Zobrazit příspěvky

Tato sekce Vám umožňuje zobrazit všechny příspěvky tohoto uživatele. Prosím uvědomte si, že můžete vidět příspěvky pouze z oblastí Vám přístupných.


Příspěvky - František Ryšánek

Stran: 1 2 [3] 4 5 ... 60
31
Dovolím si s Vámi smířlivě polemizovat :-) Bude to trochu ukecanější text a prosím nemějte pocit, že se snažím Vám něco vkládat do úst. Případně se hlasitě ohraďte :-)

Co říkám já, vykašlat se na instituce, naučit se skvěle anglicky - Duolingo,
Naučit se skvěle anglicky pomocí duolingo? Tak to máme asi jinak posazené laťky na to „skvěle“. Duolingo odhodili už i moje děti na základce.

Vašemu odsudku nelze upřít věcně pravdivé jádro. Mě Duolingo taky kdovíjak nezaujalo - jednak už jsem dál, druhak to jejich denní dávkování a tempo, za třetí je to taková "baterie školních testů", dávám přednost reálnějšímu textu a nějak se s ním poprat...

Ale na druhou stranu, každý musí někde začít, Duolingo má své publikum, mnoha lidem určitě vyhovuje, přinejmenším v určité fázi, "stupni pokročilosti" v jazyce. Já bych to šmahem nezatracoval :-) Třeba pro děcka, pokud je baví ta forma hry, tak jedině palec nahoru za princip "opakování matka moudrosti". A je určitě i dost dospěláků, kteří třeba chtějí se v jazyce zlepšovat, ale nejsou natolik samostatní, aby zkoušeli "skočit do vody a plavat". Ono to v naprostých začátcích ani moc nejde... (mimochodem škola je vynikající způsob, jak si odbýt bolestivé naprosté základy jazyka.) Pokud jde o Duolingo, tak každý způsob, jak v šedé kůře zafixovat slovní zásobu a gramatické struktury, se počítá. Z různých elektronicky vzdělávacích počinů patří myslím tento k těm zdařilejším.

Jo a gratuluji Vám ke schopným dětem :-)

Citace
Citace
pak si nakoupit kurzy na Udemy, algoritmy, programování, matematika, a jet. Výsledek je za 10% času o 300% lepší než institucionální školství.

V podstatě se tím degradujete na IT dělníka. Drtivá většina lidí neví co má studovat, protože jednoduše jsou v oboru nováčky. Drtivá většina je v reaktivním režimu - zaslechl jsem ansible - jdu si to nastudovat, a je to v podstatě o použítí nástrojů, které vytvořil někdo jiný. Drtivá většina nic v samostudiu nevytvoří.

To je ale taky otázka ambicí, "zvědavosti", a jakého druhu je má motivace se do toho pustit. Třeba já mám ambice tu a tam něco tvořit, mám divný nápady, nebo aspoň syntetizovat nějakou "kostku" z roztroušených informací... ale reálně mě živí průmyslová ajeťácká nádeničina, kterou si zpříjemňuji tím, že se nebráním širšímu spektru činností. "Dělám co je zrovna potřeba" a mám pocit, že mám kliku na zaměstnavatele, že aspoň že tak. A je spousta lidí, kterým úplně vyhovuje být spolehlivý řemeslník, bez nějakých autorských nebo akademických ambicí. A sledovat trendy/poptávku trhu není špatný směr, pokud jde o to se uživit. Jenom je potřeba rozlišit mediální hype od skutečné "koupěschopné poptávky" ;-) Netvrdím, že já to umím.

"Vědět co studovat", "přestat být v oboru nováčkem" ... k tomu je jediná cesta: odněkud začít. A klidně probádat větší počet uliček, které se ukážou jako slepé. Časem si člověk na slepé uličky vypěstuje čuch. Dopracuje se k vlastnímu vkusu. A naopak "vést" obor, mít vizi něčeho lepšího budoucího, začít udávat tón, neplout s davem... kolik takových příležitostí tu reálně je? A jaká je šance, vydupat něco z holé hlíny a uživit se tím? Kolika lidem se tohle povede...

