1
Nová témata / Zkušenosti s pilotní licencí a létáním?
« Poslední příspěvek od itsa_me_mario kdy 06. 01. 2025, 23:49:12 »Ahoj, přemýšlím, že bych si udělal pilotní licenci a chtěl bych se zeptat na zkušenosti kolegů ajťáků. To je důvod, proč se ptám zde na rootu, místo nějakého fóra o letectví. Můžu se plést ale myslím si, že pro nás můžou být různé aspekty létání lehčí nebo naopak těžší, než pro normální lidi.
Mým cílem je najít nějaký koníček. Jelikož na motorku neumím najít koule, napadlo mě, že bych zkusil lítání. Nikdy jsem nebyl nerd do letectví ale povrchně mě to vždy zajímalo asi tak, jako všechny technické věci. Mám za sebou i jeden zkušební let, kde jsem mohl odpilotovat tu blbuzdornou část mezi vzletem a přistáním a celkem mě to bavilo.
Jestli to chápu správně, existují tři relevnatní typy licencí:
- ULL
- LAPL
- PPL
Kterou jste si vybrali a proč? Mé úvahy: Buď ULL nebo PPL. UL letadla jsou prý v dnešní době celkem v pohodě. Mimo jiné proto, že aerokluby mívají díky jejich krátké živnostni moderní modely. Problém by vzniknul, kdybych chtěl pokoušet IFR, noční lety, lítat nad mrakama atd. Jestli to ale chápu správně, tak takové opičárny mi bez dalších rozšíření nepovoluje ani PPL. A v tom případě je otázka, jestli bych jako amatér tato rozšíření dělal. Nevím, nakolik je to běžné, náročné a v neposlední řadě vhodné pro mě jako amatéra, který bude mít vždy velice málo nalítaných hodin.
Jedině PPL samozřejmě umožňuje vozit lidi za úplatu ale to mě není irelevantní - nemám ambice být profesionálním pilotem.
ULL je teoreticky jenodušší získat: stačí 20 nalétaných hodit. PPL vyžaduje 45. Nicméně, reálně prý za 20 hodit licenci nikdo nezíská, pokud není budoucí letecké eso. Pokud bych se tedy v obou případech měl blížit těm 45 hodinám tak vyvstává stejná otázka - proč ne rovnou PPL?
ULL dále nevyžaduje zkoušku z rádiové komunikace jenže bez té nemůžete létat přes řízené prostory, což vás omezuje jen na létání kolem komína (letiště). To mi připadá velmi omezující, takže bych si ji asi chtěl udělat tak jako tak. Tím spíš, že letiště, které mám nejblíž, je celé v řízeném prostoru, takže konkrétně z něj bych bez nějakého toho průkazu radiotelefonisty (nebo jak se tomu říká) ani neodstartoval --> další důvod pro PPL.
PPL je teoreticky dražší ale možná ne zas o tolik, vzhledem k tomu, že ceníkové ceny ULL předpokládají ten nerealisticky nízký nálet 20 h. Pokud by rozdíl v ceně měl být nějakých 50 - 70k, tak to asi nestojí za řeč (vzhledem k celkovým nákladům na takový koníček).
Pronájem UL letadel je jednoznačně levnější --> argument pro ULL.
GA letadla si prý člověk více užije --> argument pro PPL.
Ne že by to s UL kategoricky nešlo, ale s GA letadlem je prý reálnější létat do zahraničí. To bych možná občas využil --> argument pro PPL.
Co myslíte? Kterou licenci jste si vybrali vy? Jak dlouho trvalo ji získat (od začátku do konce) co to z vaší strany obnášelo?
Mým cílem je najít nějaký koníček. Jelikož na motorku neumím najít koule, napadlo mě, že bych zkusil lítání. Nikdy jsem nebyl nerd do letectví ale povrchně mě to vždy zajímalo asi tak, jako všechny technické věci. Mám za sebou i jeden zkušební let, kde jsem mohl odpilotovat tu blbuzdornou část mezi vzletem a přistáním a celkem mě to bavilo.
Jestli to chápu správně, existují tři relevnatní typy licencí:
- ULL
- LAPL
- PPL
Kterou jste si vybrali a proč? Mé úvahy: Buď ULL nebo PPL. UL letadla jsou prý v dnešní době celkem v pohodě. Mimo jiné proto, že aerokluby mívají díky jejich krátké živnostni moderní modely. Problém by vzniknul, kdybych chtěl pokoušet IFR, noční lety, lítat nad mrakama atd. Jestli to ale chápu správně, tak takové opičárny mi bez dalších rozšíření nepovoluje ani PPL. A v tom případě je otázka, jestli bych jako amatér tato rozšíření dělal. Nevím, nakolik je to běžné, náročné a v neposlední řadě vhodné pro mě jako amatéra, který bude mít vždy velice málo nalítaných hodin.
Jedině PPL samozřejmě umožňuje vozit lidi za úplatu ale to mě není irelevantní - nemám ambice být profesionálním pilotem.
ULL je teoreticky jenodušší získat: stačí 20 nalétaných hodit. PPL vyžaduje 45. Nicméně, reálně prý za 20 hodit licenci nikdo nezíská, pokud není budoucí letecké eso. Pokud bych se tedy v obou případech měl blížit těm 45 hodinám tak vyvstává stejná otázka - proč ne rovnou PPL?
ULL dále nevyžaduje zkoušku z rádiové komunikace jenže bez té nemůžete létat přes řízené prostory, což vás omezuje jen na létání kolem komína (letiště). To mi připadá velmi omezující, takže bych si ji asi chtěl udělat tak jako tak. Tím spíš, že letiště, které mám nejblíž, je celé v řízeném prostoru, takže konkrétně z něj bych bez nějakého toho průkazu radiotelefonisty (nebo jak se tomu říká) ani neodstartoval --> další důvod pro PPL.
PPL je teoreticky dražší ale možná ne zas o tolik, vzhledem k tomu, že ceníkové ceny ULL předpokládají ten nerealisticky nízký nálet 20 h. Pokud by rozdíl v ceně měl být nějakých 50 - 70k, tak to asi nestojí za řeč (vzhledem k celkovým nákladům na takový koníček).
Pronájem UL letadel je jednoznačně levnější --> argument pro ULL.
GA letadla si prý člověk více užije --> argument pro PPL.
Ne že by to s UL kategoricky nešlo, ale s GA letadlem je prý reálnější létat do zahraničí. To bych možná občas využil --> argument pro PPL.
Co myslíte? Kterou licenci jste si vybrali vy? Jak dlouho trvalo ji získat (od začátku do konce) co to z vaší strany obnášelo?