Fórum Root.cz
Ostatní => Odkladiště => Téma založeno: anonym14 03. 08. 2021, 21:09:30
-
Jaké máte zkušenosti s pořízením/op. leasingem auta na firmu jako OSVČ (tedy s odečtením DPH)?
Vím, že se musí udělat odhad, z kolika % bude auto používáno na firemní účely a pak se tolik procent z toho DPH dá skutečně odečíst. Pak se musí vést kniha jízd a pokud skutečnost nesedí s odhadem, musí se to upravit a pak se doplácí/odčítá podle odchylky od odhadu.
Tak je to napsané v zákoně, ale jaké máte zkušenosti z reálného života? Kontroluje se ta kniha jízd, nebo na to kamarádi z finančáku serou? Jaký je ideální odhad, abych nevzbudil nějakou nežádanou pozornost (100% bude asi moc overkill), ale abych se zároveň neokrádal?
Reálně předpokládám, že to auto bych pro pracovní účely používal maximálně z 10-20%
-
Jelikož jsi plátce DPH, tak máš obrat nad 1 mil. Kč, takže bych vůbec neřešil k jakým účelům bude auto sloužit a rovnou ho celé nechal v rámci podnikatelské činnosti. Kniha jízd je pak jenom formalita, na kterou se už prakticky nehraje, ale i kdyby náhodou ano, tak si do auta kup za pár stovek z Ali nějakou GPS s ukládáním polohy (cca rok zpátky to ukládají snad všechny, namátkou SinoTrack) a kniha jízd je hotová.
-
No jo, ale co když ten poměr soukromého vs podnikatelského využití nebude reálný a zamlčím to? 100% na podnikání to zcela určitě nebude.
Jaké tam jsou případně pokuty?
-
Toto by mě taky zajímalo, jak mi může nějaký úředník dokázat, na co jsem to auto použil? Třeba mi jízda v autě pomáhá s myšlenkama do práce a nebo můžu vyvíjet navigační systém a autem ho testovat :)
-
No jo, ale co když ten poměr soukromého vs podnikatelského využití nebude reálný a zamlčím to? 100% na podnikání to zcela určitě nebude.
Jaké tam jsou případně pokuty?
Chapu dobre, ze chces podvadet a tady na foru cekas co, ze to nekdo posveti? Nebo dokonce "poradi". To se mi snad zda..
-
Toto by mě taky zajímalo, jak mi může nějaký úředník dokázat, na co jsem to auto použil? Třeba mi jízda v autě pomáhá s myšlenkama do práce a nebo můžu vyvíjet navigační systém a autem ho testovat :)
Me by prislo snadnejsi se prohlasit za workoholika a rict ze pracuji na 110% :)
-
No jo, ale co když ten poměr soukromého vs podnikatelského využití nebude reálný a zamlčím to? 100% na podnikání to zcela určitě nebude.
Jaké tam jsou případně pokuty?
Chapu dobre, ze chces podvadet a tady na foru cekas co, ze to nekdo posveti? Nebo dokonce "poradi". To se mi snad zda..
Na tomto světě jsou dva typy lidí. Ti, co podvádějí a ti, co se nechají podvést. :) Radši být to první než to druhé. A myslím si, že tento prašivý stát bohužel podvádí a ojebává každého jednoho občana. Záleží pak na každém, jestli si to nechá líbit nebo si pokusí najít cestu jak z toho vyjít co nejmíň ojebaný.
Postuju to sem na fórum abych zjistil, jaké mají s touto problematikou zkušenosti lidi, kteří jsou na tom podobně jako já. Jestli je velká šance, že někdo přijde a bude chtít vidět knihu jízd, nebo je to jen nějaký strašák, kterého nikdo nekontroluje.
-
Na tomto světě jsou dva typy lidí. Ti, co podvádějí a ti, co se nechají podvést. :) Radši být to první než to druhé. A myslím si, že tento prašivý stát bohužel podvádí a ojebává každého jednoho občana. Záleží pak na každém, jestli si to nechá líbit nebo si pokusí najít cestu jak z toho vyjít co nejmíň ojebaný.
A co třetí skupina lidi ? Debilové co chtějí podvádět a neumí to a hledají moudra na internetu. Mimochodem idiote viz. trestní zákoník https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2009-40 - § 240 - (4) Příprava je trestná. A to co tu předvádíš "příprava je". A ještě jsi tak hloupí, že se k tomu přiznáváš a svými příspěvky tvoříš důkazní materiál.
