Fórum Root.cz

Práce => Studium a uplatnění => Téma založeno: Thielas 06. 08. 2020, 23:55:14

Název: Z IT na elektrotechniku nebo strojařinu?
Přispěvatel: Thielas 06. 08. 2020, 23:55:14
Zdravím,

dostudoval jsem střední školu obor IT. Po maturitě jsem se přihlásil na roční pomaturitní studium z angličtiny z důvodu, že jsem zjistil, že čistě obor informační technologie nebude to, co bych chtěl na vysoké škole dále studovat a v budoucnu se tím živit. Získal jsem tak rok navíc, abych si promyslel co dál, nechci totiž s výběrem vysoké udělat chybu. Střední školu IT jsem šel studovat v domnění, že se opravdu naučím, jak počítače fungují UVNITŘ (naivní človíček ze základky). To se samozřejmě nestalo a místo pájení obvodů a všech dalších věcí co se učí na elektrotechnice jsme měli sítě, operační systémy a hardware. To jsou všechno samozřejmě předměty, které mají od základních principů fungování elektroniky velmi daleko. Navíc naše vybavení laboratoří bylo asi tak moderní jako Napoleonovo počítadlo, na kterém šibalsky promýšlel bitvu U Slavkova.

Dále jsme měli programování (HTML, CSS, PHP, C/C++). C/C++ mě bavilo ze všeho nejvíc (níž je už jen Assembler), naopak webové technologie mě nebavily z důvodu, že vím, že je to všechno jen zjednodušená struktura založená na C. Znalosti jsou to spíše takové základní/mírně pokročilé jak je ze středních škol zvykem, nicméně linked list nebo vektor v různých provedeních bych v C naprogramovat zvládl. Na zádném větším projektu jsem zatím nedělal, jediný menší projekt co jsem kdy naprogramoval v C byl pohybující se had na mapě v příkazovém řádku.

Já prostě nechci programovat na něčem u čeho absoultně netuším jak funguje uvnitř - i když mě vždycky lákalo naprogramovat si třeba vlastní 3D kostku s pomocí co možná nejméně podpůrných knihoven apod. Myslíte, že programování embedded systemů by mohla být cesta pro mě? Kromě elektra mě ještě napadá strojařina, ale nevím, jestli by to z IT nebyl až moc velký skok (na střední jsme fyziku neměli vůbec). Nicméně když jsem se na VUT díval na předměty na strojařině, tak jsem kulil oči kolik C/C++ tam bylo.

Co by tedy podle vás bylo z těchto dvou oborů vhodnější pro člověka co vystudoval IT? Pořádně nevím co od těchto dvou oborů očekávat a který z nich by mě bavil více. Jediné co vím je to, že si chci vybrat opravdu dobře, nechci udělat stejnou chybu jako s IT. Celkem se bojím toho, že skok z IT na elektrotechniku nebo strojařinu bude až moc velký a já se z toho prostě pos... :D a nakonec budu muset znovu na střední s už správným oborem.

Děkuji předem všem za rady zkušenějších :)

Pokud by měl někdo zájem a chuť si o tomto tématu popsat víc, tak mi napiš na email:
riversidecz20@gmail.com
Název: Re:Z IT na elektrotechniku nebo strojařinu?
Přispěvatel: zapik1 07. 08. 2020, 07:21:12
Nepřikládal bych výběru vysoké školy přehnaný význam. Vyber si takovou školu aby tě to dostatečně bavilo abys ji dokončil. Toť vše :-).
Na většině pracovních míst je podmínka definovaná podobně jako "vysoká škola technického směru". Takže tak.
Mám za sebou elektro VŠ - ten kdo tam přišel bez znalosti pájení, z ní taky tak odešel. Dostaneš tam teoretický základ, ale tuto kostru (mnohde neúplnou) si masem musíš obalit sám.
Takže si kup Arduino a začni zkoumat a hrát si.  Za 2 měsíce se naučíš víc než by ti nějaká VŠ byla schopna v této oblasti dát.  I tak exaktní věda jako je elektronika je o intuici a odhadu. A intuice i odhad fungují jen tehdy, když jsou podloženy zkušenostmi.  Takže čím víc usmažíš tranzistorů a vystřelíš IO tak tím lépe :-)
Název: Re:Z IT na elektrotechniku nebo strojařinu?
Přispěvatel: alex6bbc 07. 08. 2020, 07:28:58
proc sis sam neporidil atmegu, nepajive pole a soucastky a sam nezkousel?
kdybys to sam udelal, tak bys mozna mohl zajit i za nejakym ucitelem a treba by ti pomohli.

