Fórum Root.cz

Hlavní témata => Hardware => Téma založeno: Mara77 25. 05. 2022, 13:01:49

Název: Vadná klávesnice u Alza: vrátit či vyměnit?
Přispěvatel: Mara77 25. 05. 2022, 13:01:49
Zdravim. Mam novu klavesnicu z alzy - dnes kupena. Je podsvietena. Jedna klavesa nesvieti. Nezaplatil som si 150Kc za okamzitu vymenu. Je lepsie vratit a kupit novu alebo sa s nimi skusit dohodnut na vymene? Vas nazor.
Název: Re:Alza - vratit / vymenit
Přispěvatel: WIFT ​​​​​​​​​​ 25. 05. 2022, 13:20:10
Řešil bych to nejspíš formou vrácení ve 14denní lhůtě a klidně jim u toho zmínil, že mimochodem jedna klávesa nesvítí.

Uvažoval jsem i o variantě „když mi to vyměníte hned, tak vám to nebudu vracet, ale uděláme to formou reklamace“, ale je to per huba a ve finále se to může klidně protáhnout na těch 30 dní. Takže ta první varianta je jistější, pokud člověk nechce čekat.
Název: Re:Alza - vratit / vymenit
Přispěvatel: to_je_jedno 25. 05. 2022, 13:20:55
Vraceni ve 14 denni lhute neni reklamace. Nemusi ti to zpatky vzit v te lhute pokud je to vadne IMHO.
Název: Re:Alza - vratit / vymenit
Přispěvatel: hurvajs spejbl 25. 05. 2022, 13:53:41
Samozřejmě udělat reklamaci... Pokud zboží vrátíte, možná vyřešíte svůj problém, ale někdo další do odnese - tedy pokud nenahlásíte, že je špatná a budete dělat mrtvého brouka. Nehledě na to, že je tu i možnost, že to nějaký pracovník v Alzy vyzkouší a vystavujete se problémům, že budete označen za viníka poškození.
Název: Re:Vadná klávesnice u Alza: vrátit či vyměnit?
Přispěvatel: crown 25. 05. 2022, 14:56:57
Velke obchody dost často nerozlišují reklamaci a vrácení ve 14 dnech a prostě obratem vrátí peníze. Podle mě vrátit, ve formuláři zmínit, že je vadná a klidně zároveň koupit novou.
Název: Re:Vadná klávesnice u Alza: vrátit či vyměnit?
Přispěvatel: Vít Šesták (v6ak) 25. 05. 2022, 15:28:02
Jednou jsem do Alzy takto přišel s telefonem. Sami mi řekli, že to vyřešíme vrácením a novou koupí.
Název: Re:Vadná klávesnice u Alza: vrátit či vyměnit?
Přispěvatel: Filip Jirsák 25. 05. 2022, 16:35:57
Můžete se zkusit s Alzou dohodnout na výměně – na to se ale neptejte na Rootu, nýbrž Alzy. Jinak to, co chcete udělat, je reklamace. Když zvolíte odstoupení od smlouvy ve lhůtě 14 dní, platíte náklady na dopravu a hlavně náklady na uvedení zboží do původního stavu (resp. snížení jeho hodnoty). Ta nesvítící klávesa jde v tom případě za vámi a budete za ní platit vy Alze. Takže vrácení ve 14denní lhůtě určitě nedělejte ze svého vlastního rozhodnutí, ale jedině po domluvě s Alzou, že vám za to vrátí celou částku a je to pro ně rychlejší, než reklamace.

Stejně ale ten postup „výměny jako vrácení“ moc nechápu, protože pořád je riziko na vaší straně – o tom, že jste se takhle s někým ústně dohodl, nebudete mít žádný doklad. Na fyzickém provedení výměny kus za kus přece nic nezmění, jestli se to zúřaduje jako reklamace nebo jako vrácení a nákup nového kusu. Pokud teda Alza nemá na reklamace špatně nastavené procesy.
Název: Re:Vadná klávesnice u Alza: vrátit či vyměnit?
Přispěvatel: WIFT ​​​​​​​​​​ 25. 05. 2022, 16:57:48
…Pokud teda Alza nemá na reklamace špatně nastavené procesy.
Záleží, čemu říkáte špatně nastavené procesy. To, že si zákazník může při reklamaci počkat až těch 30 dní, je možná pro něj mrzuté, ale v rámci zákonů, které tak rád ctíte, je to úplně v pořádku a těžko by to šlo označit za špatně nastavený proces. Možná proces, který není pro zákazníka příznivý. Ale pořád je podle zákona OK.

