Zobrazit příspěvky

Tato sekce Vám umožňuje zobrazit všechny příspěvky tohoto uživatele. Prosím uvědomte si, že můžete vidět příspěvky pouze z oblastí Vám přístupných.


Příspěvky - Bentuzer

Stran: [1] 2 3
1
To samozřejmě záleží na přístupu vedoucího DP a celé katedry. Zadáním DP by mělo být odpovědět na nějakou otázku či navrhnout řešení nějakého problému. K tomu student čerpá z vědomostí nabytých ve škole, mimo školu, z konzultací, z experimentů. Jak to zpracuje a jestli zadání splní už je na něm.
Diplomka nemusí přinést objev se kterým by se šlo na patentový úřad :-)

Podle mého žebříčku hodnot se na špatných technických školách hledají řešení fiktivních problémů. Dobře zpracovaná diplomka z dobré školy by měla navrhnout a pokud to scope umožní, tak i implementovat řešení problému, které když se zverifikuje, zvaliduje a aplikuje, tak někomu přinese hodnotu.

2
... jakási technická dokumentace (zasvěcení vědí :), koloval dokonce vtip, že Chuck Norris zde udělal zkoušku napoprvé a bylo to před obědem) ...

Technickou dokumentaci jsem udělal napoprvé za 2. Nevěděl jsem, jakou plochu má A0 :-) A to byla ještě doba, kdy polovina předmětu se dělala v CADu na počítači a druhá polovina hezky klasicky na papíře.

Poměr stran 2 : sqrt(2) a A4 má 210 x 297. To je jediné co si od tud pamatuju, než jsem odešel kvůli předmětům nekompatibilmím s mým zájmem. Pár let před vznikem FITu. Měl jsem jít na IS/IT ekonomku a mít víc času na témata ke kterým byla motivace...

3
Zkuste si odpovědět na otázku, "kam dál po střední škole". Na vejšku? A jakou? IT pro bílé límečky na VŠE, nebo spíš něco na FELu? Co třeba mechatronika v Liberci? Nebo rovnou po střední do práce? Nebo samozřejmě po vejšce do práce... Průmyslová automatizace není mimo, ale pravda je, že se světem klasického čistého IT/CS se potkává poněkud okrajově. Klasický kancelářský ajeťák si jobů v oblasti "automatizace / měření a regulace" nemusí být vůbec vědom.

Klasické kancelářské IT je dost koncentrované v Praze, zato "automatizace / MaR" je slušně zastoupená mimo Prahu - v krajských městech, v blízkém okolí Prahy, i jinde. Jsou menší integrátorské firmy v oboru automatizace a jsou fabriky, které taky někoho zaměstnají. Jinak je tu ČEZ/ČEPS a jejich dodavatelé Siemens / ABB a další, ale ti berou asi spíš echtovní silnoproud. A taky si v potu tváře vychovávají vlastní lidi, kteří se umí pohybovat v silnoproudu (mají "padesátku" na vyšší paragrafy) a zároveň rozumí i tomu IT, protože i ty počítače se jim na uzlových bodech dost množí... Čistokrevné jemné robotiky/mechatroniky tady myslím moc není, spíš menší firmy (až s odpuštěním startupy), a spíš než vlastní vývoj (vysoká board-level akrobacie) se tu odehrává integrace / nasazování krabiček, které se vyvíjejí na západě a vyrábějí kdoví kde. Možná se pletu - pokud jsem někomu šlápl na palec, tak ať se ozve :-)

Pokud se týče uplatnění, klasické kancelářské IT a vývoj softwaru odhadem uživí násobně víc hlav než průmyslová automatizace / MaR, protože je to masovější záležitost. Soudě čistě podle obratů peněz, které se v těch oborech točí... A všude je chleba o dvou kůrkách, vyskytují se zajímavé joby i pakárna, líp i hůř placené pozice.

Hehe srovnejte si, jak vykabeluje rack klasický ajeťák, a jak člověk s elektro vzděláním.
Pokud kluka vysloveně baví slaboproud, zvažte elektro průmyslovku. Pokud páječku obchází obloukem, tak buďte v klidu. Osobně bych neměl moc radit. Já jsem odmala bastlíř, na přání rodičů mám gympl a kus VŠE, nakonec mě živí slaboproud a low-level počítačové věci. Zase z druhé strany, formální škola dokáže člověku zhnusit leckterou zálibu. Je spousta lidí, kteří jsou zaměstnaní úplně mimo vystudovaný obor. A ledacos se dá doučit na vlastní pěst. Podle situace / zaměstnání může být výhodou úzká specializace, nebo naopak širší přesahy. Oboje má svoje žertovné zádrhele. A každá škola má v profesorském sboru svoje bizardní existence, a předměty bůhvíproč používané jako "síto" na bázi své absurdity. Tak nějak to patří k dobrému tónu...