na vysce se to muze opakovat, takze sam si hledej zajmy a to co chces delat.
Název: Re:Z IT na elektrotechniku nebo strojařinu?
Přispěvatel: Mirek Prýmek 07. 08. 2020, 09:33:37
Se strojařinou ti neporadím, o té nevím vůbec nic. Ale musím souhlasit s kolegy, že do embedded se dá dost dobře nakouknout samostudiem, chce to jen nadšení, spoustu času (který předpokládám ve svém věku máš) a trochu peněz (ne moc) na základní vybavení.

Sám jsem touhle cestou šel - vystudoval jsem FI MU, kde jsme o embedded neměli vůbec nic, jednoho dne jsem si řekl, že to Arduino je zajímavý a chtěl bych ho vyzkoušet, začal jsem si s tím hrát a to mě dovedlo k tomu, že jsem si nastudoval nějaký základní elektrotechnický věci (čistě pragmatickým způsobem "tohle potřebuju, něco si o tom přečtu", žádné dalekosáhle studium teorie...). Po Arduinu jsem si zkusil ATmegu na breadboardu, pak všelijaké jiné procesory, nejrůznější periferie a aplikace... No a dneska asi můžu říct, že je ze mě v embedded "poučený amatér" - umím postavit zařízení pro automatizaci celkem čehokoli, umím si (jakžtakž) vybrat vhodný procesor, umím naprogramovat komunikaci víc procesorů, umím zařízení napojit přes asi šest různých bezdrátových způsobů komunikace na software na "velkém" počítači, vím, jak postavit low power sensor, který umí komunikovat bezdrátově a přitom na baterku vydrží běžet v řádu let... Tohle všechno čistě samostudiem, na škole mi o tom nikdo neřekl ani jednu větu.

Prostě, možnosti jsou dneska opravdu neuvěřitelné, hardware je neskutečně levný, informací je obrovské množství a jsou naprosto bezproblémově dostupné*, existuje spousta opravdu jednoduchých, velmi silně blbuvzdorných výukových kitů i s kvalitním softwarem zadarmo. Čili lepší podmínky už snad být nemůžou, zbývá jenom chtít :)

I když jsem jenom ten "poučený laik", moc rád komukoli v tom nabootování do embedded světa pomůžu. Nabízím ti občasnou konzultaci mailem nebo tady na fóru. Samozřejmě zdarma, čistě proto, abych podpořil české kutilství :) Mám jedinou podmínku: nkdyž se na něco zeptáš, musím vidět, že jsi se snažil si o tom něco zjistit, ale na něčem ses zasekl, s něčím si nevíš rady. Pokud by pro tebe byly limit finance, rád ti zapůjčím/daruju i nějakej základní hardware na první pokusy. Jestli máš zájem, ozvi se sem nebo do soukromé zprávy a domluvíme se.

---
* Dneska už se tomu těžko věří, že když mi bylo asi dvanáct, sehnal jsem přes asi dva známý okopírovanou knížku o x86 assembleru a byl to pro mě úplný poklad. Byl jsem nadšený, že se mi podařilo k takovým informacím dostat. Dneska by to zabralo asi minutu :)
Název: Re:Z IT na elektrotechniku nebo strojařinu?
Přispěvatel: Vrozkrokkop Kopalsson 07. 08. 2020, 11:26:00
IMHO chápat co se děje v počítači mohl BFU v dobách 8080 a možná prvních IBM PC XT (Arduina a podobné vymyšlenosti už mne míjely).
Asi je jedno, jaký z TECHNICKÝCH oborů si vybereš. Než dostuduješ, stejně už ten obor bude jinde.
...naše vybavení laboratoří bylo asi tak moderní jako Napoleonovo počítadlo, na kterém šibalsky promýšlel bitvu U Slavkova...
Pro pochopení jak počítač pracuje asi platí čím starší tím lépe.

