Fórum Root.cz

Práce => Studium a uplatnění => Téma založeno: ATom 14. 05. 2013, 18:27:58

Název: Střední škola - co se naučit?
Přispěvatel: ATom 14. 05. 2013, 18:27:58
Ahoj je mi 13 let a planuji jit na isš na it a informatiku jelikoz me bavy se ucit na pocitaci ale mwm jaky bych mel mit na tu skolu zaklady...umim udelat intro podle navodu na yt ale zas mi vubec neleze do hlavy html a tak se ptam co bych se mel naucit na to abych mel dobre znamky .)
Název: Re:Škola
Přispěvatel: Pavel 'TIGER' Růžička 14. 05. 2013, 18:41:45
Ahoj je mi 13 let a planuji jit na isš na it a informatiku jelikoz me bavy se ucit na pocitaci ale mwm jaky bych mel mit na tu skolu zaklady...umim udelat intro podle navodu na yt ale zas mi vubec neleze do hlavy html a tak se ptam co bych se mel naucit na to abych mel dobre znamky .)

Pokud Ti neleze HTML do hlavy, doporučuji se poohlédnout po jiné škole s úplně jiným zaměřením. Možná nějaké řemeslo a počítače si nechat jako koníček. Znám dost lidí, co se živí počítačema a nemají na to školu. Vlastně mezi ně patřím i já. Navíc mám i tu jinou školu, takže vždycky se mohu vrátit k něčemu jinému.
Název: Re:Škola
Přispěvatel: ATom 14. 05. 2013, 18:48:38
No spis sem se ho neucil (html) jelikoz nemam penize na nejaky cd nebo knihu a uceni zdarma sem nenasel a jeste k tomu ve skole mame spatneho ucitele ,ktery po nas chce jen prezentace.a kdyz neco namitam tak mi da napomenuti tak pls nejake uceni html zadara?
Název: Re:Škola
Přispěvatel: bimbo pytlík 14. 05. 2013, 18:58:26
Zkus zacit tady: http://www.jakpsatweb.cz/ (http://www.jakpsatweb.cz/)

No spis sem se ho neucil (html) jelikoz nemam penize na nejaky cd nebo knihu a uceni zdarma sem nenasel a jeste k tomu ve skole mame spatneho ucitele ,ktery po nas chce jen prezentace.a kdyz neco namitam tak mi da napomenuti tak pls nejake uceni html zadara?
Název: Re:Škola
Přispěvatel: j 14. 05. 2013, 19:04:05
HTML ? Zadara ? zeby ... CELEJ INTERNET ???

Vis, ja mam spis pocit, ze ve tvem pripade to neni vubec o "neleze do hlavy", spis mam z tvyho postu pocit, ze rad gamesis, a spustit hru, je tak vsechno co umis.

Kdybys totiz investoval cca 10s casu, tak najdes stovky vsemoznych tutorialu v cestine a miliony v anglictine.

Nehlede na to, ze pokud mas pocit, ze budes travit cas na stredni u PC, tak ses (i ve svym veku) neuveritelne naivni. Ve tvym veku sem ja programoval v basicu(nekolik ruznych odnozi), assambleru, stavel sem si vsemozny elektronicky udelatory ... a to sem nemel PC, protoze v ty dobe nejaky XTcko stalo +- 1/2M. Mel sem 8bit, s tehdy doslova neuveritelnym mnoztvi 128kB RAM.

Uvedom si laskave, ze IT neni nic a zaroven je to vsechno. Muzes programovat, spravovat systemy, site, aplikace, databaze, navrhovat to vsechno, muzes delat HW ... a to jsou prevazne naprosto diametralne jiny cinnosti.
Název: Re:Škola
Přispěvatel: Pavel 'TIGER' Růžička 14. 05. 2013, 19:07:46
No spis sem se ho neucil (html) jelikoz nemam penize na nejaky cd nebo knihu a uceni zdarma sem nenasel a jeste k tomu ve skole mame spatneho ucitele ,ktery po nas chce jen prezentace.a kdyz neco namitam tak mi da napomenuti tak pls nejake uceni html zadara?

Pokud chceš být v něčem dobrej, nesmíš spoléhat jen na školu, ta Tě naučí maximálně průměru.
Název: Re:Škola
Přispěvatel: to_je_jedno 14. 05. 2013, 19:53:20
No spis sem se ho neucil (html) jelikoz nemam penize na nejaky cd nebo knihu a uceni zdarma sem nenasel a jeste k tomu ve skole mame spatneho ucitele ,ktery po nas chce jen prezentace.a kdyz neco namitam tak mi da napomenuti tak pls nejake uceni html zadara?
ucitel te ale nema neco takovyho ucit. nenauci te to ani na vejsce. pokud se vymlouvas v tomhle na penize tak jdi na zednika. sorry ale tak bys mel aspon na cely zivot jistou obzivu.
a nekaz si dětství takovymahle myslenkama, to ma smysl resit v 18.
Název: Re:Střední škola - co se naučit?
Přispěvatel: Marcuss2 14. 05. 2013, 20:03:03
Já doporučuji začít s nějakým jednoduchým jazykem. Třeba lua http://www.lua.org/ měla by být v každém dobrém repozitáři.
Název: Re:Střední škola - co se naučit?
Přispěvatel: eMko 14. 05. 2013, 20:18:20
Ve 13 to nemá smysl řešit. Pokud to s informatikou myslíš opravdu vážně, zaměř se na matematiku. Zatím to tak nevypadá, ale z ní všechno v informatice vychází. Pokud zanedbáš středoškolskou matematiku, na výšce Ti to bude chybět.
Název: Re:Střední škola - co se naučit?
Přispěvatel: wtf 14. 05. 2013, 21:27:53
Pokud zanedbáš středoškolskou matematiku, na výšce Ti to bude chybět.

pri prijmackach a pak jeste tak zhruba prvni tri nebo ctyri mesice. protoze potom uz se jede pokrocilejsi matematika.
Název: Re:Střední škola - co se naučit?
Přispěvatel: Michal Štrba 14. 05. 2013, 21:55:23
Pokial sa chces naozaj naucit programovat, rozhodne nezacinaj s webom. Robit web je spravidla iba pouzivanie veci co urobili ludia pred tebou, stavas sa vlastne pokrocilym uzivatelom. Je to ako ucis na v skole na matematiku vzorce, vediet ich aj pouzivat, ale pritom nevediet, preco tie vzorce funguju, ako k nim ludia prisli.

