Zobrazit příspěvky

Tato sekce Vám umožňuje zobrazit všechny příspěvky tohoto uživatele. Prosím uvědomte si, že můžete vidět příspěvky pouze z oblastí Vám přístupných.


Příspěvky - Mudvy

Stran: [1]
1
Studium a uplatnění / Re:Základy programování
« kdy: 22. 06. 2020, 23:20:53 »
Citace
... BASIC, pokud jsem to zkoušel, si se současnými wokny moc nerozumí, což je škoda. IMHO to byl dobrý jazyk pro neprogramátory.

Mám kamaráda, kterému je dnes už přes 60? Za mlada vyvýjel v BASICU a dnes mu na něm běží celá hospoda. Z windowsu je nešťastný, protože mu pořád hází klacky pod nohy. Má už za těch několik dekád vychytaný celý systém a povedlo se mu do toho napojit i eet :D. Dlouho běžel na XP pak přišlo eet a musel dat 7 protože zastaralý protokol (ssl? tsl?) teď to samé přijde brzo i na W7 :D a neví jak pojedou programy na W10. Jede tedy už jen přes dosbox ...

2
Studium a uplatnění / Re:Zmena kariéry
« kdy: 21. 06. 2020, 22:39:18 »
Celý život jsem programoval pro desktop, ale před pár lety jsem chtěl změnu a nějak se dostat do průmyslu, ke strojařům a programovat tam. Takže trochu opačná cesta. Trvalo to asi rok a půl, kdy mě po různém odmítání oslovila firma, kde jsem se o nic neucházel a od té doby pro ně dělám, když je potřeba. Samozřejmě to stálo spoustu učení.
Z toho, co vidím, je ve strojírenství spousta možností, jak uplatnit strojařské znalosti a spojit to s programováním. Možná bych se začal rozhlížet pod svícnem. Třeba přímo ve firmě kde jsi teď. Často se hodí nějaký menší program, který někde usnadní činnost a lidi okolo ani nenapadne, že by to šlo naprogramovat, jsou smíření s tím, jak to je. Pohledal bych, promyslel řešení a nabídl to. Na tom se dá dost naučit bez stresu, a hlavně, nejvíc se člověk naučí z reálného programování, kde musí být jasný výsledek, kde mu lidi hlásí chyby a stroje klacky pod nohy :)
Jazyk bych pak vybíral podle toho, co vyžaduje projekt/úkol, to podle mě neni nic klíčového, stejně se člověk spíš učí hromadu věcí okolo.
To OP: Souhlas, dobrej příklad,  akorát ne v té samé firmě kde děláš konstruktéra. Kolegové tě sice budou obdivovat, vedení pochválí ale de facto budeš dělat víc práce za ty stejný peníze. Vyučit se a přejít jinam :-)

Souhlasím. Je naivní si myslet, že když se člověk naučí dělat svou a ostatních kolegů práci efektivněji dostane hned dvojnásobné peníze. Může to dopadnout i tak, že pomalé a nevyužité kolegy vyhodí, kvůli novému vylepšováku. Jsou firmy, kde jsou rádi za proaktivní přístup a lidi ocení, pak jsou firmy, které ani nepoznají, že jsou jejich zaměstnanci proaktivní.


3
Studium a uplatnění / Re:Základy programování
« kdy: 21. 06. 2020, 11:00:00 »
Dob­rý den jsem stu­dent střed­ní prů­mys­lo­vé ško­ly , z ma­te­ma­ti­ky mám 1. V po­sled­ní do­bě jsem uva­žo­val o za­čát­ku s pro­gra­mo­vá­ním, po­dí­val jsem se na in­ter­net, ja­ký je dob­rý za­čí­na­cí ja­zyk. Do­hra­bal jsem se k Ja­vě ne­bo PHP. Je tu ješ­tě ně­ja­ký ja­zyk, kte­rý bys­te do­po­ru­či­li pro za­čá­teč­ní­ka? (dě­lal jsem ně­co v html, ale to pro­gra­mo­vá­ní ne­ní)
Osob­ně zva­žu­ji za­čít Ja­vou
Dě­ku­ji

To nemáte na průmce předměty o programování?

Pokud zajdu do historie 2006 - 2010 - tak nás na průmce učili pascal, html, c, javascript a nakonec php

Můsím teda říct, že mě ani jeden z těch jazyků v té době nijak nechytil a nechápal jsem jejich využití v reálném životě.

