reklama

Zobrazit příspěvky

Tato sekce Vám umožňuje zobrazit všechny příspěvky tohoto uživatele. Prosím uvědomte si, že můžete vidět příspěvky pouze z oblastí Vám přístupných.


Příspěvky - roman hanajik

Stran: [1] 2
1
/dev/null / Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« kdy: 19. 10. 2019, 23:49:56 »
Do toho eko lobby, nastrcene dievcatko Greta, ...
https://e.dennikn.sk/1616577/preco-muzi-v-strednom-veku-neznasaju-gretu-thunbergovu/
Môj osobný názor je, že je to len viditeľný hlas vedcov. A ak mi napíšete, že nie všetkých, tak ja vám, že väčšiny.

A nějaká data, která by tu většinu doložila? Ne, že by teda většina byla zárukou správnosti.

Jinak to "viditelný hlas" mi připomnělo
Citace
Taky při parkování vypínáte rádio, abyste lépe viděli?
. :D
Vtip výborný! ;D A na pochopenie, že v blízkosti ciest so spaľovacími autami sa žije horšie, ako mimo týchto ciest nepotrebujem dôkazy o vplyve fosílnych palív na CO2 a to na podnebie. Pre mňa je to len bonus. Takže mi je jedno, či je to pravda, alebo nie. Stačí mi, že si to klimatológovia odhlasovali a študovať sa mi ten obor kvôli tomu nechce. Ale Vy môžete. Ak veríte tomu, že "klimatická" lobby má väčší vplyv, ako ropná lobby.  8)

BATERIE NEMAJÍ BUDOUCNOST, BUDOUCNOST MAJÍ SUPERKONDENZÁTORY!
Auto nabité za pár vteřin, životnost jako (celé) auto, funguje i v mrazu, lehčí ovšem rozměrnější, ale chce to ještě deset let vývoje a nabíjení z jaderné elekrárny.
...
Klidně se mi smějte, že jsem blbej. Budu se vám smát taky  ;D
Aj superkapacitory, aj batérie sa vyvíjajú, takže za 10 rokov to môže byť inak. Tesla kúpila firmu na superkapacitory, pretože tie sa teraz určite oplatia na rekuperáciu brzdného výkonu. Ale samozrejme, elektromobily to budú, pretože elektrina sa stále uskladňuje efektívnejšie, ako sa premieňa elektrina na vodík a z neho späť na elektrinu, alebo energiu.

Hyundai electric 130kW
Cena: 900000,- Kc
...
Realny dojezd: 50km musi byt rezerva -> 230km

Cena elektriny za 1kWh: 4.5,- Kc
Cena elektriny na 100km: 62,- Kc

----------

Skoda Fabia 1.0 TSI 81kWh, zakladni vybava
Cena: 340000,0 Kc

Cena benzinu za 1l: 30,- Kc
Cena benzinu na 100km: 180,- Kc

Cena benzinu za 1l bez spotrebni dane: 17,- Kc
Cena benzinu na 100km: 102,- Kc

----------

Zaver at si udela kazdy sam.
Tak už len dodať, že záleží, na čo to auto človek potrebuje. Elektromobil má na diaľnici skutočne spotrebu tých 20kWh/100km a tak je jeho reálna spotreba tam 90Kč/100km čo nie je ďaleko od 102Kč/100km pre pre cenu bez "uhľovodíkovej" dane. Ak ho ale bude prevádzkovať taxislužba s vlastnými nabíjačkami s cenou elektriny blízkou 3Kc/kWh a budú jazdiť 100-200km po meste za deň, tak sa ím to oplatí a ešte viac aj tomu, čo bude nabíjať aj fotovoltaikou a nielen na rýchlonabíjačkách na diaľnici. Na rozdiel od človeka, ktorý jazdí po diaľnici a nevyužil by tak často rekuperáciu pri brzdení.
Odpočítavať spotrebnú daň je zaujímavý spôsob porovnávania nákladov, ako keby si človek mohol vybrať, aký benzín si kúpi. Ale povedzme, že by si mohol vybrať, tak ako si môže niekto zobrať dotáciu na elektromobil. Lenže pri nekonečných zásobách ropy, plus s názormi väčšiny klimatológov, s realitou splodín, na ktorej pochopenie nemusím byť klimatológ sú ceny také, aké sú. Takže cena elektriny na 100km v meste je 62,- Kc a cena benzinu na 100km v meste je nad  180,- Kc.
Zaver at si udela kazdy sam.
Môj záver je: Do mesta na časté jazdenie elektromobil. Na časté jazdy po diaľnici spaľovací motor.

2
/dev/null / Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« kdy: 18. 10. 2019, 21:02:39 »
Slovenskí úradníci urobili prepočet výhodnosti/nevýhodnosti elektromobilu v Excel tabuľke s makrom. Porovnáva asi 26 elektromobilov a 7x spaľovacích aut. Dáva možnosť meniť cenu za elektrinu, úrokovú sadzbu a výšku dotácie, alebo žiadnu dotáciu. Odkaz na tabuľku k stiahnutiu https://www.minzp.sk/iep/publikacie/komentare/elektricky-pohon-dostava-postupne-zelenu.html a dva články k tomu http://www.dsl.sk/article.php?article=23067, https://e.dennikn.sk/1620260/komu-sa-oplati-auto-na-elektrinu-statni-analytici-spravili-velky-prepocet/.
Či to berie do úvahy aj výmenu batérie po X tis. km, aebo rokoch som neskúmal, ale keď si porovnáte dve autá, tak pri elektromobile tam akosi skáče časom položka "znehodnotenie" v grafe. Možno to berie do úvahy.
Vyskúšal som si Huinday Ioniq Electric a Skoda Fabia TSI 1.0 a pri ročnom nájazde 15 000km aj s dotáciou nenávratné, teda za 20 rokov. Pri nájazde 50 000 za rok návratné už za 5 rokov. S dotáciou 8 000€. Bez za 8 rokov.
Niekde som čítal, že výrobcovia zatiaľ tlačia predajcov na predaje spaľovacích a snažia sa nechávať vysoké ceny pre lektromobily. Aj keď batérie polacneli za posledné roky.

