Fórum Root.cz
Práce => Studium a uplatnění => Téma založeno: Matěj Strnad 31. 12. 2019, 21:48:50
-
Jsem v 8. třídě a pořádně nevím kam jít, vím že na to mám ještě dost času ale nechci nic podcenit. A vím, že se to zde již řešilo ale já jsem drobek jiný. :)
Rozhoduji se mezi https://www.vos-sps-jicin.cz/ a https://web.pslib.cz/ , gympl http://giosm.cz
Co se týče informací o mně, chtěl bych se živit programováním nebo strojovým učením, programuji již přes dva roky a zvládám věci jako MVC, OOP, apod. Co se týče programovacích jazyků tak C++, PHP, Python a JS, učím se ještě Rust. Zvládám práci s Linuxem. Takže se drobek bojím že pro mě je IT škola "moc špatná". Zatím mám takové známky, že když drobek přidám tak se na gympl dostanu ale bojím se předmětů jako zeměpis a biologie. 100% bych poté chtěl jít na VŠ, FIT ČVUT nebo MFF UK.
Kam bych měl jít?
Děkuji za odpověď :)
-
bojím se předmětů jako zeměpis a biologie.
Gymplem se nic nezkazí. Já už jsem starej a věci se mění rychle, ale kdysi dávno, když jsem byl mlád, tak zeměpis na gymplu byl flákačka a biologii, ač mne vůbec nebavila, jsem taky dával bez problémů. Pokud plán je jít pak na ČVUT či MFF, tak gympl bude dobrý odrazový můstek.
-
Ber gympl. Ze zeměpisu ani z biologie nepropadneš, maturitu uděláš, takže cesta na vysokou je otevřená. Není co řešit. Hlavně se nesoustřeď na známky, ale na znalosti. Přeji ti hodně úspěchů
-
Pokud bys měl jít na školu, kde Tě budou "učit", co už v podstatě znáš, není to dobrá cesta. Gympl není špatný nápad, je klidně možné, že názor za pár let změníš a budeš mít všeobecné základy. Druhá možnost by byla jít na průmyslovku zaměřenou na něco jiného než programování a IT, rozšířit si záběr.
-
Na pslib jsem chodil ještě relativně nedávno, učí se tam .NET (C#) a PHP (bohužel Nette), na Linux si skoro nesáhneš, docela dobře se naučíš sítě, hardware a nějaký CADy a automatizaci. Někteří učitelé dost namachrovaní, ale to bude asi všude. Jinak vybavenost na top úrovni.
-
Chodil jsem na SPŠ Jičín (elektronické počítačové systémy, 2007-13) a pak absolvoval matfyz. Škola se mohla posunout, ale v době, kdy jsem tam byl, tak se tam programování učilo mizerně (světlou výjimkou bylo bastlení na mikročipech) a náročnost byla nízká (průmky jsou často až druhá volba po gymplu i když ta jičínská je slušná). Ale s ambicí jít na matfyz bych volil gympl.
-
Postrehy z gymplu:
Zemepis na gymplu moc tezky neni, jen trochu tezsi nez na zakladce, toho bych se vubec nebal. Biologie muze byt o neco tezsi, urcite tezsi, nez na zakladce. Ale taky se da zvladnout, kdyz se na to obcas kouknes, projdes OK. Na biologii se na gymplu moc nepropada.
Matematika, fyzika, chemie. To jsou pro vetsinu gymplaku strasaky, ze kterych i propadaji. Ale jako programator spis v tom budes vynikat a pomahat ostatnim. Neco jineho je matfyz (coz uz je vejska). Tam je matematika, fyzika, informatika nesrovnatelne tezsi oproti jakekoliv stredni skole ci gymplu.
Vypocetka je na gymplu docela flakacka i pro vetsinu lidi. Tam budes samozrejme mnohonasobne napred, mozna i neco naucis ucitele. Vysoka (MatFyz) je samozrejme o necem jinem.
Cestina, spolecenske vedy. Docela tezka, pro programatory a podobne technicky zamerene lidi je to kamen urazu, Cestina hlavne. A to jak gramatika tak literatura. Ale kdyz se na to podivas po skole, nepropadnes. Horsi je pak z cestiny maturita. Na vejsce technickeho razu uz cestina neni.
Vytvarna vychova a telocvik. Na vetsine skol je, pro zdejsi asi sproste slovo ale trocha pohybu hlavne programatorum neuskodi. Nikdo z toho nepropadne a i trojkka je pomerne extremni a vzacna znamka. Vytvarka je jeden z nejhorsich predmetu pro technicky zamerene lidi. Ale byva jen prvni dva roky a u nekterych gymlu j volba mezi vytvarnou a hudebni vychovou, tak se kresleni da vyhnout.
-
TL;DR bojím se, že pro tebe bude většina předmětů na většině SŠ příliš lehká, a nabízím nápady, jak to ohackovat.
Co se týče informací o mně, chtěl bych se živit programováním nebo strojovým učením, programuji již přes dva roky a zvládám věci jako MVC, OOP, apod. Co se týče programovacích jazyků tak C++, PHP, Python a JS, učím se ještě Rust. Zvládám práci s Linuxem. Takže se drobek bojím že pro mě je IT škola "moc špatná".
Hmm, tohle je blbé, protože najít střední, která by začínala na tvé současné úrovni a mohla tě dál rozvíjet, bude nejspíš těžké. Doporučil bych ty dvě kandidátské průmyslovky navštívit a velmi důkladně se na toto poptat (zejména jaké jsou možnosti prokázat, že to, co v daném předmětu učí, už umíš, a bude umožněno ti ho přeskočit - příp. dokonce přeskočit celý ročník pokud se ti to podaří správně nasbírat a seskládat; v případě toho v Liberci bys pak taky mohl třeba zkoušet místo předmětů co už umíš chodit na VŠ (TUL; ideální by samozřejmě bylo dělat si rovnou ty předměty na MFF pokud tam pak chceš jít, ale to asi vzhledem ke vzdálenosti nepůjde -- a vůbec, do toho Liberce bys dojížděl, nebo bys tam bydlel? nechceš pak rovnou zkusit něco v Praze a udělat tento hack s VŠ tady?)).
