Zobrazit příspěvky

Tato sekce Vám umožňuje zobrazit všechny příspěvky tohoto uživatele. Prosím uvědomte si, že můžete vidět příspěvky pouze z oblastí Vám přístupných.


Témata - fortran1986

Stran: [1] 2 3 ... 8
1
Vývoj / Problémy s modulmi pre OCaml v prostredí ReScript-u
« kdy: 19. 02. 2024, 19:55:40 »
Rozbehol som si React projekt pod Vite. Jazyk na komponenty je ReScript, ale fungujú mi tam aj JSX (ES6) a TSX (TypeScript) komponenty (kvôli kompatibilite s existujúcim kódom). Výhoda prostredia ReScriptu je, že okrem jazyka ReScript kompiluje aj OCaml, a ja by som chcel preferovať OCaml ako hlavný jazyk, ktorý by to celé pospájal (lebo je najmenej ukecaný a jeho syntax mi je povedomá z jazyka F#).
Problém je, že sú tam dostupné nejaké moduly, ale ja vôbec neviem, aké. Napríklad som chcel robiť s Regexpami a v OCaml nevidím štandardný modul Str.* ani Re.* ani nič podobné. Moduly ReScriptu tam tiež neviem, ako naimportovať, proste modul Js. pod OCaml nevidím (pod ReScriptom samozrejme je). Keby kódil v normálnom OCaml, tak si všetko nainštalujem ako balíky / moduly cez opam. Ale tu je to iné… Proste tam tie opam moduly nevidím a neviem, či sa dajú nejako doinštalovať. Ale ako? Mám tam súbor rescript.json, tam to netreba nejako naimportovať cez bs-dependencies?
Inak OCaml mi funguje a aj sa kompiluje do JS aj sa dá pekne načítať z ReScriptu, ale keď ani neviem, aké štandartné moduly mám k dispozícii, tak je to ťažké. Extension OCaml mi samozrejme nejaké moduly našepkáva v autocomplete VSCode, žiaľ to mi našepkáva moduly z normálneho OCaml prostredia. Čo teda navrhujete? Nemám na OCaml uprednostniť niečo iné ako ReScript, napr. Melange resp. https://github.com/ocsigen/js_of_ocaml? Lenže v tom prípade tam už budem používať 3 nezávislé jazyky aj s prostrediami: OCaml, ReScript a TypeScript.
Neviete teda ako sa do rescript ocaml pridávajú moduly resp balíky?

2
Vývoj / Čo je docker?
« kdy: 20. 01. 2024, 19:18:00 »
Ahojte, vopred sa ospravedlňujem za BFU otázku, ale čo to je ten Docker? Viete mi to vysvetliť aj pre laika? Ja viem, môžem si to vygoogliť, opýtať Bing Chatu / GPT chatu, alebo prečítať články na roote. Ano, môžem, ale z diskusií na roote sa dozviem viac. Hlavne sú tu na to rôzne názory, a tak mi môže niekto napísať svoj pohľad, aj pozitíva a negatíva. Taký Bing chat mi povie len to, čo nájde na internete (takže samé superlatívy) a treba ho brať s rezervou.

Z toho, čo o tejto technológii viem, ide o nejaké izolované prostredia, možno niečo ako VMká ale je to viac lightweight. Z toho, čo o tom viem, mi to pripomína Jails, čo som pred pol rokom riešil pod FreeBSD. Proste si pustím nejaké izolované prostredie s nejakým setom potrebných appiek na nejakú činnosť, a k tomu je to skombinované s podobnou filozofiou, ako má git (aj keď na iný účel). Niekde sú už hotové repozitáre plné docker imageov, a tie si môžem stiahnuť a používať.

