Zobrazit příspěvky

Tato sekce Vám umožňuje zobrazit všechny příspěvky tohoto uživatele. Prosím uvědomte si, že můžete vidět příspěvky pouze z oblastí Vám přístupných.


Příspěvky - Jiří Poucha

Stran: [1] 2
1
Hardware / Re:Neznáme napájanie USB hubu
« kdy: 08. 01. 2025, 18:30:53 »
Hypotéza FR, že mezi VBUS na USB a tím souosým konektorem je prostá propojka, se dá ověřit snadno obyčejným multimetrem, ohmmetr tam nenaměří skoro nula ohmů a diodový test taky skoro nula voltů. Druhá (má) hypotéza je, že mezi VBUS na vstupním šlauchu a souosým konektorem je Schottkyho dioda, aby netekl proud z adaptéru do USB, to by diodový test ukázal v jednom směru asi čtvrt voltu. Hypotézu AB, že mezi sousým a výstupy je to udělané pořádně a je tam spínaný zdroj vyvrací příspěvek Radima citovaný _Tomáš_em. Multimetr by v takovém případě naměřil OL (ObLudně moc) ohmů a OL voltů. Ale ono se to dá koupit za 135 Kč, to tam bude jenom drát a za ty peníze snad ani nemá cenu vytahovat měřák.

Závěr: Připojit pětivoltový zdroj, pokud proud ze šlauchu nestačí, a dál nic neřešit.

2
Hardware / Re:Redukce USB-C na USB-A
« kdy: 07. 01. 2025, 14:47:31 »
Ano, obě strany tam můžou pouštět 5 V a nemůžou dělat nic jiného, protože musejí předpokládat, že ten druhý potřebuje napájet, aby vůbec mohl komunikovat, případný rozdíl napětí fyzika vyřeší sama docela dobře: pokud se propojí dva zdroje, tak se o zatížení podělí podle Hřbitovových zákonů a když se vyšší napětí napjatějšího zdroje dostane přes všechny úbytky až na feedback nožičku slabšího, tak ten vidí, že má má splníno a přestane dodávat. Takže přinejhorším bude zdroj s krapet větším napětím krmit obě zařízení, dokud ho to proudově nebo tepelně nepřestane bavit. A co asi průměrně nadaný a motivovaný konstruktér vybavený touto znalostí udělá? Naroutuje tam cestičku z VBUS na VBUS nebo otevře PD standard a začne navrhovat konvertor, komunikující přes PD?
Poznámka: obvykle se odpojuje jenom VBUS, odpojovat GND by znamenalo přidat dalších 0,1 ohmu.

3
Hardware / Re:Redukce USB-C na USB-A
« kdy: 03. 01. 2025, 20:25:08 »
Já bych čekal, že mezi VBUS A a VBUS C je vodič, pak to totiž bude fungovat jako redukce mezi A a C. Sice to bude nabíjet a přenášet data pomalu, ale furt lepší, než koukat s C-C kabelem v ruce na A díru. Naopak bych nečekal, že se to umí chovat jako PD 1.0 sink na áčku a jako PD>2 source na céčku, muzeum propojující áčko a céčko už máme jedno na Václaváku.

Ale zpět mimo téma, háček je v tom "pokud umí dodat dost wattů" -  zas těch cihliček postupně koupím několik, protože ty dosavadní budou mít málo wattů, aby nabíjely efektivně a rychle.
RPi je levný výukový počítač a většinou ho lze napájet z libovolného adaptéru. USB-C konektor snese 5 A. Nedává smysl dávat PD čip a měnič do každýho RPi, když těch 5 A je  potřeba jen někdy. Někdo má shit na stole, někdo ho nosí v hlavě.

4
Hardware / Re:Redukce USB-C na USB-A
« kdy: 23. 12. 2024, 15:07:15 »
Kdy? Pokaždý, když si koupím telefon - vždycky tam byl. Adaptérů s USB-A dírou jsem nasbíral asi šest, poslední před měsícem.