Kto sa nechce namáhať konkretným výberom auta a parametrov, môže si pozrieť jednoduchý graf v článku z roku 2018  https://www.teslamagazin.sk/porovnanie-nakladov-elektromobily-spalovacie-automobily-sr/ ktorý zhruba hovorí, že elektromobil sa oplatí po prejdení zhruba 150 tis. km s dotáciou(5000€ bola v SR v 2018) a 250 tis. km bez dotácie. Reči, že je to dotované a preto to nie je pravda a objektívne, sú sčasti pravda, ale z druhej blbosť, dokonca lož. Lož preto, že cena životného prostredia a zdravia ľudí blízko ciest splodinami a hlukom pri spaľovacom aute hrá tiež úlohu.

Bola tu téma, čo bude v zime. Tiež som sa na to pýtal sám seba, pretože s mínusovou teplotov to ide dole vodou s kapacitou aj možnosťou nabíať, ale severské štáty sa s tým asi vyrovnajú prví.
Narazil som na Nissan Leaf po 5 rokoch v Kanade: https://www.youtube.com/watch?v=ZdsIqPX6LH4
Aj keď vo videu hovorí, aby mu komentovali, tak komentáre zakázal.  ;D A ďalej Nissan Leaf s kapacitou 51% po 108 tis. km. https://www.youtube.com/watch?v=ZwMA4K9tMEY. Podľa info niekde inde prvé z nich mali nedostatočný manažment teploty batérie, nebolo to otestované a preto degradovali veľmi rýchlo.

Hore sa niekto pýtal, ako sa udržuje stabilná teplota batérie aj pri záporných teplotách, tak robí sa to odvodom tepla z elektromotoru. Teda ak je dostatočné a nie je nutné vyhrievať aj kabínu.

Do toho eko lobby, nastrcene dievcatko Greta, ...
https://e.dennikn.sk/1616577/preco-muzi-v-strednom-veku-neznasaju-gretu-thunbergovu/
Môj osobný názor je, že je to len viditeľný hlas vedcov. A ak mi napíšete, že nie všetkých, tak ja vám, že väčšiny.

3
/dev/null / Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« kdy: 25. 09. 2019, 01:32:52 »
Keďže tu máme diskusiu o budúcnosti, elektromobilov ("Auta na baterky - má to budoucnost?") dovolím si zacitovať z článku o vedeckej práci z vývoja batérií, čiže pravdepodobne o budúcnosti v predaji za 2- 7 rokov, ako je to v zavádzaní výskumu do výroby bežné: "Kapacita batérie sa po štyroch tisícoch nabíjacích cyklov zníži len o 10%, čo umožňuje životnosť v podobe dojazdu milión míľ.". Čiže 1,6 mil. km.
Zdroj v SK: http://dsl.sk/article.php?article=22977
Zdroj v EN: https://www.wired.com/story/tesla-may-soon-have-a-battery-that-can-last-a-million-miles/

4
/dev/null / Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« kdy: 22. 09. 2019, 12:32:53 »
...
Nějak jsem nepostřehl, jestli jsou to argumenty pro nebo proti elektroautům.
Boli to argumenty v prospech.

5
...
Blog z 19. 04. 2016 "Jaká je životnost baterií ve vozech Tesla? Empirická data"
...
..je prý pohonná jednotka elektromobilu Tesla Model 3 navržena na životnost 1,6 milionu kilometrů a baterie prý dokonce na 480 až 800 tisíc kilometrů.
...
...
Ten blog(nie clanok) je z roku 2016 a vsimol si si kto ten blog napisal? Citujem"    Student VŠE, aktivně se zajímající o oblast kapitálových trhů a reálné ekonomiky. Píši krátké komentáře k aktuálnímu dění."
Toto brat ako nieco vierohodne? To myslis vazne? Takych clankov ti najdem tony ale najdi mi taketo clanky na odbornych a vierohodnych serveroch/casopisoch.
...
Vsimol si si to slovo "prý" hned na zaciatku a dalej, ze "Elon nastinil"... Tento clanok ma rovnaku kvalitu ako predch. blog. Take clanky citam max. na pobavenie sa. Serioznu recenziu a studiu mas problem najst na internete.
Prave preto nemam rad takychto elektro/Elon evanjelistov. Pre chybajuci triezvy pohlad na vec.
Rovnako nema rad Apple/Mac Evanjelistov(vlastne hociajkych zaslepencov), ktory vidia len jedno ale nie druhe a je nemozne im nieco vysvetlit. Mal som debatu s kolegom zastancom Macu, ktory zhodil vsetky ostatne znacky.
Ukazal som mu aky je jeho Apple dokonaly a ze nieje o nic lepsi ako ostatny, len to viac/lepsie zakryva. Ked uvidel len par zvolavacich akcii Applu macy - matne folie,baterie, SSD, klavesnice tak stichol.

Precitaj so fora, kde riesia Tesly a ake problemy tam riesia. Postuduj si viacej info, naozaj odborne clanky.

EV auta je mozno buducnost ale to v tejto chvili nikto nevie povedat. A vlastne aka buducnost. Osobne mi to zatial na dnesny koncept (elektromotor+dnes zname baterie) nevychadza, skor len ako medzistupen, kym sa nevynajde nieco lepsie.
Dík za triezvy pohľad, keď tak na to pozerám, tak som uletel do budúcnosti.  ;D Avšak čiastočne aj preto, keď tu vidím ešte aj pod našími príspevkami ďalšie opakovanie bludov o nemožnosti recyklácie a komíne v tepelnej..ako keby väčšina nemala komín inde aťd, proste info staré 10 rokov, tak som sa asi posunul o asi tak 3 roku dopredu. S najväčšou pravdepodobnosťou 2-5 rokov dopredu. Dúfam však, že byť 3 roky mimo v pluse je stále lepšie, ako 10 rokov v mínuse.

Ten elektrický městochod je za tu cenu imho v pohodě. Hodil jsem to do excelu. EV s 61 kW a předplaceným servisem na 150 tis. km je za 473 tis. Kč. K tomu spotřebujete elektřinu za 44 400 Kč. (Tarif od čezu pro EV, 2kč za kWh s DPH).
Dohromady 518400 Kč.
Oproti tomu benzínový CityGO 55 kW v stejně nazvané výbavě je za 258 tis. Kč, k tomu předplacený servis za 71700, dohromady 330 tis. Kč. K tomu 206 400 Kč na palivo (Při ceně 32 Kč/l).
Dohromady 536100 Kč.