Vykašli se na to, je zjevné, že na to nemáš hlavu nebo "koule". Mimochodem jak víme, že nejsi provokatér?
-
Na tomto světě jsou dva typy lidí. Ti, co podvádějí a ti, co se nechají podvést. :)
Je to trosku offtopic, nicmene to co popisujete jsou hry s nulovym souctem, kdy jeden musi nutne prohrat (win-lose scenar).
A ja si treba nemyslim, ze svet takovy je. Podle meho nazoru existuje i mnoho win-win reseni.
K tematu: Nebylo by lepsi se zeptat nekde, kde tomu skutecne rozumi ? Nechci se dotknout ctenaru rootu, ale oborem je preci jen trochu mimo.
-
Nekamenujte mě, pokud to je blbost, ale není to náhodou tak, že DPH se odpočte celé a kniha jízd se vede pouze v případě, že si chcete do nákladů dávat palivo?
-
Nekamenujte mě, pokud to je blbost, ale není to náhodou tak, že DPH se odpočte celé a kniha jízd se vede pouze v případě, že si chcete do nákladů dávat palivo?
- DPH se odečte celé, pokud jste plátce DPH
- o cenu auta si snížíte zisk ke zdanění
- důležité je prokázat, že auto používáte k pracovním účelům
- opravy jdou do nákladů
Na druhou stranu:
- Když nemáte auto ve firmě, můžete z firmy tahat cesťáky, což je velmi výhodné, protože to jsou nezdaněné peníze.
-
- DPH se odečte celé, pokud jste plátce DPH
Tak jsem to i myslel, ale zapomněl jsem to explicitně napsat. Jinak díky za doplnění dalších informací (sám o tom moc nevím, jen jsem kdysi slyšel, že to funguje takhle).
-
Ja to mam udelane tak, ze mam 2 auta, jedno s DPH odpoctem ve firemnim (OSVC) majetktu, druhe soukromo.
Danove vykazuju, ze firemni auto ze 100% pracovne, to druhe 100% soukrome.
Jaka je realita presne nevim, pouzivam obe podle potreby, jedno auto je velke vykonne na dlouhe cesty, jedno male usporne na kratke pojizdky.
Pozor, pri priznani DPH se auto na formulari musi zapsat i do specialniho chlivku na porizene auta.
Dale je potreba se zaregistrovat a platit silnicni dan, neni to moc penez, ale za neprihlaseni jsou pokuty.
-
Ja to mam udelane tak, ze mam 2 auta, jedno s DPH odpoctem ve firemnim (OSVC) majetktu, druhe soukromo.
Danove vykazuju, ze firemni auto ze 100% pracovne, to druhe 100% soukrome.
Jaka je realita presne nevim, pouzivam obe podle potreby, jedno auto je velke vykonne na dlouhe cesty, jedno male usporne na kratke pojizdky.
Pozor, pri priznani DPH se auto na formulari musi zapsat i do specialniho chlivku na porizene auta.
Dale je potreba se zaregistrovat a platit silnicni dan, neni to moc penez, ale za neprihlaseni jsou pokuty.
Jinak DPH se odecita cele, dan z prijmu neresim, protoze mam pausalni vydaje.
Pokud mas relne vydaje, auto se musi odepisovat, tusim 5 let.
-
Doplním, že auto ve firmě NEBO vlastní auto, na které píšete cesťáky, musí platit extra daň - silničňí daň.
https://www.penize.cz/kalkulacky/silnicni-dan-vypocet#silnicni-dan
U firemního auta nesmíte zapomenout zaplatit "zlodějům" nebo "hudebníkům" (vyberte si) poplatek za autorádio, pro firmu tam je dost velká pokuta a na rozdíl od privátních osob, firma platí za každý jeden jednotlivý přístroj (TV i rádio).
Vést knihu jízd je povinnost, pokud jí nevedete, můžete mít problém.
U firemního vozidla je výhoda, že si odečítáte DPH z benzínu/nafty.
Litr paliva stojí asi 13 Kč (litr benzínu), ale spotřební daň si nemůžete nárokovat, takže vás litr stojí 26 Kč.
U služebních aut se hraje na pojmy místo výkonu práce a sídlo firmy.
