1
Studium a uplatnění / Re:Elektrotechnika nebo aplikovaná informatika/automatizace?
« kdy: 21. 03. 2021, 12:34:21 »
Dovolím si připojit vzpomínku na UAI FME VUTBR. Vyšel jsem jejich magisterský obor (na informatické polovině).
Mezioborovost je sice fajn, ale znamená to, že po škole nejsi ani ryba, ani rak - a v průmyslu tě budou chtít zařadit do jednoho z těch šuplíků. Prací, které z té mezioborovosti těží je u nás minimum. Při škole se ohlížej po nějaké stáži, brigádě - škola samotná ti do průmyslu s největší pravděpodobností stačit nebude.
Pokud budeš pokračovat z profesního bc. na magisterské studium, potkají tě ve čtvrťáku typické vyhazovací strojařské předměty (termomechanika, hydromechanika, dynamika, tuším, že i pružina 2) a není to žádná sranda. První velké síto je matematika 1 hned v prváku v zimě a tohle jsou předměty, co doráží přeživší.
Lidi na ústavu bych rozdělil skoro přesně do dvou skupin - mladí, nadšení, co mají rozhled, ale neví přesně, co by učili. A zasloužené kapacity, co za svůj život nasbíraly spousty znalostí a zkušeností, co přesně ví, co chtějí učit (a ani o milimetr neuhnou). Chyběli mi vyučující "středního věku". A někteří lidé mají velmi specifický způsob fungování. Všechno to jsou lidi, co umí, ale ne všechno lidi, kterým je dáno učit. (stranou se potom můžeme pobavit k jednotlivým lidem - sem by potřebný kontext byl příliš obsáhlý)
To jsem se ale cíleně soustředil na negativa - kdybych si měl vybírat znovu, volil bych stejně, i když k jednotlivostem bych asi přistupoval jinak. Postavil jsem si pneumatický obvod, odsimuloval jsem svojí vlastní jednoduchou metodu konečných prvků, naprogramoval jsem pár monte-carlo, geneťáků, osahal jsem si neuronky, odsimuloval pár elektrických obvodů (a přel se s vyučujícím, že když zadání vyhovuje jak Zenerova dioda, tak integrovaný obvod, vyplatí se použít součástku v ceně 1Kč spíš než 5Kč).
Jak škola, tak nástup do průmyslu je výzva - ale myslím si, že tahle výzva za zdolání stojí.
Mezioborovost je sice fajn, ale znamená to, že po škole nejsi ani ryba, ani rak - a v průmyslu tě budou chtít zařadit do jednoho z těch šuplíků. Prací, které z té mezioborovosti těží je u nás minimum. Při škole se ohlížej po nějaké stáži, brigádě - škola samotná ti do průmyslu s největší pravděpodobností stačit nebude.
Pokud budeš pokračovat z profesního bc. na magisterské studium, potkají tě ve čtvrťáku typické vyhazovací strojařské předměty (termomechanika, hydromechanika, dynamika, tuším, že i pružina 2) a není to žádná sranda. První velké síto je matematika 1 hned v prváku v zimě a tohle jsou předměty, co doráží přeživší.
Lidi na ústavu bych rozdělil skoro přesně do dvou skupin - mladí, nadšení, co mají rozhled, ale neví přesně, co by učili. A zasloužené kapacity, co za svůj život nasbíraly spousty znalostí a zkušeností, co přesně ví, co chtějí učit (a ani o milimetr neuhnou). Chyběli mi vyučující "středního věku". A někteří lidé mají velmi specifický způsob fungování. Všechno to jsou lidi, co umí, ale ne všechno lidi, kterým je dáno učit. (stranou se potom můžeme pobavit k jednotlivým lidem - sem by potřebný kontext byl příliš obsáhlý)
To jsem se ale cíleně soustředil na negativa - kdybych si měl vybírat znovu, volil bych stejně, i když k jednotlivostem bych asi přistupoval jinak. Postavil jsem si pneumatický obvod, odsimuloval jsem svojí vlastní jednoduchou metodu konečných prvků, naprogramoval jsem pár monte-carlo, geneťáků, osahal jsem si neuronky, odsimuloval pár elektrických obvodů (a přel se s vyučujícím, že když zadání vyhovuje jak Zenerova dioda, tak integrovaný obvod, vyplatí se použít součástku v ceně 1Kč spíš než 5Kč).
Jak škola, tak nástup do průmyslu je výzva - ale myslím si, že tahle výzva za zdolání stojí.