Pokud si to auto necháte, tak poté už jenom šetříte. A pohledem do inzerce zjistíte, že prodejní ceny ojetých elektromobilů jsou několikanásobné vůči stejně starým spalovacím protějškům.

Takže, za mně je to úplně v poho. Ten výpočet vychází z ceníku Škodovky. A určitě by šlo argumentovat, že benzíňák nebude jezdit za 4,6 l anebo naopak že nemusím kupovat předplacený servis a olej si budu měnit na zahradě, ale nějaká násobně jiná čísla z toho nevytlučete.
A to ešte ja považujem Škodu mestochod za predražené auto predajne len kvôli dotácii. Keď sa triezvo pozrieme na spotrbu v meste a ceny, tak vidíme, že fakt do mesta pri nájazde, ktorý vráti úrokové náklady na draqhšiu investíciu sa to oplatí.

Spíš ten nájezd. Vyplatí se tomu, kdo ujede > 150 000 km po městě. Zároveň ale méně než 200 km denně. To jsou kurýři, pošta, rozvoz jídla, ...
Cesta na chalupu se do dojezdu nevejde každému a citi go není moc na delší cesty.
MHD elektrobusy, ktoré jazdia v Bratislave jazdia v rannej špičko, potom sa nabíjajú a potom od poobednej špičky do večera. Sú kľudne aj elektrobusy s nájazdom 500km na jedno nabitie, ak treba a ak ten bus to bude využívať a tak isto aj osobné autá. Tých 200km za deň nie je obmedzujúci faktor. Denný nájazd a jeho štruktúra určuje len akú batériu si do toho zákazník kúpi.

On ten vyfuk nekouri primo z auta, ale v Prunerove. Tos takovy vtip.
Vy ste žiaľ žiarivý príklad toho, že si všímate iba jednostranné informácie
Prunéřov tak tvorí so svojimi 9,24TWh za rok 1/4 uhoľnej energie a 10,7% celkovej a uhoľná tvorila 42,9% celkovej. Takže môžem pripustiť symbolické tvrdenie o komíne v konkétnej uhoľnej, ale že elektromobil má komín iba hovoriť nemôžeme. Objektvne môžete tvrdiť iba že jeden výfuk má v uhoľnej a druhý v neznečisťujúcej elektrárni. A musíte sa poponáhľať s touto osvetou, pretože v 2035 to bude len 1/4. Viď zdroj vyššie.  ;)

Jinak - je ruzna ucinnost benzinoveho motoru a elektromotoru, vyroba elektriny je v ruznych zemich ruzne ekologicka. Elektromobil spotrebuje mene energie hlavne ve meste, pri vetsich vzdalenostech je ekologicky dopad CO2 z normalnich aut a elektromobilu podobny. Treba na vychode Evropy jsou elektromobily horsi, nez benzinove, na severu Evropy lepsi, tam je vice vodnich zdroju pro vyrobu elektriny. a to je jen CO2 z pouzite energie spotrebovane provozem a vyrobou auta (benzin vs. elektrina)
Súhlasím, kým v ČR sa 42% vyr8ba z uhlia, na Slovensku len 5%. Aby som bol objektívny, tak poviem, že aktuálne SR dováža 10% elektriny, možno, že aj z ČR, tak to bude stále len do 10% z uhlia. Po dostavbe Mochoviec, bude SR vyvážať elektrinu a možno, že aj do ČR. Podrobnosti neviem.

"Elektromobil spotrebuje mene energie hlavne ve meste" - fajn, že sa zhodneme aspoň v tomto.  :)

"a to je jen CO2 z pouzite energie" - týmto ste mysleli čo?

Problem jsou ale baterky, nedaji se recyklovat. Pak platime napr. Albanii ci jine chide zemi, ze odpad z baterek zpracovava - zakopava pod zem. Navic je potreba do baterek Kobalt, dochazi rychleji, nez ropa, v Kongu jsou k tezbe zneuzivany deti a pod. Tezba rovnez nici koralove utesy pobliz Australie. To ale pri provozu nevidime, I kdyz elektromotory toho najely mnohem min, nez benzinove motory, dopady jsou videt.
Pohľadajte si vyššie, odkazy sú tu. Problém je, že Vy máte onfo z roku 2000, keď sa ešte LiIon ešte len zavádzali a skutočne sa ešte tým pádom ani nerecyklovali. Alebo žijete v roku 2010, keď sa možno len začali recyklovať, tak možno, že máte zase historickú pravdu. Ale v súčasnosti sa recyklujú na 50% a sú už vyvinuté technológie na 85%, čo je samozrejme málo v porovnaní s olovenými, ktoré sa teraz po 165 rokoch ích používania recyklujú na 99%, ale potenciál tu, je, že?

Navic je potreba do baterek Kobalt,... keď sa dočítate do konca, najdete odkaz na rozhovor s odborníkom na vývoj batérií a hovorí sa tam aj o iných ako vysokokobaltových batériách vo vývoji. Samozrejme, je to vývoj, ale už teraz Samsung do mobilov začal používať grafénové, ktoré sa vyvinui tuším pred 2-3 rokmi.

Elektromobily jsou podstatne drazsi zatim, naklady na elektrinu vyjdou 1 kc/km, v pripade benzinu 2.5 kc/km. Neni ale zapocitan do kazdeho km servis, povinne ruceni, nakup auta.
No ako tu pán vyššie dal sadzbu 2Kc za 1kWh, keď na 100km v elektromobile potrebujem aj prehnaných 25kWh(https://elektrickevozy.cz/clanky/jaka-je-realna-spotreba-elektromobilu), tak je to 50Kč za 100km, čiže 0,50Kč/km. Ale ok, neupodozrievam Vás so zaujatia, pretože ani ja som o tomto tafife nevedel. A určite budú ľudia nabíjať aj nielen doma, čiže za 4Kč/km. Tí, čo budú nabíjať vo firme, alebo doma, kde budú mať solárne stojany, tí budú nabájať zas lacnejšie, že? A pokial ste sa nad údržbou elektromobilu zamýšlal, alebo čítal, tak asi viete, že údržba sú 1/4 náklady oproti spaľovaciemu motoru - žiadny olej, ...