Nedávno som niečo vyvíjal pre MCUs a snažil som sa rozbehnúť debug cez JTAG. Stiahol som nejakú utilitu pre debugovanie pre ESP32, a tam bol k stiahnutému kódu docker image (už si fakt nepamätám, k čomu to bolo, len viem, že sa niečo stiahlo z nejakého repa, podobne ako pri gite). Absolútne som netušil, čo robím, len som išiel podľa readme. Bolo to prostredie pripravené pre debugovanie. Vtedy, keď som to testoval, bol docker obrovské sklamanie, bolo to ultra pomalé. Oproti tomu, keď som to pustil priamo pod linuxom, to bolo rýchle ako blesk. Až som mal dojem, že to nebeží u mňa, ale niekde remotne na serveri (iné veci, čo spúšťam virtualizovane, idú rýchlo). Ale to bol fakt len môj dojem vytvorený na základe minimálnych skúseností. Preto by som bol rád, keby sa tu vysvetlil princíp fungovania (aspoň v skratke). Či je to bežne tak pomalé alebo bola chyba u mňa. A popravde, riešil som debugovanie MCUs, s tým som mal tiež dosť roboty, takže na štúdium dockeru vtedy nebol čas.

No teraz som v inej situácii. Chcem si spraviť ďalší eshop, mám vlastný VPS, na ktorom beží Windows Server 2019 (mám tam okrem PHP aj .NET aplikácie, takže preto ten Windows). Doteraz som PHP stránky spúšťal cez IIS. Funguje to síce celkom dobre, ale sú tam mierne odlišnosti oproti Apache, a musím tam občas riešiť veci, ktoré som na Apache riešiť nemusel (a hlavne ma iritujú tie klikacie tooly, stále musím preklikávať nejaké ikonky a menučka v IIS Manageri, a strašne ma to oberá o čas). A tak rozmýšľam, či by som si nestiahol nejaký docker image s LAMPom a nepustil to tam.

A ešte čo je Kubernetes? To je nejaký gui manager pre Docker, alebo to s dockerom nesúvisí? Niekde som to na pol oka zahliadol takže netušim.

3
Hardware / LCD / LED / E-INK key-caps
« kdy: 19. 12. 2023, 20:35:08 »
viete o niečom takom?  Chcel by som si spraviť klávesnicu, ktorá by mala viacero módov. A pre každý mód by boli iné popisky písmen. Mohol by som si klávesy aj predefinovať. Najlepšie teda mať na každej klávese mini displej 64x64 pixelov, ktorý by tie znaky vypisoval na každom klávese extra . Existujú takéto key caps? Alebo nenapadá vás nejaká iná možnosť ako to docieliť?

4
Hardware / Hardware pro SDR - Software Defined Radio
« kdy: 16. 10. 2023, 18:36:48 »
Dopocul som sa ze existuje niečo ako software defined radio - SDR. Proste VF obvody si naprogramujem (nepoznam detaily technologie, ale viem si predstaviť ake obrovske možnosti by dokazala poskytnuť: rozne modulacie, sirky pasma, frekvencie.

Bojim sa ale, že ako človek ktory s touto technologiou nema prakticky žiadne skusenosti, kupim nejaky polofunkčny Činsky šmejd. Lebo vidim rozne cenove kategorie od cca 30€ do 300€ (urcite aj viac).

Viete poradiť nejaky konkretny kvalitny model? Cenovo tak do 150€ (samozrejme ak bude za menej tak mi to nevadi) Ale nech to podporuje aj GHz frekvencie. Aspoň tak do 5GHz a velku širku pasma.

Btw SDR je vhodne len na prenos audia, alebo by som si takto vedel preniesť aj video (trebars SSTV)?

5
Vývoj / Knihovna C++ pro práci se sítí
« kdy: 09. 10. 2023, 22:22:25 »
Poradte C++ libku na pracu so sietou?
Kód: [Vybrat]
lwip/sockets.h a
Kód: [Vybrat]
sys/socket.h ma už omrzeli. Chcem niečo pekné, objektové a ucelené. Hlavne triedy tcp_socket udp_socket Prosim niečo čo použiva snake_case notaciu a podobne konvencie ako STL.

6
Sítě / LoRa WAN TTN / Helium - hotspot / gateway / modem
« kdy: 04. 10. 2023, 21:35:18 »
Čaute, poraďte zariadenie, ktoré potrebujem na vybudovanie siete ako The Things Network alebo Helium. Tu v okrajovej mestkej časti Bratislavy, kde žiadnu LoRa sieť nemáme (pozn: ešte som do siete nevyslal ani jeden paket, len som pozeral mapy pokrytia). Jedno zariadenie (MCU ESP32) s LoRa som kúpil, beží to v 433MHz pásme (kedysi používali rádioamatéri na UHF pásme), ale zatiaľ čakám. Ale asi budem potrebovať hotspot / gateway / modem alebo nejaké podobné zariadenie. Doteraz som si pri IoT vystačil s Wi-Fi / ethernetom, ani som nevedel, že sú aj iné možnosti pripojenia. Vedel som akurát ešte o možnosti využiť 5G mobilný internet ale na to si musim objednať extra paušal / simkartu.