Bez toho, aby si dokazal porozumiet veciam, ktore vytvorili ludia pred tebou, tazko vytvoris nieco ty. A ja myslim, ze ak chces vediet programovat, nechces byt len nejaky stroj na generovanie web stranok, ale chces byt prave ten tvorca, ten, ktory tomu rozumie do hlbky a vie vymyslat lepsie postupy.

Ak chces zacat s programovanim takto, osobne ti mozem odporucit zacat s jazykom C a konkretne ti odporucim aj knizku: Ucebnice jazyka C od Pavla Herouta. Nemusis si ju kupovat, pravdepodobne ju najdes v mestskej kniznici, pripadne si ju mozes stiahnut z uloz.to. Je to vynikajuca ucebnica, a ak sa potrapis, precitas cele a vyriesis vsetky cvicenia, mas vynikajuci zaklad pre dalsi rozvoj.
Název: Re:Střední škola - co se naučit?
Přispěvatel: Waseihou 14. 05. 2013, 22:28:16
Takže, pokud tvůj příspěvek není jenom vtip, což částečně naznačuje tvá čeština, tak bych doporučil zaměřit se právě na zlepšení jazykových dovedností. Pokud budeš studovat informatiku, je docela pravděpodbné, že budeš pracovat jako programátor, tester a nebo třeba projektový manažer, a takoví často musí komunikovat s jinými lidmi, a to nejenom česky, ale také anglicky.

Dobrý informatik proto musí dobře zvládat jazyky a mít dobrý písemný projev, musí se také umět domluvit. Jazyková vybavenost možná na první pohled přímo s informatikou nesouvisí, ale sama o sobě je dokladem důslednosti myšlenkového projevu, což je v tomto oboru velmi podstatné.

V praxi dostaneš a nebo budeš psát dokumenty s popisem chyby programu (bug dokument), kde napíšeš co dělat pro její vyvolání (reprodukce chyby - bug reproduction) a potom se ji budeš snažit opravit(zafixovat), to uděláš tak že budeš procházet zdrojový kód programu (je proto dobré učit se číst cizí kód a snažit se ho pochopit, nejenom psát vlastní) a až ji najdeš, tak ji opravíš (musíš znát programovací jazyk, často jde o jedene z jazyků Java, C#, C++, ale tyto se kombinují s SQL, které ale může mít také nějaké vložené procedury) a potom o tom napíšeš zprávu, opět anglicky. Také se budeš muset naučit používat verzovací systémy, tedy třeba subversion, mercurial, git, v komerční sféře se často vyskytuje placené synergy. Při řešení problémů budeš čas od časo (či často...) volat a psát anglicky s různými lidmi, je proto třeba snažit zbavit se jakéhokoliv ostychu. Jazyk nemusí být dokonalý, hlavní je plynulost komunikace a abyste se domluvili.

No a čím začít? Dneska je moderní doporučovat Python, a myslím že to není špatná volba, zvláště díky množství rozšiřujícíh knihoven. Pokud ale chceš proniknout do hloubky, tak osvědčenou cestou je čistý jazyk C, ten se dá použít jak pro normální aplikace, tak i pro programování různých udělátek a blikátek. Krom Herouta se mi možná víc osvědčila kniha Jazyk C od Dalibora Kačmáře, na ní jsem v 9. třídě začínal jako samouk. Hlavní je udělat opravdu všechna cvičení, která tam jsou. A po čase si to zopakovat, stejně to uděláš trochu jinak. Od jazyka C je jenom krůček k C++, dokonce můžeš programovat v C++ a přitom programovat jako v C, protože C je v C++ prakticky obsaženo, až na pár drobností na které asi hnedle nenarazíž. Pro C++ existuje celkem pěkný 3d engine Ogre3D, kde si můžeš vyzkoušet i dělání nějakých těch 3d her, viz. http://www.ogre3d.org/ ať vidíš na co se můžeš těšit. Většina počítačových her se stále píše v C++, kvůli rychlosti. Ale nezapomeň, že cesta C a C++ je trnitá...
Název: Re:Střední škola - co se naučit?
Přispěvatel: rooobertek 14. 05. 2013, 22:46:15
a tak se ptam co bych se mel naucit na to abych mel dobre znamky .)

Neviem, či je "abych mel dobre znamky" tá správna motivácia. Môže to byť vedľajší efekt, ale podľa mňa je hlavné, aby ťa to bavilo. Ak ti pôjde iba o známky, ľahko sa ti stane, že budeš nakoniec radšej predávať bambusové ponožky.
Název: Re:Střední škola - co se naučit?
Přispěvatel: iwtu 14. 05. 2013, 23:19:05
Ach, to boli časy, keď som hodiny venoval pochopeniu for cyklu z 30 ročnej poloukradnutej učebnice Pascalu... HTML nie je programovaci jazyk laicky povedané napríklad preto, že nepodporuje cykly. HTML je takzvaný tagovací jazyk. Funguje to tak, že Ty napíšeš webovú stránku v HTML, čo je čistý text a webový prehliadač dokáže ten text previesť na webovú stránku, ktorú vidíš. V tom HTML mu doslova zjednodušeným zápisom vravíš, že túto časť text napíš veľkým zeleným písnom a umiestni to do stredu riadka. To je celý princíp. Ak budeš mať s HTML stále problém, napíš do fóra tú časť HTML, s ktorom máš problém a niekto Ti poradí, vysvetlí. Ináč, na HTML môžeš používať ľubovoľný textový editor (word nie je textový editor) napríklad notepad, notepad++ ale ja som si na Windows vcelku obľúbil Sublime Text. Na linuxe je taká klasika z grafických gedit, kate ...