Levnejs i ekologicky vzdy vyjde MHD, minimalne v CR a i kvalita MHD je v CR velmi doba. Jinak, jak uz bylo zmineno. PO meste je elektromobil s energii uspornejsi a levnejsi, pri jizde na chalupu moc ne.
Ako komu - kto by jazdil autom iba cez vikend na tu chalupu, tak tomu sa vyssia cena veru nevráti. Ako som uz vyssie v inom prispevku pisal, elektrobusy sa uz zavadzaju aj do MHD. V číne vo veľkomestách 50-100%!

Spalovaci motor na vodik je v ohledu resenim, dnes uz je to bezpecne, ale zatim neni kde tankovat. A i vyroba vodiku zpotrebuje energii, zase se to musi nejak technicky vymyslet.
Výroba vodíku je drahá, pretože je neefektívna. Kebyže chcete, nájdete si porovnanie s elektromobilom, keď straty pri nabíjaní sú 1-5% a straty pri jazde 8-20%. Dávam rozsah, aby som neprestrelil a zahrnul aj zimnú prevádzku. Výroba vodíku má straty 60-70? A spaľovanie 60%, alebo výroba elektriny v palivových článkoch 40% + straty v elektromotore. Preto všetky vodíkové automoblily používajú palivové články a nie spaľovanie vo valci.


Tady je zajímavý článek https://aeronet.cz/news/rozlucte-se-s-osobnimi-auty-septaji-si-prodejci-za-zady-na-prelomovem-frankfurtskem-autosalonu-automobilky-jsou-v-soku-a-nechapou-proc-vlady-zemi-v-eu-odmitaji-stavet-vice-elektraren/
Aeronet? :o "zajímavý článek"? Aj sa niečo objektívneho dozvieme? Mám klikať a čítať si o dvojhlavom ruskom rubli, ktorý zlikviduje dolár, alebo o tom, že Skripaľ sa sám posypal Novičokom a tí dvaja KGB "turisti" boli len na výlete? Pretlmočte mi prosím obsah toho článku do maximálne troch riadkov, ako Vám tu ja píšem, pretože keď si ja chcem prečítať výmysly a polopravdy, tak idem radšej na https://az247.cz/, protože tam je "Víc, než jen pravda!". ;D Ja fakt nemám čas a chuť na všetky p*iny z proruských-anitiEU agitačných webov.


Srovnani s bateriemi dost casto kulha. Pokud zapocitate vsechny vstupy a ztraty, na cestovani okolo komina vam vyjde lepe baterka, na delsi cesty vodik. Podle Mazdy se to lame nekde okolo 33 KWh. S faktem ze je kravina vozit pul tuny prazdnejch baterek proste nic neudelate.
Pre autobusy v MHD a dodávky určite aj viac. :) Ono sa to bude určite ešte posúvať, pretože vývoj batérii pokračuje intenzívnejšie ako v minulosti práve kvôli elektromobilite.

Dobre se recykluje pouze olovo. Lithium je slozitejsi. S vodikem, pri spravnem zachazeni, starosti nejsou.
Asi som dával niekde v rámci posledných 3 strán, čo som sa pridal do diskusie odkaz na recykláciu LiIon s 85% účinnosťou a už 2x som písal, že Olovo používame 165 rokov a Lítium iba 20...

Sam se zvedav na dalsi vyvoj.
Práve pre Vás pre záujem a iných pre pochopenie, že vývoj ešte neskončil tu máme nasledujúce aktuálne(Zverejnené: 31. 3. 2019) video: Trendy ve vývoji baterií elektromobilů - rozhovor s Ing. Tomášem Kazdou Ph.D. z Ústavu elektrotechnologie Fakulty elektrotechniky VUT v Brně: https://www.youtube.com/watch?v=YsG9Btn9jII. V popisku videa sú aj odkazy na jednotlivé otázky/témy rozhovoru:
01:37 Jaké lze očekávat trendy v aplikovaném vývoji baterií pro elektromobily?
05:23 Kapalný vs. pevný elektrolyt?
09:00 V čem se baterie pro elektromobily liší od baterií pro spotřební elektroniku?
12:51 Předpokládaná životnost baterií moderních elektromobilů vyrobených v roce 2019?
16:53 Očekávaný druhý život baterií z elektromobilů v úložištích energie?
17:46 Jaký je optimální rozsah pracovních teplot li-ion baterií?
22:33 Jak se může majitel elektromobilu o baterii starat?
24:35 Jaké je optimální procentuální pásmo nabíjení a vybíjení baterie?
27:21 Jak často je vhodné kombinovat pomalé (AC) nabíjení ze zásuvky s (DC) rychlonabíjením?
27:57 Škodí (baterii v) elektromobilu nabíjení pouze na DC rychlonabíječkách?
29:14 Jak je to s vývojem koeficientu rychlosti nabíjení C?
33:12 Bude dávat smysl doplnění baterií o superkapacitory?
35:11 Jak výroba baterie elektromobilu zatěžuje životní prostředí?
37:48 Emise CO2 z výroby elektromobilu vs. z výroby konvenčního auta?
40:06 Čím je baterie menší, tím je elektromobil ekologičtější.
41:34 Elektromobil nabíjený v Česku vypouští cca 80g CO2 / km (a méně nabíjíte-li fotovoltaikou).
44:03 Po kolika km nájezdu je elektromobil s 60 kWh baterií ekologický?
47:17 Jak bude životní prostředí zatěžovat recyklace baterií?
53:01 Kam směřuje primární výzkum v oblasti baterií pro elektromobily a úložiště energie?