5
Hardware / Re:Redukce USB-C na USB-A
« kdy: 20. 12. 2024, 17:56:21 »
OC: spojení "extrémně standardní" je záměrně tak blbé, aby upozornilo na "extrémně nestandardní". Mně (a autorům RPi asi taky) přijde úplně v pohodě použít pětiampérový kabel na pět ampér i v případě, že norma v takovém případě vyžaduje, aby to bez aktivního kabelu nešlo. V normě to má dobrý smysl, ale je hloupost chtít chránit takto před upečením kabelu uživatele mikropočítače dodávaného kvůli ceně jen jako tišťák bez krabičky. Vidím mnohem větší přínos v tom, když standardní zdroj krmící RPi ověšené hladovými periferiemi při 3 A tiše zdechne, než aby se naplňovalo uživatelovo očekávání, že ono si to poradí, i když zapojím cokoliv kamkoli. (Pak se divme, že padají návrhy, jestli by německý parlament nemohl zrušit Kirchhoffovy zákony.)

Historická představa, že bude nějaký adapter re-use se ukázala jako mylná. Prakticky to vypadá tak, že ke každému novému telefonu je přibalený výkonnější adaptér. Naopak obejití vlastního měniče nabíjení a řízení napětí a proudu přes AVS už je živá věc.

Když v normální domovní zásuvce mezi dírkama naměřím 400 V, je to sice divný, ale z hlediska ochrany před úrazem vlastně v pořádku, protože norma říká, že živé můžou být obě dírky a pokud je příčinou upadlej šroubek v nulovacím můstku  a na nulák se dostává napětí z jiné fáze přes  zapomenutou žárovku někde v garáži, tak je ta zásuvka furt zapojená správně (vlevo hnědej, vpravo modrej, nakolík žlutozelenej - ale do porouchaný instalace.

6
Hardware / Re:Redukce USB-C na USB-A
« kdy: 19. 12. 2024, 11:52:36 »
OC: RPi je extrémně standardní. Když mám na stole laboratorní zdroj, tak ho připojím přes standardní rozhraní červenej a černej drátek. Když si koupím origoš napáječ, tak  to na 5 V/5 A utáhne a s čímkoli jiným spotřebičem si domluví jinou hladinu. Že na RPi ušetřili měnič a nefunguje to s libovolným 25W zdrojem je naprosto v pořádku - cílem PD není moci napájet cokoli z čehokoli, ale řídit měnič tak, aby pracoval optimálně.

7
Mintaka: já myslím, že si nerozumíme. Linux nijak nehaním, ani nehodnotím, bavíme se o výuce, o tom co a jak učit. Reaguju na pokus o flame, že linux není důležitý obsah. Ano, našel a rozvinul jste talent, který dneska linux bravurně ovládá. Ale to není argument, proč bychom se měli linuxem zabývat v "základním kurzu". Rád si to přišel vyjasnit osobně, kde a kdy ty pondělní kroužky jsou?

Každý, kdo do procesu vstupuje, má určeno, co bude učit, ale když to striktně určeno nemá, tak si látku nesmí vybírat, aby to hlavně bavilo jeho, ale jen a pouze podle toho, co potřebujou ty děti. Tím neříkám, že učitele učení nemá bavit, tím říkám, že primární je vždy rozvoj dítěte. Každého jednotlivého, bez ohledu na jejich talent. Souzním s názorem učitele dílen, který říkal, že jeho cílem nikdy nebylo, aby měl v každé třídě pět budoucích inženýrů, ale aby si všichni jeho žáci uměli zapojit zásuvku a schodišťák.