Neříkám, že v oblasti průmyslové automatizace nejde najít uplatnění. Ale těch nabídek je řádově méně, nez v obecném sw vývoji. Dokonce i low level vývoj (C/C++) je na tom s nabídkama lépe.
S hardwarem a elektrotechnikou je to podobné, ale ještě víc v neprospěch hardware.,
Mechatroniku v Liberci bych nezavrhoval, protože má širší záběr, než obory na FELu, takže je větší šance že se alespoň něco využije v praxi.

Z hlediska uplatnění je top vysokoúrovňový jazyk (např. Java, nebo C#), nějaký úvod do databází a schopnost automatizovat workflow v čemkoliv (např Python). S praxí se pak posunout na analytika, architekta, či technického projekťáka.

Kabelování racku je v dnešní době už spíš komodita. Dobré si tím projít ve věku brigád a pak dělat něco s větší přidanou hodnotou.

Pokud chcete jít cestou low-level, moje doporučení je výšší level abstakce - embedded linux.

4
hm podle učebních plánů je dokonce i obor ICT zaměřený spíše na hardware a elektro ..
https://www.skolakrizik.cz/index.php/informacni-technologie/

Další škola-dinosaur.
Sám jsem před lety z průmyslové automatizace maturoval. Je to krásná nadčasová teorie, bohužel téměř nevyužitelná v praxi. Současná automatizace je zejména o automatizaci business procesů, tzn. aby bylo méně manuální kancelářské práce.

5
Zaměstnavatel mě pak nebere jen jako nějakého dělníka, ale jako člověka, kterému může svěřit svůj problém. A to pro něj má větší hodnotu než ťukání nejlepšího kódu na světě.

Přesně, umět techniku, ale zároveň vidět i business value, umět říct složité věci jednoduše a nenechat se sebou vyjebávat.

6
Škola může být přínosem, ale navazující stupeň není potřeba.
To platí v anglosaském systému VŠ, kde si člověk vystuduje BSc Honours a pak jde pracovat. V Česku je člověk bez pěti let VŠ navždy akorát člověk s maturitou.
Spíš to poukazuje na větší efektivitu anglosaských škol.

7
Já bych to zas tak černě neviděl. Ta matematická teorie je důležité v mnoha oblastech vývoje, ale třeba v tzv. DevOps ne, to je v podstatě taky jen lepení a maintenance, akorát na jiné úrovni a s výrazně vyšším platem. Nechci nikoho odrazovat od vzdělávání, nicméně kdo se najde v něčem intelektuálně méně náročném, ale s dobrou perspektivou, má taky šanci na zajímavou práci se slušným finančním ohodnocením.

Občas si říkám, že tu jsem snad jedinej kterého zajímá work/life balance, home office a dobré prachy. Já sám říkám, že budu klidně hodinu stiskávat Ctrl-Esc když pak budu mít celý den klid, vynikající finanční výhlidky apod. A korporáty to berou, protože prostě udělám co je potřeba a nekňourám u toho, že je to třeba nezáživná a nudná práce, ale střelil bych je, kdyby chtěli přesčas.

Jak se často říká, nejlíp je placená právě ta nudní a rutinní práce co nikdo nechce dělat, ale veskrze jí všichni nejvíc potřebují.

Osobně mi přijde lepší cesta nabrání zkušeností od malé renovované firmy po korporátní prasečák. V tomto stádiu mít práci na prvním místě a dřít klidně za míň, ale s prostorem na rozvoj. Střídat projekty, časem i role, nevyhořet, vyhradit si menší část kapacity i na udržování fyzické a sociální stránky.

Vybudovat si knowhow které má pro nějaký typ stakeholdertů velikou hodnotu. Následně začít dělat konzultanta, což je míň stresové a míň časově náročné než pozice s velkou zodpovědností.

Ale bez loktů to nepůjde, na jednoho experta je potřeba několik otroků kteří budou implementovat, co expert vymyslí. Škola může být přínosem, ale navazující stupeň není potřeba.

8
Jsem asi stara skola, ale lidi s Bc only pusobi jako predcasny vystrik. Je to celkem spolehlivy indikator toho, ze ten clovek nema naturu cokoliv dokoncit - a bude to jenom dalsi sberatel zarezu na linkedin. Takove tu nechceme :P

To že má někdo Bc. znamená, že bakaláře dotáhl do konce.

Za mě se návratnost investice do navazujícího studia blíží nule. A skladba navazujících oborů nabízených v ČR na motivaci formálně studovat nepřidá. Znovu kvůli tomu opakovat teorii, kterou jsem pět let nepoužil?

Poměř nákladů ku přínosu je lepší u praktických certifikací. Bakalář nebyl úplně optimálně využitý čas, nicméně bych řakl že přínos měl.