6
/dev/null / Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« kdy: 08. 09. 2019, 06:13:25 »
Takže na Aliexpress je běžné, že prodejce lže ohledně skutečné kapacity baterie (inzeruje i polepy jsou na falešnou kapacitu, skutečná je několikanásobně menší - moje zkušenost), ale na alibaba se to nestává, protože to používají více profíci, který to nestrpí?
Žiaľ, keďže sa tie batérie začali len vyrábať, tak som tipoval, že v eshope, ktorý ste dávali odkaz nebudú... ale sú tam tiež. Akurát cena ešte nie je dobrá a najlacnejšie Sanyo 4,75€(Buy 260 times for €4.40 (€3.64 without VAT)) za 4250mAh, LG 5,25(Buy 390 times for €4.10 (€3.39 without VAT)) za 5000mAh, Samsung 5,45€(Buy 260 times for €4.39 (€3.63 without VAT)) za 5000mAh: https://eu.nkon.nl/rechargeable/21700-20700-size.html
To je 9,66mAh/cent, 12,20mAh/cent, 11,39mAh/cent. Zatiaľ žiadna predávaná nemá kapacitu 5,750-6,000 mA za výhodnú/rovnakú cenu za ks, ako 18650, ako tvrdí článok https://evannex.com/blogs/news/tesla-s-new-2170-cell-packs-more-power

Zatiaľ žiadna sláva oproti pôvodným 18650:
V diskusii použitá pre výpočet Sony / Murata US18650VTC6 3000mAh - 30A Buy 600 times for €2.80 (€2.31 without VAT) Vychádza 10,71mAh za eurocent.

https://eu.nkon.nl/rechargeable/18650-size/samsung-inr18650-29e-2900mah-e6-3608.html
Buy 600 times for €2.20 (€1.82 without VAT)   13,18mAh/cent

https://eu.nkon.nl/rechargeable/18650-size/panasonic-ncr18650pf-3-7v-2900mah-3452.html
Buy 300 times for €1.95 (€1.61 without VAT)   14,87mAh/cent.

https://eu.nkon.nl/rechargeable/18650-size/sanyo-ur1865zl2-2310mah-10a.html
Buy 540 times for €1.60 (€1.32 without VAT) 14,44mAh/cent.
... A ja budem ešte asi rok za úplného dementa, kým nebude cena aj pre nedementov.

7
Odkladiště / Re:Elektronické součástky z AliExpressu a Ebay
« kdy: 08. 09. 2019, 05:23:19 »
Obcas z CN neco kupuji, takovi ti eBay/Ali obchodnici vubec obvykle netusi co prodavaji. Dostat muzete funkcni soucastku, ale i zmetek, plagiat, jinou soucastku jen s natistenym spravnym oznacenim, nebo i neco uplne jineho co jen vypada podobne. Kazdeho je otazka,  zda se vyplati jit do rizika.

Co se z CN vyplatilo kupovat byly treba barevne LCD displaye, pokud clovek venoval cas tomu resit ze pokazde dostane uplne jiny radic nebo zapojeni LCD. Dalsi co docela fungovalo byly ruzne Arduino moduly (treba u nich ty LCD-opet ten samy problem), relatkove desky, atd.
Potvrdzujem, že som sa stretol aj s nevedomosťou predajcu, však tá je bežná aj v bežnom obchode. :) Aj so zavádzaním, keď predával niečo s údajne lepšími parametrami a pri reklamácii tvrdil, že som zle nainštaloval vládače a pokazil zariadenie, pritom to nebolo technicky možné. :D a niektorí sa aj stretli s podvodmi, to najčastejšie, keď si kupujú "megavýhodné" SD karty a USB kľúče, ktoré majú fiktívnu kapacitu 100x väčšiu, ako reáne majú. To je sranda, keď človek pripojí zariadenie, láduje do neho data, ktoré sa tvária, že sa zapisujú, ale reálne tam nahral len 1/100 z toho. :D No s tým som sa našťastie nestretol, len som čítal. Ale kamoš si kúpil v dobe 2-4 jadrových telefonov super výhodný 8 jadrový, so super displayom a veľkou RAM, ktorý mal v OS zabudovanú fintu, že sa hlásil s väčšou RAM a displayom a 8 jadrami... :D A nie každá app na zisťovanie parametrov toto vedela odhaliť.
Ale ešte je výhodné, že je tam možnosť reklamovať, len škoda, že nie každý to využíva, pretože si myslí, že nič nedosiahne. Kde je spokojnosť zákazníkov pod 96% tam nikdy nenakupujem. Musí byť aj dlhšie na trhu.... ono sa dá spokojnosť nahnať na malých veciach určitú dobu a potom začne predávať fejky a zbalí krám. Ale to myslím má Aliexpress dáko ošetrené depozitom 5000$, aby sa ím to moc podvádzať neoplatilo. Len treba reklamovať, keď niečo nesedí, alebo je jasný podvod!

S modulmi mám dobré skúsenosti, len ma zaujíma, či platí pri bežných relátkových moduloch (Napr: https://www.aliexpress.com/item/32997387727.html ) toto: "Maximum load: AC 250V/10A, DC 30V/10A", teda či ste skúšali cez to hnať 10A a ako dlho? A čo sa to aj vyplo po vypnutí spínacieho prúdu?  ;D Ja by som tomu tipoval 2A.

Že predajca predáva niečo o čom netuší vidíme z "4-channel relay output modules, relay output contacts 250A 10A."

8
Odkladiště / Re:U mobilu funguje budík i po výměně baterie
« kdy: 08. 09. 2019, 05:03:32 »
Na sledování času stačí docela malý příkon. I taková "velká kráva" typu DS3231 dokáže měřit čas při příkonu kolem 70 mikroampér. S nižší přesností pak 3 mikroampéry.
Už som okolo toho chipu(lepšie povediac modulu) "išiel" v eshopoch a ani som netusil, ze ma 2 presnosti, ako pisete a pozeram, ze vidim na stranke presnost 2 ppm. To je presnosť 2 sec. a 1 mil. sec, cize 11,5 dňa? A takych usekov je do roku 32. A datasheet hovori o presnosti +-2 min do roku.
Citace
Z prvej strany datasheetu:
• Accuracy ±2ppm from 0°C to +40°C
• Accuracy ±3.5ppm from -40°C to +85°C
O presnosti(slovo "precision") je tam len na 1. strane:
Citace
A  precision  temperature-compensated  voltage  reference  and  comparator  circuit  monitors  the  status  of  VCC  to  detect  power  failures,  to  provide  a  reset  output,  and  to  automatically switch to the backup supply when necessary. Additionally,  the  RST  pin  is  monitored  as  a  pushbutton  input for generating a μP reset.
ale o dvoch rôznych spotrebách sa tam nepíše.
Podľa 2. tabuľky spotreby na str. 3 datasheetu https://datasheets.maximintegrated.com/en/ds/DS3231.pdf
Nie je to náhodou iba spotreba 70uA keď sa dá z toho čítať a 3uA, keď to dokáže akurát fungovať?
Alebo spotreba 575 - 650uA pre "Temperature Conversion Current" sa tam vykonáva len pri aktívnom napájaní a nie z batérie a raz za inde spomenutých 64sec keď sa kompenzuje teplota sa spustí meranie teploty a to spôsobuje konkrétne tiež 70uA?