Ohledně té situace "být začátečníkem"... já osobně jsem začal dostávat dobré nápady až poté, co jsem ze školy vypadl. Protože praxe je tím pravým zdrojem podnětů, situací, poptávky... u mě dost funguje motivace k tvorbě - monotónní opakovanou činností. Motivace k automatizaci. Nebo mě motivují hádanky, "do kterých není vidět dovnitř" = potřeba něco změřit. Ve školním prostředí je to co do nosných témat dost suchopár. Mimochodem jsem nikdy úplně nepochopil, z čeho má psát diplomku pilný student denního studia, který leží celé roky v učebnicích. To jako z těch učebnic? Kde se tam vylíhne nějaká "novost"? :-D Tohle mi připadá na vejšce trochu systémově pokrytecké... (Disclaimer: já jsem už při škole na půl úvazku dělal, a nebyly to brigády v Kauflandu.)

Zároveň... s tím co mi odpřednášeli ve škole mám pocit, že čistou praxí bych spoustu těch věcí spontánně nepotkal / nezjistil / nedočetl se. Minimálně bych je neznal předem. Vědět to předem ze školy znamená, že pro své okolí jsem často "blbej jak daleko vidim".

Citace
Netvrdím, že naše či jiné školy jsou ideální (co je ideální?), ale absolvent, který studuje kvůli obsahu a ne kvůli holkám, je zatraceně dobře rozeznatelný od samouka.  Nehledě k soft-skills, které člověk, co není schopen projít VŠ, pravděpodobně nemá.

Ohledně soft skills: ano - pěstovat v sobě Sitzfleisch nutný ke studiu. Ale třeba taky soft skill snášet prudu a absurditu, držet hubu a krok... tím se nenavážím do látky/učiva, ale do těch *ostatních* věcí.

Ale předtím jste uhodil hřebík na hlavičku - člověk musí hlavně sám chtít. Mít zájem, pracovat na sobě. Je jedno jestli se bavíme o cizích jazycích nebo o odborných znalostech. Potrénovat na sucho co má smysl, a hurá do vody a plavat. Jasně že k věci patří, sednout si s knihou nebo simulátorem, něco si jenom tak pro sebe kreslit... když řeším problém, zkusit si k tomu něco spočítat. Když jedu na výjezd na servis nebo na instalaci s novým kusem železa, tak si napřed na dílně natrénovat a oměřit všecko co se dá... tohle nebaví každého.

Pokud jde o pilování jazyků, připomněl bych závěrem pro obecenstvo dvě nedávná vlákna k angličtině a němčině.

32
Desktop / Re:Linux využití disku
« kdy: 01. 12. 2021, 20:11:33 »
Podle příspěvků, co tu padly, to tedy vypadá jen na tu režii filesystému?

Kód: [Vybrat]
dumpe2fs -h /dev/sdb1 | grep 'Reserved block count'

33
Desktop / Re:Linux využití disku
« kdy: 01. 12. 2021, 15:15:56 »
@RDa právě jsem po létech pochopil, proč mkfs.ext3 vždycky tak trvá a generuje tolik IOps na disky :-) Pokud se nepletu, mkfs.ext4 se vrátí v shellu rychleji, ale inicializace metadat pokračuje na pozadí (tipnu si, že ji dotáhne nějaký kthread).

34
Desktop / Re:Linux využití disku
« kdy: 01. 12. 2021, 12:49:42 »
...našel jsem dost podrobnou analýzu ze které plyne, že v případě Ext2/3/4 jde o úhrn několika druhů režijních bloků využívaných filesystémem pro vlastní potřebu. "Reserved block count" ve výstupu dumpe2fs. Namátkou koukám na jeden zaplněný filesystém o velikosti 1.5 TB a tahle režie je asi 70 GB (snad to interpretuju správně).

35
Desktop / Re:Linux využití disku
« kdy: 01. 12. 2021, 12:38:25 »
Ještě mě napadá, že takový GParted má hezké GUI, kde jsou všechny informace v kostce, včetně volného místa za koncem posledního oddílu a volného místa per oddíl (tzn. uvnitř filesystémů).

EDIT aha, tazatelka GParted použila jako první...