Myslím, že nástupem osmibitových strojů Z80, 8080 a podobných se počítače přiblížily prostému lidu a nástupem IBM PC AT a dalších se počítače od prostého lidu velkým fofrem vzdálily.
 :(
Název: Re:Z IT na elektrotechniku nebo strojařinu?
Přispěvatel: ajne 07. 08. 2020, 11:50:52
IMHO chápat co se děje v počítači mohl BFU v dobách 8080 a možná prvních IBM PC XT (Arduina a podobné vymyšlenosti už mne míjely).
Asi je jedno, jaký z TECHNICKÝCH oborů si vybereš. Než dostuduješ, stejně už ten obor bude jinde.
...naše vybavení laboratoří bylo asi tak moderní jako Napoleonovo počítadlo, na kterém šibalsky promýšlel bitvu U Slavkova...
Pro pochopení jak počítač pracuje asi platí čím starší tím lépe.

Myslím, že nástupem osmibitových strojů Z80, 8080 a podobných se počítače přiblížily prostému lidu a nástupem IBM PC AT a dalších se počítače od prostého lidu velkým fofrem vzdálily.
 :(

Jéžiš, teď se mi úplně vybavilo, jak jsme na SPŠ elektro v rámci předmětu mikroprocesorová technika programovali na PC BOBO v simulátoru PMI-80 (ale nejdřív na čtverečkovaný papír) :-) A jeden kousek PMI tam měl učitel vystavený, ale na ten se nešahalo (protože by asi ruce žáků dávno nepřežil, proto se to simulovalo v programu). A to jsem chodil na střední až po roce 2000, to už 8080 byla pradávná historie. Ale na podobném HW se dalo krásně naučit, jak funguje HW a SW počítače. Mne to bohužel líznulo jen málo, a tenkrát jsem se tomu příliš nevěnoval, čehož dodnes lituji. Bohužel v době největší éry ZX Specter, Didaktiků, PMIček, PMD 85 atp. jsem byl moc malé dítě na to (a nebo spíš nebyl na světě, když jsem se narodil, tak už tato éra osmibitů šla do finále), abych se o to skutečně zajímal a něco na tom dělal. Když jsem byl už větší, tak už byla éra písíček v plném proudu a na domácí bastlení vlastního plotteru (Alfiho) a podobných projektů už nikdo moc nemyslel.
Název: Re:Z IT na elektrotechniku nebo strojařinu?
Přispěvatel: Křišťan Surname 07. 08. 2020, 16:41:31
I na současných masově nasazovaných mikrokontrolerech se dá krásně naučit, jak počítač funguje. STM32 (bluepill za stovku) s ARM Cortex M0 jádrem, STlink V2 (taky kolem 100 Kč) a GDB s GDB Dashboard (https://github.com/cyrus-and/gdb-dashboard/wiki) je lepší než ty různé Gigatrony poseté LEDkami - velice jasně tam vidíte na všechny registry, celý boot proces je ve vaší režii, každá instrukce a každá paměťová operace je vidět. Dokumentace je taky jasná a kompletní, od instrukční sady přes paměťové mapy až po detailní popis jednotlivých periferií.
Název: Re:Z IT na elektrotechniku nebo strojařinu?
Přispěvatel: Radovan . 07. 08. 2020, 19:39:13
Angličtina je dobrá volba, minimálně do doby, než bude všechna dokumentace v čínštině ;D

A zatím se můžeš pustit do tohohle:
https://knihy.nic.cz/files/edice/hradla_volty_jednocipy.pdf (https://knihy.nic.cz/files/edice/hradla_volty_jednocipy.pdf)
https://knihy.nic.cz/files/edice/Porty__bajty_osmibity.pdf (https://knihy.nic.cz/files/edice/Porty__bajty_osmibity.pdf)