To se domluvte s účetní, bývá výhodné mít sídlo firmy doma, tam začínáte všechny cesty a do kanceláře jezdíte na pracovní cestu. V horším případě jezdíte za své. Elektronická kniha jízd přes GPS vám šetří hodně času.
Ve chvíli, kdy si začnete uplatňovat DPH z benzínu, budou v tom šťourat víc.
Někteří si nechávají přetočit tachometr, aby se s tím nemuseli drbat.
Tj. auto do firmy vstupuje s nájezdem třeba 50 000.
To není správné, ale je to pochopitelné, když si neuplatňujete DPH na benzín/naftu.
...atd...
-
Jak to potom funguje, jestliže jsem plátce DPH, příjmy z živnosti daním paušálem a zároveň mám nemovitost k pronájmu, kterou daním skrze skutečné výdaje? Jde to nějakým způsobem nakombinovat? Tj. mohu si odečíst DPH a stále aplikovat paušál?
-
No jo, ale co když ten poměr soukromého vs podnikatelského využití nebude reálný a zamlčím to? 100% na podnikání to zcela určitě nebude.
Jaké tam jsou případně pokuty?
Jako OSVČ s výdajovým paušálem nebudeš nikoho na FÚ zajímat, co se týká běžného provozu auta. Zajímat budeš FÚ jenom pokud jde o platby DPH, to je pro stát klíčová věc a ne nějaké natočené kilometry.
-
Napiš tam normálně 100% a když se jim to nebude zdát, pusť jim tuhle písničku :)
https://www.youtube.com/watch?v=P6Wm6mXCoJs
-
Jako OSVČ s výdajovým paušálem nebudeš nikoho na FÚ zajímat, co se týká běžného provozu auta. Zajímat budeš FÚ jenom pokud jde o platby DPH, to je pro stát klíčová věc a ne nějaké natočené kilometry.
Tak to se fakt pleteš, ale uznávám, že to je kraj od kraje jiné.
Obecně, jak si uplatňuješ DPH na benzínu (tankování), začnou v tom nechutně vrtat.
Třeba mně do auta vždycky lezou, kontrolují najeté kilometry a jestli sedí benzíny na cesty.
Plus přepočítávají spotřebu na průměrnou a 10x se ptají, jestli používám auto k privátním účelům.
U kamaráda to zašlo tak daleko, že si nechal na auto udělat odhad od znalce (nákup 550 bez DPH, prodej 160 tisíc bez DPH) po 2.5 roku používání, auto si odkoupil a raději si začal vypisovat cesťáky.
Samozřejmě nevím, jak moc se v tom rýpou u OSVČ co jedou paušály. Mám zkušenosti jen z s.r.o. a a.s.
-
Toto by mě taky zajímalo, jak mi může nějaký úředník dokázat, na co jsem to auto použil?
U kámoše ve firmě kdysi byli na auta. Hned druhý krok byl, že chtěli vidět knihy jízd. U poloviny aut byly zapomenuté v bundě, co je zrovna doma a podobné pohádky. Knihy doložili a pak se kontroloři odvolávali na první krok, ve kterém si před vstupem do budovy vyfotili auta na parkovišti. Proč jsou ve 100% firemních autech, kterým tomu odpovídá i kniha jízdy, dětské autosedačky? Třešnička na dortu byla, když vytáhli fotku, na které bylo 100% firemní auto u moře, čemuž kniha jízd určitě neodpovídala. Výši pokuty nevím. To jen majitel firmy komentoval slovy, že by za to bylo nové auto.
-
Troufnu si tvrdit, že letos to bude ještě zajímavější - kontrolní kamery na dálniční známky, radary,...
U kámoše ve firmě kdysi byli na auta. Hned druhý krok byl, že chtěli vidět knihy jízd. U poloviny aut byly zapomenuté v bundě, co je zrovna doma a podobné pohádky. Knihy doložili a pak se kontroloři odvolávali na první krok, ve kterém si před vstupem do budovy vyfotili auta na parkovišti. Proč jsou ve 100% firemních autech, kterým tomu odpovídá i kniha jízdy, dětské autosedačky? Třešnička na dortu byla, když vytáhli fotku, na které bylo 100% firemní auto u moře, čemuž kniha jízd určitě neodpovídala. Výši pokuty nevím. To jen majitel firmy komentoval slovy, že by za to bylo nové auto.
