1
Studium a uplatnění / Re:Síťař junior
« kdy: 19. 11. 2021, 10:06:46 »
Uvedl bych ještě jedno členění firem.
1. Telekomunikační operátoři, např. CETIN, O2 apod. Ti velcí mají sídlo v Praze a tam je také většina zaměstnanců. Mimo Prahu jsou jen nezbytné pozice typu obchodník, pracovník na pobočce nebo technik na instalace u zákazníků. Co a jak se bude používat se definuje v Praze.
2. Poskytovatelé IT služeb pro další firmy. Zde se pracuje na zakázkách jednorázově nebo trvale jako provoz, úroveň podpory někdy včetně helpdesku, někdy jen L3, když si zaměstnanci zákazníka neví rady. Nevýhodou je přímá vazba na zákazníka a tlak na sledování, kolik kdo udělá práce pro jakého zákazníka.
3. Větší firmy, které mají svoje síťové oddělení starající se o firemní síť. Zde je člověk spíše v pozici „utráceče“, aby se za rozpočet, který vlastník dává na IT, dostalo co „nejvíce muziky“.
Dále pak závisí na velikosti firem. Malá má jen jednoho člověka na IT, který dělá všechno. Větší mají více zaměstnanců a pak je větší specializace. Velké mají třeba desítky lidí jen na firewaly, jiné oddělení dělá jen LANové switche apod.
Obecně platí, že zodpovědnější a tím lépe placené pozice se vyskytují v sídle firmy. To u celosvětově působících firem až na výjimky není v ČR. Na druhé straně, někdy jsou některé IT činnosti v těchto firmách outsourcovány do nějakého střediska u nás a pak je možnost zde pracovat. Ale zásadní rozhodování je v centrále.
Jako absolvent podle mě nemá cenu moc řešit, jakou firmu vybrat. Nějak se začít musí a pokud člověk neví, co by mu více vyhovovalo, tak bych doporučil průzkum bojem. Po čase se zkusit dívat na nabídky jinde, to už je chytřejší, sondovat u bývalých spolužáků, jak to vypadá u nich v práci, a případně se nebát změnit práci. Nejsme Japonsko, kde je zvykem pracovat pro jednu firmu celý život. Pokud firma potřebuje, tak se lidí zbaví a nikoho nezajímá, že někdo chtěl být loajální a pracovat až do důchodu tady. Propuštěný zaměstnanec, pracující třeba 20 let v jedné firmě, je trochu podezřelý, že bude mít problém se přizpůsobit novým věcem. Má o něco horší pozici na trhu práce, více, pokud se v jeho firmě nepoužívaly novější technologie.
1. Telekomunikační operátoři, např. CETIN, O2 apod. Ti velcí mají sídlo v Praze a tam je také většina zaměstnanců. Mimo Prahu jsou jen nezbytné pozice typu obchodník, pracovník na pobočce nebo technik na instalace u zákazníků. Co a jak se bude používat se definuje v Praze.
2. Poskytovatelé IT služeb pro další firmy. Zde se pracuje na zakázkách jednorázově nebo trvale jako provoz, úroveň podpory někdy včetně helpdesku, někdy jen L3, když si zaměstnanci zákazníka neví rady. Nevýhodou je přímá vazba na zákazníka a tlak na sledování, kolik kdo udělá práce pro jakého zákazníka.
3. Větší firmy, které mají svoje síťové oddělení starající se o firemní síť. Zde je člověk spíše v pozici „utráceče“, aby se za rozpočet, který vlastník dává na IT, dostalo co „nejvíce muziky“.
Dále pak závisí na velikosti firem. Malá má jen jednoho člověka na IT, který dělá všechno. Větší mají více zaměstnanců a pak je větší specializace. Velké mají třeba desítky lidí jen na firewaly, jiné oddělení dělá jen LANové switche apod.
Obecně platí, že zodpovědnější a tím lépe placené pozice se vyskytují v sídle firmy. To u celosvětově působících firem až na výjimky není v ČR. Na druhé straně, někdy jsou některé IT činnosti v těchto firmách outsourcovány do nějakého střediska u nás a pak je možnost zde pracovat. Ale zásadní rozhodování je v centrále.
Jako absolvent podle mě nemá cenu moc řešit, jakou firmu vybrat. Nějak se začít musí a pokud člověk neví, co by mu více vyhovovalo, tak bych doporučil průzkum bojem. Po čase se zkusit dívat na nabídky jinde, to už je chytřejší, sondovat u bývalých spolužáků, jak to vypadá u nich v práci, a případně se nebát změnit práci. Nejsme Japonsko, kde je zvykem pracovat pro jednu firmu celý život. Pokud firma potřebuje, tak se lidí zbaví a nikoho nezajímá, že někdo chtěl být loajální a pracovat až do důchodu tady. Propuštěný zaměstnanec, pracující třeba 20 let v jedné firmě, je trochu podezřelý, že bude mít problém se přizpůsobit novým věcem. Má o něco horší pozici na trhu práce, více, pokud se v jeho firmě nepoužívaly novější technologie.