Najdeš tam i epub a mobi, ale pokud se ti lépe čte z papíru, jako mě, tak ty knížky seženeš v každém lepším knihkupectví. Třeba v Luxoru.
Název: Re:Z IT na elektrotechniku nebo strojařinu?
Přispěvatel: kotelgg 07. 08. 2020, 20:44:59
Co to bylo za školu? Sítě, operační systémy a hardware jsi studoval 4 roky a zbytek času se programovalo nebo co se dělo?
Mezi elektrotechnikou a strojařinou je moc velký rozdíl na to, abys nevěděl, co chceš, ale evidentně jsi chtěl jít na průmyslovou elektrotechniku s oborem IT a vybral jsi nějakej shit.
Ale nemusíš si z toho nic dělat, protože 80% lidí, s kterýma jsem chodil na SPŠ, vůbec netušili, proč tam jsou.
Název: Re:Z IT na elektrotechniku nebo strojařinu?
Přispěvatel: kotelgg 07. 08. 2020, 21:09:42
Jinak to, jestli se něco naučíš na střední, silně závisí na učitelích, protože kolikrát tam dostaneš někoho, kdo učit neumí a výsledek je nulovej. Já se teď dostal k projektu, kde je řízení Simaticem a abych tam dostal potřebný signály, vyrábím vlastní moduly na optické oddělení a další věci. Po 10ti letech od střední jsem už vše zapomněl, takže se to zas učím znova. Akorát bylo nutný koupit nějaký hračky: laboratorní zdroj, nepájívá pole, generátor signálů, osciloskop, nějaký multimetry. Ale je to fakt zábava. Zjistit, proč to nefunguje je skvělej pocit :) (nebo proč to shořelo)
Název: Re:Z IT na elektrotechniku nebo strojařinu?
Přispěvatel: incorporated 07. 08. 2020, 21:42:13
Re: Co je vhodnější pro ajťáka: Elektro. Na *tuhle* otázku je odpověď jasná, mezi IT a strojařinou je propast. Programovat tam člověk může tak akorát nějaké simulace, G-kód, nebo žebříčkovou logiku. Ale elektro se s IT překrývá, můžete si vybrat skoro od webdesignu po antény nebo návrh polovodičů.
Pokud vás vážně zajímá víc, než elektro-bastlení, jak funguje počítač, to se dělá i na IT VŠ (narozdíl od střední doopravdy). Jsou tam srandy jako rozpitvávání CPU architektur, návrh CPU v HDL. A jestli toto najdete na elektru, tak to bude schované v nějakém IT programu.

Do strojařiny bych šel pokud vás fascinuje sama o sobě. Ještě bych řekl, že studium strojařiny nedá člověku, který to má jako hobby, o tolik, jako dá studium elekra elektro-bastlířovi. Je to tedy jen pohled elektrikáře.
Název: Re:Z IT na elektrotechniku nebo strojařinu?
Přispěvatel: Jimmyx 08. 08. 2020, 06:32:53
IT a strojařinou je propast. Programovat tam člověk může tak akorát nějaké simulace, G-kód, nebo žebříčkovou logiku.
A nebo třeba různá "makra" která automatizují různé části opakující se práce, kontrolní nástroje na kontrolu 3D modelů, výkresů, kolizí atd. I strojař může v práci programovat a lidí co to umí a ještě ví proč ty věci programují je málo. Ale ano, obecně strojař používá počítač ke své práci, nepracuje "pro počítač".
Název: Re:Z IT na elektrotechniku nebo strojařinu?
Přispěvatel: František Ryšánek 08. 08. 2020, 20:48:26
@Thielas: máte moje sympatie - s tou nutkavou potřebou "vědět jak to funguje pod kapotou, jakože fakt vespod" a s příchylností k C/C++. Mně dalo hodně, když jsem se párkrát hrabal v nějakých věcech v Linuxu. Buď čistá systemařina, nebo jsem potkal pár periferií (a pracovních zadání), kde mělo smysl spíchnout jednoduchý driver v kernelu... a přestože jsem předtím potkal Borland C/C++ v DOSu a Windows, tak teprve seznámení s Linuxovým programovacím ekosystémem (C/C++, kernel a user space) přineslo pravé "prozření" :-) Občas šel kolem i nějaký projektík blízko PC HW, kde jsem uplatnil pár rutinek v ASM. Zkoušel jsem před lety škodit i nějaké primitivní systémoviny ve Windows, ale moc se mi pod Win32 nelíbilo - zrovna když jsem trochu čuchl do kernelu, tak přišly Win7 a povinnost podepisovat ovladače, a i v user space je Win32 API docela řehole, přestože zatím není zamčené podpisem...

