Zobrazit příspěvky

Tato sekce Vám umožňuje zobrazit všechny příspěvky tohoto uživatele. Prosím uvědomte si, že můžete vidět příspěvky pouze z oblastí Vám přístupných.


Příspěvky - Idris

Stran: [1] 2 3 ... 94
1
(Aber meide Sachsen und die Sachsen.)
Jak zpívá klasik: In Sachsen leuchten nachts die Schweinehaxen :)

2
Studium a uplatnění / Re:Práce hned po studiu v zahraničí
« kdy: 15. 05. 2021, 23:25:19 »
Dodatek: Čechům se tam smějou.
Smějou? Nemají nás mít rádi?  :-(
Jo, smějou.

3
Studium a uplatnění / Re:Práce hned po studiu v zahraničí
« kdy: 15. 05. 2021, 22:05:06 »
Polsko má svoje špecifiká. Nešel jsem tam cíleně, holt se to tak nějak semlelo (firma mě poslala do Wawy, asi že jsem jediný mluvil polsky, a já rád vypadl z kanclu). V 90. letech to byla celkem divočina, na Stadionu Dziesięciolecia prodávali samopaly (viděno na vlastní oči) a údajně i části, ze kterých šel složit tank (to už jsem osobně neviděl). Wawa je dost hnusné město, ale platy tam mají nadprůměrné. Přežít se dá ještě pobyt v Gdaňsku a Vratislavi, zbytek země je třetí svět. Asi není špatné si tam zkusit chvíli pracovat, ale je to spíš o exotických zážitcích. Dodatek: Čechům se tam smějou.

4
Když se v iOS/iPadOS zakáže běh na pozadí, tak se aplikace na pozadí suspenduje, to funguje dobře. Ale ještě může použít API pro background fetch, což se dá zneužít k témuž. Je to určené pro dokončení běhu tasků po přepnutí do jiné aplikace z dob, kdy iOS vůbec nepodporoval běh na pozadí.

5
Studium a uplatnění / Re:Druhá škola, nebo praxe?
« kdy: 15. 05. 2021, 00:01:00 »
IMHO to cenu nemá, lepší je vystudovat pořádně jednu školu a když zbyde čas a energie, věnovat se projektům orientovaným prakticky, případně samostudiu zajímavé látky navíc.

6
Studium a uplatnění / Re:Zlepšení znalosti matematiky - CBT
« kdy: 10. 05. 2021, 20:58:38 »
P.S. Jinak to samé tvrdí Peregrin, ale taky už nevím přesně kde, čili opět stay tuned, tohle dohledám snáz.
Díky. Úplně bohatě mi bude stačit ten Peregrin.
Teď potřebuji nějakého Ovčáčka, aby mi pomohl hledat :)

7
Studium a uplatnění / Re:Zlepšení znalosti matematiky - CBT
« kdy: 10. 05. 2021, 19:15:28 »
Mohl bys uvést přesnou citaci toho "proč jsou ... vesměs k ničemu"?
(Nehádám se, jenom teď bohužel nemám čas to celý pečlivě číst a na rychlý pohled to tam nevidím.)
Nemohl, to je moje formulace faktu, že modální nebo temporální logika přidává něco navíc jen k výrokové, ne predikátové. Ono má samozřejmě akademický smysl nad nimi bádat, to “k ničemu” se vztahuje k praktickému použití v NLU. To “nemohl” se vztahuje jen k tomuto konkrétnímu textu, v nějakém článku to autoři rozebírali, už si nepamatuju kde, ale kouknu po tom (snad to mám v poznámkách, jinak to bude nadlouho…).

P.S. Jinak to samé tvrdí Peregrin, ale taky už nevím přesně kde, čili opět stay tuned, tohle dohledám snáz.

8
Studium a uplatnění / Re:Zlepšení znalosti matematiky - CBT
« kdy: 10. 05. 2021, 19:07:59 »
Zatím jsem zběžně prolítl tu kapitolu o modalitách a takhle v rychlosti tam nevidím zásadní rozdíl. Místo parametru w se tam zavede (Rexist e)...
Je tam rozdíl v tom, jak v modalitách funguje MP (zásadní rozdíl, jinak by to skutečně bylo ekvivalentní možným světům).

9
Studium a uplatnění / Re:Zlepšení znalosti matematiky - CBT
« kdy: 10. 05. 2021, 19:06:09 »
P.S. Jak jsem se do toho ISI materiálu trochu koukl, vypadá to opravdu zajímavě a docela hezky napsaný. Musím si na to někdy najít čas. Díky!
Jo, je to skvěle napsané a probírá hodně zajímavých témat.

10
Studium a uplatnění / Re:Zlepšení znalosti matematiky - CBT
« kdy: 10. 05. 2021, 13:18:01 »
obrat hodně podobný "quote" z programovacích jazyků
Nazvat to “quote” je zajímavé, kdo to zná z Lispu, lépe pochopí nuance formální sémantiky. Peregrin má článek o “quote” ve FOL a jak se s pomocí tohoto operátoru převádí HOL na FOL.