Chci tím říct že je dobré se na programovací jazyk dívat stejným pohledem jako na lidské jazyky. Člověk se učí angličtinu aby mohl jezdit na dovolené a objednat si v restauraci pivo? Nebo se člověk učí angličtinu aby mohl pracovat v Americe ? Proč se člověk vlastně učí angličtinu u nás v české republice kde všichni mezi sebou mluví česky.

S tím souvisí ambice které máš pro to to někam dotáhnout. Pokud se učíš angličtinu jen kvůli testům a proplutí ve škole, daleko se s ní nedostaneš a postupem času zapomeš. Pokud se však učíš angličtinu, aby jsi mohl číst články v angličtině, koukat na filmy v angličtině, psát si s lidmi v angličtině, mluvit s lidmi anglicky, domluvit se na cestách, používat jazyk při práci a škole (erasmus) pak se ti stane nástrojem, který používáš bez přemýšlení.

Programování je na tom úplně stejně, pokud nemáš cíl a vůli někam to dotáhnout, je to ztráta času.

Souhlasím s názorama zde v diskusi, že na tuto otázku by se mělo jít opačným směrem a říct si spíš čeho chci dosáhnout ve svém programování.

Chci psát hry ?
Chci psát automatizaci ?
Chci dělat web ?
Chci dělat appku na android / apple ?
Je to na Windows / Linux ?
Chci mít grafický rozhraní, nebo příkazový řádek ?
Makra pro Excel ?
Chci dělat analýzy / grafy ?
Ovládat roboty ?
Ovládat Raspberry Pi ?
Ovládat arduino ?
Budu po používat já nebo celý svět?

Pokud jsi si jistý cílem čeho chceš skutečně dosáhnout můžeš začít hledat jaké nástroje jsou pro daný problém nejvhodnější. Na to je zde spousty názorů a můžeš začít zkoušet. Další jistotu máš, že pokud chceš začít něčím jednoduchým, většinou to napadlo někoho před tebou a při troše štěstí zanechal na internetu svojí cestu trápení a nalezená řešení.

V počátku bych ignoroval nějakou čistotu kódu, a best practices. Důležitý je, aby si věděl co si napsal a chápal přesně jak to funguje. Postupem času se budeš sám fackovat za špatný kód který si dřív vymyslel protože si zkrátka neviděl vetší obraz a důsledky co to způsobí. To je však v pořádku, je to vývoj.

Počítej s tím, že to budou roky než budeš moct říct že umíš programovat.

Pokud se budeš hlásit o zaměstnání a příjdeš na pohovor s tím co si sám z 0 vymyslel v nějakém jazyku, budeš mít rozhodně větší šanci na úspěch než ten, kdo přijde na pohovor a řekne, že se na škole učil v javě.

Platí zde pravidlo, že pokud umíš jeden jazyk na úrovni toho že si k tomu sedneš a za den nabušíš funkční program bez hledání ničeho. Tak jsi programátor a jazyky jsou jen různé lopaty co právě používáš.

Pro mě konkrétně byla motivace naučit se programovat automatizace mojí práce. Dělám konstruktéra a spoustu rutiních operací co nešli dělat nijak než odklikat, jsem se naučil automatizovat. Z nuly jsem se naučil jazyk (visual basic), který byl pro konkrétní případ nejvhodnější. Nyní už převážně píšu automatizaci pro další firmy které mají stejný problém s rutiními operacemi.

Zde byl efekt programu okamžitý ať byl napsaný čistě nebo bastlení - nad vývojem jsem ztrávil cca 14 dní a ten program dělal práci, která byla na týden za pár sekund. Tu práci děláš tak 10x za rok. Rok 2019 měl 251 pracovních dnů a automatizace ušetřila 50 dní. Ať si lidi říkají co chtějí o jazycích a jejich dobrých a špatných stránkách. Pokud něco vytvoříš z ničeho a funguje to je to pořád lepší než nedělat nic!