...Od jazyka C je jenom krůček k C++, dokonce můžeš programovat v C++ a přitom programovat jako v C, protože C je v C++ prakticky obsaženo, až na pár drobností na které asi hnedle nenarazíž.
Nič v zlom, ale o C++ nevieš zhola nič. Už len prechod so štrukturálneho myslenia na OOP je silno netriviálny a k tomu ešte jazyk samotný, ktorý je najťažší OOP jazyk aký poznám. C je jednoduchý, ak vieš priamočiaro uvažovať ale C++ je úplne iná liga. Už len pochopiť ako a prečo funguje STL ako funguje, šablony, ktoré sú turingovsky úplne...  Keď si myslíš, že vieš C++, tak sa pusti do čítania http://en.wikipedia.org/wiki/Modern_C%2B%2B_Design (http://en.wikipedia.org/wiki/Modern_C%2B%2B_Design)
Název: Re:Střední škola - co se naučit?
Přispěvatel: slonik 14. 05. 2013, 23:23:32
keby sa dalo vratit, zacal by som s asemblerom
Název: Re:Střední škola - co se naučit?
Přispěvatel: txt 15. 05. 2013, 00:03:07
keby sa dalo vratit, zacal by som s asemblerom

Určitě jste chtěl říct jazykem symbolických adres. Myslím, že doba když se většina lidí dostala k programování přez elektroniku už skončila.
Název: Re:Střední škola - co se naučit?
Přispěvatel: Waseihou 15. 05. 2013, 00:20:18
Citace
Citace
...Od jazyka C je jenom krůček k C++, dokonce můžeš programovat v C++ a přitom programovat jako v C, protože C je v C++ prakticky obsaženo, až na pár drobností na které asi hnedle nenarazíž.
Nič v zlom, ale o C++ nevieš zhola nič. Už len prechod so štrukturálneho myslenia na OOP je silno netriviálny a k tomu ešte jazyk samotný, ktorý je najťažší OOP jazyk aký poznám. C je jednoduchý, ak vieš priamočiaro uvažovať ale C++ je úplne iná liga. Už len pochopiť ako a prečo funguje STL ako funguje, šablony, ktoré sú turingovsky úplne...  Keď si myslíš, že vieš C++, tak sa pusti do čítania http://en.wikipedia.org/wiki/Modern_C%2B%2B_Design

Proč myslíš že o něm nevím nic? To že C++ je především objektové neznamená, že se v něm musí programovat objektově. A na to aby jsi využíval výhod STL také nepotřebuješ vědět o objektech příliš. Jediné co tvrdím je, že když začátečník bude chtít, tak může z C do C++ bezbolestně přejít - třída pro něj bude ze začátku jen struktura s funkcemi, časem se dozví více o polymorfismu, přetěžování operátorů, šablonách a dalších skopičinkách.

C++ je objektový jazyk, který umožňuje programovat strukturovaně, stejně jako C.

C++ je strukturovaný jazyk, který umožňuje programovat objektově.

C++ je vepřový jazyk, který umožňuje dědit ze šablony,  dělat template metody, přetěžovat operátory, psát variadická makra s proměnným počtem parametrů, má rád Humptyho stejně jako Alenku a mnoho dalšího.

Pravdou je, že o C++ stále mnohé nevím, vždy se najde něco, co mě překvapí.
Název: Re:Střední škola - co se naučit?
Přispěvatel: Kozzi 15. 05. 2013, 07:27:26
Ahoj je mi 13 let a planuji jit na isš na it a informatiku jelikoz me bavy se ucit na pocitaci ale mwm jaky bych mel mit na tu skolu zaklady...umim udelat intro podle navodu na yt ale zas mi vubec neleze do hlavy html a tak se ptam co bych se mel naucit na to abych mel dobre znamky .)

Já byl kdysi před stejným rozhodnutím, stím rozdílem že jsem toho asi už uměl víc, jelikož jsem studoval od 6. třídy RVI (rozšířená výuka informatiky). A jestli ti muzu neco doporucit, tak jdi radeji na gymnazium. Ja to tak udelal a nelituji toho. Hlavni duvodem je to ze ve veku kdy se mas rozhodnout co budes v zivote delat (15 let) jsi jeste docela mlady a nemas dostatecny prehled a informace na toto rozhodnuti. Studiem gymnazia si rozsiris sve znalosti a po 4 letech na gymnaziu budes uz ve veku kdy bude jednodusi se rozhodnout co v zivote chces delat.

Jinak pokud mas pocit, ze studium stredni skoly zamerene na informatiku ti da vic zkusenosti co se programovani a pocitacu tyce, tak to neni zcela pravda. Skola sama o sobe te toho moc nenauci, spis je to o tom co ti ukazi a k cemu dostanes pristup. To co doopravdy budes umet je jen na tobe. Ja napriklad po vystudovani gymnazia mnel mnohem vetsi znalosti z IT nez vetsina lidi co vystudovala obor IT na stredni prumyslove skole. Samozrejme ne ve vsech pripadech. Ja umel na svuj vek skvele spravovat a administrovat linux, kdezto oni zase novell ci takoveho neco. Ja se naucil na gymnaziu C a C++ a dokonce i QT. A oni se ucili Visual Basic, kterej ja uz stejne umel ze zakladky.

Takze jestli ti je opravdu 13 let a z IT to myslis vazne tak se vzdelavej hlavne sam, jdi na gymnazium a pokud i potom budes chtit delat v IT oboru, tak vystuduj FIT VUTBR. Ono ne ze by byl titul nejak dulezitej, popravde je ti ve velkem mnozstvi pripadu k nicemu, ale studium FIT VUTBR ti da hodne.
Název: Re:Škola
Přispěvatel: Jan Ťulák 15. 05. 2013, 07:46:56
ktery po nas chce jen prezentace

Jen prezentace ideální nejsou, ale pořád o hodně lepší, než učit se zpaměti, jak ve Wordu nastavit blikající bílý text na žlutém pozadí. (Jo, znám školu v Ostravě, kde ovládání MS Office z paměti na papír je součástí maturitní zkoušky. Takže taková rada: než tam vlezeš, zjisti si, z čeho na té škole byla někdy během posledních pár let maturitní zkouška z informatiky).

