Zobrazit příspěvky

Tato sekce Vám umožňuje zobrazit všechny příspěvky tohoto uživatele. Prosím uvědomte si, že můžete vidět příspěvky pouze z oblastí Vám přístupných.


Příspěvky - Pavel Tišnovský

Stran: [1] 2
1
Vývoj / Re:Přechod z Javy na Rust. Ano či ne?
« kdy: 30. 09. 2025, 20:36:13 »
Btw asi velmi dobré porovnání OOP s funkcionálním přístupem (identity, stavy) napsal Hick Hickey https://clojure.org/about/state

Minimálně za přečtení a zamyšlení to stojí. Možná to automaticky vyřeší ten problém s "lejstrem" vs "lejstrem se štemplem" - imho je to jen otázka správného pojmenování jednotlivých abstrakcí.
Takže když čtu podobné náboženské texty jako ten odkazovaný, už se musím jen usmívat.

Naprosto v pořádku, ať si každý programuje, jak uzná za vhodné, ostatně kdo já jsem, abych to rozhodoval (tedy kromě toho, jak to budeme dělat v mém týmu). Ale ta linkovaná stránka v žádném případě není náboženský text, ale dobré vysvětlení, jak se s identitami a stavy pracuje v Clojure, což je poměrně prakticky navržený jazyk, ovšem postavený na praktickém FP.

2
Vývoj / Re:Přechod z Javy na Rust. Ano či ne?
« kdy: 30. 09. 2025, 14:39:44 »
Btw asi velmi dobré porovnání OOP s funkcionálním přístupem (identity, stavy) napsal Hick Hickey https://clojure.org/about/state

Minimálně za přečtení a zamyšlení to stojí. Možná to automaticky vyřeší ten problém s "lejstrem" vs "lejstrem se štemplem" - imho je to jen otázka správného pojmenování jednotlivých abstrakcí.

3
Software / Re:Spojení animovaných gifů do jednoho obrázku
« kdy: 13. 09. 2025, 18:36:28 »
Dá se nainstalovat program gifsicle, ten umí expandovat animace na snímky a potom všechny snímky (z obou gifů) spojit do nového animovaného gifu. plus nějaké optimalizace, řízení rychlosti přepínání, looping atd.

4
Bazar / Re:Daruji starou základní desku 386SX
« kdy: 12. 09. 2025, 19:00:59 »
myslis Dangerous Dave 2 (to s tema zombikama)? To byla/je skvela hra.

Jop, Dave a hlavne ta prisera zo stropu, to na odreagovanie a Supaplex na potrapenie :-D

Ale chyba mi tu narek od Jenkings nad prepasnutou prilezitostou ziskat stary hw ;)

Jmenovalo se to ale "Dangerous dave in the haunted mansion", nebo ono bylo pak i pokračování DD2?

Je to ta hra, o ktere pises. Me to po tech letech uz vypadlo ;), jen vim, ze puvodni Dave byla strasna nuda a ten druhej dil naopak dobra skakacka, hlavne ty zeleny hnusy na strope.

5
Bazar / Re:Daruji starou základní desku 386SX
« kdy: 12. 09. 2025, 15:52:16 »
Smis se zeptat predeslych zajemcu co s ni budou delat?

Nahodit MS DOS a parit Supaplex, Dave alebo treba Prince of Perzia.

myslis Dangerous Dave 2 (to s tema zombikama)? To byla/je skvela hra.

6
Vývoj / Re:Je jazyk C skutočne ťažký?
« kdy: 10. 06. 2025, 22:43:38 »
Vyumelkovany proto, ze se cela diskuze toci jenom kolem jednoho undefined signed arithmetic shiftu. O nejakem podelanem shiftu ten jazyk vubec neni.
Jop, C není o jednom podělaném shiftu.

Ale tahle diskuze je o tom jestli je C těžké. A to, že tu můžeme takhle složitě rozebírat chování jednoho podělaného shiftu, tu obtížnost ilustruje naprosto dokonale.

OT: ciste na zaklade tohoto operatoru jde naprosto to stejny rict o Jave, kde zrovna shifty taky pekne ohnuli, takze je to plny prekvapeni.

7
Vývoj / Re:Je jazyk C skutočne ťažký?
« kdy: 05. 06. 2025, 08:17:32 »
jj já vím, co ta operace dělá. ale právě kvůli té problematické -1 (tedy samé jedničky v registru) to je IMHO vždycky způsob, jak se skutečně střelit do nohy. Vlastně právě i kvůli tomu, když píšu testy na kód se signed hodnotami, tak tam vždycky vrážím právě i -1, co to udělá.

docela bych řekl, že kdo toto potřebuje v praxi, tak prakticky vždycky by to měla být unsigned hodnota. Nějaký průchod polem dělením intervalu atd. - nezáporné indexy atd. Akorát unsigned je dlouhý slovo, tak jsme líní to psát...
Praktický případ - neuronka kvantizovaná do integer aritmetiky. Tam je fakt jedno, jestli je nějaká váha 0 nebo -1 v integeru, protože je to rozdí 0.0 vs něco jako -0.000001, což je na úrovni kvantizační chyby a nemá to vliv na výslednou accuracy.