Po rychlém proklikání webu toho gymnázia mi přijde, že co do IT a technicky obecně to rozhodně na tvé úrovni nebude. Jestli budou ostatní předměty (pro tebe asi zejména matematika, fyzika…) použitelné zhodnotit neumím.
Ještě radši jednou napíšu, co že jsem se ti právě pokusil poradit, že se máš pokusit udělat, protože je možné, že si to, zvyklý na „lineární“ průchod školou, nedokážeš představit: Představ si, že přijdeš na matfyz, a tam se úplně na začátku učí základy programování - jako že cykly, funkce a tak. Ty víš, že to umíš, tak si zapíšeš Programování I pro pokročilé (https://mj.ucw.cz/vyuka/1920/p1x/) (které si můžeš představit tak trochu jako https://ksp.mff.cuni.cz/), a na to, jak se používá for a while, prostě nechodíš. Nebo po tobě chtějí nějakou úroveň angličtiny (asi taková trošku lepší FCE). Nabízí ti k tomu cvičení, a nebo můžeš jít rovnou na zkoušku, uděláš test a ústní pohovor a dostaneš to. A totéž třeba pro Úvod do Linuxu. A tu hodinu, co bys měl během roku angličtinu/Linux/..., si můžeš zapsat úplně cokoli jiného (a nebo třeba nic (zrovna u té angličtiny potřebuješ ty kredity, takže tam si místo toho musíš zapsat něco jiného)) -- buď nějaký předmět z vyššího ročníku (klidně i z magisterského studia a pak se to dá nechat uznat a splnění ti „přenesou“ -- takhle se dá udělat pětileté studium za 4 roky), nebo úplně cokoli co tě zajímá z celé UK i z některých spřátelených škol jako třeba FEL a FIT ČVUT (!). Mě třeba kromě počítačů vždycky zajímala biologie, tak jsem prostě vystudoval pár biologických předmětů. Nebo je populární chodit na nějakou historii, různé jazyky, právo…
No a naprosto ideální by mi přišlo, kdybys dokázal najít střední, co má tento model.
A kdyby se jim to nelíbilo/nešlo to kvůli rozvrhu (skákat mezi ročníkama a teď se to bude nějak překrývat a nevyjde to), tak ještě můžeš zkusit někoho přesvědčit, že si budeš dělat nějaké ty vzdálené online předměty co nabízejí některé typicky americké VŠ (osobně jsem to zatím nezkoušel). Pak můžeš třeba za dozoru někoho z té střední vyplňovat testy/udělat nějaký domácí úkol z toho kurzu, aby věděli, že to fakt děláš a neflákáš se.
Zatím mám takové známky, že když drobek přidám tak se na gympl dostanu ale bojím se předmětů jako zeměpis a biologie.
Nevím, mně tyhle předměty přišly na gymplu triviální, ale úroveň gymplů se strašlivě liší.
Gymplem se nic nezkazí. Pokud plán je jít pak na ČVUT či MFF, tak gympl bude dobrý odrazový můstek.
Zkazí. Já se na gymplu nenaučil kromě angličtiny a základů počítání s maticemi skoro nic (a to opravdu nebylo tím, že bych to podle jejich měřítek flákal - úplně všechna vysvědčení jsem měl s vyznamenáním). Takže to byla naprostá ztráta času (chodit tam každý den 8-15 sedět), který jsem mohl více věnovat na rozvíjení jiných věcí, které jsem dělal mimoškolně. Co se odrazového můstku na matfyz týče, tak jsem nemusel chodit na angličtinu (šel jsem rovnou ke zkoušce) a na rozdíl od kamaráda mě nemohli vyhodit za to, že bych ani na třetí pokud nedal na papír Gaussovu eliminaci. A to je asi tak všechno.
-
Střední škola ti z programování nedá nic. Takže mi nejvhodnější přijdou dva scénáře:
- gympl: pořádně se nauč DVA jazyky + zabrousi do nějakého oboru, třeba technického přes volitelné předměty
- průmyslovka: třeba elektro, aby sis rozšířil obzory mimo programování a samozřejmě pořádne angličtinu
-
Střední škola ti z programování nedá nic.
Nějaká správně vedená a elitní by snad mohla. Potkal jsem párkrát nějaké lidi z https://ssps.cz/ a přišlo mi to docela rozumné -- ale osobní zkušenost samozřejmě nemám.
-
Ještě promysli faktor, zda se jako programátor pak budeš chtít pohybovat jen v kanclu "v saku" nebo třeba zamířit i do něčeho praktického, průmyslu, robotika atd. Protože v tom druhém případě bych pak se snažil i získat vzdělání, v rámci kterého získáš uznané elektro vzdělání, abych dosáhl na vyhlášku 50, protože tu bez patřičně uznaného elektro vzdělání získat nejde. Dost to usnadní život v těchto oborech. Takže pokud nějakou střední odbornou, tak se ptát, zda součástí toho oboru je získání i vyhlášky nebo nabízí dobrovolný kurz, v rámci kterého toto vzdělání ti uznají (takže pokud půjdeš na čistě IT obor, tak to bude obvykle bez splnění elektorvzdělání, pokud na slaboproud, tak ho získáš, ale někde můžeš jít na IT obor a nabrat si dobrovolně předmět, kde pak ti dají papír, že máš ofociální potřebné elektrovzdělání).
Dodatečně, až budeš Mgr. Ing. ..., se to pak už hodně blbě honí (někdy to jde dohnat i na té vejšce dobrovolným kurzem). Každy nechce na staré kolena dálkově na učňák - píše zkrachovalý strojař, co se ze zoufalství musí živit IT v energetice, takže mu za zadkem musí sedět medvědář oficiálně kryjící to chybějící elektro vzdělání (a smějící se ti, že sice máš splněnou praxi i na vedoucího elektrosměny elektrárny, ale smůla), když musí hrabat na počítač někde v elektro rozvaděči....
-
...abych dosáhl na vyhlášku 50, protože tu bez patřičně uznaného elektro vzdělání získat nejde...
S tímhle názorem lze polemizovat. Na vyhlášku 50 "dosáhne - musí dosáhnout" i třeba noční vrátný nebo uklízečka. Jde o to, na jaký paragraf. Elektrovzdělání je podmínkou k dosažení §5 - 10 (o §11 si nejsem jistý, ten se mne netýkal).