Obávám se, že u prvňáčků žádná smysluplná představa, co to je operační systém, nevzniká ani při intenzivním používání  ICT a nečekám, že by se to po sebelepším vysvětlování změnilo. Moc dobře si pamatuju z gymplu, jak marné byly pokusy
vyučovat informatice patnáctileté slečny.
Moje pedagogické působení se omezilo na občasné doučování MFCh, odvedl jsem dohromady asi tři semestry úvodních laborek z elektroniky na FELu a tři bakalářky. Před covidem jsem učil jednoho Aspergera programovat jednočipy, to bylo k tématu této diskuse zdaleka nejvýživnější.

8
No jo, sraz trollů. Že bychom bez linuxu nemohli psát na server o linuxu  je nepochybně pravda, ale dost banální. Kdyby neexistovaly parní lokomotivy nebo rakety, tak bychom taky nemohli psát na server o parních lokomotivách nebo raketách, protože by prostě nebyl.
Jestli to bylo míněno tak, že bez linuxu, ve kterém ten server běží, by to nefungovalo, tak na to přesně sedí podobenství s K-popovou holčičkou. Namátkou bez elektřiny by to nefungovalo, bez PVC by to nefungovalo, bez změny 11-cis na all-trans by se nikdo nedíval, bez žádné z mnoha takových jednotlivostí by to nefungovalo tak, jak to je, ale zároveň žádná z nich není natolik zásadní, aby to bez ní nemohlo fungoval v trochu jiné podobě. A v celém řetězci lze zrovna operační systém serveru nejsnáz vyměnit bez dopadu na ostatní články.

Ale k věci: když chci děti učit pracovat s elektřinou a s IT z toho konce "od železa", tak o linuxu nemá smysl vůbec mluvit, protože nemá smysl mluvit o operačním systému. To je v té chvíli úplně nepochopitelný abstraktní koncept.

9
U studenta učitelství je důležitější, aby se spíš než s linuxem naučil pracovat se žákem, který ve třetí třídě pracuje s linuxem.

10
Argument, že propojovací prvky dětských stavebnic mohou být mizerné, protože musejí být velice levné, dávno neplatí. Na trénink základních obvodových pravidel stačí několik kablíků s krokodýlkama po pětikoruně kablík. To na všechny úlohy v úrovni Voltík 1 stačí.  Pokud chci cvičit Ohmův a Hřbitovovy zákony (tedy "proč mi to nesvítí" a sériově-paralelně), jsou lepší žárovičky, protože ve všech rozumných zapojeních se zdrojem napětí mají lineární charakteristiku, pročež svítí úměrně napětí. Tři žárovky 2,5 V v sérii na plochou baterku ještě žhnou, tři ledky ani ťuk. Na základce potřebujete, aby si mohli hrát a sami si vytvářeli model, jak to funguje. Nemusíte pokusem ověřovat předem formulované hypotézy a  nechcete, pokud je to samotné nenapadne, nic počítat, matika je pro leckoho fuj. A leckomu z těch, pro který fuj není, hlavička nebude chtít pobrat, že se tři ledky v sérii buď řeší hrozně blbě, nebo se přistoupí na model, ve kterým je uvnitř diody malá baterčička. Je tam, ale neteče z ní proud, no na hlavu.

Na složitější zapojení už máme breadboard (nemusíme se trápit s pružinkama nebo špuntíkama a ještě si můžeme pořídit barevný Dupont wires - zaslechnul jsem v karlínské prodejně "já si je nekupuju, abych něco zapojoval a měl v tom přehled, já si je kupuju, protože se mi líbí, jak jsou barevný").
Co se výběru analogových součástek týče, praxe na vysokých školách ukazuje, že je lepší postupovat od napětím řízených a lineárních součástek k proudem řízeným a nelineárním, čili i na základce začínat operačním zesilovačem, pokračovat přes MOSFET a těm nejzdatnějším ukázat bipolární tranzistor. U něj je totiž hrozná zrada, že když se ho ve třinácti naučíte používat jako spínač, tak to ve dvaceti všechno musíte zahodit, abyste s ním mohli navrhnout nf zesilovač.