Na druhou stranu máte pravdu v tom, že pokud je to vadné, mělo by se to správně reklamovat a ne vracet (navíc tohle je „zjevně vadné“, nejde o nějakou „skrytou vadu“, se kterou by šlo hrát nějaké tanečky). Přikláním se k názoru, že Alza je dost velká na to, aby kolem toho nedělala nějaké vofuky a vymění to rychle. Pokud budou chtít dělat vlny, protože si zákazník nepřiplatil 150 Kč za okamžitou výměnu, myslím, že internet v tom udělá svoje.

Další otázkou je, jak moc na to tazatel spěchá, když se ještě ptá i tady na názor ;).
Název: Re:Vadná klávesnice u Alza: vrátit či vyměnit?
Přispěvatel: crown 25. 05. 2022, 17:29:55
Ta nesvítící klávesa jde v tom případě za vámi a budete za ní platit vy Alze.

To není pravda - viz například článek dtestu zde, cituji relevantni část:

Pokud se na věci projevila vada, nemusí spotřebitel věc reklamovat, ale může ve 14 dnech odstoupit od smlouvy. Totéž může učinit, pokud věc již přišla poškozená. Obvyklá ustanovení smluvních podmínek o tom, že v takovém případě je spotřebitel povinen věc zkontrolovat a o případném poškození prodejce do několika hodin informovat, jsou bez právního významu. Doporučujeme odstoupit od smlouvy a prodejci oznámit neúčinnost tohoto ustanovení, spotřebitel totiž nemá povinnost věc při převzetí kontrolovat a vady, které má věc v okamžiku převzetí, může namítat až 24 měsíců, kdy se v prvních šesti měsících vadnost předpokládá.

Převzato z dTestu: www.dtest.cz/nejcastejsi-problemy/mohu-odstoupit-od-smlouvy-ve-14-dnech-od-prevzeti-veci-i-kdyz-jsem-vec-uz-vybalil-pouzil-prisla-ponicena-jiz-se-na-ni-projevila-vada/46
Název: Re:Vadná klávesnice u Alza: vrátit či vyměnit?
Přispěvatel: Mara77 25. 05. 2022, 17:33:53
Diky za nazory. Pekny den vsetkym.  :)
Název: Re:Vadná klávesnice u Alza: vrátit či vyměnit?
Přispěvatel: Filip Jirsák 25. 05. 2022, 21:55:36
To, že si zákazník může při reklamaci počkat až těch 30 dní, je možná pro něj mrzuté, ale v rámci zákonů, které tak rád ctíte, je to úplně v pořádku a těžko by to šlo označit za špatně nastavený proces. Možná proces, který není pro zákazníka příznivý. Ale pořád je podle zákona OK.
Ne, není. Podle zákona musí být reklamace vyřízena co nejdříve.

Navíc šlo o fyzickou výměnu zboží. Pokud je pro Alzu jednodušší tu samou fyzickou výměnu zboží realizovat jako vrácení a nový nákup místo reklamace, je to špatně nastavený proces reklamace.

To není pravda - viz například článek dtestu zde, cituji relevantni část:
V tom článku ovšem není nic, co by bylo v rozporu s mým tvrzením. Pořád platí, že při vrácení zboží musíte uhradit dopravu zpět prodejci, ze zaplacené dopravy k vám dostanete zpět jen cenu nejlevnější dopravy – a hlavně musíte dokázat, že jste zboží nepoškodil vy.
Název: Re:Vadná klávesnice u Alza: vrátit či vyměnit?
Přispěvatel: jinylojza 26. 05. 2022, 07:37:55

Ne, není. Podle zákona musí být reklamace vyřízena co nejdříve.