Karle díky za vynikající rozbor. Jenom upřesnuji, že těch 0,024 mA je proud z baterky a ne proud protékající z (neidentifikovaného )kondenzátoru. (ten kondenzátor je stále nepotvrzený, třeba je to minibaterka, nebo něco jiného. Nicméně jsem na PCB žádnou takovou neviděl, zato kondomíků je tam hafo)
Však skúste merať napätie na tých kondíkoch po vypnnutí batérie, ako sa bude znižovať. Veľa prístrojov, odkedy EU nariadila max. standby odber prístrojov do zásuvky 1W to má riešené cez kondenzátor. Akurát včera som v návode na práčku niečo hľadal a našiel som tam spotrebu 0,11W v zásuvke. Preto počujete v niektorych cvaknutie relé, keď vypínate a zapínate. Bežne takýto prístroj ide z kondenzátoru a keď klesne napätie pod určitú hranicu, zapojí sa, nabije sa a ide daľej X, alebo X desiatok hodín z kondenzátoru.

Spotreba power button chipov je veľmi malá:
Citace
The STM660x’s 2 x 3 mm footprint occupies less than half the PCB space of any alternative approach. It also has a low active power consumption of 6 µA and a zero-power shutdown mode consuming less than 1 µA.
Zdroj: https://www.st.com/en/reset-and-supervisor-ics/on-off-controllers.html
Tu druhý na str. 7 tiež spotreba 0,25-1uA standby a zapnutý 6uA http://www.ti.com/lit/ds/symlink/tps3422.pdf
Tipujem, že spotrebu 24uA robia hodiny, ktoré majú v sebe už nahratý čas budíka, ktorý do nich nahral múdro procesor  telefonu pri nastavovaní najbližšieho budíka a plus je tam tento relatívne zbytočný žrút 6uA a obvod stráženia napätia batérie/kondenzátoru, keď klesne pod určitú hodnotu, tak vypne napájanie z kondenzátora/vybije ho(tak, aby neskratoval batériu), alebo iba resetne chip hodín, aby sa časový chip nedostal do nestabilného stavu a neukazoval blbosti, keď sa to zapne. Treba merať s časovým zápisom napätie aj spotrebu na konkrétnych miestach na doske. :)

Zjistil jsem, že se bez SIM to funguje naprosto stejně (a zazvoní v správný čas)....  Nicméně, si myslím, že aby došlo na nějakou komunikaci s vysílačem, bylo by nutné víc než 0.024mA. Ale třeba je to chytře vymyšlené, že to nějak throttluje požadavek na komunikaci BTS na čas  - od okamžiku spojení například  30 sekund, aby se nemohl udělat DOS útok na BTS.
Aby mobil zistil čas z BTS, asi nemusí poslať požiadavku. Tie časové signály sú tam podľa mňa stále každých x časových úsekov. A spotreba je príliš malá na to. Pokiaľ ja viem, mojá stará N7110 s vypnutým podsvietením s aktívnym dispejom s tek. kryštálov v bežnom stave, čiže v stave možnosti prijať hovor žrala 4mA a keď sa raz za čas kontaktovala na BTS, že je v tej oblasti dostupná, čiže počas vysielania, tak mala spotrebu 115mA. (Raz za čas znamená, že záleží od nastavenia operátorovej siete v konkrétnej oblasti. Zažil som každých 24h a veľkomesto každých 30min.) Predpokladám, že mobil nepotrebuje vysielať, aby sa čas z bežného vysielania BTS dozvedel. Dá sa to doštudovať. Aj tak by som to videl skôr na ten kondenzátor, ako to vidí Karel.

9
Odkladiště / Re:Jak zdrhnout z IT?
« kdy: 07. 09. 2019, 00:19:51 »
So športom sa dá dobre začať aj chôdzou z práce a ak je čas, aj do práce. Keď človek dlho len sedel, tak aj beh môže byť náročnejší, akoby si človek po 20 rokoch sedenia za PC myslel. A čo sa zdravia po 40 týka, tak sedavá práca škodí viac, ako fajčenie a keď je drevorubač aj opatrný a aj mu hlava myslí, tak sa môže v zdraví skôr dožiť dôchodku, ako ten vývojár.*
Však aj Linus Torvald to pochopil a začal chodiť na páse pri čítaní a odpovedaní na maily a podobné robotky.
Fyzická práca niekomu nemusí napĺňať/uspokojovať hlavu, ale intelektuálna telo. Ako tu bolo poradené, začal by som obmedzovať prácu na 4-8h za deň, alebo aspoň sedenie, ak si nechcete zvykať na nižší príjem. A ak Vám to začína liezť na nervy, kľudne to môže byť len kvôli tejto fyzickej stránke, že telo potrebuje aj inú zábavu, ako mozog.

* "Pan Paleta zemrel tak mlád právě proto, že věnoval celý svůj život studiu progrmátorství a softwarového inženýrství."
Zdroj http://www.abclinuxu.cz/clanky/recenze/co-programatory-ve-skole-neuci
https://www.prijmeni.cz/osobnost/146711/petr_paleta


10
/dev/null / Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« kdy: 06. 09. 2019, 23:28:14 »
Skúste tu. https://www.alibaba.com/product-detail/Cheap-Price-Newest-M50T-5000mah-3_60841978202.html
(Alibaba nie je Aliexpress, kde by som ja baterky nekupoval.)

11
/dev/null / Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« kdy: 06. 09. 2019, 05:52:26 »
February 28, 2017 "Tesla’s new 2170 battery cell packs more power" https://evannex.com/blogs/news/tesla-s-new-2170-cell-packs-more-power
Citace
" The 2170 cell is around 50% larger by volume than the 18650, but it can deliver almost double the current (the 18650 delivers 3,000 mA, and the 2170 has been tested at 5,750-6,000 mA)."
Vo videu v článku je info, že batéria má pri trochu väčších rozmeroch a rovnakej cene za kus jednotkovú cenu za kapacitu o 25% nižšiu. Zas by vyšiel ten 1kWh battery pack do bicykla lacnejšie oproti pôvodným 15000CZK, že? Už nie 6700CZK(?), ako niekto vypočítal, ale 5025CZK = 201€/kWh. A sme tam!