-
nezapomente, ze ty pesaci z financiho uradu mezi de facto provize z udelenych pokut (z jen udelenych, nikoli z vybranych a ta provize zustava i v pripade prohranych soudu s postizenymi firmami)
Jinymi slovy tam je motivace udelit pokutu za kazdou cenu, zakonec nezakon, logika nelogika
To je takova bananova republika
-
Přidal bych svou malou trošku do mlýna: OSVČ dělám od 2011 (na paušální výdaje) a nikdo nikdy nic vidět nechtěl kromě! DPH (2x chtěli doložit nějaké faktury za měsíc/dva zpět kvůli kontrole -- bylo to ještě před zavedením kontrol.hlášení -- poskytl jsem, pak už se naštěstí neozvali). Jednou jsem zchytal flastr za pozdní platbu DPH (pár dnů po konci měsíce) a hned i dopis s preventivní výhružkou exekucí atd. Myslím, že zrovna na DPH si dávají zvlášť pozor.
-
Jako OSVČ s výdajovým paušálem nebudeš nikoho na FÚ zajímat, co se týká běžného provozu auta. Zajímat budeš FÚ jenom pokud jde o platby DPH, to je pro stát klíčová věc a ne nějaké natočené kilometry.
Tak to se fakt pleteš, ale uznávám, že to je kraj od kraje jiné.
Obecně, jak si uplatňuješ DPH na benzínu (tankování), začnou v tom nechutně vrtat.
Třeba mně do auta vždycky lezou, kontrolují najeté kilometry a jestli sedí benzíny na cesty.
Plus přepočítávají spotřebu na průměrnou a 10x se ptají, jestli používám auto k privátním účelům.
U kamaráda to zašlo tak daleko, že si nechal na auto udělat odhad od znalce (nákup 550 bez DPH, prodej 160 tisíc bez DPH) po 2.5 roku používání, auto si odkoupil a raději si začal vypisovat cesťáky.
Samozřejmě nevím, jak moc se v tom rýpou u OSVČ co jedou paušály. Mám zkušenosti jen z s.r.o. a a.s.
Ale prdlajs, finančák se zajímá jenom o ty, co DPH neplatí a nechají si vracet. V životě jsem od nikoho z podnikatelské sféry neslyšel, že by někdo řešil nájezd kilometrů a další ptákoviny. Na to totiž ani ten zaměstřnanec FÚ nemá čas a je pro něho mnohem snazší najít nějaký formální nedostatek a za něho vyměřit pokutu, než sáhodlouze zkoumat jakousi průměrnou spotřebu a na finále stejně nic nezjistit. Leda by to šlo na udání, pak se na tebe mohou takto zaměřit, ale při běžné kontrole ani omylem.
-
Toto by mě taky zajímalo, jak mi může nějaký úředník dokázat, na co jsem to auto použil?
U kámoše ve firmě kdysi byli na auta. Hned druhý krok byl, že chtěli vidět knihy jízd. U poloviny aut byly zapomenuté v bundě, co je zrovna doma a podobné pohádky. Knihy doložili a pak se kontroloři odvolávali na první krok, ve kterém si před vstupem do budovy vyfotili auta na parkovišti. Proč jsou ve 100% firemních autech, kterým tomu odpovídá i kniha jízdy, dětské autosedačky? Třešnička na dortu byla, když vytáhli fotku, na které bylo 100% firemní auto u moře, čemuž kniha jízd určitě neodpovídala. Výši pokuty nevím. To jen majitel firmy komentoval slovy, že by za to bylo nové auto.
Hezký příběh, ale od základu smyšlený. Fotka auta nic nedokazuje a přítomnost dětské autosedačky už tuplem ne. Tyto báchorky se sice dobře vykládají někde u piva, ale jinak se tomu lze pouze zasmát :D
-
Jak to potom funguje, jestliže jsem plátce DPH, příjmy z živnosti daním paušálem a zároveň mám nemovitost k pronájmu, kterou daním skrze skutečné výdaje? Jde to nějakým způsobem nakombinovat? Tj. mohu si odečíst DPH a stále aplikovat paušál?
To jsou 3 různé věci, takže paušál + odpočty DPH jsou samozřejmě možné a ten pronájem nemovitosti s OSVČ nesouvisí vůbec.