Navíc šlo o fyzickou výměnu zboží. Pokud je pro Alzu jednodušší tu samou fyzickou výměnu zboží realizovat jako vrácení a nový nákup místo reklamace, je to špatně nastavený proces reklamace.
jenže to vyřízení "co nejdříve" může reálně znamenat, že zboží nejdřív putuje do nějakého servisu, který posoudí, zda se vada vůbec vyskytuje a i kdyby to vyřídili během dne, tak to pořád pár dní zabere a pořád to bude v rámci "co nejdříve" a třeba se to i vrátí s konstatováním, že vada se neprojevila nebo to bude nějak opravené. Zatímco v případě vrácení u Alzy člověk odchází s dobropisem a jistotou nového kusu, který dostane ASAP. Jako kdyby člověk trval na standardní reklamaci, tak to protáhnou reklamačním kolečkem, ale kdo by o to stál, když může vrátit a rovnou odejít s novym kusem. Takhle jsem teda jednou přišel o slevu, protože možnost byla buď vyměnit, ale zboží už bylo bez slevy, nebo poslat do reklamace s dobou vyřízení až 30 dní a bylo to přes Vánoce a mně se nechtělo čekat. Takže od nich to neni špatně nastavený proces, ale postup výhodný pro zákazníka, který by zákazník tak jako tak mohl uplatnit, protože zpracovat to jako reklamaci umí taky, ale trvá to dýl a pořád to bude "co nejdřív".
Název: Re:Vadná klávesnice u Alza: vrátit či vyměnit?
Přispěvatel: Filip Jirsák 26. 05. 2022, 19:41:13
Zatímco v případě vrácení u Alzy člověk odchází s dobropisem a jistotou nového kusu, který dostane ASAP.
Co přesně Alze brání udělat to takhle v případě reklamace?

Jako kdyby člověk trval na standardní reklamaci, tak to protáhnou reklamačním kolečkem, ale kdo by o to stál, když může vrátit a rovnou odejít s novym kusem.
Tak ještě jednou. Když to kupující vrátí, platí dopravu zpět k prodejci, platí náklady na dopravu od prodejce k sobě, které jsou nad nejlevnější cenu doručení. A platí snížení hodnoty zboží způsobené něčím jiným, než běžným opotřebením. Takže pokud bude Alza tvrdit, že ta klávesa nesvítí proto, že ji kupující poškodil, dostane kupující zptátky pár korun. A bude na něm, aby dokazoval, že klávesnici nepoškodil. Naproti tomu v případě reklamace v prvním půl roce se má za to, že tam ta vada byla už v okamžiku koupě, a bude naopak na Alze, aby dokázala, že kupující klávesnici poškodil.

Takže od nich to neni špatně nastavený proces, ale postup výhodný pro zákazníka, který by zákazník tak jako tak mohl uplatnit, protože zpracovat to jako reklamaci umí taky, ale trvá to dýl a pořád to bude "co nejdřív".
Ne, je to špatně nastavený proces – možná že schválně, protože natlačí zákazníka do situace, aby si sám zvolil řešení, ve kterém má zákazník menší práva (čemuž vy říkáte „výhodný pro zákazníka“).