Čo je najlacnejšie riešenie, ako vybudovať LoRa TTN či Helium hotspot? Chcem to poskytnúť zadarmo, otázka je, či to nie je na zaprdené Slovensko zbytočná aktivita?

1. Takto niečo mi bude stačiť? https://www.aliexpress.com/item/1005004275177824.html Tento produkt

2. Alebo takéto niečo? https://rpishop.cz/lorawan-zarizeni/5426-waveshare-sx1302-868m-lorawan-brana.html?gclid=Cj0KCQjwmvSoBhDOARIsAK6aV7hDN7CRlVs0eVj1LxLkRkIXuR8HgapVelzUXrjPvr1eLYGhCL1M3l4aAuONEALw_wcB Mám doma Jetson Nano s presne takým M.2 slotom na sieťové karty. Možno že mi bude stačiť kvalitná sieťová karta za 60€ a vybudujem s ňou prístupový bod pre TTN a Helium. Mimochodom, stačí mi jeden hotspot pre obe siete?

7
Vývoj / VSCode ESP IDF
« kdy: 30. 09. 2023, 01:05:04 »
Už dlhšiu dobu sa venujem vývoju pre mikrokontroléry v C++. Používam na to VSCode, ale nemám to nejako pekne vyladené. Na prototypovanie používam VSCode + platform.io. Na bežné veci používam normálny VSCode + CMake (platformio.ini žiaľ nie je adekvátna náhrada za CMakeLists.txt). Mám tam akurát nastavené cesty v .vscode/c_cpp_properties.json, takže našpekávanie (autocomplete) mi funguje ako po masle. Inak ale nemám rozbehnuté prakticky nič.

Keďže som minimalista, na kompilovanie používam kozolový príkaz idf.py build resp. u mňa funguje aj idf build (bez python koncovky).

A ďalšie príkazy:

Kód: [Vybrat]
idf build
idf clean
idf flash
idf monitor

Ktoré volám z konzoly. Ten príkaz idf build má ale chybový výstup a ten čítam priamo z konzoly, čo je pre ladenie absolútne nevhodné. Ako nastaviť VSCode tak, aby výstup z idf build bol v nejakom vystupnom selectboxe? Pripadne mozte poradit aj iny editor ako VScode (trebars CLion) ak sa to tam dá nastaviť. Jediná podmienka je aby bežal pod linuxom.

8
Hardware / Solární panel k notebooku nebo desktopu na RPi
« kdy: 18. 09. 2023, 12:58:04 »
1. Solárny panel s akým výkonom by som potreboval na utiahnutie RPI4 8GB a k tomu 10 - 15 palcový (IPS displej taky k RPI)?

2. Solárny panel s akým výkonom by mi stačil na normálny bežne predavany notebook..?

3. Kolko W žere 23 palcovy FHD monitor

Predpokladám že asi ten RPI bude nasobne menej naročny keďže ide o ARM.  No len je kolko W žere 10 - 15 palcovy LCD displej ktory sa predava ako doplnok k RPI(vid prva otazka) a kolko normalny malicky 23 palcovy monitor k desktopu (3. otazka).

Lebo mam jedno miesto kde neni dostupná elektrina. A také RPI 4/8GB alebo JetsonNano 4GB by už bolo vhodné aj ako vývojová mašina pre deti (alebo obcas aj pre mna)


9
Hardware / Rádioamatérská vývojová deska s ESP32
« kdy: 06. 09. 2023, 13:36:19 »
Firmy ako LILYGO, HiLetgo a Adafruit uvádzajú na trh rôzne špecializované edície ESP32

Načo je určená táto doska? https://www.aliexpress.com/item/1005003062523617.html

Nevidím tam žiaden popis

433 MHz neni náhodou frekvencia pre rádioamatérov?

Nedá sa za pomocou tohoto modulu vyrobiť nejaká primitívna (rádioamatérska) rádiostanica / vysielačka / walkie talkie?