12
Toto je žiarivy príklad príspevku s 10-20 rokvo starými informáciami, na ktoré som z väčšej časti už odpvoedal, ale ešte doplním detaily.
Vyvoj baterii ide neustale dopredu ...
...
Kdykoli slyším něco o Tesle je to v tom co se chystají dělat a jak to bude super, není to o tom čeho dosáhli (nebo je to nepodstatné jako jiný magnet v motoru), ale jen to co plánují nebo na čem začali pracovat.  Elon Musk je prostě mediální mág a slibotechna.
...
...
 Elektromobily jsou vhodné do města, mají dobrou akceleraci. Ale snažit se tím nahradit všechna auta je snílkovský nesmysl. I kdyby se tím nahradila jen 1/4 aut a třeba 1/2 aut pohybujících se ve městě během 30 let, byl by to stále velký úspěch. Ale ani to není jisté.
No aspoň sme sa zhodli na tom, že to nahradí 1/4 aut a bude to efektívne v mestách. :)

Informáciu o dojazde 800 tis. km, ktorú som tu pred pár dňami v rámci evanielizácie šíril na predchádzajúcej stránke musím poopraviť:
Blog z 19. 04. 2016 "Jaká je životnost baterií ve vozech Tesla? Empirická data": https://tvrdek.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=504541
(Asi by sme mali uvádzať pri odkazoch aj dátum, aby sme neoperovali 10r. starými info.)
Citace
    Během úvodních 50 tisíc km totiž baterie v průměru ztratí cca 5 % své využitelné kapacity. Po tomto rychlém poklesu přichází stabilizace okolo hodnoty 94 %. Dále lze z trendové linie usoudit ztráta zhruba 1 % na 20 000 najetých km.
...
Teoretickou hranici 50 % procent pak lze promítnout přibližně na horizontu 10 let a 400 tisíc najetých kilometrů. To je však nutné brát se značnou rezervou.
A z diskusie:
Citace
-Docela by mě zajímalo kdo protáhl tu křivku tím grafem zrovna takto. Protože já bych ji protáhl úplně jinak.
-Křivka se vybírá zásadně podle toho, co má vyjít :)
-Protáhněte si ji v Google Docs (odkaz na data v článku) jak chcete :)
;D Posledný komentár je od autora článku.

Článok z 15. 04. 2019 "Jakou životnost mají elektromotor a baterie v Tesle Model 3?"
https://fdrive.cz/clanky/jakou-zivotnost-maji-elektromotor-a-baterie-v-tesle-model-3-3615
Citace
...je prý pohonná jednotka elektromobilu Tesla Model 3 navržena na životnost 1,6 milionu kilometrů a baterie prý dokonce na 480 až 800 tisíc kilometrů.
Citace
Current battery modules should last 300k to 500k miles (1500 cycles). Replacing modules (not pack) will only cost $5k to $7k.
Citace
Elon Musk navíc nastínil, že bude možné vyměňovat jednotlivé bateriové moduly a nikoliv nutně celé baterie.
...
Výměna jednoho modulu stojí 5 tisíc až 7 tisíc dolarů (v přepočtu asi 110 tisíc až 150 tisíc Kč

Wikipédia hovorí:
Citace
"Model 3 battery pack was made of four longitudinal modules each containing the individual battery cells."
Keď som to hľadal, videl som prvé videa chlapíka, ktorý o týchto batériach vie asi dosť: https://www.youtube.com/watch?v=2nhQw7iGukE Možno sa k tomu dostanem.

Článok z 23. 10. 2013 "Baterie pro auta na elektřinu" https://elektrickevozy.cz/clanky/baterie-pro-auta-na-elektrinu
Citace
U elektromobilů se cena baterie pro koncového zákazníka pohybuje kolem 400$/kWh (8000 Kč/kWh)
...
Při nedávném rozhovoru šéf vývoje JB Straubel naznačil, že cena baterie je méně než čtvrtina ceny auta. Jelikož neprozradil, pro kterou verzi to platí a o kolik je menší, můžeme jen hádat, že cena je v rozmezí 200-300 dolarů na kWh neboli někde v rozmezí 17.000 až 25.500 dolarů za větší 85kWh.
...
Jaká tedy bude cena do budoucna? Domníváme se, že velmi realistický odhad je pod 200$/kWh do 5 let.
Keď si spomenim na článok o zlacnení 4x za posledných 7 rokov, nie je to ďaleko od pravdy. Už len masovú výrobu a konkurenciu to potrebuje.

Elon Musk je prostě mediální mág a slibotechna.
Coz nijak nekoliduje s faktem ze Tesla ma za sebou 15 let zkusenosti s elektromobilitou a od pocatku nebyla (na rozdil od ostatnich) zatizena historii konvencni mobility a pristoupila k tomu uplne nove. Zkusenosti jejich tymu (i negativni) dnes musi byt k nezaplaceni....
To je fakt. Otázka je jakou mají ty zkušenosti a také to co si mezitím vybudovali reálnou cenu.  Dnes bohužel lecos lítá jen na bublině. ....
Ale je možné si pripustiť, že to nie je len bublina, že?

"Dávám Tesle rok, maximálně dva" už někteří opakují deset let
S tým súvisí aj tvrdenie, že je to marketingový mág, ktorým sa vysvetľuje, že doteraz neskrachovali. ;D
Proste idú dopredu aj marketingovo a aj technologicky. Nie je to podvod, ako tá žena s laboratornymi rozbormi krvi, alebo Stan Mayer s autom na vodu.  ;D

Kazdopadne se v tomto tmatu potvrdilo co jsem si davno myslel, kazdy jenom papouskuje co si kde precetl v magazinu a nikdo nema zadna fakta. Nikdo nebyl schopny dodat konkretni prodej tech slibovanych superlevnych baterii. Ja jsem si alespon dal tu praci a ukazal jsem, ze cena baterii ktere k dispozici jsou neodpovida naslibotechnovanym hodnotam.
Podľa mňa sú lepšie trochu prestrelené info o elektromobilite, ktoré sú ako vidíme časom v realite na úrovni 50% a už teraz sú pre niektoré využitia ziskové, ako 10 rokov staré antielektro informície, ktoré vychádzajú, že sa to nikomu nikdy neoplatí. Porovnávať battery pack z bicykla s 10 rokov starou rovnakou technologiou 18650 z auta, keď také sa už do auta teraz nerobia je porovnávať neporovnateľné.
Ešte si porovnať

