Zobrazit příspěvky

Tato sekce Vám umožňuje zobrazit všechny příspěvky tohoto uživatele. Prosím uvědomte si, že můžete vidět příspěvky pouze z oblastí Vám přístupných.


Příspěvky - Benutzer

Stran: 1 [2] 3 4
16
Studium a uplatnění / Re:Studium informatiky FIT ČVUT
« kdy: 18. 05. 2022, 00:26:29 »
https://www.idnes.cz/technet/veda/deepstack-poker-umela-inteligence-cesti-programatori-alberta-university.A170302_140842_veda_pka

Tihle tři studenti něco naprogramovali. Něco velkého. Není to ČVUT, je to Matfyz, ale já teď budu psát o VŠ obecně. To, že něco naprogramovali je jenom a pouze díky tomu, že studovali VŠ, kde jim někdo dal široké teoretické základy a přehled po oboru, že je nutili do věcí, o kterých netušili, že je vůbec někdy budou potřebovat (a taky věcí, které opravdu nikdy potřebovat nebudou). Je to proto, že je někdo vedl, někdo kdo věděl, kam je má vést.

Ti kluci si následně mohli vybrat z mnohem širšího spektra firem a institucí, kde chtějí pracovat. Mohou si vybírat, na které špičkové a zajímavé projekty se přihlásí. Samozřejmě to není tak, že je všichni vezmou, ale když pošlou životopis kamkoliv, tak s článkem ve Science ten životopis rovnou nezahodí.

Tohle je samozřejmě něco, co se povede jednomu z desetitisíců studentů, ale ukazuje to cestu, kam vás VŠ může dostat. VŠ titul z dobré fakulty vám může otevřít dveře k něčemu lepšímu, než "sedmdesátépáté ohnutí SAP konektoru v bankce", nebo "třicátýčtvrtý registr pro státní správu". Nebo nemusí třeba skončíte tam, kde ten člověk, co nešel na VŠ a šel hned o praxe. A pak tam budete řešit nějaký nový problém a ty navrhneš řešení, které vychází z tvých znalostí real-timeových systémů o kterých ten praktik vůbec netušil, že existují.

Pokud je vaším cílem pouze to programování, že děláte jenom překladatele z lidského jazyka do "zrovna populárního programovacího jazyka v obchodních korporacích", tak to se opravu víceméně naučit nějakými kurzy a postupně praxí.
Ale pokud chcete mít nějakou přidanou hodnotu, třeba umělou inteligenci, jako ti kluci z článku - tak tam se z udemy a praxe naučíte maximálně naprosté základy.

Mrkni se na stránky FIT ČVUT a podívej se, co tam je za obory a co tam je za předměty. Bakalář je 3letý a jde se tam poměrně dost rychle na věc (na rozdíl třeba od původního 5letého FELu, kde se člověk prvně 2 roky učil všeobecné základy pro elektroinženýra). Pokud budeš mít pocit, že tě tam učí blbosti, tak to můžeš vždycky zabalit.

Proč by se němělo dát naučit real time systémy v praxi? Stačí jít do odvětví, kde se realtime věci vyvíjejí. To nebyl dobrý příklad.

Na jednoho docenta, který ví kam studenty vést je několik, kteří to nevědí. Co Vás na univerzitách stěží naučí je, jak zvládnout komplexitu. Scope bývá omezen na velmi malé týmy.

Ale jak jsem psal výše. Angličtina + Bakalář (FIT ok, ale lépe v zahraničí) je dobré kombo.

17
Studium a uplatnění / Re:Studium informatiky FIT ČVUT
« kdy: 16. 05. 2022, 11:07:46 »
Rok jazykovky + Bc nejlíp vyhoví 99% poptávky z průmyslu a služeb. Neuvažoval jsi jít rovnou na Bc do zahraničí? Třeba v Dánsku jsou školy a praxe lépe aligned, než v ČR.

18
Studium a uplatnění / Re:SPŠE Ječná nebo Úžlabina
« kdy: 04. 05. 2022, 16:04:02 »
Pokud to tam za něco stojí, tak předmět o elektrotechnických měřeních nahradily za nauku o metrikách napříč životním cyklem SW, včetně implementace jejich automatizovaného sběru. Definice a vyhodnocení KPI, momitoring sítě, atp.
Místo fyzikálních procesů průmyslové standardy a odvozené procesy potřebné pro systémový vývoj.

19
Studium a uplatnění / Re:SPŠE Ječná nebo Úžlabina
« kdy: 02. 05. 2022, 13:13:03 »
Nevím, ale obecně tam, kde se povedlo lépe odpojit od elektrotechké tradice a adaptovat na potřeby evropského průmyslu.