-
Ano, mohlo být přesněji, samozřejmě je myšleno aspoň na §5.
-
V minulém století těsně po revoluci na gymplu v Litoměřicích jsem s úctou z povzdálí sledoval, co dělají kluci v programátorské třídě na hodinách "programování". Jasně tehdy nějaký Turbo Pascal, ale učil je starší pán, který toho o algoritmizaci věděl zřejmě opravdu hodně. Samozřejmě měli za úkol spoustu práce doma (v dobách, kdy osobní PC byla dost drahá sranda - alternativně bylo možno vysedávat v učebně, když zrovna nebyla nějaká výuka) ale ti kluci šli na vejšku prakticky už jako hotoví programátoři. Dva z nich tehdy napsali soft na tvorbu rozvrhů pro celý gympl - uživatelské rozhraní v Turbovision, zřejmě i vnitřní datový model dost echtovní OOP, tisklo to na jehle hezké tabulkové rozvrhy na několik stránek A3. Jo to byly časy... Já byl v humanitní třídě, kvůli jazykům - takže jsem utrpěl určitou porci literatury a dějepisu. A do počítačové učebny jsem chodil vysedávat taky :-) A do městské knihovny, protože tehdy nebyl Internet, a modem k počítači kvůli visení na BBSkách na telefonní lince byl taky drahá sranda, známá spíš z doslechu...
V zásadě: užívejte mládí a věnujte se tomu, co Vás baví. V tom máte šanci bejt opravdu dobrej.
A pokud se týče třeba těláku: co zamlada a za svobodna natrénujete, to se Vám bude sakra hodit v pozdější době, až přijdou děti a sedavé zaměstnání.
-
Poznal jsem spoustu skvělých programátorů, ale každý z nich si s sebou nese nějaká slabá místa v závislosti na SŠ, kterou absolvoval.
Takže pokud chceš programovat i netechnické věci a případně časem dělat AI, je gympl lepší volba, protože získáš širší rozhled a je tam víc (pro AI) relevantní matematiky. Pokud Tě zajímá i elektronika (bastlení), případně nízkoúrovňové programování, je naopak průmka lepší volba.
-
Poznal jsem spoustu skvělých programátorů, ale každý z nich si s sebou nese nějaká slabá místa v závislosti na SŠ, kterou absolvoval.
Takže pokud chceš programovat i netechnické věci a případně časem dělat AI, je gympl lepší volba, protože získáš širší rozhled a je tam víc (pro AI) relevantní matematiky. Pokud Tě zajímá i elektronika (bastlení), případně nízkoúrovňové programování, je naopak průmka lepší volba.
Nevím tedy, jak teď, ale před nějakými 30 lety nebyla matika braná na gymplu v AI k ničemu. Nejsložitější, co se bralo, byly základy infinitesimálního počtu. Dnešní AI vyžaduje mnohem hlubší znalosti.
-
Nejsložitější, co se bralo, byly základy infinitesimálního počtu.
To dnes bude podobné, zvlášť, když už prakticky neexistují matematické gymply. Jenže i když se pak na VŠ probere celá SŠ matematika ze jeden semestr, přeci jenom pak člověk nemá "10,000 hours of deliberate practice".
-
Poznal jsem spoustu skvělých programátorů, ale každý z nich si s sebou nese nějaká slabá místa v závislosti na SŠ, kterou absolvoval.
Takže pokud chceš programovat i netechnické věci a případně časem dělat AI, je gympl lepší volba, protože získáš širší rozhled a je tam víc (pro AI) relevantní matematiky. Pokud Tě zajímá i elektronika (bastlení), případně nízkoúrovňové programování, je naopak průmka lepší volba.
Nevím tedy, jak teď, ale před nějakými 30 lety nebyla matika braná na gymplu v AI k ničemu. Nejsložitější, co se bralo, byly základy infinitesimálního počtu. Dnešní AI vyžaduje mnohem hlubší znalosti.
Já bych zas úplně nebazíroval na tom, že člověku škola musí pověsit úplně všecko do detailu na nos. Pokud byl někdo v něčem dobrej, tak to nebylo díky škole, ale díky tomu, že se v tom nimral doma ve volném čase. Jazyky, počítače, nějaký sport, hudební nástroj - cokoli. V normální škole prostě není čas se na nějakou oblast víc soustředit.
Pamatuju si, že na gymplu v Litoměřicích v mém humanitním čtvrťáku (cca rok 94) proběhl nějaký miniaturní základ maticových počtů a integrálů/derivací. Možná to byla volitelná matika pro lidi, kteří z ní dělali přijímačky na VŠ... A programátoři byli v algoritmizaci s užitou matikou každopádně hned od prváku dál/jinde, než základní společná kanonická matematika jakožto standardní předmět. Tuším už ve druháku programovali optimalizační metodu Simplex, snad ve třeťáku vím že jsem koukal přes rameno těm dvěma nejakčnějším borcům, že v turbo pascalu napsali jednoduché demíčko na rozpoznávání číslic neuronkou. Tehdy to byl nejspíš nějaký primitivní multiclass perceptron... a počítám, že na to neměli hotovou knihovnu, ale psali to hezky od píky. Ono tehdy nešlo o to, aby to bylo prakticky užitečné - šlo jim o to si tu technologii osahat. Dost živě si pamatuju, jak spekulativně ručně ladili parametry přenosové funkce neuronu a učícího algoritmu, používali při tom dost exotickou slovní zásobu... a mám pocit, že kdovíjak dechberoucí vysokou matiku k tomu nepotřebovali.
To bylo v roce cca 93, před internetem. Dneska s internetem je jakékoli samostudium úplně jinej level. Není špatné, mít případně "mentora" (kámoše, učitele) který je o něco napřed.
On obecně ten široký obor od slaboproudu přes počítače k softwarovému designu se převážně bez kdovíjak absurdně složité matiky dost obejde. Je fajn mít díky matice přehled/nadhled, ale je v té branži spousta profesí, které se bez akademicky pojaté VŠ matematiky vcelku dobře obejdou. Podobně je to třeba s teorií zpětnovazební regulace (ve vztahu k dynamické stabilitě systémů), nebo se znalostmi VF techniky, nebo s elektro vzděláním pro vyhlášku 50... velice záleží, jakou příchuť si v tom širokém oboru pro sebe najdete.