36
... jakási technická dokumentace (zasvěcení vědí :), koloval dokonce vtip, že Chuck Norris zde udělal zkoušku napoprvé a bylo to před obědem) ...

Technickou dokumentaci jsem udělal napoprvé za 2. Nevěděl jsem, jakou plochu má A0 :-) A to byla ještě doba, kdy polovina předmětu se dělala v CADu na počítači a druhá polovina hezky klasicky na papíře.

Poměr stran 2 : sqrt(2) a A4 má 210 x 297.
Jo, taky mi vrtalo hlavou, že bych asi reagoval "z hlavy nevím, smím to spočítat? A4 má asi 6 dm^2, toto krát 2^4 - tzn. asi metr čtvereční". :-)

2 / sqrt(2) = sqrt(2) ... ??
Ajo! Když má ten poměr vyjít s každým násobkem shodný...
Aneb kterak využít volný list kancelářského papíru ke grafickému znázornění poměru mezi efektivní a špičkovou hodnotu sínusového střídavého napětí :-D

Citace
To je jediné co si od tud pamatuju, než jsem odešel kvůli předmětům nekompatibilmím s mým zájmem. Pár let před vznikem FITu. Měl jsem jít na IS/IT ekonomku a mít víc času na témata ke kterým byla motivace...

Já jsem si na IT na VŠE vyseděl všechno co šlo, a že to byl leckdy zajímavý materiál - než jsem odešel ze dne na den kvůli tehdejším požadavkům k diplomce a jednomu závěrečnému zápočtovému kurzu - které byly nekompatibilní s mým tehdejším zaměstnáním a nějakými dalšími věcmi. Nebylo to o nedostatku motivace a času učit se na zkoušku - a třeba z nedostatku dispozice ke grafomanii mě tu těžko bude někdo podezírat. => Pick your poison. Všude je něco.

37
Desktop / Re:Linux využití disku
« kdy: 01. 12. 2021, 10:47:13 »
Wikipedia má ohledně binárních a desítkových mega/giga/tera docela obsáhlé heslo - odkaz je na názornou tabulku.

Pro rozpitvání mohu doporučit:

Kód: [Vybrat]
### Celé blokové zařízení

# v bajtech:
blockdev --getsize64 /dev/sdb

# v sektorech o velikosti 512B:
blockdev --getsz /dev/sda

# viz též
blockdev --help

smartctl -a /dev/sdb

### Rozdělení disku na oddíly (nástrojů typu fdisk je spousta)

# human readable
sfdisk -l /dev/sdb

# machine readable
sfdisk -d /dev/sdb

### Jaký je na kýženém oddílu souborový systém?
dumpe2fs -h /dev/sdb1
ntfsinfo /dev/sdb1

### Volné a obsazené místo v souborových systémech / stromech adresářů

# volné místo v blocích o velikosti 1k (nevím jestli binární nebo dekadické) per mountpoint
df

# místo zabrané soubory a adresáři, stromově, neomezená hloubka
du

# omezit hloubku na jedno patro
du -d 1

# soubory s tečkou na začátku jména jsou skryté.
ls -a
ls -al


Zmíněné programy jsou z následujících balíčků:
blockdev : util-linux
smartctl : smartmontools
sfdisk : util-linux
dumpe2fs : e2fsprogs
ntfsinfo : ntfs-3g

38
kvalita školství je u nás strašně často měřena tím, kolik lidí vyhodí
To není o kvalitě, prostě když jde na VŠ tolik lidí, tak je logické, že hodně jich na to nemá a na něčem pohoří.

Před mnoha a mnoha lety, zhruba když 486 platila za důstojný hardware, tradovala se mezi lidem obecným taková zajisté nehorázná pomluva, že na FELu na jedné raději nejmenované katedře se přednášející ráno vsázeli "vo co že je dneska od zkoušky vyrazím všecky" :-D

39
Software / Re:Výcuc 10TB disku, většinou nuly
« kdy: 01. 12. 2021, 07:43:25 »
@janevim12345: děkuji za smeč a pojednání v kostce, přesně kvůli tomuhle sem chodím :-)