20
Liberec je super město na žití, ale nabídka práce v oboru je dost na hovno. V příštích dvou letech je pro tebe důležité dělat na zajímavém projektu, v teamu, mezi chytrými a precizními lidmi a používat při tom cizí jazyk. Poté bych Tě neváhal označit za mediora. A v té fázi by se nabízelo sehnat něco na 99% remote. Bydlet v Liberci a zároveň dělat pro rozumnou firmu...

21
to je krasnej plat na rakusaky (ten cooljobs), ktery normalne nabizi fakt hrozne smesne castky.

ten linkedin si opravdu cetl? mi zrak skocil doprostred a hned jak jsem videl samy "pet friendly office" a "friendly tohle  a tuhle" jsem vedel ze je zle. jsem poskocil nahoru a hned vidim "The minimum salary for this position is €3.500 gross per month".
ha. nejakej lepsi rakouskej oddil.jo, presne to jsem myslel tou smesnou castkou

Minimální mzdu v Rakousku píšou, protože na to mají tabulky, což jim ukládá zákon, jejich výše je dána kolektivní dohodou. Reálná mzda může být výrazně vyšší.


Vídeň má nižší náklady na život a menší mzdy oproti Mnichovu.
U dělnických rolí je německá mentalita ku škodě, u vysoce specializovaných teamů to bývá super - tam dělají managery lidi s technickým původem a rozhoduje se víc podle argumentů, než podle rolí. Ale znám osobně jen němce, ne Rakušáky.

Angličtina stačí ve velkých firmách a velkých městech. Němčina bude vždy výhodou.

22
Studium a uplatnění / Re:Naštvaný tým - oprávněně?
« kdy: 01. 02. 2022, 15:55:39 »
a neni nutne aby to delal porad jeden clovek. Muze se to tocit v tymu per iterace.
IMHO hodne spatny napad.

V rámci portfolia (projektů, či value streamů), či výrobního programu je potřeba zařizovat podobné přístupy a eskalovat pomocí podobné strategie. Netvrdím, že to má výhody, ale fungovat by to mohlo.

23
Studium a uplatnění / Re:Naštvaný tým - oprávněně?
« kdy: 28. 01. 2022, 10:46:34 »
Záleží na tom, jestli jde o neschopnost odhadnout scope, nebo záměr ždímat lidi.

Malá, velká firma bez rozdílu, záleží na přímém nadřízeném, zda tam chcete být, nebo je to peklo.

24
Studium a uplatnění / Re:IT a znalost více cizích jazyků
« kdy: 17. 12. 2021, 10:05:01 »
Je podle Vás lepší práce+život v Rakousku, nebo Německu?
Vzhledem k tomu, že chci mít blízko do alp, tak z Německa připadají v úvahu jen Bavorsko a Bádensko-Wurtenbersko.
Norimberk, Mnichov, Víděň, Salzburg, atp.

25
To samozřejmě záleží na přístupu vedoucího DP a celé katedry. Zadáním DP by mělo být odpovědět na nějakou otázku či navrhnout řešení nějakého problému. K tomu student čerpá z vědomostí nabytých ve škole, mimo školu, z konzultací, z experimentů. Jak to zpracuje a jestli zadání splní už je na něm.
Diplomka nemusí přinést objev se kterým by se šlo na patentový úřad :-)

Podle mého žebříčku hodnot se na špatných technických školách hledají řešení fiktivních problémů. Dobře zpracovaná diplomka z dobré školy by měla navrhnout a pokud to scope umožní, tak i implementovat řešení problému, které když se zverifikuje, zvaliduje a aplikuje, tak někomu přinese hodnotu.

26
... jakási technická dokumentace (zasvěcení vědí :), koloval dokonce vtip, že Chuck Norris zde udělal zkoušku napoprvé a bylo to před obědem) ...

Technickou dokumentaci jsem udělal napoprvé za 2. Nevěděl jsem, jakou plochu má A0 :-) A to byla ještě doba, kdy polovina předmětu se dělala v CADu na počítači a druhá polovina hezky klasicky na papíře.

Poměr stran 2 : sqrt(2) a A4 má 210 x 297. To je jediné co si od tud pamatuju, než jsem odešel kvůli předmětům nekompatibilmím s mým zájmem. Pár let před vznikem FITu. Měl jsem jít na IS/IT ekonomku a mít víc času na témata ke kterým byla motivace...

27
Zkuste si odpovědět na otázku, "kam dál po střední škole". Na vejšku? A jakou? IT pro bílé límečky na VŠE, nebo spíš něco na FELu? Co třeba mechatronika v Liberci? Nebo rovnou po střední do práce? Nebo samozřejmě po vejšce do práce... Průmyslová automatizace není mimo, ale pravda je, že se světem klasického čistého IT/CS se potkává poněkud okrajově. Klasický kancelářský ajeťák si jobů v oblasti "automatizace / měření a regulace" nemusí být vůbec vědom.