Ona ta výhoda, že jsou ve stavebnici ledky a tranzistory za korunu, je vykoupená tím, že to jsou pro výuku základů elektrotechniky a elektroniky ty nejsložitější součástky. A to jsem se ještě nepustil do toho, jak si natlučete s hradly a časovači ("však v mikroprocesoru jsou jen tranzistory, žádná hradla","555 jsem nikdy nepoužil, když potřebuju něco takovýho, dám tam mikro" říkají doktorandi z FEL).

11
Bazar / Re:Sháním rackové uši
« kdy: 18. 10. 2024, 18:44:48 »
Pěkné, ale vytiskni si k tomu ještě patronu na nastříkání červeného nápisu NEŠLAPAT/DO NOT STEP/не истоптать.

12
Jestli to má ohřívat objektiv, tak možná by byl lepší princmetálový termostat než spínací hodiny. zvlášť když se bude s objektivem tulit ve stejným fusaku. Jinak správný postřeh, mechanické časovací zásuvky potřebujou střídavý proud k pohonu časovače.

13
Studium a uplatnění / Re:Kariéra programátora PLC
« kdy: 10. 09. 2024, 16:24:13 »
Potíž je v tom, že PLC bejvá zavřený v rozvaděči, kde se o drát s napětím zavadit dá, zvlášť pokud PLC řídí motory přes stykače nebo měniče nebo reguluje elektrický topení. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že shánět ve střední firmě elektrikáře, aby mi zapojil nějaký dráty, protože paragraf sice mám, ale  s rukou v gypsu ty kabílky do svorkovnic nenacpu, je fakt vopruz. A shánět elektrikáře u zákazníka někde v horoucím pekle - peklo horoucí samo o sobě. Takovou úroveň abstrakce rozhodně nedoporučuju, pak je to jako v. o dvou policajtech. Ne věta, vtip, jeden umí číst a druhej psát.

14
Hardware / Re:Koupě retro kalkulačky HP 12c, 15c
« kdy: 06. 08. 2024, 12:48:23 »
bez návodu nespočítáš ani 1+1.
musíš si přečíst návod. Tam píšou, že je to jednoduché (HP-21) a že se to naučíš za pár minut (HP-25). Což je pravda.  Zvlášť pokud jsi někdy napsal nějaké počítání na 8087, RPN pro HP i 8087 navrhoval W. Kahan.

Na otázku Má to dneska smysl? Moc ne. Znám člověka, který starou kalkulačku hp používá, protože nacvakat tam  čísla a dostat průměr s  odchylkou je rychlejší než v Excelu, ale jinak jsou tyhle modely už jen na hraní pro nadšence a nostalgiky. Jmenovitě hp12 s 20 registry a 300 kroky bez návěští vyžaduje hodně nadšení nebo nostalgie, já sám mám jen tolik nadšení, že si radši hraju s emulátorem TI-59, který umí programy tisknout i ukládat.

Na běžné počítání v mobilu mám RealCalc, ten se nejvíc podobá mé středoškolské kalkulačce (takže na ní fungují zaběhlé zvyky) a reklamou neotravuje. Vedle počítače doma i v práci mi leží japonská. Sáhnout a cvaknout je rychlejší než přepínat panely  v prohlížeči. A líbí se mi jejich zelené displeje.

15
Hardware / Re:Návrh dosky plošného spoja. Kde začať?
« kdy: 13. 07. 2024, 14:27:13 »
Jak vidíš, lidé, kteří plošné spoje navrhovat umějí, tu jsou. Mluvíš o hobby projektu, tak sem můžeš vyvěsit schéma, popsat, co to dělá, jak to má fungovat a jak to má být ve finále veliké, které ESP32 v tom má být. Víme, že napájení 8-38 V, ale nevíme nic o tom, co má být připojeno ke vstupům a výstupům,z čehož pak vyplyne "jaké součástky tam mají být".

Stran: [1] 2