Místo navazujícího studia bych se zaměřil na jazyky a na vedení lidí.

9
Studium a uplatnění / Re:Siemens - Jaký je zaměstnavatel?
« kdy: 16. 09. 2021, 12:49:45 »
Siemens Advanta ? :)  .. rozporuplnné pocity... pracovní smlouva na dobu určitou na rok. Najmou lidi na projekt a na konci projektu je vyhážou. Když jsem byl poprvé na pohovoru dělal si ze mě srandu nějakej 27-ti letej chlapec - vedoucí vývoje - a říkal mi, že mě nemužou vzít protože by mě museli dát nástupní prémii a pak bych jim ale nesměl dát výpověď. :) roztomilé
takže moje osobní zkušenosti jenom to nejhorší ..
Typicky cesky manazer. Pryc odtamtud. Jinak mam velmi pozitivni zkusenost s US pobockou Siemensu v Ohiu. Delat primo pro nemce je taky ok pokud jste zvykli na nemeckou kulturu. Bohuzel Siemens je v cesku fakt dlouho a nachytal dost toxickych manazeru a jezibab na HR. Potrva jeste tak 10 let nez si ceske vedeni vytahne hlavy ze zadnich casti tela a nemci to tu trochu procisti.
Fakt by mi nevadilo tu mit americkeho nebo nemeckeho sefa. Bral bych vsemi deseti a mozna se do siemensu vratil.

Jj, mít Německého manažera co vystudoval technickou univerzitu je sen.

10
Studium a uplatnění / Re:Zaměstnání nebo kontrakt?
« kdy: 30. 08. 2021, 22:39:58 »
a je tam taková ta vztahová logika

Pobavilo :-)

11
/dev/null / Re:Plat 40k pro "úplného juniora"
« kdy: 11. 08. 2021, 16:08:41 »
Pokud jsou náklady na juniora vyšší, než jeho přínos, tak záleží na firmě, zda je riziko investice do daného juniora přijatelné. A vývoj přínosu v čase bude silně individuální.

12
Studium a uplatnění / Re:Kariéra 30+
« kdy: 04. 08. 2021, 10:53:20 »
Tenhle typ práce odpovídá zhruba tomu čemu se říká “kvalifikovaný dělník” a stačíval na to učňák s maturitou. Není na tom nic pejorativního, mít trochu lepší vzdělání (hlavně širší) než je striktně potřeba pro práci taky těžko uškodí, ale týrat jinak zručné lidi na vysokých které je nebaví a nejdou jim je kravina.

Říká se tomu tzv. pracující inteligence :-) Pro zákazníka to často má větší hodnotu, než znalost teorie.

13
Studium a uplatnění / Re:Kariéra 30+
« kdy: 03. 08. 2021, 09:36:37 »
Zajímá mě teda jestli za těch třeba 5 let když budu opravdu něco umět ale nebudu mít tu pracovní zkušenost a potáhne mi na 40 tak jestli je vůbec o takovéhle lidí zájem? Našel jsem tu na fotku právě různé názory že když po 40 nemáte 10-15 let zkušeností tak nazdar. Jak psal geekon tak to asi jde ale spíš jestli to není třeba jen výjimka :).

Řekl bych, že je to o tom, že mladý člověk dokáže skousnot horší zacházení, méně respektu od nadřízených a menší plat. Až vzroste jeho hodnota pro firmu (dokáže samostatně řešit úkoly, které mají business value), tak je možnost si vyjednat podmínky lepší.

14
Studium a uplatnění / Re:Kariéra 30+
« kdy: 02. 08. 2021, 23:58:55 »
Bakalar z hnojarny se hodi, ale dulezitejsi jsou domenove znalosti, analyticke mysleni a presvedciva komunikace. Delat nejaky ten rok az dva programatora je pro stredni kadr dobry zaklad.

Napr.:
Programator - Analytik - Team lead.
Tester - Test analytik - Test manger - Quality assurance manager.
Pokud si nekdo libuje v technice, tak programator-analytik-architekt.
Nebo Programator - business analytik - projektak - portfolio manager.

A spousta dalsich kombinaci.


15
Studium a uplatnění / Re:ČVUT FEL vs ZČU FEL
« kdy: 07. 07. 2021, 16:32:28 »
Pokud budeš elektro nadšenec a dokážeš elektro nakombit s low-level programováním, tak v tom budoucnost je. Nicméně klasická elektrotechnika jako masový obor je ve střední evropě za zenitem.

Osobně si myslím, že technika v Plzni za tou Pražskou nezaostává. Ale záleží na konkrétním oboru.

BTW, co kouknout na nabídku technických universit v Německu, či Vídni?

Stran: [1] 2 3