@k3dAR: taky nezklamal, díky :-) K tomu squashfs: v práci dělám support jedné značce embedded zařízení, co mají uvnitř Linux... a všiml jsem si onehdá, že jejich balíčky pro update firmwaru se dají otevřít klikacím 7zipem. Moc jsem tomu nevěnoval pozornost, až mě jednou nějak napadlo se podívat, co je to přesně za formát - odhadoval jsem něco na způsob .tar.gz. Chyba lávky: ony jsou to squashfs image. A není to tak, že by ten image byl přímo bootovatelný - on je opravdu použitý spíš jako tarball, při "instalaci" si z něj živý firmware jenom vyzobe hrst obsažených souborů, něco prostě zkopíruje, něco někam rozbalí, něco spustí přímo z toho mountnutého squashfs, následně pár věcí prolinkuje a tak. Je vidět i do instalačního skriptu... zjevně ten "squashfs místo tarballu" používají především proto, že se dá přímo mountnout, něco z toho třeba rovnou spustit, přitom se nemusí nic explicitně dekomprimovat do RAMdisku apod. = asi se s tím prostě líp pracuje...

@Petr Krčmář: archivemount vypadá taky zajímavě.

Tady se člověk dozví věcí :-)

40
Software / Re:Výcuc 10TB disku, většinou nuly
« kdy: 30. 11. 2021, 09:56:41 »
image s particiami len tak nemountnes...

mount -o loop,offset=...

Ale souhlas, je to přes koleno. Ten LBA offset se musí ručně zjistit/spočítat.

A stejně by bylo vhodnější, pokud je zájem data zkomprimovat, řešit to na souborové úrovni, spíš než na blokové vrstvě = přesně jak zmínil p.Krčmář. Pokud by se O.P. chtěl hmoždit se zjišťováním, které sektory na blokovém zařízení jsou využité vs. nealokované (přestože historicky třeba obsahují nenulová data), doporučuji klíčová slova jako fiemap (to není překlep) nebo bmap. Pokud zadání zní, sehnat tool, který vyrábí "sparse block images", něco co se tváří jako block device (dá se to mountnout) ale reálně to podle výše navrstveného filesystému ignoruje nealokované sektory, tak takovou věc neznám. Z komerčních softů se tomu snad blíží starý Ghost a jeho doprovodné tooly. Nevím jestli třeba Clonezilla tohle v nějaké formě používá - jako že klon do full-size block-level image, ale nealokované sektory se vyplní nulami (nebo zůstanou jako "díry" ve sparse souboru). Závěrem dotaz do Googlu, který vrátil nějaké zajímavé debaty na toto téma - pokud Vás to ještě zajímá...

41
...no to je masakr, moc děkuji za nahlášení, musím se podívat, jestli mají moji diskless klienti unikátní hostnames... pokud ne, tak budu dumat, kam do initrd nabastlit nějakou randomizaci. Hmm. Jenom doufám, že mi nfsroot mountuje až initrd, nikoli už jádro. Hmm ve svých poznámkách čtu, že to asi fakt dělá initrd v dnešní době. Hm a ještě je možné, že se mě to netýká, protože nfsroot mountuju read-only...
Ovladač filesystému (NFS klient), žijící v kernelu, zná svůj hostname? Jako že si ho vezme z /etc/hostname? A jak a kdy? :-O

42
Hardware / Re:Samovolne zapinanie PC a notebooku
« kdy: 27. 11. 2021, 09:17:27 »
U jednoho dalšího noťasu se mi ukejval USB kabel k webcamu ve víku. Takže mi windowsy za jízdy občas držkujou, že USB zařízení nebylo rozpoznáno = něco na těch linkách vidí, ale moc si s tím nepopovídají. Ne že by mi to noťas budilo ze spánku. Nezkoumal jsem, jestli tomu zařízení jde zapnout/vypnout stand-by napájení.

43
Studium a uplatnění / Re:Pomoc se statistikou
« kdy: 27. 11. 2021, 09:14:40 »
Sranda ale bola na skuske. Ziaden priklad z minulych rokov sa neopakoval a spoluziaci tu skusku nazvali "IQ test".
:-D jojo, IQ test, ale baseline nastavený pro matfyzáky.

