Zobrazit příspěvky

Tato sekce Vám umožňuje zobrazit všechny příspěvky tohoto uživatele. Prosím uvědomte si, že můžete vidět příspěvky pouze z oblastí Vám přístupných.


Příspěvky - Mintaka

Stran: [1] 2 3 ... 11
1
Zrovna u tak kritických systémů jako je např. katastr bych předpokládal vyšší míru dostupnosti, než pouhé obnovování ze zálohy.

Což takhle tam mít, pro případ výpadku/kompromitace hlavního systému, aspoň studený záložní systém, který bude schopný běžet třeba se staršími daty v RO režimu. Samozřejmě s patřičným upozorněním o co jde.


2
"přibrat děti do řešení reálných problémů"

Souhlasím. Ty reálné a aktuálně potřebné úkoly, mají vysoký potenciál nastínit studentům smysl toho, proč je dobré tomu rozumět / to umět.

Velké množství informací, které žákům nedává okamžitý praktický užitek zabíjí zájem a snahu se učit.

A pokud po ruce není dost vhodných, praktických věcí, lze se snažit vytvořit takové prostředí, ve kterém praktické potřeby vznikají.

Namátkou:

  • Nefunguje připojení k Internetu, jak budeme postupovat.
  • Zápočtový úkol máte na http serveru jednoho z počítačů v lokální síti. Běží na portu mezi 4000 a 8000.
  • Tady máte bednu se součástkami a sestavte z nich počítač, na kterém budeme losovat úkoly.
  • Správa herního serveru pro Minetest, analýza dat v databázi, zálohování a obnova bloků světa, doprogramování potřebných funkčností.
  • Nakonfigurujte WiFi router tak, aby poskytoval síť s SSID: xy heslem: yq. Automatiky se k němu připojí zařízení na kterém běží ssh, username: tester heslo se skládá ze dvou slovníkových slov a následované číslicemi. číslice "_" písmena "."  maska hesla:  "ve...b..tr__"  na ssh je omezení na 10 pokusů o přihlášení za hodinu z jedné IP adresy.
  • ...


Vzdělávání je pěkná "alchymie" a mělo by to bavit učitele i žáky/studenty.

3
Server / Re:Hosting pro Python à la PHP hosting
« kdy: 31. 12. 2024, 18:45:09 »
Citace
...nemůžu instalovat věci z apt...

Různých use case je velmi mnoho.
Jestli potřebujete mít větší kontrolu nad prostředím pro své aplikace, tak na to jsou jiné možnosti než poskytuje standardní i lehce nadstandardní webhosting. Např. si to postavit na https://vpsfree.cz

Webhostingy jsou cenově dostupné také díky unifikaci prostředí a snížení nákladů na správu.

Mám i aplikace na které se 25 let nemuselo sáhnout, ale používám je buď jen já, nebo malá skupinka uživatelů a nejsou veřejně dostupné.

4
Vývoj / Re:Oplati se Java?
« kdy: 31. 12. 2024, 11:29:46 »
Citace
i když se snaží (občas něco zapomene, občas přejmenuje nesouvisející věc).

U dobře strukturovaného programu jsou problémy tohoto typu minimální. Respektive, má zkušenost je jiná, než co popisujete.


Citace
Chápu, že pro "write-only" projekty, co postupně nakynou na > 50000 řádků, to asi není moc důležitý

Předpokládám, že si ani neuvědomujete, jak moc jste s tímto názorem mimo realitu. Země fakt není placatá, ale můžete ten názor zastávat, to ano.

Instagram, Facebook (> 1/5 kódu), Spotify, Uber, Dropbox, původně i Gmail a YouTube, Reddit, Quora, Battlefield 2, Civilization 4, tisíce projektů v oblasti AI a science, ... a další statisíce aplikací.
fakt nejsou write-only projekty co postupně nakynou a nejsou důležité. Ale můžete si to myslet, to ano.
 
IMHO: ti, kteří si chtějí udělat realistický pohled na vaše názory a zkušenosti, mají jasno.