Schopnost prezentovat dobře je důležitá - ale aby ses to naučil, je podstatné, abys měl nějakou zpětnou vazbu z prezentace. Naštěstí, i pokud to učitel nedělá, můžeš poprosit spolužáky. Budou ti počítat třeba "eeeee", nebo jestli nemluvíš na plátno, hodnotit přehlednost textu a jak moc si z toho pamatují, jestli je to zaujalo... Těch věcí co se z toho můžeš naučit je spousta a když máš tu možnost, tak bych toho rozhodně využil. Dobře prezentovat totiž umí jen málokdo - a odborná dovednost třeba v programování ti moc nepomůže, když projekt je sice technicky dokonalý, ale zákazník to nepochopí.

Jinak osobně bych taky šel spíš na gymnázium. Průmyslovka nebyla špatná, ale teď zpětně vidím, že bych víc využil hlubší dějepis, nebo třeba základy latiny (jsou gymnázia, kde to pořád je :) ).
Název: Re:Škola
Přispěvatel: hawran diskuse 15. 05. 2013, 08:18:53
...  jelikoz nemam penize na nejaky cd nebo knihu a uceni zdarma sem nenasel ...

A vy ho tu "řešíte" klidně dál ...
Název: Re:Střední škola - co se naučit?
Přispěvatel: noef 15. 05. 2013, 09:10:41
pokud i potom budes chtit delat v IT oboru, tak vystuduj FIT VUTBR. Ono ne ze by byl titul nejak dulezitej, popravde je ti ve velkem mnozstvi pripadu k nicemu, ale studium FIT VUTBR ti da hodne.
bakalar mozna (i tak mi vadilo, ze v podstate vsichni studuji to stejne, neni prakticky zadna moznost zamereni). pristup vedeni taky neni nejlepsi, pri volbe skoly si o tom rozhodne zjistete co nejvic (uz jen fakt, ze pred nekolika lety skoro kazdy student skolu doporucoval a nyni skoro nikdo, je myslim celkem vypovidajici).

keby sa dalo vratit, zacal by som s asemblerom

Určitě jste chtěl říct jazykem symbolických adres. Myslím, že doba když se většina lidí dostala k programování přez elektroniku už skončila.

wiki:
Assembly language or assembler language is commonly called assembly, assembler, ASM, or symbolic machine code. Calling the language assembler might be considered potentially confusing and ambiguous, since this is also the name of the utility program that translates assembly language statements into machine code. However, this usage has been common among professionals and in the literature for decades.
Název: Re:Střední škola - co se naučit?
Přispěvatel: eMko 15. 05. 2013, 11:32:11
pokud i potom budes chtit delat v IT oboru, tak vystuduj FIT VUTBR. Ono ne ze by byl titul nejak dulezitej, popravde je ti ve velkem mnozstvi pripadu k nicemu, ale studium FIT VUTBR ti da hodne.
bakalar mozna (i tak mi vadilo, ze v podstate vsichni studuji to stejne, neni prakticky zadna moznost zamereni). pristup vedeni taky neni nejlepsi, pri volbe skoly si o tom rozhodne zjistete co nejvic (uz jen fakt, ze pred nekolika lety skoro kazdy student skolu doporucoval a nyni skoro nikdo, je myslim celkem vypovidajici).

Z VUT FIT jsem taky po bakaláři odešel. Ne, že by tam nebyli kvalitní učitelé, ale do vedení se bohužel natlačili totální *** a začali fakultu rozkládat zevnitř pod záminkou "zvyšování prestiže". Fit bych nikomu nedpopručil, rozhodně ne do doby, než pánové Zendulka a Hruška zaklepou bačkorama.

Omlouvám se za velmi ofenzivní příspěvek. Růžové to není nikde, ale FIT je prostě peklo.
Jinak koukám, že z Dr. Růžičky už je docent a dokonce proděkan pro magisterské studium. Pamatuji si ho jako velmi rozumného člověka, možná se věci začínají pomalu měnit k lepšímu? :)
Název: Re:Střední škola - co se naučit?
Přispěvatel: Waseihou 15. 05. 2013, 12:31:40
To s tím gymplem je dobrý návrh, tak se uč. V životě člověka jsou určité body a zkušenosti, které když chybí, tak ho to později může pěkně mrzet. Na gymplu bude spousta holek, tak se tam koukej dostat a zbalit to a zažít lásku, na IT oborech si totiž pořádně ani nevrzneš, není čas ani příležitost k seznámení...
Název: Re:Střední škola - co se naučit?
Přispěvatel: kei.101 15. 05. 2013, 12:41:17
Na gymplu bude spousta holek, tak se tam koukej dostat a zbalit to a zažít lásku, na IT oborech si totiž pořádně ani nevrzneš, není čas ani příležitost k seznámení...

Jenom aby se na tom gymplu taky stihnul něco naučit mezi tím vrzáním :D
Název: Re:Střední škola - co se naučit?
Přispěvatel: Jakub Galgonek 15. 05. 2013, 12:43:16
do vedení se bohužel natlačili totální *** a začali fakultu rozkládat zevnitř pod záminkou "zvyšování prestiže".

Jen pro nás nezasvěcené, co si pod tím máme představit?
Název: Re:Střední škola - co se naučit?
Přispěvatel: Rovano 15. 05. 2013, 12:57:59
S takovým vyjadřováním a uvažováním mu tu doporučujete gymnázium? Vždyť to nedá a vyletí nebo se bude pár let strašně trápit a na konci vyleze a nebude umět nic. To už radši něco s praktickým zaměřením. Gymnázium je úplně k *****, pokud člověk rovnou neplánuje vejšku. Možná tak baby jsou tam dobrý. Ale je zase fakt, že znám plno frustrovaných gmynazistů lidí, co vyletělo z vejšky a dostali se do spárů skutečného života se vším všudy. A to je nakoplo nějakou vejšku si prostě udělat. :D
Název: Re:Střední škola - co se naučit?
Přispěvatel: Hades 15. 05. 2013, 13:10:08
Jen pro nás nezasvěcené, co si pod tím máme představit?

Třeba, že si spousta aktuálních studentů netroufne (veřejně) jakkoliv školu kritizovat, protože se bojí, že jinak by taky nemuseli dostudovat.
Název: Re:Střední škola - co se naučit?
Přispěvatel: 11 15. 05. 2013, 14:30:18
ne je be vam tak trochu?
Název: Re:Střední škola - co se naučit?
Přispěvatel: eMko 15. 05. 2013, 15:35:15
Jen pro nás nezasvěcené, co si pod tím máme představit?