-
Poznal jsem spoustu skvělých programátorů, ale každý z nich si s sebou nese nějaká slabá místa v závislosti na SŠ, kterou absolvoval.
Takže pokud chceš programovat i netechnické věci a případně časem dělat AI, je gympl lepší volba, protože získáš širší rozhled a je tam víc (pro AI) relevantní matematiky. Pokud Tě zajímá i elektronika (bastlení), případně nízkoúrovňové programování, je naopak průmka lepší volba.
Nevím tedy, jak teď, ale před nějakými 30 lety nebyla matika braná na gymplu v AI k ničemu. Nejsložitější, co se bralo, byly základy infinitesimálního počtu. Dnešní AI vyžaduje mnohem hlubší znalosti.
Já bych zas úplně nebazíroval na tom, že člověku škola musí pověsit úplně všecko do detailu na nos. Pokud byl někdo v něčem dobrej, tak to nebylo díky škole, ale díky tomu, že se v tom nimral doma ve volném čase. Jazyky, počítače, nějaký sport, hudební nástroj - cokoli. V normální škole prostě není čas se na nějakou oblast víc soustředit.
Pamatuju si, že na gymplu v Litoměřicích v mém humanitním čtvrťáku (cca rok 94) proběhl nějaký miniaturní základ maticových počtů a integrálů/derivací. Možná to byla volitelná matika pro lidi, kteří z ní dělali přijímačky na VŠ... A programátoři byli v algoritmizaci s užitou matikou každopádně hned od prváku dál/jinde, než základní společná kanonická matematika jakožto standardní předmět. Tuším už ve druháku programovali optimalizační metodu Simplex, snad ve třeťáku vím že jsem koukal přes rameno těm dvěma nejakčnějším borcům, že v turbo pascalu napsali jednoduché demíčko na rozpoznávání číslic neuronkou. Tehdy to byl nejspíš nějaký primitivní multiclass perceptron... a počítám, že na to neměli hotovou knihovnu, ale psali to hezky od píky. Ono tehdy nešlo o to, aby to bylo prakticky užitečné - šlo jim o to si tu technologii osahat. Dost živě si pamatuju, jak spekulativně ručně ladili parametry přenosové funkce neuronu a učícího algoritmu, používali při tom dost exotickou slovní zásobu... a mám pocit, že kdovíjak dechberoucí vysokou matiku k tomu nepotřebovali.
To bylo v roce cca 93, před internetem. Dneska s internetem je jakékoli samostudium úplně jinej level. Není špatné, mít případně "mentora" (kámoše, učitele) který je o něco napřed.
On obecně ten široký obor od slaboproudu přes počítače k softwarovému designu se převážně bez kdovíjak absurdně složité matiky dost obejde. Je fajn mít díky matice přehled/nadhled, ale je v té branži spousta profesí, které se bez akademicky pojaté VŠ matematiky vcelku dobře obejdou. Podobně je to třeba s teorií zpětnovazební regulace (ve vztahu k dynamické stabilitě systémů), nebo se znalostmi VF techniky, nebo s elektro vzděláním pro vyhlášku 50... velice záleží, jakou příchuť si v tom širokém oboru pro sebe najdete.
Jistě, gympl má dát hlavně přehled v široké škále disciplín, nedá se čekat osvojení hlubokých matematických znalostí. Od toho je ostatně VŠ, kde už člověk studuje jen to, co ho zajímá a čemu se chce věnovat profesně.
Za mých mladých let informatika na gymplu nebyla vůbec, zájemci museli do Svazarmu nebo trápili doma osmibity. Dnes mi to připadá jako pravěk.
-
neviem aka je kvalita stredoskolskeho vzdelania u vas v CR.., ale u nas na Slovensku je to dost zle a na tych lepsich vyskach mavaju ludia co neboli na gympli dost problemy stihat (hlavne) s matematikou prve 2 rocniky.., a na IT SS sa okrem zakladov programovania (ktore sa na VS aj tak opakuju) ucia hlavne technickejsie veci, ktore ked chces robit machine learning, alebo bezneho programatora nepotrebujes, ale mozu byt zaujimave (rozne certifikaty, elektro vyhlasky, robotika, ..), ale casto sa daju aj na VS este zvladnut na volitelnych predmetoch..
-
Teď budu za blbce, ale co si představujete pod matematikou pro AI? Někdo kdysi vymyslel GEMM abychom mohli dělat neuronky dopředu i backpropagation maticema, k tomu se jistě hodila lingebra, přilepil k tomu různé AdaGrad/RMSProp/Adam optimizéry (vhled do diferenciálního počtu a optimalizace, ale takové dost specifické :) ), a většina současných state-of-the-art výsledků je, že někdo tohle vzal, hustě to použil, dlouho debugoval a implementoval ty algoritmy tak, aby mohl současným hardware protáhnout brutální množství dat. To mi přijde mnohem víc inženýrství, architektury systémů a tak, než matematika. Abych dal příklad něčeho, co si představuju pod hardcore matematikou já, tak to je digitální zpracování signálu.
neviem aka je kvalita stredoskolskeho vzdelania u vas v CR.., ale u nas na Slovensku je to dost zle a na tych lepsich vyskach mavaju ludia co neboli na gympli dost problemy stihat (hlavne) s matematikou prve 2 rocniky..
Co za prerekvizity k matematice na VŠ se tak učí na gymplech? Jak už tu zaznělo, základy lingebry a diferenciálního/inf počtu, ale to je tak na cvičení v prvním semestru, takové ty teoretické věci s větami a důkazy asi moc ne.
