolik nebazíruju, abych paušálně nadstřelil crf, že to bude mít 10Mbps u FHD a 25 u 4K. když bud mít A aby to trochu valilo, čili tak >2x speedup. Což u HEVC je 0.4-0.8x.

A archivní kvalitu (to co vypadne ze střižny ) neřeším, objevil jsem, že to umí při top kvalitě 40Mbps HEVC a ještě je to 3x rychlejší než dosud XAVC(který jel přes 100%CPU) při 60%CPU a 80% GPU  (je to od oka), tedy celkově nižší spotřebě.

Chápu, ten problém s náhlým "rozpadnutím" obrazu u QSV je právě daný tím, že to v žádném režimu s HEVC neumí adaptivně vkládat I snímky na střihy. U H.264 tohle právě zapnete zároveň s tím look-aheadem, u ostatních VBR, CBR režimů v H.264 se to dá zapnout přes parametr  -adaptive_i 1. U HEVC to ignoruje, což může zapříčinit to, že na střihu nebo momentu, kde se prudce změní scéna, může rozsypat.

Jinak ještě k té bitové hloubce 8 vs 10. Strašně záleží, co máte za vstupní materiál. Nemusí jít jen o třeba 3D animace, ale například i scény ve kterých vyskytují přirozené gradienty. Zkuste si schválně zakódovat třeba tenhle můj testovací obrázek. https://ibb.co/HCfqHNr
Přestože vstupní png má jen 8 bitů, tak to prostě slušně nezakódujete bez toho, abyste použil 10 bit enkodér v jakémkoliv ze standardních ztrátových formátů (H.264, HEVC, VP9).
To je třeba důvod, proč většinou pro archiv preferuji 10bit, ve vyšším bitrate a pokud to nepodporuje hardware, tak x264 (která pořád jede velice hezky, na dnešních procesorech typ. okolo reálného času).
Je to reálný problém. Protože mnoho dekodérů není kompatibilní s 10bit kodeky, takže na to nejde úplně jednoduše přejít třeba při streamování. Pokud má někdo nasvícenou scénu tak, že z toho ten banding leze třeba na youtube, typicky nezbude nic jiného, než scénu předělat (např. dát do pozadí nějakou texturu atp.)
https://www.youtube.com/watch?v=N0gyMViIbUA

Citace
Kde bych se o tom QSVEnc něco dočetl, nějaký představení a tutoriál? a vůbec co je to zač,- co mi to v kódování videa umožní víc?

To jsou takové alternativní transkódovací nástroje od pána, nebo paní Rigaya
https://github.com/rigaya
Je tam buď NVEnc pro NVIDIA nebo QSVEnc pro Intel.
Snaží se to maximálně využít možností pro celou HW akcelerovanou pipeline (dekóding, filtry, enkóding) na dané  platformě. Pro ostatní neakcelerované formáty a filtry to používá knihovny z ffmpegu.
Pro někoho to může být zajímavé tím, že nemusí nutně znát kolikrát šílenou syntaxi toho jak tu pipeline "s hwupload, hwdownload filtry" udělat v normálním ffmpegu.
Osobně to moc nepoužívám na kódování, mám spousty věcí v ffmpegu, ale spíš na porovnávání případně rychlé zjišťování vlastností dané karty/ovladače, protože to má relativně často aktualizované rozhraní na ty knihovny a dokáže to hezky vypsat v přehledu.

A jak je na tom podpora amd rdna3 pro windows +linux cosetýče hw enkodovani ? Jake api využivá? Jak. Si vede v srovn. s nvidia a intel qsv?

Moje subjektivní hodnocení.
kvalita pro normální transkódování - ne streaming, kde je třeba preferovaná nejmenší latence)
H264 - QSV > NVENC >> AMF
HEVC - NVENC > AMF > QSV (protože to nemá ten lookahead, resp. adaptive I)

Pro streamování a trochu vyššími bitraty (stream rychlejší linkou na CDN, kde to stejně převaří na finální dist. formáty), se to může trochu srovnávat, tam bych řekl, že s povypínanými pokročilými funkcemi je QSV a NVENC víceméně srovnatelné, AMF o trochu horší (výrazně se to zlepšilo okolo posledních RDNA).

A teď ještě ty provozní vlastnosti (mám na různých místech všechny tři vendory v různých generacích).
Nejraději mám na video NVIDIA karty. Proč?

Mají sice své proprietární API (NVENC), ale jejich ovladače chodí relativně použitelně na obou systémech (bavím se o video části ne o Waylandu, ale i tam se to téměř srovnalo s AMD).
a rozběhnete to na většině jader.
NVENC knihovna nemá žádné další závislosti na Linuxu, chodí v pohodě i na systémech, kde z principu nejsou patentově zatížené kodeky (RHEL, Fedora, OpenSUSE bez dalších repo)
Je tam relativně nejmíň bugů a nedotažených věcí.
Enkodéry jsou rychlé - což se projeví v paralelním kódování (server). Např. i slabší Quadro/GF karty dovedou kódovat současně tři H.264 FullHD streamy v 50p a rychlost nepadne pod 2x realtime.

U Intelu je problém s tím, že ne všechny deklarované funkce chodí, např. ten look-ahead je potíž, kterou léta nikdo neřeší.

AMD má v podstatě dvě API (obě fungují v ffmpegu).
AMF je jejich proprietární rozhraní podobně jako NVENC. Je součástí jen jejich Windows ovladače, nebo AMDGPU-Pro na Linuxu. AMF poskytuje plnou kontrolu nad všemi vlastnostmi enkodéru.
Problém tam je v tom, že ovladač chodí jen se specifickými jádry v určitých distribucích (u ostatních se to možná povede, možná ne). I pro velmi rozšířené Ubuntu vychází typicky několik měsíců za novým releasem. Také relativně dost odstřihávají podporu starších karet (cca 5 let a šlus).
V určitých jiných ohledech je zároveň i problematičtější (3D výkon, může mít více bugů), než open source ovladač, co je přímo v jádře + v knihovnách MESA.
Ten kernel+mesa ovladač je fajn, chodí out of box pro většinu věcí. Také je to téměř nejlepší ovladač na Wayland kompozitory z hlediska kompatibility. Ale nemá proprietární AMF.
Místo toho se dá použít rozhraní VAAPI, které řeší akceleraci dekódování i kódování a používá na to MESA. Ale jsou tam dva háčky.
První je ten, že nemá všechny možnosti a parametry od HW, které nabízí proprietární AMF.
Druhý je ten, že MESA musí být zkompilovaná s podporou těch kodeků, opět kvůli potencionálním licenčním problémům v některých zemích. Některé distribuce to až tak neprožívají, jiné zase ano a pak jste odkázán na repozitáře třetích stran (s různým úspěchem), případně svá sestavení a kompilace.
Navíc má AMD na Windows, podle mě, daleko zabugovanější proprietární ovladače než NVIDIA.

Nakonec ještě ohledně kvality kódování přidám extenzivní rozbor od Tom's hardware.
Dole je obrázek s mega tabulkou.
https://www.tomshardware.com/news/amd-intel-nvidia-video-encoding-performance-quality-tested

K tomu jen dvě poznámky.. Používají jednu objektivní metriku VMAF, která se nemusí vždy shodovat se subjektivní preferencí. Druhá je ta, že je to test primárně pro gamesníky na streaming, schválně povypínali některé pokročilé věci v těch enkodérech, aby snížili latenci a zároveň nesrovnávali hrušky s jablkama, pokud to jeden z testovaných hw nepodporuje.
Stran: [1] 2 3 ... 10