Třeba, že si spousta aktuálních studentů netroufne (veřejně) jakkoliv školu kritizovat, protože se bojí, že jinak by taky nemuseli dostudovat.

Zvyšování prestiže je (byla?) dlouhodobá akce, kdy vedení školy házelo studentům klacky pod nohy za účelem toho, aby jich co nejvíce vyletělo. Viz výrok jednoho z těch dvou zmíněných pánů (už si nepamatuju, který z nich to byl, ale oba dva jsou stejní šašci, tak je to jeno) ... "Chceme vytvářet elitu, ne vzdělávat masy". Důsledkem byl zlatý hřeb studia, státnice z cca 30 předmětů místo původních 4, ovšem z každého předmětu se člověk musel naučit podobný rozsah, jako to bývalo u těch 4. První rok po této změně vyletěla od státnic spousta lidí, včetně těch, kteří měli prospěchové stipendium. Na magisterském stupni to vypadalo podobně.

Pak spousta drobností, například to, že snad ve všech předmětech se zpřísnily zkoušky. I ty, které před tím byly relativní dávačky, jsou teď celkem peklo. Např. teorie obvodů (trochu fyziky kolem kondenzátorů a polovodičů v prvním semestru), která za nás byla více-méně pro zajímavost a učitel rád dával jedničky (Ačka), tak už dva roky po mně se z toho stala noční můra. Navíc studium je nastavené tak, že člověk buď vyletí v první polovině prváku (což je normální a dá se řešit) nebo v polovině třeťáku/od státnic, což znamená 3-5 let života v prčicích.

Další drobnost je ta, že před prestiží byl FIT zaměřený "hodně na praxi" (samozřejmě v rámci vysokoškolského vzdělání, které má za úkol dávat především teoretické základy). Sice člověk musel dělat hodně projektů přes semestr (zatímco lidi na humanitních oborech měli přes semestr relativně volno, my jsme dost často (samozřejmě ne pořád) makali od rána do večera), ale precizně vypracované a vymazlené projekty člověku hodně ulehčily zkoušky - v 1 předmětu jsme získali 30bodů z 30 možných za projekty + 10 bonusových celkem. To jest 40 bodů z celkových 100 možných (30 projekty + 70 zkouška). Na zkoušku by nám potom "stačilo" 10/70, abychom měli v součtu 50/100, což znamená trojku z předmětu. (Já jsem dostal nějakých 55/70, což znamená hodnocení 1; přičemž kdyby se počítala pouze zkouška, měl bych 2.) Po prestiži se zavedly minima ze zkoušek (před tím byly jen z projektů). Např. v tomto předmětu (rok po mně) bylo minimum na zápočt (z projektů) 10/30 a minimum ze zkoušky 40/70. Samozřejmě zkouška se velmi ztížila, dát 40/70 bylo celkem nereálných - co jsem viděl zadání, tak bych dal tak 15, možná 20, takže bych předmětem ani neprolezl. Negativní důsledek tohoto opatření byl v tom, že se všichni na projekty vykvákli - přeci jen jsou dost časově náročné a pokud stejně člověk musí dát 40/70 ze zkoušky a nehoní známky, proč by se otravoval. Tím se FIT dostává na úroveň ostatních univerzit, kde se klade důraz především na teorii a praxe se vynechává. Jeden z klíčových důvodů, proč jít na FIT, se vytratil.

Další nepříjemnost je ta, že na FITu už nechtějí zůstávat studenti, z kterých by byli dobří učitelé (pro nezasvěcené - po ukončení magisterského stupně (titul Mgr nebo Ing) lze na škole pokračovat v doktorandském (postgraduálním) studiu (titul Ph.D. za jménem - dříve se dával CSc.) a studenti doktorandského studia, mimo svých jiných akademických povinností, zároveň učí. Nejprve jenom laboratoře/cvičení, přednášky až o dost později. Bohužel cvika jsou to, co dá člověku při studiu na výšce nejvíc a když škola znepříjemňuje život člověku jako studentovi a chová se k němu jako k póvlu, tak asi těžko bude chtít na škole zůstat učit, má-li jinou možnost. A kvalitní lidi jiné možnosti mají...

To je jenom z toho, na co jsem si zrovna vzpomněl. Samozřejmě na FITu je spousta skvělých věcí a musím říci, že tříleté bakalářské studium na FITu byly hezky strávené 4 roky života (upřímně, neznám moc lidí, kteří by to peklo prošli za 3 roky, standardní doba je 4-5), ale kdybych se měl znova rozhodovat, hodně bych zvážil, jestli mi to za ty nervy stojí.
Název: Re:Škola
Přispěvatel: OMG 15. 05. 2013, 15:52:51

Jinak osobně bych taky šel spíš na gymnázium. Průmyslovka nebyla špatná, ale teď zpětně vidím, že bych víc využil hlubší dějepis, nebo třeba základy latiny (jsou gymnázia, kde to pořád je :) ).

Já jsem prošel gymnáziem a i když to naše gymnázium mi tehdy v IT nic nedalo, tak to považuji za správní rozhodnutí - jsem velmi vděčný za širší všeobecný rozhled po různých oborech, včerně humanitních. Speciálně dějepis byl vždy můj oblíbený předmět. To píši, aby bylo jasné, že nejsem technický/IT fachidiot.
Latinu jsem si na gymnáziu ale nedal a nelituji toho, nemyslím, že bych ji kdykoliv upotřebil. Jistě - vzdělaný člověk potřebuje znát mnoho latinských slov - ale to mi plně kompenzuje znalost angličtiny. Angličtina má značnou část slovní zásoby přejatu z latiny a pokud mám dostatečnou znalost anglických slovíček, tak umím všechna latinská slova, co potřebuji.
Angličtina mi stačí i na překlad většiny latinských citátů - pochopitelně pokud už jsem je předtím znal v češtině. A anglicky prostě umět musím. Latinská gramatika mi nikdy nechyběla a nechybí ani lékařům, právníkům a biologům, kteří se latinsky na gymnáziu neučili (a s kterými jsme se o tématu bavil).
Takže moje otázka je jasná - k čemu upotřebíte latinu, pokud nefušujete do historie? To prosím nemá být žádný flame, to je vážně míněná otázka k čemu je latina.
Název: Re:Střední škola - co se naučit?
Přispěvatel: nedej 15. 05. 2013, 18:42:36
K čemu ti jako takový rozhled bude? Na běžné střední se jako nic jiného neučí? Dějepis bych celkově zrušil a nebo ho vyučoval jinak, ale rozhodně bych nikomu nedoporučoval školu kvůli učení se nesmyslů nazpaměť.
Název: Re:Střední škola - co se naučit?
Přispěvatel: txt 15. 05. 2013, 18:55:56
Vždycky jsme si z gympláků utahovaly, pomlouvaly je atd. Až jsem si před pár lety uvědomil, že mezi kámošema mam skoro samý gympláky...