10
Hardware / Nefunkční displej SSD1331
« kdy: 18. 08. 2023, 01:39:39 »
Mam doma dva oled displeje kupene tušim na amazone. Problem je že nefunguju. Použil som 30 pinovy esp32 a libku Adafruit_SSD1331 ale besvysledne. Skušal som obidve displeje a tiež bezvysledne. Tu je priklad: (Piny su zapojene rovnako ako konštanty v priklade). Priklad som naprototypoval cez platformIO samozrejme potom som mal v plane použiť normalne CMake

Kód: [Vybrat]
#include <iostream>
#include <Adafruit_GFX.h>
#include <Adafruit_SSD1331.h>

const int8_t SCL_PIN = 14; //sclk
const int8_t SDA_PIN = 13; //mosi
const int8_t CS_PIN = 25; //cs
const int8_t RES_PIN = 26; //rst
const int8_t DC_PIN = 27; //dc

const uint16_t BLACK = 0x0000;
const uint16_t WHITE = 0xFFFF;

#define show endWrite
#define clear() fillScreen(BLACK);

auto display = Adafruit_SSD1331(
    CS_PIN,
    DC_PIN,
    SDA_PIN,
    SCL_PIN,
    RES_PIN
);

void setup()
{
    Serial.begin(115200);
    Serial.println("Display SSD1331 1.32");
    Serial.println("Luton Research 2023");
    display.begin();
    display.clear();
}

void loop()
{
    display.setTextColor(WHITE);
    display.setTextSize(2);
    display.setCursor(1, 1);
    display.println("Hello World");
    display.show();
}

Kod na pastebin: https://pastebin.com/G4uHRj5a

Po spusteni sa nedeje vôbec nič, displej je čierny a to je cele. Ako ho rozbehnuť prosim Vas?

11
Ahojte mám projekt,

Projekt je kompletne postaveny nad CMake v C++ niečo je v C. Teraz menej podstatne informacie: ale pre uplnosť ich tam doplnim: Projekt je určeny pre ESP32 postaveny nad ESP-IDF pričom použiva aj ArduinoESP32 (objektova libka povodne vymyslena pre Arduino prenesena aj pre ESP32).

Podstatne je že: Projekt použiva komponenty tretich stran, ktore su v adresari components pridane su ako git submodules. Projekt má hlavný CMakeLists.txt vedlajšie CMakeLists.txt a potom ešte každa komponenta ma ma vlastny CMakeLists.txt

Problém je že: frameworky ako ESP-IDF, alebo ArduinoESP32 v novšich verziach vyčelňuju kod do samostatnych knižnic. Takže napriklad esp_partition bol pôvodne sučasťou ArduinoESP32 no teraz je to samostatna libka. A všetky komponenty ktore použivali ArduinoESP32 potrebuju pridať aj libku esp_partition v CMakeLists.txt do requires. Priklad upravy CMakeLists.txt:

Kód: [Vybrat]
cmake_minimum_required(VERSION 3.5)

idf_component_register(SRCS "Adafruit_GFX.cpp" "Adafruit_GrayOLED.cpp" "Adafruit_SPITFT.cpp" "glcdfont.c"
                       INCLUDE_DIRS "."
                       REQUIRES arduino esp_partition Adafruit_BusIO)

project(Adafruit-GFX-Library)

A toto musim opakovať pre všetky komponenty čo vyžaduju kod z esp_partition. Takže som ho manualne pridal do requires pre komponenty ako: Adafruit_BusIO, Adafruit-GFX-Library a Adafruit_SSD1306 lenže čo keď updatnem gitom submoduly pre všetky komponenty? To potom budem musieť prikaždu upravovať manualne by bolo neunosne? Existuje nejaký tool na automatizovanú editáciu CMakeLists.txt? Alebo čo použiť v takomto prípade? Premyšlam či si tu upravu CMakeList nejako nenaskriptovať v nejakom vyššom jazyku, alebo čo?

12
Vývoj / Linux ani Android nevidí mDNS hostname, Windows áno
« kdy: 03. 08. 2023, 23:35:35 »
Vyvýjam zariadenie ktoré sa cez wifi pripája do lokálnej domácej siete, kam prenáša video z kamery, na zariadení beží jednoduchý http server. Na ktorý sa dá pripojiť cez IPadresu zariadenia.