13
/dev/null / Re:Nemají budoucnost.
« kdy: 04. 09. 2019, 00:55:52 »
Já věřím že auta na baterky mají jen okrajovou budoucnost. Ty auta jsou vhodná jen do městského provozu a výroba takového množství baterií je neekologická. Auta jsou hodně drahá a o moc lepší to nebude. Likvidace použitých baerií, které mají jen omezenou životnost je také náročná a neekologická.. Je to bublina, stále čekám kdy Tesla zkrachuje.
...
Celá ta politika s emisemi je nesmysl.
...
Je to celé jen módní bublina, která bude mít nejspíš za následek to, že si v EU nereálnými experimenty poškodíme automobilový průmysl nějakými nesmysli, co vymysleli nějací humanitně zaměření birokraté.
Toto je žiarivy príklad príspevku s 10-20 rokvo starými informáciami, na ktoré som z väčšej časti už odpvoedal, ale ešte doplním detaily.
Vyvoj baterii ide neustale dopredu a predpokladá sa, ze budu rovnako drahe, ako sucasne splalovacie auta. Ja osobne predpokladam za to bude za 20-30 rokov. Je zabavne, ze Tesla Vám kazí nádeje, ze je to bublina, že? Mala problém, ale s prílišnou automatizáciou a malou kapacitou a nie naopak.  :P PRe zaujímavosť Tesla uvažuje(albo to už nasadila?) o elektromotoroch, kde pernamentné magnety budú nahradené vinutými, čo spôsobí zníženie hmotnosti motora a nižšiu spotrebu materiálu a vďaka lepším vlastnostiam tohoto motora, auto s nim ani nebude mať tak vysokú spotrebu, ako by sa čakalo.
No a čo sa politiky emisí týka, existuje štúdia, že v Prahe sa vek dožitia podľa oblasti, v ktorej človek žije pohybuje v rozsahu 6 rokov, takže až taký nesmysl to nie je a kašlať na taký automobilový priemysel(spaľovací), ak ho môžeme postupne nahradzovať menej emisným.

14
/dev/null / Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« kdy: 04. 09. 2019, 00:28:26 »
Dovolil bych si to vrátit do technické roviny a jen nastínit co znamená to budování dobíjecích stanic na zajímavém komentáři ...
....
Tentyz odber plati i pro vymenne stanice s tim ze by bylo potreba min vymennych mist, protoze vymena baterie by trvala do 2 minut.
...
Osobně si také myslím, že se zanedbává i sociální aspekt, kdy část společnosti prostě možnost využít podobné vymoženosti mít nebude - nevlastní dům či garáž a bude ve značné nevýhodě při nabíjení.
...
Ve finále také cena za 1km nebude žádný zázrak, protože stát si prostě také musí přijít na své a buď zdaní vlastnictví elektroauta nebo se bude smět nabíjet jen přes zvláštní elektroměr
...
Náklady na modernizaci rozvodné sítě si ani nedovedu představit, ....
...
Dále je pravděpodobné, že stát využije změnu technologie k dalšímu omezování svobody občanů.
...
Ďík za technické aj konšpiračné info.
Videl som na videu výmenu batérii v autonómnych vozítkach na lodné kontajnery a trvala 8 minút. Ale pri dobrej konštrukcii a zásobníku na batérie pd autom by to mohlo byť 2-3 minuty.

Predpokladám, že "sociálny aspekt", že teraz niekto nemá na auto neriešite, tak sa nebude rišiť ani nabíjačka. Inak čítal som už koľko nabíjačiek po Bratislavskom sídlisku Petržalka sa chystá. Príjem z hlovodíkovej dane zanikne len čiastočne, ale daň sa zvýši a z toho sa vykryjú straty po prechode časti populaácie na elektromobilitu. Vy predpokladáte bez dôkazov, že to pôjde jedným smerom, ja druhým.  :)

"nebo se bude smět nabíjet jen přes zvláštní elektroměr" Toto je top konšpirácia a samozrejme môžete mať pravdu, ale skôr ju mať nebudete. (Píšem to tiež biež bez dôkazov, ako Vy.)

Náklady na modernizaci je si možné predstaviť. Ako som už písal, samotný ČEZ odhaduje len 20% navýšenie kapacít. Venuje sa tomu konkrétne minimálne jeden človek, ktorého prezentácie/výstupy a kontakt na neho si môžete dohľadať. To znamená, že ČEZ to berie ako fakt, že sa s tým stretnú a chcú byť na to pripravení.  ;)

Ak má 22kV linka kapacitu 12MW a benzínka, ku ktorej vedie spotrebuváva len 100kW príkonu, tak sa rozvodná sieť poteší, že postaví 6, 7 a kľudne aj 8 stojanov a buď bude nabíjať 7 na plný výkon, alebo počas krátkej doby keď sa budú nabíjať všetci 8 na 87,5% výkon. Veď nebudú asi všetci práve vo fáze rýchlonabíjacej a niektorý z nich bude aj vo fáze od 60, alebo 80% vyššie, kde už sa nabíja pomalšie, že? A keď bude väčší dopyt, radi dotiahnu ešte jedno 22kV vedenie. Alebo si postavia nabíjaciu stanicu priamo blízko 110/220kV vedenia a nebudú mať straty z prenosu na 22kV vedení, že?
Stačí  len chcieť a čo vyzeralo ako neriešiteľný problém v pohode splynie s realitou. Dokonca nevýhoda nevyužitého 22kV vedenia k čerpačke sa zmení na výhodu vyťaženejšieho vedenia!

15
/dev/null / Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« kdy: 03. 09. 2019, 20:00:32 »
Citace: Elon Musk
Who do you think *owns* the press? Hello.
https://twitter.com/elonmusk/status/1000560049389907969?lang=cs
To mi pripomenulo reči z pred príchodu Tesly, že "ropné spoločnosti nedovolia elektromobilitu, pretože by na tom nezarobili".  ;D Kde sú také komentáre teraz?! Už vymreli ľudia, ktorí túto myšlienku šírili?

Stran: [1] 2

reklama