Na průmyslovku sice nedám dopustit z elektrotechnického / IT hlediska, ale na gymplu maj obrovskou výhodu - pravidelnej kontakt s buchtama a ta matika, fyzika atd. se taky hodí.

Ať jseš kdekoliv, obětuj čas na cizí jazyky!
Název: Re:Střední škola - co se naučit?
Přispěvatel: Makovec 15. 05. 2013, 22:34:45
Latina? Za našich let se neučila - a je to škoda. Kvůli gramatice, která je velmi komplexní a kdo ji umí (a nebo si jí prošel a matně si ji pamatuje), toho v podstatě už nikdy gramatika žádného jazyka (moc) nepřekvapí.
Název: Re:Střední škola - co se naučit?
Přispěvatel: radanisko 15. 05. 2013, 22:59:08
Ja som BC fit.vutbr za tri roky dal, potom som skusil este rok magistra a isiel som do <>.

Programovat som sa naucil to jo, projekty super, som hodne peclivy, komentujem kod, v tomto mi skola dala dost..
Ale na magistrovi som spolu s dost ludmi isiel na manazersky obor s vidinou lahsich predmetov = MENEJ MATIKY a moc to nepomohlo.
Povinna teoreticka informatika (TIN), najtazsia skuska mojho zivota, automaty, gramatiky, dal som ju sice na supu na Ecko (55/100), ale boli borci co to davali na 6 pokusov a stejne na tom vypadli zo skoly.
Dalej tam bolo povinne funkcionalne programovanie (haskell a lisp a prolog pekne na skuske na papier, ziadny helloworld)
Paralelne programovanie a numericke metody v matike (mne to prislo v pohode, ale hodne ludi vypadlo)
Takze fakt super predmey pre manazerov:) Najlepsi tam bol predmet Marketing, co ucil/cvicil stejne nejaky borec z podnikatelky.

Manazerske predmety tam boli snad dva, ucila ich taka stara bosorka (jak moze 60rocna akademicka ucit IT management stylom uspavaca hadov?), projekty mala na starosti taka mlada neprijemna pizda..namiesto nejakej realnej skusenosti s vedenim projektu si pamatujem debilny projekt, na ktory bolo treba vytvorit asi 50 nezmyselnych dokumentov. Samotna praca v projekte spocivala v !preklade!  nejakej stupidnej knizky z Anglictiny. No aby som to skratil, usiel som na masarnu a za tyzden odovzdavam diplomku :)

fit.vutbr neodporucam ani nepriatelovi, ta skola sama seba v honbe za tym aby prekonali masarnu zabila
Název: Re:Střední škola - co se naučit?
Přispěvatel: Kozzi 15. 05. 2013, 23:02:27
Jen pro nás nezasvěcené, co si pod tím máme představit?

Třeba, že si spousta aktuálních studentů netroufne (veřejně) jakkoliv školu kritizovat, protože se bojí, že jinak by taky nemuseli dostudovat.

Zvyšování prestiže je (byla?) dlouhodobá akce, kdy vedení školy házelo studentům klacky pod nohy za účelem toho, aby jich co nejvíce vyletělo. Viz výrok jednoho z těch dvou zmíněných pánů (už si nepamatuju, který z nich to byl, ale oba dva jsou stejní šašci, tak je to jeno) ... "Chceme vytvářet elitu, ne vzdělávat masy". Důsledkem byl zlatý hřeb studia, státnice z cca 30 předmětů místo původních 4, ovšem z každého předmětu se člověk musel naučit podobný rozsah, jako to bývalo u těch 4. První rok po této změně vyletěla od státnic spousta lidí, včetně těch, kteří měli prospěchové stipendium. Na magisterském stupni to vypadalo podobně.

Pak spousta drobností, například to, že snad ve všech předmětech se zpřísnily zkoušky. I ty, které před tím byly relativní dávačky, jsou teď celkem peklo. Např. teorie obvodů (trochu fyziky kolem kondenzátorů a polovodičů v prvním semestru), která za nás byla více-méně pro zajímavost a učitel rád dával jedničky (Ačka), tak už dva roky po mně se z toho stala noční můra. Navíc studium je nastavené tak, že člověk buď vyletí v první polovině prváku (což je normální a dá se řešit) nebo v polovině třeťáku/od státnic, což znamená 3-5 let života v prčicích.

Další drobnost je ta, že před prestiží byl FIT zaměřený "hodně na praxi" (samozřejmě v rámci vysokoškolského vzdělání, které má za úkol dávat především teoretické základy). Sice člověk musel dělat hodně projektů přes semestr (zatímco lidi na humanitních oborech měli přes semestr relativně volno, my jsme dost často (samozřejmě ne pořád) makali od rána do večera), ale precizně vypracované a vymazlené projekty člověku hodně ulehčily zkoušky - v 1 předmětu jsme získali 30bodů z 30 možných za projekty + 10 bonusových celkem. To jest 40 bodů z celkových 100 možných (30 projekty + 70 zkouška). Na zkoušku by nám potom "stačilo" 10/70, abychom měli v součtu 50/100, což znamená trojku z předmětu. (Já jsem dostal nějakých 55/70, což znamená hodnocení 1; přičemž kdyby se počítala pouze zkouška, měl bych 2.) Po prestiži se zavedly minima ze zkoušek (před tím byly jen z projektů). Např. v tomto předmětu (rok po mně) bylo minimum na zápočt (z projektů) 10/30 a minimum ze zkoušky 40/70. Samozřejmě zkouška se velmi ztížila, dát 40/70 bylo celkem nereálných - co jsem viděl zadání, tak bych dal tak 15, možná 20, takže bych předmětem ani neprolezl. Negativní důsledek tohoto opatření byl v tom, že se všichni na projekty vykvákli - přeci jen jsou dost časově náročné a pokud stejně člověk musí dát 40/70 ze zkoušky a nehoní známky, proč by se otravoval. Tím se FIT dostává na úroveň ostatních univerzit, kde se klade důraz především na teorii a praxe se vynechává. Jeden z klíčových důvodů, proč jít na FIT, se vytratil.