Keďže IP adresy si málokto pamatá, použil som mDNS a nastavil som zariadeniu host name camera.

inými slovami do prehliadača zadám:

http://camera/

a môžem si v prehliadači pozerať video, ktoré kamera zaznamenala.

Problém je že to funguje len vo Windows-e. Nefunguje to ani na Android telefóne, ani na desktopovom Arch Linuxe. Tam to ide len cez IP. A ja to na Linuxe vyvýjam.

O technológii mDNS toho veľa neviem (chcel som zariadeniu nastaviť host tak som išiel podľa príkladov čo som našiel na stránke výrobcu SoC), ale nejde mi do hlavy prečo vo Windowse ide všetko podľa očakávania a  linuxe ani androide nie. Prosím čo mám urobiť?

13
Vývoj / [ESP32 CAM] - ESP32 s kamerkou a modelová rada
« kdy: 06. 07. 2023, 00:59:49 »
Kúpil som si tento mikrokontroller ESP32 CAM s kamerkou OV2640. No neviem prísť na to aká verzia čipu tam vlastne je.

Na puzdre vidím napísané ESP32-S Pozn: ESP32-S obsahuje žiaľ len jednojadrový čip (oproti štandartnému ESP obsahujúcom 2 jadrá)

Problém: lenže existujú 2 druhy S rady ESP32:

  • ESP32-S2
  • ESP32-S3

verzia ESP32-S bez čísla neexsituje. viď wiki https://en.wikipedia.org/wiki/ESP32#ESP32-xx_family je to proste len nepresne označené. a ja teraz neviem či mám nastaviť:

Kód: [Vybrat]
idf.py set-target esp32s2
alebo

Kód: [Vybrat]
idf.py set-target esp32s3
Na stránke predajcu neni uvedené nič konkrétne. Vy to náhdou neviete?, prípadne neviete poradiť nejaký tool pre linux (prípadne windows), ktorým sa to dá zistiť?

14
Vývoj / Krajší výstup kompilera clang
« kdy: 30. 06. 2023, 00:31:56 »
Poslednu dobu používam IDEčka pomerne málo aj C/C++ (cmake / ninja) projekty mám otvorené vo VSCode / neovim a kompilujem ich cez konzolu. konzola mi vďaka https://github.com/oh-my-fish/oh-my-fish a rôznym vychytávkam prirástla k srdcu.

Použivam či už GCC alebo čím ďalej tým viac clang. Pri microcontrolleroch najme gcc ktoré má žiaľ (by default) dosť neprehladný výstup výstup compilera (krajši ako msvc ale stale to neni žiadna sláva). Ak náhodou vráti dáku chybu alebo warning tak mi chvíľu trvá kým sa v tom zorientujem.

Viete mi poradiť nejaký skript ktorý by urobil s compiler outputu nejaký krajší farebnejší a prehľadnejší compiler output? Aby to bolo prekne naformatované ako v IDEčkach?

15
Software / Návrh elektroniky KiCAD problém s resources
« kdy: 12. 06. 2023, 21:22:06 »
Nainštaloval som si program KiCAD nainštaloval som si spolu s nim aj ďalšie resources.

Program funguje lenže štandartne resources dodávané s appkou nevidí. Keď nainštalujem ďalšie resources cez plugin manager tak tie program vidí.. To znamená že asi bude problém v ceste alebo niečom podobnom neviem. Nestretli ste sa s niečim podobným neviete kde môže byť problém?

Program: KiCAD 7.0.5
OS: EndeavourOS (Arch Linux)
Kernel: 6.3.7-arch1-1
DE: KDE Plasma 5.27.5

Divné že v nastaveniach programu KiCAD som našiel cestu k symbolom /usr/share/kicad/symbols/ lenže keď som ju zadal a nechal si vypísať súbory tak tam symboly (*.kicad_sym subory) boli, viac tento obrázok:

http://pluton.cloud/attachment/03dacc61-c542-4612-9c78-976879b60044/kicad.png

V program ich ale akoby nevidel. Prečo?

Stran: [1] 2 3 ... 8