Citace
David: Záleží dost na tom,...
David to popsal docela dobře. Buď míříte ke korporátu a pak záleží na konkrétní firmě, jaké technologie mají osedlané, což ovšem obnáší vědět tu firmu nebo aspoň odvětví dopředu,
nebo chcete vyvíjet mimo korporát a výběr je do značné míry na vás a na oblasti, pro kterou chcete tvořit.

Žádný jazyk není dokonalý. Ekosystém pro mainstream jazyky je poměrně rozvinutý. Podstatné je i to, jaký jazyk je vám blízký, čím se vám dobře "překládá" aplikační logika do výkonného kódu.

5
Vývoj / Re:Oplati se Java?
« kdy: 30. 12. 2024, 08:54:18 »
Citace
zdaleka tak dobrou podporu od IDE

Což je obecný problém diskuzí na netu, často jejzasvědcenější rady dávají ti, kteří nejsou moc dobře v obraze.

https://wiki.python.org/moin/IntegratedDevelopmentEnvironments

6
Vývoj / Re:Oplati se Java?
« kdy: 30. 12. 2024, 02:24:13 »
unixuser nám neřekl, v čem že to umí "docela slušně" ten frontend a kam by rád, se znalostí backendu, zamířil.

Proměnných je hodně. Je rozdíl dělat vlastní věci, nebo mířit někam do korporátu.

Já si před 1/4 stoletím oblíbil Python a na to, co potřebuji mi vyhovuje. Programů s > 50000 řádků mám několik.
Jestli se někde někomu Python "pokakYnkává" tak s velkou pravděpodobností něco dělá špatně.

Mým studentům, kteří si vybírají směr rozvoje, radím věnovat dostatek času výběru vhodných technologií.
Nápomocným mohou být např. Google trends:
https://trends.google.com/trends/explore?date=all&q=%2Fm%2F07sbkfb,%2Fm%2F05z1_&hl=en-US
nebo Gartnerovic prognostiky a další. (Dnes připadají v úvahu i Gen AI  rady.)

7
Server / Re:Hosting pro Python à la PHP hosting
« kdy: 30. 12. 2024, 01:59:10 »
Rošťíčko je fajn. SSHčko v základu, to vám také kdejaký hosting nedá.
S adminem je dobrá domluva.
Veřejně prospěšné, nekomerční, projekty, které jsme dělali s PyLades nám hostuje zdarma.


8
Bazar / Re:Predám Silicon Graphics O2
« kdy: 26. 12. 2024, 13:39:24 »
Pěkný kousek. Kdysi jsem tyhle, nebo hodně podobné viděl na ICT veletrhu. Předváděli na tom renderování scén pro nějaký Hollywoodský film. V porovnání s většinou ostatních strojů to bylo něco jako osobní superpočítač. A podle toho taky stály neskutečné love.

Doporučuji zkusit oslovit s nabídkou nějaká IT muzea.

9
Distribuce / Re:Linux v mobilu
« kdy: 20. 12. 2024, 01:47:40 »
Díky za info.
Doufám, že tahle linka "svobodnějších" OS na telefonech bude zdařile růst. Oproti situace např před 10 lety je to dost velký, pozitivní vývoj.


10
Distribuce / Re:Linux v mobilu
« kdy: 17. 12. 2024, 18:19:10 »
Citace
OnePlus 6T
Díky za info.

Osobně šmatlafoun používám k telefonování + pár aplikací typu mapy, jízdní řády, jízdenky od ČD, počasí... Tento typ aplikací na UbutnuTouch běhá?
Nepoužívám na něm žádné sociály, ani email, natož bankovní aplikace. Do webu jdu jen nouzově.
Tak mi nedává smysl pořizovat něco >5K.

Citace
Jose D
Jsem teprve na začátku, toho co s tím zařízením chci udělat, ale když se podaří, rád se budu chlubit. Zítra to budu mít v Praze na Pyvu https://pyvo.cz/praha-pyvo/  a předpokládám, že tam zajímavých věcí bude víc.