Další nepříjemnost je ta, že na FITu už nechtějí zůstávat studenti, z kterých by byli dobří učitelé (pro nezasvěcené - po ukončení magisterského stupně (titul Mgr nebo Ing) lze na škole pokračovat v doktorandském (postgraduálním) studiu (titul Ph.D. za jménem - dříve se dával CSc.) a studenti doktorandského studia, mimo svých jiných akademických povinností, zároveň učí. Nejprve jenom laboratoře/cvičení, přednášky až o dost později. Bohužel cvika jsou to, co dá člověku při studiu na výšce nejvíc a když škola znepříjemňuje život člověku jako studentovi a chová se k němu jako k póvlu, tak asi těžko bude chtít na škole zůstat učit, má-li jinou možnost. A kvalitní lidi jiné možnosti mají...

To je jenom z toho, na co jsem si zrovna vzpomněl. Samozřejmě na FITu je spousta skvělých věcí a musím říci, že tříleté bakalářské studium na FITu byly hezky strávené 4 roky života (upřímně, neznám moc lidí, kteří by to peklo prošli za 3 roky, standardní doba je 4-5), ale kdybych se měl znova rozhodovat, hodně bych zvážil, jestli mi to za ty nervy stojí.

Ač s eMkem ne vzdy souhlasim, tak zde to popsal perfektne. Ale i pres to vsechno bych stale studium na FIT VUT doporucil. Co se tyce dokonceni studia, tak na tom bych netrval :). Ja osobne jsem na FIT uz 5. rokem tusim. Dneska jsem odevzdaval svoji treti BP a i pres to ze me tu hodne lidi vytaci, tak musim uznat ze jsem se zde hodne naucil. Jinak mas pravdu ze neznam moc lidi co to dokoncili za 3 roky. Ty si znas byl nakonec nejlepsi. Dalibor i Kamil to dali za 5 let a ja to snad taky letos dokoncim :P.

Název: Re:Střední škola - co se naučit?
Přispěvatel: Kozzi 15. 05. 2013, 23:14:37
Ja som BC fit.vutbr za tri roky dal, potom som skusil este rok magistra a isiel som do <>.

Programovat som sa naucil to jo, projekty super, som hodne peclivy, komentujem kod, v tomto mi skola dala dost..

Heh zrovna to bych bral skoro spis jako negativum nez pozitivum :D, myslim to komentovani. S tim me na FIT obcas pekne stvali. Ja proti komentarum nic nemam, pokud maji svuj vyznam. Ale na FIT mi obcas prislo ze zakladem je mit hodne komentaru a pak je to vsechno v cajku. Tak jsme si tu svoji teorii jednou overil. Jednalo se tusim o projekt do operacnich systemu neco na praci s vlaknama a mutexama tusim, proste obecne najake to IPC. Slo o program kde byl holic a ten mel zaukol ostrihat prichoz iklienty tusim. A ja tam psal komenty typu, tak posledni sebevrach je na holickach, jejda zde jsme ustrihly hlavu, posledni sebevrah naholeni atd. A dostal jsme tusim plnej pocet bodu, teda bez jednoho bodu. Hlavne ze tam byly komentare :D. Teda asi jich bylo malo, za to mi tusim ztrhli ten bod  ;D
Název: Re:Střední škola - co se naučit?
Přispěvatel: radanisko 15. 05. 2013, 23:36:10
Tak jasne, ze popisovat komentare takymto stylom je blbost:

// pre kazdy prvok v liste vykonam doSomething
foreach(var item in list)
{
doSomething(item);
}

ale istu stabnu kulturu, formatovanie a pod ten zdrojak musi mat a ked na nieco prasacke v praci narazim, tak som zly :)
takze ja toto berem ako pozitivum:) Pamatam si na odovzdavanie nejakych projektov, tusim IZP, tam sa hladelo na kazde pismenko, jak je tarovany a pomenovany archiv ...
Název: Re:Střední škola - co se naučit?
Přispěvatel: eMko 15. 05. 2013, 23:39:32
Já myslím, že ve většině předmětů ty komentáře nikdo nečetl. V jednom projektu ve VHDL jazyku jsem měl komentář

-- a serious black magic mystery is going to happen here
-- hic sunt dracones
-- i have understood the code below
-- long live to ctrl+c and ctrl+v

a prošlo mi to za plnej počet :-)
Název: Re:Střední škola - co se naučit?
Přispěvatel: radanisko 15. 05. 2013, 23:51:08
no vidis, kamos zasa pomenovaval premenne ako pica1, pica2 a doslo sa na to:)
Název: Re:Střední škola - co se naučit?
Přispěvatel: eMko 15. 05. 2013, 23:55:39
To je taky nápad pojmenovávat proměnné přezdívkami učitelů :-D
Název: Re:Střední škola - co se naučit?
Přispěvatel: Jakub Galgonek 16. 05. 2013, 01:35:28
Pak spousta drobností, například to, že snad ve všech předmětech se zpřísnily zkoušky.