-
a to je tady na rootu proč jako todleto vlákno ;D ;D ;D ;D
-
a to je tady na rootu proč jako todleto vlákno ;D ;D ;D ;D
Tak si založ svoje vlákno "dojíždíme do práce na kole, protože jsme EKO...a protože máme ubohý plat" ;D
-
tie kontroly s autami casom dopadnu tak, ze sa do firemneho auta nainstaluje povinne GPS a bude to odosielat suradnice a trasy "na centralu", potom pride nejaky startup alebo co ktory na to nasadi fasisticko sledovaci algoritmus kde bude danovakom automaticky pipat kontrolka na hocico podozrive (pocet km za den, cesta za hranice atd atd).
ono to este moze byt spravene tak, ze ked bude vas dlhodoby klzavy priemer napr. ze 30 km do prace a spat a zrazu spravite cez vikend 400 km, tak to je uplne to najjednoduchsie detekovat. Staci stream vasich jazd a km kazdy den a deketuje to nejake anomalie. Lazo plazo.
to je otazka casu kym to nejakeho fasouna napadne zrealizovat.
-
tie kontroly s autami casom dopadnu tak, ze sa do firemneho auta nainstaluje povinne GPS a bude to odosielat suradnice a trasy "na centralu", potom pride nejaky startup alebo co ktory na to nasadi fasisticko sledovaci algoritmus kde bude danovakom automaticky pipat kontrolka na hocico podozrive (pocet km za den, cesta za hranice atd atd).
ono to este moze byt spravene tak, ze ked bude vas dlhodoby klzavy priemer napr. ze 30 km do prace a spat a zrazu spravite cez vikend 400 km, tak to je uplne to najjednoduchsie detekovat. Staci stream vasich jazd a km kazdy den a deketuje to nejake anomalie. Lazo plazo.
to je otazka casu kym to nejakeho fasouna napadne zrealizovat.
Jste se prave rozhybernoval? :) Proces uz davno bezi. Napriklad od jiste doby kazde auto prodane v eu umi zavolat pomoc v pripade havarie. Klaksonem tu pomoc asi privolavat nebude, ze jo? Ty procesy uz davno bezi, neziskovky jsou plne "poctivych obcanu" dychticich po vasich penezich, protoze pujdou prece na "dobrou vec". Akorat zabam se nesmi teplota vody zvedat moc rychle.
-
Toto by mě taky zajímalo, jak mi může nějaký úředník dokázat, na co jsem to auto použil?
U kámoše ve firmě kdysi byli na auta. Hned druhý krok byl, že chtěli vidět knihy jízd. U poloviny aut byly zapomenuté v bundě, co je zrovna doma a podobné pohádky. Knihy doložili a pak se kontroloři odvolávali na první krok, ve kterém si před vstupem do budovy vyfotili auta na parkovišti. Proč jsou ve 100% firemních autech, kterým tomu odpovídá i kniha jízdy, dětské autosedačky? Třešnička na dortu byla, když vytáhli fotku, na které bylo 100% firemní auto u moře, čemuž kniha jízd určitě neodpovídala. Výši pokuty nevím. To jen majitel firmy komentoval slovy, že by za to bylo nové auto.
Hezký příběh, ale od základu smyšlený. Fotka auta nic nedokazuje a přítomnost dětské autosedačky už tuplem ne. Tyto báchorky se sice dobře vykládají někde u piva, ale jinak se tomu lze pouze zasmát :D
Nemusí být vůbec smyšlený. K tátovi do práce došla kontrola a rozčilovala se že kupují moc luxusní hajzlpapír a že to není uznatelný náklad. Takže od finančáku se dá čekat všechno možné, čistě podle velikosti orgánu.
Na nějaké důkazy nebo dokonce rozhodnutí soudu už finančák párkrát zvysoka nakašlal. A krom titulků a televizních reportáží se prd stalo.
-
tralala5: Sorry, zaspal jsi cca 15 let postupné realizace. Informaci o tom, zda auto s danou RZ a kdy překročilo státní hranici je dostupná už tak 10 let (i finančáku). Za poslední 2 roky dosti pokročila realizace a zahušťování systému JSDI (jednotný systém dopravních informací). Z toho jde velmi slušně vytahat, kdy, kde jaká RZ byla. A až se i obtočí obměňovací kolečko místních info radarů o funkci rozpoznávání RZ a NB-IoT, tak pokud nebudeš opravdu jezdit jen kolem svého komína, tak z toho můžou jít "vybraným složkám státní moci" moc hezké sestavy. Veřejnost z toho aspoň má informace o průjezdnosti/rychlosti/zácpách jednotlivých úseků silnic.