Ono je možná romantické, kutit si něco v ASM na holém železe, ale dávno pryč je doba, kdy si člověk mohl sám napsat vlastní vesmír. Dneska spíš používáte cizí tvorbu a občas najdete skulinu, kterou zatím nikdo nezpracoval, tak si třeba nějakou maličkost střihnete, v kontextu toho prostředí, které v potu tváře vytvořily a odladily stovky lidí pred Vámi.

Pokud se týče otázky "jakou školu", zvažte nějaký obor, který má ve štítu vymalováno "mechatronika". Sympaticky vypadá třeba TU Liberec - sice jsem slyšel, že je to dost husté študium, ale tak asi tam nejdete proto, abyste se pět let flákal (nebo unikl vojně, jako za mého mládí) a důležité je hlavně se nepo.. předem. Asi na každé vejšce se vyskytují pitomosti - jeden z možných přístupů je, pokud vidíte, že jako celek to asi nedorazíte, tak si vybrat věci, které Vám přijdou užitečné, a těch obrazit co nejvíc.

Palec nahoru za intenzivní angličtinu. Já se do ní taky kdysi zakousl při škole po svém. Četl jsem všelijaké knížky se slovníkem v ruce, pak jsem se začal bavit s lidmi v internetech... hezká doba to byla. Teď na starší kolena se snažím podobně opřít do němčiny, taky mám bolestné základy odbyté ze školy, přesto ta němčina už jde o poznání víc ztuha :-) asi protože nemám čas tolik číst... nebo je to věkem? (spíš ne) Proč vůbec němčina: protože to dává smysl v mém zaměstnání. Němci reagujou přívětivěji, když vidí snahu a nemusí se sami trápit angličtinou. Kdybych neměl potřebu, protože s němci kšeftuju, tak bych tuhle řeč jenom tak pro srandu králíkům nepěstoval.

Mimochodem, pokud jste na střední neměli fyziku (?) tak doporučuji zkusit to trochu dostudovat, pokud chcete zkusit technickou VŠ (strojní nebo mechatroniku). Ony ty středoškolské základy nejsou kdovíjaká rychta. Pokud budete mít rok volněji, a tempo si budete určovat sám, a blbosti budete přeskakovat (populárně naučné zmínky o teorii relativity a tak) tak to učivo fyziky z gymplu za čtyři roky myslím není kdovíjaký masakr, ani na to není potřeba kdovíjak vysoká matika. Jsou to dvě až čtyři učebnice... Důležité myslím nakonec je, pobrat základní principy newtonovské fyziky. Dá se říct, že učebnice fyziky pro gympl by se zřejmě dala číst trochu jako takové "už vím proč", jenom možná trochu méně zábavné a čtivé. Jak říkám, školometskou buzeraci přeskakovat :-) Co já si pamatuju, tak třeba když jsem se v dospělém věku dávno po škole snažil aplikovat základní vzorce pro oscilační děje (které znám původně jako 2*pi*sqrt(LC) z elektroniky) na mechaniku, konkrétně hydro-pneumatické soustavy, tak jsem s tím zápasil pomocí gonimetrických funkcí a prvních dvou semestrů VŠ matiky už po svém, tohoto se střední škola ani nedotkla - a asi bych to nepotřeboval ani na nějakém mechatronickém studiu. Fakt je, že fyzika ve škole měla něco do sebe. Při práci s rovnicemi si dávat bacha, zda to sedí jednotkově, apod. Tyhle "řemeslné fígle" bych se možná "na vlastní pěst" učil trochu těžko :-)

Možná se zkuste začít rozhlížet po nějakém relevantním zaměstnání. Klidně jako vedlejšák při škole. Totiž zaměstnání (s trochou štěstí) poskytne jednu věc, kterou ve škole a v soukromí tak často nepotkáte: reálné problémy k řešení. Od maličkostí, po rozsáhlé věci, kde Vás časem napadají všelijaké monstr-projekty... spousta problémů, různě rozsáhlých, kde si můžete vybrat, do čeho se pustíte, a nad čím mávnete rukou... a každý vyřešený problém, na kterém jste něco odpracoval, přinese šlehu dopaminu. Jde taky o to, vybírat si takové problémy, které je šance v nějakém dohledném čase vyřešit.