-
z mojich skusenosti ak chces trenovat nejake ML modely, tak potrebujes vediet nejake zaklady pravdepodobnosti a statistiky (napr. aby si si vedel odhadnut kolko dat potrebujes a kedy je tvoj model vobec relevantny) a skusenosti s lingebrou, hlavne ak robis nejaky image recognition, co je dost velka cast ML.
na slovensku mas na gymploch 4-5 hodin MAT tyzdenne prve 3 roky a potom 6 v maturitnom + maturitu z matematiky, na IT SOS mas 3 hodiny MAT tyzdenne cele 4 roky... jednak v tom uz na prvy pohlad je dost velky rozdiel.. druhak potom dojdes na VS a mas 12.., to je medzirocne 2-nasobny skok v mnozstve matiky pre gymnazistu, ale 4-nasobny pre SOS
nejde o to, co sa uci, ale kolko sa tomu venujes, ako si zrucni v pocitani a ci vies najst v neznamej ulohe nieco podobne tym, co si uz riesil... dokazy, lingebru, aj derivacie/integraly ta na vysokej skole naucia.., ale tam to tempo ide rychlo a uciva je vela, a ak nestihas, tak musis velmi zamakat... nevravim, ze ludia, co z SOS dosli nezvladli vysku, zvladli.., ale tie prve 2 roky mali tazke..,
-
Koukal jsem ještě na doporučovanou https://www.ssps.cz/ a ta by také šla, ikdyž s intrem. Není tam ani takový problém s matematikou jelikož ta tam je podle informací na webu 4 hodiny týdně, v maturitním ročníku 5. Oproti gymplu na který bych šel to takový rozdíl není (5/5/4/4). A mají tam jako volitelný předmět AI, ikdyž nepočítám žeby to bylo nějak pokročilé.
Osobně vidím výhodu odborné školy v tom, že mi dá i nějaký obecný přehled v tom, v čem zrovna nejsem zběhlý, např. sítě, tvorba her v Unity apod. Ale já mám nevýhodu v tom, že toho dost znám. Já se učím (a zatím úspěšně) path-finding algoritmy a na SŠ se učí nějaké základní řadící které už nějakou tu dobu umím. :D
U gymnázia vím, že mi dá více ale zároveň více vezme. Jsou tam i předměty které mi nejdou a nebaví mne, takže se bojím že nebudu mít takovou motivaci apod. Ale mít lepší obecný přehled je taky dobré.
-
na SŠ se učí nějaké základní řadící které už nějakou tu dobu umím. :D
U gymnázia vím, že mi dá více ale zároveň více vezme. Jsou tam i předměty které mi nejdou a nebaví mne, takže se bojím že nebudu mít takovou motivaci apod. Ale mít lepší obecný přehled je taky dobré.
Ono je někdy lepší zaměřit se spíše na ty předměty, které člověka nebaví, protože později se na to podívá z jiného úhlu a bude litovat, že na to onehdá kašlal.
Jinak pokud je student hodně napřed v látce, dá se s vyučujícím domluvit na individuálním plánu, já to tak kdysi na gymplu měl, ještě s jednou spolužačkou jsme seděli úplně vzadu odděleně a řešili zcela jiné pokročilejší věci, co nám učitel zadal.
-
Koukal jsem ještě na doporučovanou https://www.ssps.cz/ a ta by také šla, ikdyž s intrem. Není tam ani takový problém s matematikou jelikož ta tam je podle informací na webu 4 hodiny týdně, v maturitním ročníku 5. Oproti gymplu na který bych šel to takový rozdíl není (5/5/4/4). A mají tam jako volitelný předmět AI, ikdyž nepočítám žeby to bylo nějak pokročilé.
Osobně vidím výhodu odborné školy v tom, že mi dá i nějaký obecný přehled v tom, v čem zrovna nejsem zběhlý, např. sítě, tvorba her v Unity apod. Ale já mám nevýhodu v tom, že toho dost znám. Já se učím (a zatím úspěšně) path-finding algoritmy a na SŠ se učí nějaké základní řadící které už nějakou tu dobu umím. :D
Tak zjavne u vas v CR su tie stredne odborne skoly na o nieco lepsej urovni ako u nas :)
No ale co si vymenoval, tak siete, grafiku a AI su veci, co na vysokej budu tiez, a budu tam do vacsich detailov, co ti umozni im lepsie pochopit..
Veci co byvaju na strednych odbornych skolach navyse oproti kombu gympl+vysoka su nejake zaklady ekonomiky, prava a podnikania, technicke kreslenie, elektrotechnika..
-
Rozhoduji se mezi https://www.vos-sps-jicin.cz/ a https://web.pslib.cz/ , gympl http://giosm.cz
Co se týče informací o mně, chtěl bych se živit programováním nebo strojovým učením, programuji již přes dva roky a zvládám věci jako MVC, OOP, apod. Co se týče programovacích jazyků tak C++, PHP, Python a JS, učím se ještě Rust. Zvládám práci s Linuxem.
Matěji, prvně ti musím složit poklonu, je úžasný, co jsi se ve svým věku dokázal naučit, paráda, klobouk dolů! Je skvělý, že lidi jako ty existují (a věř mi, že mám s čím srovnávat...).
Řeknu něco, co asi úplně nechceš slyšet: na střední škole z určitýho úhlu pohledu vůbec nezáleží. Pro tvoji další budoucnost tahle celá životní etapa spočívá formálně jenom v tom, že získáš maturitu a tímpádem budeš moct jít na VŠ, kde teprve o něco jde. Jestli jsi měl z biologie trojku nebo čtyřku nebude absolutně nikoho nikdy zajímat. Ani "za kolik jsi odmaturoval". I kdyby to bylo za šestnáct, je to úplně jedno.
Z jinýho úhlu pohledu ale na volbě střední záleží hodně: je to nějaké prostředí, ve kterém strávíš čtyři roky života. A to v období, kdy si člověk vytváří spoustu návyků, životních postojů atd. Je to větší část života, o které se dá bez přehánění říct, že "formuje osobnost" :)
Takže podle mě víc než na tom, co se v tomhle období budeš učit, záleží na tom, s kým se budeš stýkat a jak budeš trávit volnej čas. Nepochybně budeš slušně inteligentní a zvídavej, takže by to chtělo, abys měl kolem sebe lidi minimálně stejně nadaný, raději lepší než jsi sám*. Inteligentní, zvídavý, činorodý, kteří tě budou táhnout někam dál. A takovýhle lidi s daleko vyšší pravděpodobností najdeš na gymnáziu než na odborné škole. Proto bych ti rozhodně doporučoval gymnázium. A to to nejelitnější, na který budeš schopen se dostat a bude prakticky realizovatelný tam chodit. Určitě se tam budeš učit biologii, možná třeba i základy řečtiny a budeš to považovat za úplně zbytečný, ale nepodceňuj to. Je to poslední období života, kdy budeš získávat opravdu všeobecný přehled, což oceníš spíš později, až budeš sedět u stolu s inteligentníma lidma a budeš schopnej si s nima popovídat třeba o tom, proč Kecal vychvaluje Vaška slovy "Mladík slušný a mravů víc tichých, neváží si žertů a slov lichých" :) A jak tuhle debatu dokončíte, půjdete se vrhnout na ladění té neuronové sítě :)
* Teprve v pozdějším věku jsem si uvědomil, kolik pravdy je v přísloví "Pokud jsi ve třídě nejlepší, jsi ve špatné třídě".