Ano, můžeme být rádi, že finančáci do toho obvykle moc nerejpou, dokud je člověk něčím moc nenasere.
-
Toto by mě taky zajímalo, jak mi může nějaký úředník dokázat, na co jsem to auto použil?
U kámoše ve firmě kdysi byli na auta. Hned druhý krok byl, že chtěli vidět knihy jízd. U poloviny aut byly zapomenuté v bundě, co je zrovna doma a podobné pohádky. Knihy doložili a pak se kontroloři odvolávali na první krok, ve kterém si před vstupem do budovy vyfotili auta na parkovišti. Proč jsou ve 100% firemních autech, kterým tomu odpovídá i kniha jízdy, dětské autosedačky? Třešnička na dortu byla, když vytáhli fotku, na které bylo 100% firemní auto u moře, čemuž kniha jízd určitě neodpovídala. Výši pokuty nevím. To jen majitel firmy komentoval slovy, že by za to bylo nové auto.
Hezký příběh, ale od základu smyšlený. Fotka auta nic nedokazuje a přítomnost dětské autosedačky už tuplem ne. Tyto báchorky se sice dobře vykládají někde u piva, ale jinak se tomu lze pouze zasmát :D
Nemusí být vůbec smyšlený. K tátovi do práce došla kontrola a rozčilovala se že kupují moc luxusní hajzlpapír a že to není uznatelný náklad. Takže od finančáku se dá čekat všechno možné, čistě podle velikosti orgánu.
Na nějaké důkazy nebo dokonce rozhodnutí soudu už finančák párkrát zvysoka nakašlal. A krom titulků a televizních reportáží se prd stalo.
Kontrola na FÚ probíhá výhradně tak, že statutární orgán dostane výzvu s tím, co má správci daně předložit. Takže obvykle účetní doklady apod. A v tomto momentě může správce daně cokoliv zpochybnit. Nikoliv tak, že kdosi z FÚ poleze po firmách po hajzlech a bude zkoumat toaleťák. To je právě ten rozdíl mezi skutečností a mezi hospodskými drby, kdy někdo "zaručeně" popisuje, co všechno mu údajně FÚ ve firmě dělal :D
Jinak fyzicky probíhá kontrola ve firmě až při pochybnostech, jestli kontrolovaný subjekt uvádí vše popravdě. To ovšem opět není hajzlpapír, ale třeba nákup nějakých strojů, vybavení apod.
-
Adolf: Tak asi dostali na FÚ faktury za toaleťák a nelíbila se jim cena a nemuseli nikam chodit. :-)
U nás například vloni v rámci kontroly kontrolovali jak se zachází s náklady na kávu (české sro se sídlem v okresním městě kde chcípl pes, cca 60 lidí, 3 pobočky, 4 kávovary, obrat v řádu nějaká stovka MKč). S tím, že pokud náklady na kafe překročí nějakou hranici, tak budou chtít, že to má jít zaměstancům do příjmu. Účetní skákala radostí do vzduchu, že by měla evidovat počet kafí vydaných obchodním partnerům a kolik zaměstnancům a počítat z toho průměrný počet kafí na zaměstnaneckou hlavu. :-)
-
Kontrola na FÚ probíhá výhradně tak, že statutární orgán dostane výzvu s tím, co má správci daně předložit.
A kolik kontrol si reálně zažil? Jak byli u nás, tak předem pouze oznámili, že přijdou tehdy a tehdy. Teprve na místě ve firmě si řekli, co chtějí vidět. Faktury, smlouvy k daným fakturám. Obzvlášť "vtipná" byla nějaká smlouva na reklamu. "Tady ve smlouvě je, že reklama bude na pravých zadních dveřích a na doložených fotografiích je vidět, že reklama byla na levých zadních. Kdo z vás měl na starost kontrolu plnění smluv? My vidíme, že daná kampaň neproběhla dle smlouvy a z našeho pohledu je odpočet neoprávněný." V podstatě můžeš zaplatit, nebo se soudit. Odvolání proběhlo a bylo zamítnuto.
Těžko říct, jak se tam u té prvně zmiňované firmy dostali k té fotce firemního auta v přímořském letovisku, ale stalo se. Jak měli takový trumf, tak nenechali nic náhodě.