11
Distribuce / Re:Linux v mobilu
« kdy: 17. 12. 2024, 12:38:58 »
Citace
mi zbyly asi 4 telefony, ze kterých jsem si vybral

Které to vyhrály smím-li se ptát a za jakou cenu byl ten vybraný?

Já teď dostal Linux na tohle:
https://lilygo.cc/products/t-watch-s3
ale byla to fuška :-)  (8MB PSRAM 16MB Flash.)

12
Software / Re:LibreOffice: jak vložit více obrázků najednou
« kdy: 17. 11. 2024, 20:59:28 »
LO 7.3.2 v Mintu 22.

Drag&Drop obrázků mi funguje.
Seštosuje je na sebe.

Nastavení Format -> Anchor -> As Character

je rozhodí pod sebe.

Další možností je, vypomoci si nějakým pluginem, například:
https://extensions.libreoffice.org/en/extensions/show/change-multiple-images-in-writer-pictool
který pomůže s hromadným nastavením vlastností obrázků.

A největší kontrolu nabízí možnost LO ovládat externě, třeba přes Python scriptík.

Ideální to není, ale de to.

13
Citace
Ale to není argument, proč bychom se měli linuxem zabývat v "základním kurzu".

Ano, nerozumíme si, já tady neobhajuji Linux ve výuce.
Vy (několik lidí v diskuzi) si, bez znalosti kontextu uděláte nějakou představu a pak, na základě té mylné představy, argumentujete, jako byste ten kontext znali.

Když tedy:
Citace
bavíme se o výuce, o tom co a jak učit.
Pak můžeme řešit velmi podstatné otázky:

Kolik hodin výuky informatiky mají mí žáci na prvním stupni ZŠ?
Kolik hodin z toho se cíleně věnujeme Linuxu?

Chápete, jak je nesmyslné něco kritizovat, když neznáte ani tak zásadní údaje?

A nejde o to, jestli je učím o Linuxu nebo programování ve Whitespace, podstatné je, že neznáte podrobnosti a místo toho, abyste se na ně doptali, pokud vás to skutečně zajímá, tak se tu stavíte do pozice, že tomu rozumíte lépe. Nezasvítí vám červená kontrolka "teď tady chci šířit moudra, ale nic moc o tom nevím", ne, potřeba vyjádřit svůj "názor" za každou cenu, i když je totálně mimo, má navrch.

Citace
Každý, kdo do procesu vstupuje, má určeno, co bude učit, ale když to striktně určeno nemá, tak si látku nesmí vybírat, aby to hlavně bavilo jeho, ale jen a pouze podle toho, co potřebujou ty děti.

V rámci tohoto výroku se mýlíte v několika věcech.

Co se má v rámci povinného vzdělávání učit je dáno pomocí RVP (které můžete připomínkovat a podílet se na jeho sestavení). RVP si škola zpracuje do ŠVP, kam si může přidat věci dle svého zaměření, materiálních a personálních možností. ŠVP zpravidla sestavují učitelé dané školy. Na ŠVP navazují tematické plány a pak je skutečná výuka s žáky, která vám leckdy přiohne celou tu soustavu někam ještě jinam.

Na VŠ/VOŠ a některých jiných místech se jede formou akreditací vzdělávacího obsahu a vzdělávacích oborů. Moduly pro akreditace také stavují učitelé. A to je jen povinná část výuky.

Pak tu máme široký prostor v rámci zájmových kroužků.
Takže zdaleka to není vše jen podle toho, co ty děti "potřebují", ale podle mnoha dalších faktorů. To že učitele baví, to co se snaží dětem předat, nebo kudy je vede, považuji za jeden z těch hlavních faktorů. Navíc mimo úplně základního učiva ani nemáme jistotu, co skutečně budou potřebovat.

Citace
Každého jednotlivého, bez ohledu na jejich talent. Souzním s názorem učitele dílen

Rozhodně si nemyslím, že ze všech budou, nebo by měli být, ajťáci. Ale co se týče talentu, opět nesouhlasím. Pokud mám možnost rozvíjet jejich talent, rád to udělám a podpořím je v dalším směřování. Naopak, podporu talentů považuji za velmi důležitou.