Pravda, v tom případě by se to dalo použít. Takže v podstatě výpočet toho skalárního součinu s FX hodnotami na začátku každého neuronu a potom vydělení (posun) na správné místo řádové tečky. Dobře to je pěkný případ (i když popravdě se na to FX nehodí, možná ale není někdy zbytí, než mít jen integer aritmetiku).

8
Vývoj / Re:Je jazyk C skutočne ťažký?
« kdy: 04. 06. 2025, 10:52:52 »
Jenom takova technicka - k cemu je v C potreba operace posunu na signovane datove typy?

Taky jsem se chtěl zeptat. S tím se zase tak často člověk nesetká. S unsigned posuny ano, ale se signed?
Arithmetic right shift se dá použít na rychlé dělení konstantami 2, 4, 8, 16... signed čísel. I na současných CPU je integer dělení velmi drahá operace v porovnání s bit shiftem. Nelze přitom použít operátor dělení konstantou a doufat, že to překladač optimalizuje, protože integer dělení na signed integerech dává jiné výsledky než bitový posun. Výsledek operace (-1 / 2) je 0 a výsledek operace (-1 >> 1) je -1. Pokud se překladač rozhodne vygenerovat z operace dělení konstantou bitový posun, musí generovat extra kód, který tohle handluje.

Takže když chci extra rychlý kód pro dělení signed integerů konstantou a jsem smířen s tím, že to nedává identické výsledky jako operace dělení v C, je arithmetic right shift jediná varianta.

jj já vím, co ta operace dělá. ale právě kvůli té problematické -1 (tedy samé jedničky v registru) to je IMHO vždycky způsob, jak se skutečně střelit do nohy. Vlastně právě i kvůli tomu, když píšu testy na kód se signed hodnotami, tak tam vždycky vrážím právě i -1, co to udělá.

docela bych řekl, že kdo toto potřebuje v praxi, tak prakticky vždycky by to měla být unsigned hodnota. Nějaký průchod polem dělením intervalu atd. - nezáporné indexy atd. Akorát unsigned je dlouhý slovo, tak jsme líní to psát...

9
Vývoj / Re:Je jazyk C skutočne ťažký?
« kdy: 04. 06. 2025, 10:23:43 »
Jenom takova technicka - k cemu je v C potreba operace posunu na signovane datove typy?

Taky jsem se chtěl zeptat. S tím se zase tak často člověk nesetká. S unsigned posuny ano, ale se signed?

10
Vývoj / Re:Je jazyk C skutočne ťažký?
« kdy: 03. 06. 2025, 14:04:02 »
OT k těm bitovým a aritmetickým posunům. Ani jinde to není úplně růžové. Třeba Java je na jednu stranu mnohem specifičtější, ale posuny jsou omezeny na 31 resp. 32 bitů, což dokáže docela dobře zmást.

U céčka je situace jasná - musí běžet na čemkoli, od osmibitových MCU přes DSP až po 64bitové příšery. Takže spousta věcí je prostě závislá na architektuře.

11
Vývoj / Re:Programovací jazyk Ada v České republice
« kdy: 29. 04. 2025, 20:27:42 »
Já jsem v diskuzi četl vyjádření íté manažera jedné letecké společnosti, který by dle svých slov velmi rád zaměstnal Ada vývojáře, ale protože univerzity žádné nedodávají, lituje, ale společně s vedením se rozhodl využít to, co pracovní trh nabízí, tedy C++.

Některé firmy si dokážou vývojáře vychovat pro svoji platformu. To je (z toho, co znám) například Kx systems nebo Jane Street. Ale jasně, jestli někdo hledá "hotové" lidi, co se první den posadí k notebooku a začnou makat na enterprise systému...to je zajímavá pohádka.

12

Velkým zákazníkům jde spíše o to, aby neleaknuly jejich data, tj., aby model nezahrnul jejich otázky do svých znalostí. Některým jde o kód. Vlastně jakákoli práce s copilotama vede k leaku dat, které navíc patří firmě/zaměstnavateli, ne tomu vývojáři, co to tam dobrovolně kopíruje. A dalším jde o to, aby v obecných dotazech nebyly senzitivní informace. Třeba akciovky mají poměrně přesně zákonem dané, jak oznamují některé změny, akvizice atd. A pokud si třeba firemní copywriter nechá "připravit" tiskové prohlášení veřejným LLM, tak to už si říká o velký problém.
Ehm. Naprostá většina firem má maily v Google/MS Cloudu, soubory sdílí přes google/one drive/sharepoint, komunikuje přes Slack, Teams, Meet a Zoom - to "tiskové prohlášení" se připravuje právě tam - zdrojáky a CI mají na GitHubu a hotové aplikace pak běží v Azure, AWS a podobně (=včetně kompletních zdrojáků, pokud je to interpretovaný jazyk, a ze snadno reverzovatelných binárek (určitě tam bude verze s debug symboly) pokud náhodou není). A ty teď tvrdíš, že se situace nějak změní, když budou používat LLM často i od té stejné firmy (Gemini = Google, ChatGPT = efektivně Microsoft, Claude = AWS) hostované na té stejné infrastruktuře?