-
Hezký příběh, ale od základu smyšlený. Fotka auta nic nedokazuje a přítomnost dětské autosedačky už tuplem ne. Tyto báchorky se sice dobře vykládají někde u piva, ale jinak se tomu lze pouze zasmát :D
Nefunguje to ale úplně opačně? Finančák ti nic dokazovat nemusí, dokazovat musíš ty.
-
Jinak k tazateli. A jedeš jako OSVČ na paušál nebo náklady? Pokud jseš OSVČ s DPH a paušálem, tak se ti to auto a DPH vyplatí vlastně řešit jen v případě, že na DPH dostaneš zpět víc, než kolik dáš na silniční daň.
Jinak knihu jízd máš povinnost vést za tím účelem stanovení toho poměru, takže pokud ji dokážeš vést tak, že 100% cest je služba, tak máš 100% odpočet. :-)
A knihu jízd fakticky i jako OSVČ potřebuješ kvůli blbému BOZP - dokládání přestávek v řízení. Tohle po tobě teoreticky může chtít Policie při kontrole, ale v reálu ji budou chtít maximálně tak při bouračce. Na tohle se hodí ten GPS tracker, to by měli sbaštit jako dostačující.
-
Kontrola na FÚ probíhá výhradně tak, že statutární orgán dostane výzvu s tím, co má správci daně předložit.
A kolik kontrol si reálně zažil? Jak byli u nás, tak předem pouze oznámili, že přijdou tehdy a tehdy. Teprve na místě ve firmě si řekli, co chtějí vidět. Faktury, smlouvy k daným fakturám. Obzvlášť "vtipná" byla nějaká smlouva na reklamu. "Tady ve smlouvě je, že reklama bude na pravých zadních dveřích a na doložených fotografiích je vidět, že reklama byla na levých zadních. Kdo z vás měl na starost kontrolu plnění smluv? My vidíme, že daná kampaň neproběhla dle smlouvy a z našeho pohledu je odpočet neoprávněný." V podstatě můžeš zaplatit, nebo se soudit. Odvolání proběhlo a bylo zamítnuto.
Těžko říct, jak se tam u té prvně zmiňované firmy dostali k té fotce firemního auta v přímořském letovisku, ale stalo se. Jak měli takový trumf, tak nenechali nic náhodě.
Zažil jsem jich dost a pouze jedna jediná kdysi před čtvrt stoletím byla i fyzická. Jinak je zajímalo vždy nějaké určité období, tam si vytáhli pár příjmových dokladů s nejvyšší částkou, zkontrolovali co to je a tím to končí. Pochopitelně FÚ má kontroly i automatické (u DPH), takže tam ani daňový subjekt není pro kontrolní účely fyzicky potřeba, pokud je vše v pořádku. Knihu jízd pak chtěl FÚ vidět jenom jednou, a to už bude také pár desetiletí zpátky.
Fotka vůbec nic nedokazuje, to může být fotomontáž, může být z jiného časového období a na toto se prostě nehraje. Možná kdyby měl někdo auto na firmu a soukromě s ním každý týden vozil zájezdy do Chorvatska, tak OK, to by mohl být důvod si pořizovat fotodokumentaci pro účely daňové kontroly. Jinak sotva.
-
Hezký příběh, ale od základu smyšlený. Fotka auta nic nedokazuje a přítomnost dětské autosedačky už tuplem ne. Tyto báchorky se sice dobře vykládají někde u piva, ale jinak se tomu lze pouze zasmát :D
Nefunguje to ale úplně opačně? Finančák ti nic dokazovat nemusí, dokazovat musíš ty.
Funguje, ale je dobré si uvědomit, že každé dokazování ten aparát na FÚ zatěžuje. Ten daňový správce skutečně nemá na starost pouze jednu firmu, na které by mohl trávit dlouhé zimní večery a nimrat se v hajzlpapírech a dětských sedačkách (které tedy mimochodem nevadí vůbec, protože žádný zákon nezakazuje, aby člověk při pracovních záležitostech sebou nemohl vozil i dítě).
-
Funguje, ale je dobré si uvědomit, že každé dokazování ten aparát na FÚ zatěžuje. Ten daňový správce skutečně nemá na starost pouze jednu firmu, na které by mohl trávit dlouhé zimní večery a nimrat se v hajzlpapírech a dětských sedačkách (které tedy mimochodem nevadí vůbec, protože žádný zákon nezakazuje, aby člověk při pracovních záležitostech sebou nemohl vozil i dítě).