Citace
Obávám se, že u prvňáčků žádná smysluplná představa, co to je operační systém, nevzniká
Opět se neshodneme, protože neznáte kontext. Stejně jako si s žáky označujeme hmotné věci kolem sebe: monitor, základní jednotka, PC myš / klávesnice, dataprojektor, flashdisk, a říkáme si k nim hlavní funkce a principy, tak si označujeme i nehmotné věci software, programy/aplikace, dokumenty,... a operační systém je prostě jeden z pojmů. Je to pojem, kterým strávíme cca 3 minuty a podané to mají tak, aby to navázalo na jejich zkušenosti. Pojmy jako Windows / Android mnozí znají. Co si z toho kdo odnese je věc druhá, ale vzhledem k tomu, že v tomto věku nasávají tisíce pojmů a významů kolem sebe, povětšinou tam něco zůstane.

Kromě klasických kroužků vedu Otevřenou dílnu.
Její navštívenka je zde: https://technicka-liga.cz/
Tak třeba na viděnou.

14
Citace
Ta holčička má k-pop, vy zase linux, oba jste stejně zaslepení a bez rozhledu.
Vy mě znáte? Víte co dělám, jaký mám rozhled, životní hodnoty a cíle, že mě chcete soudit?

Možná máte nějakou představu o Linuxovém fanatikovi, který týrá malé děti Bashovskými scripty a konfigurací Postfixu. Tak to se pletete a chybu tedy máte i v názvu mého oblíbeného OS.

Jeden citát o prezidentce Čaputové k dobru:
Často říkávala, že jejím rozhodnutím musí vždy předcházet porozumění problému, a to je v dnešním světě, kdy má každý názor na všechno, skutečně výjimečné.

Přišel jsem do této diskuze podpořit kolegu a nabídnout své zkušenosti vycházející z praxe.
Co užitečného do této diskuze přinášíte vy?

Myslím, že offtopic jsme tady toho dali až až. Pokud budete chtít řešit něco mimo topic této diskuze, založte si pls jinou, případně přijďte na živo, každé pondělí mám v Plzni kroužek otevřený (zdarma) všem, kteří přijdou a nebo se stavte na Pyvo https://pyvo.cz/plzen-pyvo/ každou první sudou středu v lichém měsíci.

15
Lidi, proboha... To fakt myslíte vážně?
Vždyť to co tady na mě zkoušíte je někde na úrovni placaté Země.
Neuvědomujete si tu neskutečnou míru hlouposti a malosti, která za takovými výroky, bez znalosti jakýchkoliv podrobností, je?

Za prvé: Neučím děti na prvním stupni ZŠ "Linux", když je to nezajímá nebo to nepotřebují.
Za druhé: Velmi rád je naučím něco o Linuxu, když o něj mají zájem a mají pro něj využití.

Co s toho je špatně?

Předpokládám, že každý kdo do vzdělávacího procesu, jako učitel, vstupuje, buď učí to co "má určeno (RVP/ŠVP/TP)", nebo to co má zájem učit. Rozhodně vám nebudu hanět pokud budete chtít děti naučit něco o elektřině, nebo to vezmete "od železa".  Proč máte potřebu, ze svého omezeného pohledu (i můj pohled je mnoha směry omezený), hanět něco, co pro všechny zúčastněné bylo pozitivní a přínosné.
Tomu klukovi z videa je teď 16 let a baví ho upravovat a kompilovat jádra Linuxu, které nasazuje na mobily. O některých oblastech Linuxu ví víc než já. Běžte mu říc do očí, že Linux není důležitý :-)

BTW: Co je OS chápou i děti v první třídě, když jim to vysvětlíte vhodným způsobem k jejich věku. Ano, je to abstraktní pojem. Stejně jako stovky jiných abstraktních pojmů, které chápou také.

Mohu se zeptat na vaše zkušenosti s výukou na IT?

Stran: [1] 2 3 ... 11