Pokud je to s rozumem, tak na samotném zvýšení obtížnosti nevidím až tak moc špatného. Ale souhlasím s tím, že není dobré, pokud ti, co vylítnou, vylítnou až v posledním roce studia. To, že na prolezení předmětem už nestačí 10/70 bodů, ale je potřeba získat 40/70, mi nepřipadá také až tak šílené. Mimochodem, zajímavou možností je princip, kdy se body nesčítají, ale násobí. Student pak musí mít obstojně zkoušku i projekty, jinak prostě neproleze. Neber to ale jako vyslovený protipostoj vůči tomu, cos napsal, jen mne příležitost stát chvíli "na druhé straně barikády" naplnila jistou skepsí vůči podobným výtkám.
Název: Hlavně se nauč se učit a naučené chápat.
Přispěvatel: Yarda 16. 05. 2013, 06:52:53
Ať nedopadneš jako tenhle šmudla:
http://www.ebastlirna.cz/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=57967&highlight=
A podle mého, možná ne zcela správného názoru ty internety a html a úppdkv a kdivícoještě je teď in, chce to studovat každý a asi pro všechny absolventy nebude odpovídající zaměstnání.
Přečti si nějaké knížky od tohoto pána - vyšly i v češtině:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Richard_Feynman
Název: Re:Střední škola - co se naučit?
Přispěvatel: . 16. 05. 2013, 08:23:15
Citace
Citace
Nič v zlom, ale o C++ nevieš zhola nič. Už len prechod so štrukturálneho myslenia na OOP je silno netriviálny a k tomu ešte jazyk samotný, ktorý je najťažší OOP jazyk aký poznám.

Proč myslíš že o něm nevím nic?

To chce klid. C++ je jednoznacne na ustupu co do poctu radek kodu. otazka je, zda to neni dane vetsi ukecanosti javy, ale objektivne nabidkovymi platy. Zni to jako urazeny programator C++ co odmita pouzivat tu skaredou Javu i kdyz ji uz z poloviny umi a stve ho nedoceneni toho co umi.
Název: Re:Hlavně se nauč se učit a naučené chápat.
Přispěvatel: OMG 16. 05. 2013, 08:35:53
Ať nedopadneš jako tenhle šmudla:
http://www.ebastlirna.cz/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=57967&highlight=

Husté vlákno. Chudák kluk...
Píše tam tohle:
Zase proč vyhazovat a trápit člověka, co se snaží, a prostě mu to nejde, že. Co by z toho kdo měl.
Bohužel nechápe, že kdyby ho vyhodili už dávno, tak by z toho měl největší prospěch on sám.
Název: Re:Střední škola - co se naučit?
Přispěvatel: noef 16. 05. 2013, 10:11:30
eMko to hezky sepsal, +1. jeste bych doplnil, ze (v ramci zvysovani prestize?) se zablokovala cast starych zaznamu a z dost predmetu se prestali zaznamy uplne porizovat. [kdyz jsou prednasky nepovinne a je nakoupena draha technika, proc nestreamovat a nedelat zaznamy ze vseho?] opravdu to vypada, ze to vedeni (umyslne?) sabotuje... :-\

popotahovani jednoho studenta kvuli jeho blogu mi prislo nechutne (blog slouzi jako denicek, vzdy je to subjektivni nazor, tak proc by ho nemohl vyjadrit?). no a celkem nedavno vyslo tohle - http://www.latrine.cz/mrd-pardon-miluji-te-me-vut. smutne je, ze me to vubec neprekvapilo...

fit vutbr nedoporucuji ani bakalare (prestoze vetsina prednasejicich/cvicicich je kvalitni, tak vedeni to zabiji jako celek).
Název: Re:Střední škola - co se naučit?
Přispěvatel: houska 16. 05. 2013, 10:21:42
Zajimavy je ze se ho nikdo nezeptal co ho bavi ;)
Za sebe muzu rict vykasli se na poucky a delej to co te bavi, ne to co si myslis ze by te nekdy bavit mohlo.

Jestli te ted nebavi matika/fyzika tak to moc na programovani asi nebude. Jaky mas znamky?

Moje zkusenost - na ZS mi matika i fyzika docela bavila, na elektrotechnicky prumce (Uzlabina) jsem delal z matiky reparat a programovani mi totalne zhnusili. Po skole jsem delal technika, pak spravce site a ted delam linux admina v seznam.cz, jsem spokojeny, bavi me to a celkem dobre me to i uzivi.

Preju ti hodne stesti!
Název: Re:Střední škola - co se naučit?
Přispěvatel: eMko 16. 05. 2013, 13:19:39
opravdu to vypada, ze to vedeni (umyslne?) sabotuje... :-\

Oni to sabotují učitelé, kteří chodí na přednášky nepřipraveni, jsou uspávači hadů, urážejí studenty, neumí mluvit aby to mělo hlavu a patu a na jejichž přednášky proto logicky nikdo nechodí. Nejjednodušší je neúčast na přednáškách svést právě na záznamy, místo toho, aby hledali chybu v sobě. Dva největší šašci (doc. Zendulka a prof. Hruška) jsou ve vedení, proto logicky záznamy z přednášek sabotuje vedení.

popotahovani jednoho studenta kvuli jeho blogu mi prislo nechutne (blog slouzi jako denicek, vzdy je to subjektivni nazor, tak proc by ho nemohl vyjadrit?). no a celkem nedavno vyslo tohle - http://www.latrine.cz/mrd-pardon-miluji-te-me-vut. smutne je, ze me to vubec neprekvapilo...

Tu aféru s D. Grudlem jsem stihl zaznamenat ještě jako student FITu a mám tedy info z obou stran. V tom blogu je příčina aféry napsaná dost jednostranně a D. G. skutečně chvíli na webu měl zavádějící informace (vypadalo to tak, že FIT je jedno z jeho školících míst a bylo to zařazeno mezi místa, kde školení probíhají pravidelně). Každopádně s tím, jak se mu vedení za to mstilo a házelo klacky pod nohy, má pravdu, stejně jako s důvodem, proč s uveřejněním příspěvku tak dlouho čekal. A taky má pravdu s tím, že celá aféra vznikla kvůli krávovině. Měla by to být povinná četba pro všechny uchazeče o studium.

Stejně tak ta aféra s blogem - borec bez okolků napsal, co si o škole myslí; udělal to neslušným způsobem (rozumějte: tak jak teď já) a samozřejmě si ho našli. Měl jsem tehdy pocit, že školu ovládá mafie...
Název: Re:Střední škola - co se naučit?
Přispěvatel: hawran diskuse 16. 05. 2013, 14:18:14
A kdyby byl někdo s tím VUT na vážkách, snad mu toto pomůže v rozhodování:
http://www.youtube.com/watch?v=g7b1Y05STiU (http://www.youtube.com/watch?v=g7b1Y05STiU)