A ty extrémně paranoidní, co teď mají on-premise Azure a on-premise GitHub/GitLab prostě budou mít vedle toho další rack s GPU - on-premise LLM. Zrovna třeba DeepSeek teď dělá přesně tohle.

Já tvrdím jen to, co nám říkají zákazníci. Na začátku 2024 to bylo jedno, to jim stačila podpora Azure OpenAI, OpenAI (a tím to docela haslo, i když se podporoval i WatsonX), dnes jich hodně chce lokální modely, a ta snaha je tam je značná (i přes cenu). Ale víš jak, ona je to sociální bublina našich zákazníků, kteří potřebují hybrid cloud (jinak by asi šli k jinému dodavateli) a často běží disconnected clustery.

Jinak je vtipný, že taky máme Google mail, Google doc a Google meet. Ovšem (zjednoduším) zákaz copilotů (což ale chápu).

13
V tomto oboru trošku dělám (takže si možná pod sebou podřezávám větev :-) ale to už nějak doklepu), ale osobně bych počkal, jak se vyřeší problém s tím, na čem jsou ty LLM natrénovány. Jsou to obecně zdrojáky s nějakou licencí a obecně už to vypadá tak, že velké firmy spíše chtějí provozovat vlastní LLM, ne ty veřejné (právě kvůli tomu, aby jejich data neleaknula a nevyužil je někdo jinej).


Řekněme si to na rovinu, současné LLM porušují licenci vstupních dat, na kterých proběhl trénink. Otevřený kód a vzájemné kopírování to na ně všechny prásklo. Myslíš si, že se tohle změní uzavřením? Myslím, že nikoliv, jen to nebude tak snadno dohledatelné.

Velkým zákazníkům jde spíše o to, aby neleaknuly jejich data, tj., aby model nezahrnul jejich otázky do svých znalostí. Některým jde o kód. Vlastně jakákoli práce s copilotama vede k leaku dat, které navíc patří firmě/zaměstnavateli, ne tomu vývojáři, co to tam dobrovolně kopíruje. A dalším jde o to, aby v obecných dotazech nebyly senzitivní informace. Třeba akciovky mají poměrně přesně zákonem dané, jak oznamují některé změny, akvizice atd. A pokud si třeba firemní copywriter nechá "připravit" tiskové prohlášení veřejným LLM, tak to už si říká o velký problém.

14
V tomto oboru trošku dělám (takže si možná pod sebou podřezávám větev :-) ale to už nějak doklepu), ale osobně bych počkal, jak se vyřeší problém s tím, na čem jsou ty LLM natrénovány. Jsou to obecně zdrojáky s nějakou licencí a obecně už to vypadá tak, že velké firmy spíše chtějí provozovat vlastní LLM, ne ty veřejné (právě kvůli tomu, aby jejich data neleaknula a nevyužil je někdo jinej).

Tedy popravdě mě docela překvapuje, že se tady píše, jak se často používá copilot atd. To je taky věc, která se začíná hlídat, protože SW firmy prodávají "svoje" dílo a nechtějí, aby je někdo později zažaloval, že jsou v tom kusy, které vlastní někdo jinej a LLM je použil.

Ale jak píše Pavel - tvoří to už teď bariéru pro služebně mladší se dostat do oboru. Navíc je tady opět problém toho, jak ty mladší lidi natrénovat už na škole, když už teď si pomáhají AI (kolega říká, že se jejich výsledky nijak nezlepšily ani po nástupu SO, ani po nástupu AI - takže tady je to nefunkční berlička).

15
Hardware / Re:Myš reaguje až na silnější stisk tlačítka
« kdy: 01. 04. 2025, 19:39:59 »
Ty lepsejsi myse na to maji sroubky, typicky nekde pod lepikama ... v horsim pripade pod kluzakama. Ty nedestruktivne vetsinou nesundas. Ty levny kramy = spotrebak = jsou zacvaktuny a rozebrat je muzes leda nasilim, a pak slepit zpet, protoze predstava ze to pritom nerozlames je scifi.

mám nějakou Logitech (nevím model, protože nálepka se už ošoupala :) a tam je jeden šroubek, co je dobře přístupnej. Druhá stana je se zobáčky, ale to nevadí, to se vyklopí. Od určitého času kupuju jenom myši, který to mají dělané takto rozumně a ne že se ušetří dva centy za šroubek a myš je po otevření už navždy rozsypaná.

Vypadá to nějak takto, i když já mam jinej model https://www.bustatech.com/wp-content/uploads/2010/08/110820101332.jpg

Stran: [1] 2