4
Software / Re:OpenSCAD vs. dxf soubor s filletovanými tvary
« kdy: 18. 06. 2020, 23:28:06 »
Tuto jsem už taky řešil. Jde o to že jak STL tak DXF se přepočítávají podle detailu rádiusu vykreslování. Je to délka úsečky která reprezentuje segment rádiusu. Většinou to bývá v nastavení výkonu, protože to má vliv na rychlost vykreslování v samotném CAD (pak i paměti grafiky i ramek...) ... cílem teda je při exportování tvaru v DXF nebo těla v STL nastavit tento přepočet na nejniží možnou hranici. Tím se celý model zdetailní. Samotný slicer si to taky trochu usnadňuje a zkostrbatí model.

Mě se třeba stalo že jsem si udělal na modelu pěkný kulatý díry na M6 šroubek. Nedal si na to pozor při tisku a vylezl mi z toho šestiúhelník kterým se nic nedalo prostrčit :D

Řešení by mohlo být hodit to dxf do nějakého rozumného cadu, kde se z něj dají vzít referenční rozměry a nakreslit si tu skicu znova. Případně rovnou z něj udělat stl a hodit to do sliceru.

Myslím že jako free cad mi přišel vhodnej https://librecad.org/#

Jinak víc neporadím OpenSCAD jsem nidky nepoužil, mám jen zkušenosti s dospělími CAD programy (Solidworks, Inventor, Catia V5, 3DExperience) kde se tuto dá řešit s prstem v nose :))


5
Studium a uplatnění / Re:Platy v IT
« kdy: 15. 06. 2020, 01:45:43 »
Nemyslím si že urážet vysokoškoláky a středoškoláky je správné. Každý z nás se narodil bez manuálu na svoje tělo a svůj charakter. Málo kdo z nás ví, čím chce být a jak by jeho existence byla nejlépe využita. Sami jsme pak přebraly ideály, nápady, i přístup k věcem z nejbližšího okolí. Nemůžeš se rozčilovat na neschopnost lidí v dnešním světě. Samotnou vinu na tom nese naše současná společnost, protože už od mala se podporují špatné návyky, a rodiče se snaží vystavovat svoje potomky co nejméně problémům, komplikacím a negativním emocím, chtějí pro své potomky to nejlepší.

Děti celou základní školu nemají kontrolu nad tím, kam budou chodit do školy, a jaké předměty je zajímají. Neví ani proč to všechno dělají a jaký smysl má to všechno učení. Stejně tak to pokračuje na střední školu. Tam už se vybýrá podle talentu a prestiže školy ale stejně to pořád převládá otázka, proč se to všechno musí učit a kčemu jim to je? Pokud nezažily nouzi, neřešili životní existenci, nevidí ve vzdělání žádný přínos. dostanou od rodičů auta, někteří i bydlení, mají zabezpečenou stravu, oblečení, všechno potřebné je vyřešeno.

Poslední fáze je vysoká škola, kde člověk poprvé dostane svobodu rozhodování nad vlastním osudem. Zde jsou úspěšní ti, co zažili v dětstvý problém, ve kterém pochopili, že je život v jejich rukou a aby se to už neopakovalo tak dodělat vejšku je dobrý začátek na celý život. Pak ti, co mají talent pro daný obor a odalili ho a pak jen ti, co je dokopou rodiče nějakou motivací. Ostatní plynule navazujou na bezstarostný život, pokud je stále živý rodiče a jen tak proplouvají ale nechtějí žádnou zodpovědnost ani sami za sebe.

Osobně si myslím, že první předmět, co by se měl na střední, i vysoké škole vyučovat by měl být sežeň si práci s aktuálníma znalostma co v současné době máš. Měl by trvat rok a ten člověk by měl být závyslí jen sám na sobě. To by otevřelo spoustě lidem oči, a pak by i samotné studium vypadalo úplně jinak.

Nadávat na lidi že jsou hloupí a neschopný nikomu nepomůže, ať jsou z jakékoliv školy. Problém je v tom, že samotný přístup k práci a používání znalostí se musí změnit, jinak se situace lepšit nebude a bude přibývat víc nespokojených lidí, co nenašli vysněné uplatnění. To povede ke globálně špatné náladě, to povede dalším negativním dopadů pro celou společnost (volby apod.)

Škola je jen rychlejší cesta ke konkrétním vědomostem, neni však jediná. Cest je několik a záleží jen s jakým uvědoměním po té cestě kráčíš, a jaký cíl si idealizuješ. Tyto vědomosti jsou zase jen tvořeny lidmi a předešlími generacemi a kde je psáno že jsou absolutní a platí navěky? Někdy člověk musí jít vlastní novou cestou aby ve svém životě byl úspěšný.