Bohužel dneska ve spoustě IT firem jste za kacíře, když vezmete do ruky šroubovák.
Mně se podařilo usadit ve firmě (směrem do průmyslových počítačů a sítí), kde mám jako pracovní pomůcku osciloskop, pájecí+odsávací stanici a nějaké další věci, zdědil jsem starší Sitemaster (FDR), pár přípravků jsem si postavil... přesto jsem pracovně bastlíř spíš na okraj. V malé firmě, práce všeho druhu. To že si smím umazat ruce pájením, assemblerem a všelijakými semi-custom sondami, to je v zásadě moje aktivita, ve které mi zaměstnavatel nebrání, ba dokonce mám pocit, že mě v ní v přiměřené míře podporuje :-) Považuji se v tomto ohledu za šťastného zaměstnance.

Firem, které dělají echtovní vývoj hardwaru, není u nás mnoho - mám z nich povětšinou pocit, že stojí na zapálených jednotlivcích, kteří se nebáli, začít se vývojem elektroniky živit na vlastní pěst, což je v mých očích ta nejobtížnější cesta vůbec... znám totiž taky pár lidí, kteří to zkusili, a vycouvali.

Bohužel technický a společenský pokrok a specializace znamenají, že masová elektronika je už tak miniaturizovaná, zapečená a levná, že na ní prakticky není co kutit a téměř ani opravovat - smíte ji trochu programovat, když vám to výrobce dovolí, v nějakém prostředí hodně vysoké úrovně. Mobil je pěstní klín. Součástky jsou levné, lidská práce drahá, zejména ta kvalifikovaná = nevyplatí se vyvíjet pro jednotlivé kusy. I v průmyslu, kde jsou ceny zařízení relativně vysoké, je cena práce vlastně ta nejhorší nákladová položka. Úspory z rozsahu výroby jsou opravdu děsivé svinstvo. Vývoj probíhá v pár "továrnách na čokoládu" v několika centrech různě po světě, tady u nás spíš ne - a obecně vývojáři mívají dost tvrdý chleba, ať už jako spoluvlastníci firem / živnostníci, nebo jako zaměstnanci.

Takže člověk kterého už živí něco jiného, může bastlit leda jako koníčka, což soukromě může lézt do peněz, chce to mít doma trochu prostoru na práci, rodina si připadá odstrčená atd... Dokonce mizí z trhu některé součástky, ze kterých jsem jako kluk bastlil. Prostě vývoj jde dál. Zatím nám nesebrali operační zesilovače a nohaté tranzistory, ale vidím, jak ty staré časy mizí...

Příležitost vyvíjet nebo opravovat nějaký hardware tady u nás je fakt už jenom v oblastech Embedded a MaR, kde ještě potkáte integraci nižší úrovně, menší počty vyrobených kusů, a díky vítězství "vendor lock-in" nad standardizací také pestré prostředí, kde se vyskytují potřeby tu a tam něco přiohnout / zintegrovat / dovyrobit nějakou periferii... nebo aspoň provést do hloubky diagnózu. Zároveň se v "průmyslu" ještě točí nějaké peníze za fajnové know-how v těchto oborech. Pokud se Vám nepovede vymyslet nějaký svůj fajnový produkt a rozjet kolem něj živnost, nebo se přitočit někam, kde Vás využijí s vývojem HW jako zaměstnance, tak je tu myslím dost velká spousta "integrátorských" pozic, kde stavíte z nekonečné lego-stavebnice, a je po Vás rajtováno, abyste ke každému dílku měl CE prohlášení o shodě, podložené zkouškou v souladu s XY normami, výrobce nejlíp aby měl ISO9001... Je třeba říct, že i ve "skládačkové" projekci/integraci průmyslového MaR (v nejširším slova smyslu) jsou potřeba asi hlavně léta zkušeností a "mezioborového" rozhledu - načichnout "inženýrským fortelem" a nadhledem prostě chvíli trvá, čerstvě z vejšky zejm. bez nějakého vedlejšáku při škole je člověk prostě zelenáč :-)

https://knihy.nic.cz/files/edice/Porty__bajty_osmibity.pdf (https://knihy.nic.cz/files/edice/Porty__bajty_osmibity.pdf)
No - tvle...
Jenom jsem to proletěl - to je maso... !