Což mi připomíná, že první půlrok matiky v první třídě u nás na základce byly "veselé množiny". Možná chtěl minulý režim selektovat materiál pro VŠ hezky od útlého věku - ale v tom případě to nakonec nějak nedotáhli, protože si nepamatuju, že by známka z matiky z prvního půlroku první třídy ZŠ měla nějaký vliv u přijímaček na SŠ nebo VŠ ;-) Asi hrálo roli, že jsem končil základku až po převratu...

44
Studium a uplatnění / Re:Pomoc se statistikou
« kdy: 26. 11. 2021, 01:08:15 »
EDIT: Zapomněl jsem dost zásadní věc. Taky je možná problém v tom, že vnučka nezná terminologii, základy atp. Např. pokud chci pochopit, co to znamená t-test, tak už musím dobře chápat co je to náhodný výběr, normální rozdělení, střední hodnota... a všechny další přidružené termíny.

Součet čtvercových odchylek, optimalizace (regrese) nejmenšími čtverci... ale už třeba rozptyl a směrodatná odchylka. Pamatuju si, jak nám na zkoušce přednášející dával pro zahřátí otázky typu "máme datovou sadu nějaké proměnné. Co se stane s rozptylem a směrodatnou odchylkou, když ke každému vzorku přičteme konstantu? Co se stane, když každý vzorek konstantou vynásobíme?" apod. Pokud tohle člověk nepobere, těžko nad tím bude chápat testy hypotéz :-/ A pak ta statistická rozdělení, co je na které ose... přiznám se, že detaily těch počtů s hladinami významnosti už si z hlavy nepamatuji, ale dodnes vím, jak to funguje "zvenčí". Jak ten nástroj použít, co nám jeho výstup říká.

Nedávno si jedna známá dodělávala dálkově Ph.D. - z jakéhosi humanitního oboru. A potřebovala statisticky zpracovat nějaký výzkum (dotazníkovou akci). Data už měla sebraná, jenom jsem si je zkovertoval do formátu CSV. Prohlédl jsem si několik aktuálních open-source softwarů na statistiku, a pro porovnání jsem si nastartoval jakousi paleolitickou verzi StatGraphicsu... no a ten statgraphics byl stejně pořád nejlepší. Nejbohatší výběr nástrojů a konfigurovatelných možností, smysluplný výstup, třeba při testech hypotéz je součástí výstupu podrobný textový komentář. Na pochopení učiva v této oblasti téměř ideální věc. Jenom má ten starý software takové místy neotesané uživatelské rozhraní - jako ajeťák s předchozí znalostí SG (ze školy před 25 lety) si s tím hravě poradím, ale bejt dnešní dítě, asi bych do SG na vlastní pěst nepronikl :-(

Čas někoho doučovat bohužel nemám. Mám sotva čas, kolem půlnoci si tady chvilku cintat pentli, než hodím čelo do klávesnice...

45
Studium a uplatnění / Re:Pomoc se statistikou
« kdy: 26. 11. 2021, 00:47:19 »
Jasně, ti, co se něco naučili z YT jsou vůbec ti nejlépe uplatnitelní, to je směroplatný. Když čtu o učení a YT v jedné větě, mám chuť se zastřelit.

...
V žádném případě bychom ale neměli výuková videa na YouTube považovat za něco méněcenného. Některá jsou špičková. Zejména ta, která vizualizují dynamické děje. Tyhle procesy není snadné popsat slovy. Příklad z molekulární biologie je třeba zde: https://youtu.be/URUJD5NEXC8 .

Přesně. Nedávno jsem si díky YT zábavnou animovanou formou doplnil vzdělání o následující látku: Eulerův Meisterstück s komplexním číslem v exponentu, návazně na to Laplaceova a Z-transformace... uvnitř jako integrovaný bonus opáčko z násobení a umocňování komplexních čísel. Několik filmečků hýřících barevnými animacemi, doprovodným výkladem, a komentáři znalého publika, které autorovi pečlivě vytklo všechny hnidy a doplnilo hluchá místa. Myslím že by to těžko někdo dokázal přehledněji vysvětlit s křídou u tabule, nebo na pár stránkách v klasických černobílých skriptech.

Stran: 1 2 [3] 4 5 ... 60