6
Studoval jsem na FEL ZCU od roku 2010 do 2014 a mohu potvrdit vysokou umrtnost. Myslím že bez recyklace dokončilo ing asi 30 lidí a to nás bylo jako prváku tak přes 300, možná víc. Já sám jsem školu ani po recyklaci bc nedokončil. V podstatě je to náročné na chápání. Biflování ti zde pomůže jen v některých předmětech a elektriku obzvlášť musí člověk prostě pochopit a kouknot a vidět. Pokud tohle neumí je pro něj studium noční můra. Celý program byl tehdy postavený tak že už od prvního předmětu byly znalosti dál rozvíjeny až do konce studia. Takže pokud si se v zimáku v prváku nechytal, neměl jsi šanci protože se to už jen nabalovalo a nabalovalo.

Elektrika je časově proměnná, a s tím souvisý veškerá matematika. Počítej se soustavama diferenciálních rovnic kompletně v substituci (bez čísel) a až na konci se dosazují hodnoty ze zadání.

Za mě bych vyzdvyhl tyto předpoklady:
Matematika (diferenciální rovnice, goniometrické funkce, soustavy, matice, integrály)
Logické myšlení (když tuto je takhle, tak tohle bude takto apod.)
Představivost (směr toku elektronů, magnetické pole, paralelní a seriové zapojení, RLC obvody apod, antény, motory, tranformátory apod) - nic z toho není vidět
vytrvalost v procvičování příkladů

Musíš do toho jít s odhodláním to dodělat za každou cenu a nenechat se unést leností.

7
Studium a uplatnění / Re:Zmena kariéry
« kdy: 14. 06. 2020, 22:14:35 »

Tak nam rekni, co dokazes naprogramovat?

A aktualni priklad co bych potreboval udelat po hypotetickem junior programatorovi: je zde opensource FreeCAD a export do STEP je bezbarvej. Dopiste tedy podporu pro barvy v exportujicim kodu, interni datovy model je obsahuje pac se to vizualizuje behem editace. Dokazete to? Nebo si tedy sednete do korporatu.. pane mechaniku (a schvalne je tento priklad vybran s prihlednutim k oboru).


https://forum.freecadweb.org/viewtopic.php?t=23494

V tomto případě už stejný problém někdo řešil, a je možné se inspirovat. Pak tedy je práce snadnější, rozebereš co tam popisují, pochopíš jednotlivé řádky a složíš dohromady svojí verzi.

Můžu však ze svých zkušeností říct, že v 80% nic nenajdeš, protože málo kdo svoje know how o automatizaci CAD volně sdílí a jestli jo tak jsou to obecné problémy, které trápí všechny uživatele toho CAD.

Výhoda v tom že jsi konstruktér je, že to po tobě bude někdo chtít automatizovat / vytvořit je něco, co sám dokážeš ručně naklikat a chápeš proč to tak má být. Výhoda toho že se jsi vývojář je, že dokážeš využít výpočetní výkon počítače pro práci, kterou lze realizovat jen ručně.

Pokud je to dobrá cesta, nebo špatná cesta sám nevím. Je to hodně o štěstí na projekty i zaměstnavatele. Konkrétně jako konstruktér se setkávám jen s tím, že jsi stroj na data a řídí tě lidi co nemaj páru jak se co dělá. Ty pak ani nezajímá že umíš psát makra / automatizaci. Jde jim jen o to kolik hodin ti co trvá. Toto je však jiné téma na dlouhou diskuzi. Zátím jsem utvrzen v přesvědčení, že každá kreativní pozice je degradována na počet hodin strávených realizací, ale samotná kvalita práce je všem úplně ukradená.





8
Studium a uplatnění / Re:Zmena kariéry
« kdy: 14. 06. 2020, 21:15:58 »
Tuto vlákno mě donutilo se tu zaregistrovat a nechat komentář :D

Pokud mohu mluvit ze svých zkušeností což je kombinace IT + Strojař je tato cesta docela těžká. Když jsem před třemi lety nastoupil jako konstruktér junior do Catie a nevěděl jsem o ní nic tak při postupném seznamování jsem sám začal řešit možnosti automatizace pracovních procesů. Pracoval jsem ve firmě, kde konstrukce byla štvaná zvěř  a každý usnadnění práce bylo zlato. V tomto obdobý jsem se ve volném čase učil Visual Basic a jednoduchou automatizaci Catie. Postupem času jsem vymyslel několik aplikací, které z úkonů na několik hodin udělaly práci na pár sekund (export dat, excel, kontroly, výkresy, importy apod., vyplňování nesmyslů...) Výsledek byl ten, že mi jen přibylo víc práce, jinak nic.