P.S. Už jenom tak pod čarou, v podstatě tě to teď nemusí moc trápit: v IT je asi víc než jinde spousta způsobů, jak se uplatnit. Někdo jde cestou velmi úzké specializace, někdo naopak čerpá ze všech možných stran, i z jiných oborů a týmy pak pěkně propojuje a umí dát práci širší kontext. Oba typy lidí jsou důležitý a nejlepší je, když jsou oba v týmu zastoupeny. Která cesta je ta tvoje, poznáš spíš později. Teď je pro tebe důležitý nad věcma "který tě nezajímají" neohrnovat nos. Jakákoliv znalost se ti někdy může hodně hodit. Takže to nehroť a užívej si životní etapy, ve které můžeš bez jakýchkoliv velkých starostí (děti, sňatky, rozvody, dluhy, existenční potíže...) prostě v klidu nasávat informace v enormní míře ;) Nasávej, buď aktivní, hloubej, zkoumej, dělej SOČky, zapoj se do nějaké neziskovky, udělej něco charitivního, stýkej se s lidma, kteří ti mají co dát.
P.P.S. Biologie se neboj a neošklíbej se nad ní. Shodou okolností je bioinformatika jedna z hodně slibných oblastí IT. Takže vědět třeba co je to "kodon" se ti možná jednou bude hodně hodit ;)
-
Rozhoduji se mezi https://www.vos-sps-jicin.cz/ a https://web.pslib.cz/ , gympl http://giosm.cz
Co se týče informací o mně, chtěl bych se živit programováním nebo strojovým učením, programuji již přes dva roky a zvládám věci jako MVC, OOP, apod. Co se týče programovacích jazyků tak C++, PHP, Python a JS, učím se ještě Rust. Zvládám práci s Linuxem.
Matěji, prvně ti musím složit poklonu, je úžasný, co jsi se ve svým věku dokázal naučit, paráda, klobouk dolů! Je skvělý, že lidi jako ty existují (a věř mi, že mám s čím srovnávat...).
Řeknu něco, co asi úplně nechceš slyšet: na střední škole z určitýho úhlu pohledu vůbec nezáleží. Pro tvoji další budoucnost tahle celá životní etapa spočívá formálně jenom v tom, že získáš maturitu a tímpádem budeš moct jít na VŠ, kde teprve o něco jde. Jestli jsi měl z biologie trojku nebo čtyřku nebude absolutně nikoho nikdy zajímat. Ani "za kolik jsi odmaturoval". I kdyby to bylo za šestnáct, je to úplně jedno.
Z jinýho úhlu pohledu ale na volbě střední záleží hodně: je to nějaké prostředí, ve kterém strávíš čtyři roky života. A to v období, kdy si člověk vytváří spoustu návyků, životních postojů atd. Je to větší část života, o které se dá bez přehánění říct, že "formuje osobnost" :)
Takže podle mě víc než na tom, co se v tomhle období budeš učit, záleží na tom, s kým se budeš stýkat a jak budeš trávit volnej čas. Nepochybně budeš slušně inteligentní a zvídavej, takže by to chtělo, abys měl kolem sebe lidi minimálně stejně nadaný, raději lepší než jsi sám*. Inteligentní, zvídavý, činorodý, kteří tě budou táhnout někam dál. A takovýhle lidi s daleko vyšší pravděpodobností najdeš na gymnáziu než na odborné škole. Proto bych ti rozhodně doporučoval gymnázium. A to to nejelitnější, na který budeš schopen se dostat a bude prakticky realizovatelný tam chodit. Určitě se tam budeš učit biologii, možná třeba i základy řečtiny a budeš to považovat za úplně zbytečný, ale nepodceňuj to. Je to poslední období života, kdy budeš získávat opravdu všeobecný přehled, což oceníš spíš později, až budeš sedět u stolu s inteligentníma lidma a budeš schopnej si s nima popovídat třeba o tom, proč Kecal vychvaluje Vaška slovy "Mladík slušný a mravů víc tichých, neváží si žertů a slov lichých" :) A jak tuhle debatu dokončíte, půjdete se vrhnout na ladění té neuronové sítě :)
* Teprve v pozdějším věku jsem si uvědomil, kolik pravdy je v přísloví "Pokud jsi ve třídě nejlepší, jsi ve špatné třídě".
P.S. Už jenom tak pod čarou, v podstatě tě to teď nemusí moc trápit: v IT je asi víc než jinde spousta způsobů, jak se uplatnit. Někdo jde cestou velmi úzké specializace, někdo naopak čerpá ze všech možných stran, i z jiných oborů a týmy pak pěkně propojuje a umí dát práci širší kontext. Oba typy lidí jsou důležitý a nejlepší je, když jsou oba v týmu zastoupeny. Která cesta je ta tvoje, poznáš spíš později. Teď je pro tebe důležitý nad věcma "který tě nezajímají" neohrnovat nos. Jakákoliv znalost se ti někdy může hodně hodit. Takže to nehroť a užívej si životní etapy, ve které můžeš bez jakýchkoliv velkých starostí (děti, sňatky, rozvody, dluhy, existenční potíže...) prostě v klidu nasávat informace v enormní míře ;) Nasávej, buď aktivní, hloubej, zkoumej, dělej SOČky, zapoj se do nějaké neziskovky, udělej něco charitivního, stýkej se s lidma, kteří ti mají co dát.