Klasické kancelářské IT je dost koncentrované v Praze, zato "automatizace / MaR" je slušně zastoupená mimo Prahu - v krajských městech, v blízkém okolí Prahy, i jinde. Jsou menší integrátorské firmy v oboru automatizace a jsou fabriky, které taky někoho zaměstnají. Jinak je tu ČEZ/ČEPS a jejich dodavatelé Siemens / ABB a další, ale ti berou asi spíš echtovní silnoproud. A taky si v potu tváře vychovávají vlastní lidi, kteří se umí pohybovat v silnoproudu (mají "padesátku" na vyšší paragrafy) a zároveň rozumí i tomu IT, protože i ty počítače se jim na uzlových bodech dost množí... Čistokrevné jemné robotiky/mechatroniky tady myslím moc není, spíš menší firmy (až s odpuštěním startupy), a spíš než vlastní vývoj (vysoká board-level akrobacie) se tu odehrává integrace / nasazování krabiček, které se vyvíjejí na západě a vyrábějí kdoví kde. Možná se pletu - pokud jsem někomu šlápl na palec, tak ať se ozve :-)

Pokud se týče uplatnění, klasické kancelářské IT a vývoj softwaru odhadem uživí násobně víc hlav než průmyslová automatizace / MaR, protože je to masovější záležitost. Soudě čistě podle obratů peněz, které se v těch oborech točí... A všude je chleba o dvou kůrkách, vyskytují se zajímavé joby i pakárna, líp i hůř placené pozice.

Hehe srovnejte si, jak vykabeluje rack klasický ajeťák, a jak člověk s elektro vzděláním.
Pokud kluka vysloveně baví slaboproud, zvažte elektro průmyslovku. Pokud páječku obchází obloukem, tak buďte v klidu. Osobně bych neměl moc radit. Já jsem odmala bastlíř, na přání rodičů mám gympl a kus VŠE, nakonec mě živí slaboproud a low-level počítačové věci. Zase z druhé strany, formální škola dokáže člověku zhnusit leckterou zálibu. Je spousta lidí, kteří jsou zaměstnaní úplně mimo vystudovaný obor. A ledacos se dá doučit na vlastní pěst. Podle situace / zaměstnání může být výhodou úzká specializace, nebo naopak širší přesahy. Oboje má svoje žertovné zádrhele. A každá škola má v profesorském sboru svoje bizardní existence, a předměty bůhvíproč používané jako "síto" na bázi své absurdity. Tak nějak to patří k dobrému tónu...

Neříkám, že v oblasti průmyslové automatizace nejde najít uplatnění. Ale těch nabídek je řádově méně, nez v obecném sw vývoji. Dokonce i low level vývoj (C/C++) je na tom s nabídkama lépe.
S hardwarem a elektrotechnikou je to podobné, ale ještě víc v neprospěch hardware.,
Mechatroniku v Liberci bych nezavrhoval, protože má širší záběr, než obory na FELu, takže je větší šance že se alespoň něco využije v praxi.

Z hlediska uplatnění je top vysokoúrovňový jazyk (např. Java, nebo C#), nějaký úvod do databází a schopnost automatizovat workflow v čemkoliv (např Python). S praxí se pak posunout na analytika, architekta, či technického projekťáka.

Kabelování racku je v dnešní době už spíš komodita. Dobré si tím projít ve věku brigád a pak dělat něco s větší přidanou hodnotou.

Pokud chcete jít cestou low-level, moje doporučení je výšší level abstakce - embedded linux.

28
hm podle učebních plánů je dokonce i obor ICT zaměřený spíše na hardware a elektro ..
https://www.skolakrizik.cz/index.php/informacni-technologie/

Další škola-dinosaur.
Sám jsem před lety z průmyslové automatizace maturoval. Je to krásná nadčasová teorie, bohužel téměř nevyužitelná v praxi. Současná automatizace je zejména o automatizaci business procesů, tzn. aby bylo méně manuální kancelářské práce.

29
Zaměstnavatel mě pak nebere jen jako nějakého dělníka, ale jako člověka, kterému může svěřit svůj problém. A to pro něj má větší hodnotu než ťukání nejlepšího kódu na světě.

Přesně, umět techniku, ale zároveň vidět i business value, umět říct složité věci jednoduše a nenechat se sebou vyjebávat.

30
Škola může být přínosem, ale navazující stupeň není potřeba.
To platí v anglosaském systému VŠ, kde si člověk vystuduje BSc Honours a pak jde pracovat. V Česku je člověk bez pěti let VŠ navždy akorát člověk s maturitou.
Spíš to poukazuje na větší efektivitu anglosaských škol.

Stran: 1 [2] 3 4