211
/dev/null / Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« kdy: 27. 08. 2019, 21:37:23 »Bateriovy provoz na prvni pohled vypada jednoduse (clovek by rekl "jen elektromotor"), ale opak je pravdou. Je to mechanicky jednodussi, to je pravda, nicmene elektronicky uz ne. Treba pro Fiat 500E (elektroauto od FCA):
http://www.obdtester.com/ficom-eculist/fiat/500_2007_2019
Battery Pack Control Module
Electronic Vehicle Control Unit
On Board Charging Module (OBCM)
Power Inverter Module
Regenerative Brake Controller
EAC kompresor
+ casto je u aut jeste normalni prevodovka, protoze vyrobci tak nejak elektromotor roubuji na stavajici koncepci (coz neni priklad Tesly, ale treba myslim ze nejaky Renault to tak presne ma).
Realne si myslim, ze se to prodava jen kvuli dotacim v kalifornii a odtud se to po nejake lhute vozi do Norska, kde je dalsi dotace ...
Tak zkuste si vypsat, co vse je potreba ohledne spalovaku, ECU muzete vynechat, to ma kazdy auto...
Dale je nutno si uvedomit, ze spalovaky maji jednu nevyhodu. Obecne jsou staveny na dany typ paliva a i to se zatim musi vyrobit (tzn, je potreba elektrina). Elektromotor ale muze mit "palivo" z libovolneho zdroje.
Nejprve - nechci rypat, ale at' se dorozumime: ECU = Electronic control unit. ECM/PCM = Engine/Powertrain control module; ECU je obecna ridici jednotka cehokoliv od tlacitek az po ABSko.
Spalovaci motor ma prave tu ECM/PCM, nicmene snahou meho sdeleni bylo spis to, ze to neni az zase tak jednoduche ve srovnani se spalovacim motorem. Jinak do motoru lze taky nacpat ruzna paliva, bezne se pro Brazilii apod. prodavaji auta ktera umi schroupat lecjake tekute nebo plynne palivo (oni tam maji ty ruzne kukuricne alternativy castejsi nez my).
Nicmene zasadni problem je hustota ulozene energie, ktera je ve srovnani s benzinem nebo naftou tragicka. Stejne tak ztraty z distribuce (vc. nabijeni/vybijeni baterek, ktere nema ucinnost 100%). Tvrdim, ze bez dotaci by to neslo. A to ze se prodava hodne elektroaut v CN je samozrejme mozne, nicmene analyzoval bych to az treba za 5 let kdy se uvidi jednak zivotnost tech jejich vehiklu a zda to skutecne jde financovat.