P.P.S. Biologie se neboj a neošklíbej se nad ní. Shodou okolností je bioinformatika jedna z hodně slibných oblastí IT. Takže vědět třeba co je to "kodon" se ti možná jednou bude hodně hodit ;)
Ještě bych dodal: věnovat se hodně angličtině, případně i jiným jazykům.
-
Na gio jsem kdysi maturoval. Pak jsem vystudoval FI v Brně. Matiku jsem z tohohle gymplu měl hodně dobrou, angličtinu trochu slabší. Matika a angličtina je podle mě pro studium na "IT" vějšce nejdůležitější. Jak plaveš v matice, tak letíš. Mě v podstatě celý prvák držela nad vodou matika z gymplu. Ale kdo a jak učí na gio matiku teď, to nevím.
Ostatní gympl předměty můžou bejt vopruz ale taky nemusí. Například výše zmíněná biologie i zemák můžou být hodně zajímavé. Záleží na učiteli. Rozhodně se hodí rozšířit si obzory, alespoň na úrovni gymplu, i v jiných oborech. Na vejšce pak jako když najdeš. Je pak o něco snazší studium bioinformatiky, geoinformatiky, ... (měl jsem například bioinformatickou diplomku).
Co mě na gio štvalo nejvíc, byl až moc velký důraz kladený na literaturu. Ale možná to bylo tím, že jsem jen neměl rád učitelku co nás učila. Pak mě tam ještě trochu štvala němčina a děják.
-
Ještě bych dodal: věnovat se hodně angličtině, případně i jiným jazykům.
Jasně, díky za doplnění, já už tohle beru jako samozřejmost, bez angličtiny se dneska vůbec nedá existovat.
-
Mimochodem: já si to uložím hluboko do bookmarků a pokud bude Root ještě existovat, tak se sem půjdu v roce 2024/25 podívat. Napíšeš nám jak to dopadlo? :)
-
Ještě pár neutříděných drobků:
Zažil jsem na školách pár předmětů, pro které platilo, že když je šel někdo študovat ze zájmu o věc, měl docela kliku, pokud mu škola ten předmět úplně nadosmrti neznechutila :-) Čili pokud Vás něco opravdu baví, bacha na to, jestli to chcete jít formálně študovat ;-)
Ve škole je spousta věcí, kterými je třeba se především prokousat, s minimálním úsilím splnit podmínky ročníku a jít dál - a ušetřený čas využít na věci, které Vás baví a někam posouvají.
Konkrétně na gymplu mě krutě nebavily biflovací předměty jako dějepis nebo literatura. Neměl jsem je rád, nic moc si z nich nepamatuju, zejména ne letopočty - a nemám pocit, že by mi jako počítačovému mágovi něco přinesly, kdybych se jim býval věnoval víc. Literatura byla bohužel povinná k matuře. Toto byl jeden konkrétní předmět, od kterého jsem si velice oddechl - přestože musím říct, že mě obávaná učitelka při maturitě podržela. Ono vůbec tohle zkoušení velkého rozsahu učiva závěrečnou zkouškou... k čemu je to vlastně dobré :-( To je jedno, to je jiná pohádka.
Chemie byla bezvadná, zemák nevadil, biologie nevadila a vlastně i trochu bavila - a dodneška se díky gymplové bižuli jsem schopen orientovat v příbalových letácích léků nebo studiích z medicínské oblasti, což se hodí, protože člověk není pořád jenom zdravej, taky má děti které tu a tam stonají apod. (A je to mimochodem další oblast, ve které se velice hodí jazyk - protože řádově víc materiálu se na internetu válí v Angličtině a případně dalších cizích řečech, než co se přeloží do naší mateřštiny.)
Za mých mladých let na gymplu nás nikdo neučil psát. Jasně, tu a tam nějaký sloh - ale teprve angličtinář (výbornej amík) nám vysvětlil dost elementární věci, jako že nepsat v první osobě, nezdůrazňovat pořád dokola že jde o můj osobní názor apod. Na vejšce bylo najednou potřeba psát seminární práce o pár stránkách a já s tím neměl problém - díky dvěma rokům s výborným angličtinářem.
Netvrdím že rozumím zpracování signálů - nerozumím, elektro nemám vyštudované, Laplacem a Eulerem se neopájím. Ale i "užitým uměním" v té oblasti jsem ledacos pobral. Třeba když si člověk dost dlouho a z různých úhlů hraje s Fourierovou transformací (jako s kladivem = tady se to chytí a takhle se tím majzne) tak docela dost pochopí - aniž by předtím počítal trojné integrály. Není špatné, umět si představit plochu pod křivkou a její násobení a různé takové interakce, není špatné mít základy statistiky, úvod do komplexních čísel... Pamatuju si jeden článek, který vyšel v devadesátých letech v časopisu Embedded Systems Programming a jmenoval se "More on averages" - a byl celý o FFT a digitální filtraci :-)
Osobně se daleko víc skláním před lidmi, kteří se baví architekturou neuronových sítí. V tom oboru je už obrovská spousta různých topologií a jejich variant, laditelných parametrů, k tomu nějaké algoritmy učení, biologické inspirace... pokrok do budoucna vidím ve stále propracovanější architektuře / složitější topologii (spíš než ve zvyšování hrubé síly). Praktických aplikací zatím není mnoho a nebojím se příchodu skynetu během pár let, ale jako obor bádání je to úžasné. Pokud je někdo ochoten Vás za to platit, je to dost materiálu na celoživotní badatelskou kariéru.
Nakonec se odjakživa "po svém" zabývám studijně hlavně věcmi, které zrovna řeším jako konkrétní problém. Za telecích let na gymplu a pak i na vejšce (ve škole) byl vždycky hlavní problém, sehnat nějaké zajímavé téma, problém, reálné zadání, kterým by mělo smysl se zabývat, aby z toho byl nějaký prakticky užitečný výsledek, nebo aby mě to někam o kousek posunulo. Náměty k činnosti totiž přišly následně až v zaměstnání, a ne vždycky byl čas se vydat směrem, kterým jsem viděl prostor k nějakému budoucímu užitku... Popravdě on by ve škole / při škole stejně nebyl čas na některé věci, ke kterým jsem se později dostal v práci. Prostě některé opravdu zajímavé špeky jsou na školní poměry zcela nepřiměřeně časově náročné.