Co fotka (ne)dokazuje se pěkně vykřikuje v diskusích, ale když přijde na lámání chleba, tak typicky i ti největší borci najednou stáhnou půlky. FU to vidí takhle a když nesouhlasíš, tak se suď, ale ono se nikomu moc soudit nechce, když ví, že ten FÚ má pravdu a mohlo by vyplynout na povrch ještě něco dalšího.
Však i původní tazatel se de facto ptá, do jaké míry je bezpečné se snažit s FÚ vyjebat, protože zjevně případné problémy nechce.
-
To je naprostý nesmysl, protože FÚ vůbec nebere nějaké fotky v potaz. Story s údajnou fotkou od moře si tady někdo vymyslel pro pobavení, ale jinak ani na FÚ nejsou takoví hlupáci aby nevěděli, že to jako důkaz nemá žádnou šanci na úspěch.
-
Pomineme to, zda je realistické, že FÚ s tou fotkou přijde nebo ne (alternativně si představ, že jsi jel služebákem do Chorvatska a způsobil tam nehodu). Shodli jsme se na tom, že FÚ nic dokazovat nemusí a dokazovat musíš ty, takže jestli to má nebo nemá jako důkaz šanci na úspěch závisí pouze na tvých schopnostech. Jak bys mu tedy dokázal, že jsi cestu uskutečnil v rámci podnikání? Pravděpodobně nijak.
-
FÚ sice nemusí nic dokazovat při svém prvotním rozhodnutí, ale pokud s tím daňový subjekt nesouhlasí, tak pak už naopak musí FÚ dokázat všechno. A to sorry, ale to si FÚ skutečně nebude stavět svoje rozhodnutí na nějaké fotce a vařit z vody kvůli ničemu. Pokud tě budou chtít osolit, tak si najdou spoustu jiných a lepších věcí, než cosi s autem na fotce.
Jestli někdo způsobí nehodu v cizině mimo svoji podnikatelskou činnost, tak by musel být naprostý trotl, aby tu jízdu vykázal jako podnikatelskou.
-
FÚ nemá povinnost dokazovat všechno. Názor NSS: "Správce daně nemá povinnost prokázat, že údaje o určitém případu jsou v účetnictví daňového subjektu zaznamenány v rozporu se skutečností, je však povinen prokázat, že o souladu se skutečností existují natolik vážné a důvodné pochyby, že činí účetnictví nevěrohodným, neúplným, neprůkazným nebo nesprávným". A toto konstatování je v řadě zamítnutých kasačních stížností NSS, a to včetně i těch s DPH za palivo. :-(
Ano, jedna fotka od moře bude málo, ale pokud poskládá toho víc, tak na splnění toho, aby mi evidenci prohlásil za nedůvěryhodnou a ustál to, tak má slušnou šanci.
Ale souhlasím, že se v tom FÚ nebude v naprosté většině případů nějak hluboce štourat a už vůbec ne u OSVČ pod paušálem, pokud ho něčím nepopudím. Půjde i o lokalitu. Jiná je situace v Praze a jiná na chcíplém okresním městě, kde považujeme za úspěch, když fyzickou kontrolu přímo ve firmě aspoň jeden rok vynechají (šéf chtěl už kvůli tomu i přesunout firmu do Práglu, ale to už nemá smysl, protože dneska stejně vrátí firmu pod finančák dle fyzického místa). Jinak popudit FÚ se exkolegovi povedlo prvotřídně a pak ho také prvotřídně rozebrali a ukázali mu názorně, že souběh OSVČ a s.r.o. vedl naprostio špatně ve všem, nějaké neúplná kniha jízd už byl jen poslední detail... Stačila maličkost - táhl kámoše na laně a při přejezdu hlavní přehlédl cyklistku, ta hodila tlamu o to tažné lano - leknutí, drobná odřenina, odvezl domů, opravil kolo v servisu, dopravil za dva dny domů a celé se to pokazilo v okamžiku, kdy se ukázalo, že slečna byla dcerou okresní cifršpiónky a ta si pak na něj udělala čas. Inu, Vysočina je kraj rázovitý... :-(
Ale pro původního tazatele si stále myslím, že s velkou pravděpodobností se mu za popsaných vstupních parametrů nevyplatí se s tím autem otravovat přes firmu.