Zobrazit příspěvky

Tato sekce Vám umožňuje zobrazit všechny příspěvky tohoto uživatele. Prosím uvědomte si, že můžete vidět příspěvky pouze z oblastí Vám přístupných.


Příspěvky - bindiff

Stran: [1]
1
Hardware / Re:Zapínání PC přes UEFI
« kdy: 08. 09. 2025, 13:59:19 »
Automatické zapnutí PC (otestováno na Supermicro X11SCZ-F, A2SAN-H, ale měla by to být celkem běžná vlastnost i u jiných MB):

Kód: [Vybrat]
    linux# echo $(date -d 'tomorrow 09:00' +%s) > /sys/class/rtc/rtc0/wakealarm
    linux# poweroff

Doporučuji použít spíš utilitku rtcwake, která je dodávaná v util-linux:

Kód: [Vybrat]
Použití:
 rtcwake [přepínač]

Převede systém do spánku a probudí se v určený čas.

Přepínače:
 -a, --auto               získá režim hodin ze souboru se systematickým
                          posunem (výchozí)
 -A, --adjfile <soubor>
                          určuje cestu k souboru se systematickým posunem
                          (výchozí je /etc/adjtime)
     --date <čas>         čas probuzení
 -d, --device <zařízení>  vybere RTC zařízení (rtc0|rtc1|…)
 -n, --dry-run            provede vše až na uspání
 -l, --local              RTC používá místní časovou zónu
     --list-modes         vypíše dostupné režimy
 -m, --mode <režim>       režim spánku (standby|mem|…) [pohotovost|paměť|…]
 -s, --seconds <sekundy>  kolik sekund bude spát
 -t, --time <time_t>      čas probuzení
 -u, --utc                RTC běží v UTC
 -v, --verbose            podrobné zprávy

 -h, --help               zobrazí tuto nápovědu
 -V, --version            zobrazí verzi

Podrobnosti naleznete v rtcwake(8).

Umí si pořešit rozcházející se RTC oproti systémovým hodinám, naparsovat datum a rovnou uspat/vypnout počítač. Jenom pozor, je skoro vždy nutné nastavit režim – na mém systému výchozí „standby“ (S1 mód) není, nebo občas nechcete uspat počítač hned.

2
Hardware / Re:Nestartuje ThinkPad E14 Gen2 Ryzen
« kdy: 28. 08. 2025, 12:02:05 »
PS: dáváají se vůbec do dnešní elektroniky  kromě traf a nabíječek, zdrojů ty válcové kondíky?  Všude už vidím  SMD až o velikost  krychle 4x3x3mm. šedé součástky označené R22 R15m 1R5 jsou indukčnosti?

Samozřejmě, většinou jako SMD, takže vypadá trochu jinak . Větší žluté/černé „kostičky“ bývají tantalové/niobové/… kondenzátory . Ty jsou mimo napájecí zdroje častější (zejm. v přenosné elektronice). Oproti keramickým kondenzátorům mají větší kapacitu apod.

SMD cívky většinou poznáš , můžou být i zalité , popř. v „krabičce“, takže to je kvádřík. Můžou mít i tvar podobný jako typický SMD kondík/odpor a ty se už poznávají hůř, ale většinou se liší barvou. Černá je typicky odpor, hnědá keramický kondík, zelená bývá PTC/„pozistor“, bílá může být cívka, pojistka, … Ty PTC a (ne)vratné pojitky v tomhle bývají celkem záludné. Pojistka může vypadat jako bloček porcelánu , s trochou štěstí je v držáčku . V horším případě ji nepoznáš od odporu.  :-\

Ty odpůrky s malýma hodnotama, typicky relativně velká kostka (když jím teče velký proud), jsou celkem často bočníky (shunty) pro měření proudu, ať už pro počítání spotřeby, tak i pro ochranu proti přetížení napěřových regulátorů apod.



P. S.: Obrázky jsou odkazy na e-shop GME. (Rozhodně mě nesponzorují, jen tam celkem často kupuju součástky, tak vím, jak se snadno doklikat. :P)

3
Vývoj / Re:Bankovní tlačítko pro platby
« kdy: 24. 07. 2025, 22:53:51 »
Vsetko co tu bolo uvedene je mi zname. Mne ide vsak cisto len o domaci/sepa platobny prikaz cez internetove bankovnictvo pouzivatela. Pointa je aby pouzivatel nemusel manualne vyplnat udaje, ale len klikol na tlacidlo, alebo naskenoval QR kod. Ale problemy su, ako som pisal, neviem o sluzbe ktora by spristupnila tlacitka pre vsetky banky, ktore ich podporuju, pre desktopy, a sepa qr kod, pre mobily, i ked standardizovany, nie je prilis podporovany

:(

U QR kódů (implementačně to je prostá platba převodem) je problém, že když neproběhne tzv. okamžitá platba, tak obchodník musí čekat (~1 pracovní den) než má důkaz, že platba opravdu proběhla. Okamžité platby lze provádět jen v určitých kombinací bank obchodníka a zákazníka.