Když jsem se vrátil zpět pod domácího zaměstnavatele, pouštěl jsem se jen již do projektů, které spojují konstruktérské know how a IT know how. Od té doby jsem vytvořil několik maker či aplikací, které různým firmám šetří stovky tisíc ročně jak na časech, tak i kvalitě dat. Primárně jsem však stále konstruktér junior s malinko lepším platem (32k hr).

Poselství tkví v tom, abys neudělal stejnou chybu jako já a nestal se levným odborníkem na IT i strojařinu když primárně jsi byl třeba jen konstruktér.

Myslím si, že v tomto odvětví je poptávka po takovýhle lidech dost, ale málo kdo je chce platit jako IT odborníky (50k +) a raději by je platily jako běžné konstruktéry. Nejsem však z Prahy nýbrž z Plzně. Další věc je, že takováto pozice je pro některé zaměstnavatele nepředstavitelná, protože si myslí, že to co koupí od velkých sw společností je definitivní a nedá se s tím nic dělat. Obecně se setkávám s tím, že když lidem vysvětluji, co dělám, tak ani nemají představu.

Obecně si myslím, že pokud se ti povede naučit se jeden nebo víc top CAD (Catia, NX, Proe) a pak i naučit se ho automatizivat + to že budeš umět komunikativně anglicky je velké plus a budeš jedním z mála. U nás ve firmě je asi přes 130 konstruktérů, a jsme tu 2, co dokážou vytvořit z 0 aplikaci pro automatizaci.

Málo který konstruktér rozumí tomu, co dělá vývojář a málo který vývojář rozumí tomu, co dělá konstruktér, proto bych se této výhody nevzdával.

Jako reference času se naučit psát plynule programy je tak rok neustálého vymýšlení, učení a psaní. Musí to však mýt smysl. Jedna věc je pochopit API od CAD a druhá věc je naučit se psát čistý kód. Co hodně pomůže je rozumný IDE které nezůstalo v historii. Kdybych nemohl psát programy ve Visual studiu 2017 asi bych to vzdal. Protože Catie má jen IDE pro VBA což je šílená historie. Další věc je řešit reálné problémy. Psát si nějaké nesmysli pro naučení tě nikam nedostane.

Pokud jednou uděláš jednoduchou automatizaci co všem kolegům ušetří hodiny denně, už není cesta zpět :D ... je to těžká cesta, ale mě osobně moc baví, i přesto to, že je hůř placená a všechno se učíš od nuly bez cizí pomoci.




Tak nam rekni, co dokazes naprogramovat?

A aktualni priklad co bych potreboval udelat po hypotetickem junior programatorovi: je zde opensource FreeCAD a export do STEP je bezbarvej. Dopiste tedy podporu pro barvy v exportujicim kodu, interni datovy model je obsahuje pac se to vizualizuje behem editace. Dokazete to? Nebo si tedy sednete do korporatu.. pane mechaniku (a schvalne je tento priklad vybran s prihlednutim k oboru).

Toto je podle mě dobrý nápad na vývoj programu. I když to třeba nevyjde a nebude to snadné vymyslet. toto je přesně zadání které mě končí na stole.

Další případy mohou být:

Toto je náš výkres, naše kusovníkdy naše data v catii. Chtěly bychom dělat výkresy automaticky a data z kusovníku udělat v 10ti jazycích a 2 verzích.

Nebo toto jsou souřadnice do robota (1000 řádek xml) a dostaňte tyto body z catie na těchto datech.

Máme sestavu o 1000 dílů a chceme z nich dělat hromadně step.

Potřebujeme dostat měřící body na robota.

Potřebujeme hromadně editovate parametry na celé sestavě.

Hromadná editace razítek na výkresech

Hromadné analýzi DXF nebo různých zásad v modelech.

Těch případů je kvanta a každá firma má své specifické.

Stran: [1]