Pokud má pracovník Alzy přijímající vrácené zboží pravomoc rozhodnout, že zboží je v takovém stavu, že je možné vrátit zákazníkovi plnou částku, proč by nemohl mít úplně stejnou pravomoc rozhodnout o výměně zboží v rámci reklamace?
Název: Re:Vadná klávesnice u Alza: vrátit či vyměnit?
Přispěvatel: jinylojza 27. 05. 2022, 07:01:20
Takže pokud bude Alza tvrdit, že ta klávesa nesvítí proto, že ji kupující poškodil, dostane kupující zptátky pár korun.
nevim kolik jste toho na Alze už vracel/reklamoval, ale když vrátíte věc kvůli nějaké nefunkčnosti, tak vám Alza nebude tvrdit, že jste si to způsobil sám, aspoň mně to nikdy netvrdili. Teda pokud ta jedna klávesa nebude nějak zjevně mechanicky orvaná, jak jste do ní dloubal šroubovákem. To je totiž to jediný, co vždycky zkontrolovali. Dokonce ani nekontrolovali, jestli se hlášená vada projevuje, prostě máš právo vrátit i zboží bezvadné, zboží vypadá nepoškozeně takže není pravděpodobné vlastní zavinění, dáme nové. Naopak při reklamaci ten fámulus v Alze nic nezkoumal, jen popsal co bylo předáno a poslal do servisu k vyřízení = k ověření vady a rozhodnutí o oprávněnosti a způsobu vyřízení.
Název: Re:Vadná klávesnice u Alza: vrátit či vyměnit?
Přispěvatel: Mara77 27. 05. 2022, 13:03:09
Asi je zbytocne uz o tomto diskutovat  :), ale kludne pokracujte ak je to pre vas dolezite. Alza klavesnicu vymeni. Momentalne uz nesedi v tej reklamacnej budove (Holesovice) nikto, len vlozite ziadost do pocitaca a nechate tovar v boxe. Do 48h sa vam sms-kou ozvu.
Název: Re:Vadná klávesnice u Alza: vrátit či vyměnit?
Přispěvatel: Filip Jirsák 27. 05. 2022, 21:08:09
nevim kolik jste toho na Alze už vracel/reklamoval, ale když vrátíte věc kvůli nějaké nefunkčnosti, tak vám Alza nebude tvrdit, že jste si to způsobil sám, aspoň mně to nikdy netvrdili. Teda pokud ta jedna klávesa nebude nějak zjevně mechanicky orvaná, jak jste do ní dloubal šroubovákem. To je totiž to jediný, co vždycky zkontrolovali. Dokonce ani nekontrolovali, jestli se hlášená vada projevuje, prostě máš právo vrátit i zboží bezvadné, zboží vypadá nepoškozeně takže není pravděpodobné vlastní zavinění, dáme nové. Naopak při reklamaci ten fámulus v Alze nic nezkoumal, jen popsal co bylo předáno a poslal do servisu k vyřízení = k ověření vady a rozhodnutí o oprávněnosti a způsobu vyřízení.
Vždyť jsem to psal hned na začátku, že je to chyba v procesu. Vstup je stejný, výstup je stejný, ale jednou to je v pravomoci člověka na prodejně, podruhé se to nesmyslně zasekne na spoustu dní.
Název: Re:Vadná klávesnice u Alza: vrátit či vyměnit?
Přispěvatel: czMichy 28. 05. 2022, 15:03:45
Jakožto někdo, kdo v reklamačním oddělení Alzy kdysi pracoval (byť před mnoha lety) bych rád tuhle debatu trochu projasnil  8)

Alza - jako většina jiných větších eshopů - postupuje vůči zákazníkovi v případě reklamace v prvních 14 dnech zcela identicky jako v případě vrácení.
T.j. dostanete zpět peníze, případně si vyberete výměnu za nové zboží (pokud reklamujete). Samozřejmě jsou specifické případy, jako je velká bílá technika (lednice, pračky...) či když je zboží zakoupeno na firmu v rámci nějaké větší objednávky... Ale v případě klasické závady na novém zboží, jak popisuje původní příspěvek, je to vždy jasné.
Čistě formálně - obchodník může rozhodnout o vyřízení reklamace na místě kdykoliv v průběhu záruční doby, jen pochopitelně u zařízení co se opravují a jejichž hodnota rychle klesá (notebooky, mobily...) by to samozřejmě například po roce nebylo příliš rentabilní.

On jaksi obchodník nemá důvod, aby se mu opakovaně dostávaly do oběhu již vrácené kusy, kde zákazník nezmíní, že se zbožím je nějaký problém. Pro něj to jsou jen náklady navíc, nehledě na spokojenost zákazníků.

Vzhledem k tomu, že je to už dost let a lidé už eshopy používají ve velkém, tak se divím, že se pořád tenhle nesmysl "nic neříkej, normálně to vrať - jinak budeš čekat 30 dní" pořád traduje a předává u podobných dotazů dál.
Není v lidských silách každý kus vráceného zboží důkladně testovat, takže pokud se závada zamlčí, tak si ho někdo koupí jen jako "rozbaleno" či "zánovní" (případně obdobné jen jinak nazvané kategorie u jiných prodejců) může se zboží protočit několikrát - výsledkem je ztráta pro prodejce a několik nespokojených zákazníků.

Takže původnímu přispěvateli určitě radím reklamovat, ale s tím, že je to takhle krátce po zakoupení a že byste chtěl rovnou dostat peníze zpátky/nový funkční kus (pokud mají skladem). Nebude s tím žádný problém.
Název: Re:Vadná klávesnice u Alza: vrátit či vyměnit?
Přispěvatel: Peter Kotrčka 29. 05. 2022, 22:46:00
Ako človek ktorý tiež pred rokmi pracoval na reklamačnom v Alze potvrdzujem postup v príspevku nado mnou.