Ta „bankovní tlačítka“ se odlišují tím, že je uživatel s pomocí API konkrétní banky zákazníka přesměrovaný na svůj internetbanking, který po provedení platby svým API obchodníkovi potvrdí platbu, i kdyby to nebyla okamžitá platba. Toto má typicky nejmenší latenci, ale na druhou stranu je potřeba implementovat „tlačítka“ pro každou banku zákazníka zvlášť – takže je potřeba fallback na jinou platební metodu, kdyby se zákazník netrefil do výčtu podporovaných bank. Navíc je tu bezpečnostní riziko pro zákazníka – měl by si ověřit, že byl opravdu přesměrovaný na skutečný internetbanking, a ne podvodný web.

4
Vývoj / Re:Bankovní tlačítko pro platby
« kdy: 24. 07. 2025, 22:47:18 »
Nejblíž tomu je PayPal.

V česku je populárnější spíš GoPay. Umí okamžité platby, bankovní převod, platební karty, SMS, kryptoměny atd.

5
Tak mi to zdejší fórum sežralo následující příspěvek a bylo potřeba to vytáhnout, co se posílá POSTem z developer konsole broseru. grrrr




Na FITu máme bakalářské studium (https://www.fit.vut.cz/study/program/8450/) celkem všeobecně zaměřené, je tam programování, základy sítí, vývoje informačních systému a tak.

Máme celkem rozumnou nabídku volitlených předmětů z jiných fakult (mimo jiné z FEKTu) a počítá se s tím, že si student bude brát volitelné předměty dle toho co mu vyhovuje. Pokud chceš dělat do sítí hodně, tak chceš asi předměty I1C a I2C.

Technické předměty se tak trochu točí pořád okolo projektů (kdosi mi říkal, že na FI MUNI tomu až tolik není) – od každé věci si ozkoušíš dost na to, abys měl tušení, o co jde. Shrnu ti, co tu je za projekty. (U skoro všeho píšu, v jakém předmětu je který projekt – pokud tě to zajímá, dohledej si na webu fakulty.)

Projekty

Co se programování týče, začíná se od základů v Céčku (IZP), v 2. semestru tě v IZLu (https://www.fit.vut.cz/study/course/IZLO, stránky ostatních předmětů mají obodbnou adresu) pustí i k solveru s LISP-like syntaxí (nečekej nic těžkého, musíš napsat jen pár řádků). Ve 2. semestru je taky trocha x86 assembleru (předm. ISU), abys měl tušení, co vlastně CPU dělá. (Ve volitleném IPA máš pak SIMD věci a ARM.) Pak si napíšeš kompilátor (IFJ) – každý rok vyberou nějaký „moderní“ jazyk (za poslední 3 roky: PHP, Swift, Go), osekají ho na úplné základy (jenom funkce, jenom primitivní typy, …) a máš spolu s dalšíma 2–3 lidma napsat kompilátor do pseudoassembleru, pro který je dostupný interpret. Semestr potom píšeš (IPP) interpret pro ten pseudoassembler. Musíš si vybrat aspoň jeden z jazyků C++/C#/Java/VHDL, na který je zvlášť předmět s projektem (GUI aplikace, v případě VHDL nějaká srandička na FPGA). Volitelně tam jsou třeba C (IJC), skriprovací jazyky (ISJ), vývoj pro jablečná zařízení atd., pokud tě něco z toho zaujme. Taky máme povinně (s týmovým projektem) informační systémy (IIS) a vývoj UI (ITU).

Jo pak taky operační systémy (IOS), kde je spíš teorie. Jako projekt si napíšeš věc, co se vykonává paralelně, se synchronizací (semafory).

Co se elektra týče, tak mi přijde, že se zde naučíš takové minimum, co by člověk dělající s počítačema měl umět. Začíná se skoro středoškolskýma věcma (úvod do elektroniky, ohmův zákon, rezistorové sítě, tranzistory, RC/LC článek, … – skoro všechno jsme to brali na střední), pak si zkusíš napsat něco jednoduchého (CPU vykonávající Brainfuck, UART receiver) pro FPGA, nakonec něco s ARM mikrokontrolérem nebo ESP32.

Sítě jsou ve dvou povinných předmětech (IPK, ISA). Projekty zahrnují TCP a UDP klienta na nějaký relativně simple protokol, pak si volíš tuším packet sniffer, něco s DNS. Pak ještě IMAP klient.



Pro mě jsou otravnější matematické předměty. Ve skoro každém semestru je aspoň jeden.

Prakticky v každém předmětu je samozřejmě relevantní teorie – o tom se tu asi nebudu rozepisovat, část z toho si dohledáš na fakultním webu.



Pokud se chceš poradit se studenty, tak můžeš na Discordu:

FIT: https://discord.com/invite/vutfit
FEKT: https://discord.com/invite/vutfekt
FI MUNI: https://discord.com/invite/fimuni

(Já jsem na všech, ale nikde aktivní. :D)

Případně se neváhej doptat.

Ty informace ↑↑↑ píšu z hlavy a už je to taky před pár rokama – asi to nebude 100% exaktní a taky se ty předměty mění…

Stran: [1]