11
Studium a uplatnění / Re:Zlepšení znalosti matematiky - CBT
« kdy: 10. 05. 2021, 11:43:45 »
Jo, ale to se nepoužívá v praxi. Jak jsem psal, možné světy jsou spíš komplikace, než pomoc.
Ok, to je možný, o praxi nic nevím, pro mě to bylo jenom pro radost na škole (a strašně moc mě to bavilo).
Jo, to samé platí i o Montaguově gramatice (z té ostatně Tichý vyšel). Možné světy jsou svazující, protože v nich platí univerzálně modus ponens. Jenže v jazyce se používají i další modality, které možnými světy vyjádřit nejdou. A když už má pak člověk prostředek pro zachycení i těchto modalit, možné světy jsou zbytečné.

Pokud tě tyhle věci “strašně moc baví,” koukni na ty dokumenty z ISI, tam je na příkladech lidským jazykem vysvětleno, proč jsou různá modální a intentionální rozšíření formálních logik vesměs k ničemu.

12
Studium a uplatnění / Re:Zlepšení znalosti matematiky - CBT
« kdy: 10. 05. 2021, 11:25:26 »
V interpretaci přirozených jazyků se “možné světy” nepoužívají
Právě že v TIL jo.
Jo, ale to se nepoužívá v praxi. Jak jsem psal, možné světy jsou spíš komplikace, než pomoc.

13
Studium a uplatnění / Re:Zlepšení znalosti matematiky - CBT
« kdy: 10. 05. 2021, 11:11:16 »
denotáty, které neexistují "logicky" (v žádném z možných světů) a přesto jsou v přirozeném jazyce srozumitelné (např. contradictio in adjecto - "záporné číslo větší než nula"), ne?
To je taky modalita. V interpretaci přirozených jazyků se “možné světy” nepoužívají (jsou potřebné ve výrokové logice, ve FOL jen překážejí). Vlastně se ani nevyhodnocuje, každá fráze má svůj denotát v rámci FOL a řeší se jen modality.

14
Studium a uplatnění / Re:Zlepšení znalosti matematiky - CBT
« kdy: 10. 05. 2021, 11:03:38 »
To mi takhle z rychlíku přijde strašně nepraktické. Není lepší nechat klasický odvozovací aparát a přidat právě to "quote" (tj. v pojmosloví TIL "konstrukce")?
Je to naopak nadmíru praktické (a “klasický odvozovací aparát” tady použít obecně ani nejde). To “quote” navíc není jednoduchý operátor, který by se aplikoval na sdělení, někdy se fráze vyhodnocuje jen částečně. Nemluvě o tom, že ampliativní odvozování přesně kopíruje fungování mozku (nejen pro NLU).

Tohle nijak ve zkratce bohužel nejde vysvětlit, člověk musí perfektně znát sémantiku HOL a s tímto základem přečíst knihy o psycholingvistice a kognitivní jazykovědě. Poměrně srozumitelně (=základní principy pochopí i laik) o tom psal Charniak.

15
Studium a uplatnění / Re:Zlepšení znalosti matematiky - CBT
« kdy: 10. 05. 2021, 10:19:38 »
Zamyšlení na nedělní večer :) : proč by lidské jazyky měly být "logické"? Nereflektuje snad jazyk naše přemýšlení? A ty procesy, které nám běží v hlavách by taky měly být "logické"? Nebo na které úrovni -- subatomární fyzika, atomy, ..., organely, buňky, ..., mozek, člověk -- se ta "logika" zjeví?
To "přepsání do logiky", o kterém jsem psal já, je zachycení významu sdělení. Tj. nějaké "statické" záležitosti, ne procesu přemýšlení.

Z hlediska formální logiky začínají zajímavé věci právě tam, kde význam přenáší něco "nelogického" - např. někdo může tvrdit něco, co není pravda. Nebo může i tvrdit něco, co vůbec nedává smysl ("Včera jsem viděl kulatý čtverec." - to je pořád "platná věta", která je jakýmsi způsobem srozumitelná).  V klasické logice by se takové sdělení zhroutilo (z nepravdy vyplývá cokoli). Takže potřebuješ nějakou speciální logiku, která dokáže takový "nesmyslný význam" přenést a přitom ho "nevyhodnocovat". Na škole jsem měl dva semestry transparentní intenzionální logiky a tam bylo zajímavý, že se používal obrat hodně podobný "quote" z programovacích jazyků - formule se dá použít jako celek ("citace kódu") a její nesmyslnost se případně projeví až v případě, že se taková formule "spustí". Hrozně mě bavilo, když nám prof. Materna ukazoval, jak pomocí TIL zachytit významy různých problematických vět :)
To jde i ve FOL. Žádný význam není “nesmyslný”, formálně jde o to, že tvrzení se vyhodnocují v různých modalitách. Navíc obecně i když se pro zápis sdělení (odborně: logické formy) použije FOL, interpretace se neprovádí pomocí modus ponens, ale jiných způsobů odvozování. To s tím myšlením je pravda v tom smyslu, že autor sdělení kóduje větu tak, aby posluchač využil “myšlení” k interpretaci.

Stran: [1] 2 3 ... 94