Studium jazyků je dobrá rekreace/zábava. Už jsem to tady asi několikrát zmiňoval: číst chytlavou knížku se slovníkem, a masochisticky hledat všechna slovíčka, která neznám. Alternativně k tomu nějaká ta debata na zahraničních zájmových fórech o společném koníčku apod... Ještě jeden aspekt: pokud řešíte nějaký věcný/zajímavý/zábavný/užitečný problém (třeba jenom koníček) a zároveň kolem toho čtete a komunikujete v cizím jazyce, je Váš čas využitý dvojnásob užitečně. Přestože jsem se nikdy v zaměstnání neúčastnil jazykových kurzů, používají mě občas kolegové jako slovník - a ne, ze školy jsem si ty řeči nepřinesl, ani jsem k nim nepřišel v zahraničí (že jsem pecivál, je spíš moje ostuda). Ze školy jsem si přinesl ten bolestivý základ, první krůčky, ke kterým potřebujete učitele. Řeči ve škole jsou často o testech, pilování konkrétních gramatických jevů, nablblé úlohy v trapných nudných učebnicích. Tzn. optimální je, snažit se taky trochu plavat sám - a najít si v tom zábavu, nebo líp: na nějakou skutečnou zábavu si to naroubovat.
-
Mrkni na SPŠe Kutna Hora
Dneska se jmenuji jinak
Ale byt Kupsák je porad znamka kvality
Maturoval jsem v 91, zivim se IT a co me naucili dodnes pouzivam.
-
Kousek do diskuse - pozdeji v praci jsem mnohdy potreboval prave ty predmety, ktere me na skole nebavily. Pravda, slo spis o VS nez stredni. Pointa je v tom, ze studijni plan me donutil naucit se i to na co bych se jinak vykaslal.
A divim se, ze nezaznela jeste dalsi dulezita vec - spoluzaci.
1. Na gymplu budes mit i spoluzacky a nebude jich malo. Kamosi z prumyslovek meli na cele skole min holek nez my na gymplu ve tride.
2. Znami - lidi se rozprchnou a z gymplu budes mit kamarady a zname v mnohem vetsi skale profesi.
-
Kousek do diskuse - pozdeji v praci jsem mnohdy potreboval prave ty predmety, ktere me na skole nebavily. Pravda, slo spis o VS nez stredni. Pointa je v tom, ze studijni plan me donutil naucit se i to na co bych se jinak vykaslal.
A divim se, ze nezaznela jeste dalsi dulezita vec - spoluzaci.
1. Na gymplu budes mit i spoluzacky a nebude jich malo. Kamosi z prumyslovek meli na cele skole min holek nez my na gymplu ve tride.
2. Znami - lidi se rozprchnou a z gymplu budes mit kamarady a zname v mnohem vetsi skale profesi.
Učí se tam i nudné užitečné i nudné neužitečné věci.
Pokud umí tolik programovacích jazyků, nejspíš stejně nebude pro spolužačky zajímavý až do doby, dokud tím nezačne solidně vydělávat. Naopak, pokud bude v něčem frajer se zájmy i mimo techniku, bude o kočky zakopávat i jako průmyslovák.
SPŠ Jičín, i pslib je ok, pokud gymnázium, tak nějaké s dobrou matikou, fyzikou a jazyky.
-
Kousek do diskuse - pozdeji v praci jsem mnohdy potreboval prave ty predmety, ktere me na skole nebavily. Pravda, slo spis o VS nez stredni. Pointa je v tom, ze studijni plan me donutil naucit se i to na co bych se jinak vykaslal.
A divim se, ze nezaznela jeste dalsi dulezita vec - spoluzaci.
1. Na gymplu budes mit i spoluzacky a nebude jich malo. Kamosi z prumyslovek meli na cele skole min holek nez my na gymplu ve tride.
2. Znami - lidi se rozprchnou a z gymplu budes mit kamarady a zname v mnohem vetsi skale profesi.
kazdy ma nejakou zkusenost, ja jsem zase delal prumyslovku a specializoval jsem se na to co me fakt bavilo.
a v zivote pracuju v technickych oborech, takze mi dejepis nechybi :-)
dost spoluzaku z prumyslovky dela neco uplne jineho nez studovali, takze je to taky docela pekny rozptyl profesi.
kdyz chces delat to svoje a nechces se otravovat jinyma predmetama, tak bych sel do specializovane skoly.
-
a v zivote pracuju v technickych oborech, takze mi dejepis nechybi :-)
Ja taktez a v praci ho, pravda, nepotrebuji. Ale nejenom praci je clovek ziv.
dost spoluzaku z prumyslovky dela neco uplne jineho nez studovali
Spis by bylo divne, kdyby vsichni v oboru zustali. Jen jsem chtel vypichnout, ze toto ma gymnazium z principu "vrozene".
A za mnozstvim holek ve tride si stojim ;) Jestli se teda neco hodne moc nezmenilo. Pochopitelne to neznamena, ze jinak nejde zadnou potkat.
A pokud se ti podari vyjednat si ten idividualni plan, tak mozna muzes na vse vyse zminene klidne zapomenout - stejne budes za exota, co je pul casu nekde uplne jinde a dela veci kterejm nikdo nerozumi. :)
-
A za mnozstvim holek ve tride si stojim ;)
No... mix 50% / 50% je asi zdravej pro genderově vyvážené ovzduší ve třídě - ale zas pozor pokud je ženských 80% tak je to pro klučičí menšinu spíš utrpení. Šanci pro normálního počítačového introverta nějakou potkat to reálně nezvyšuje, protože pro holky v témže ročníku jste nejspíš irelevantní (non-target), pokud nemáte z p...e kliku taky na kouzlo osobnosti. Naopak reálná je šance, prožít několik let jako mimozemšťan v "holčičím kolektivu" (volím záměrně neutrální termín jako eufemismus). Možná mám naivní představu opačným směrem - že v partě podobně... zaměřených hračičků bude větší pohoda a sranda. Čili gympl ano klidně, ale IT nebo ještě líp echt programátorská větev - samozřejmě pokud k tomu máte sklony, a pokud nehrozí "otrava nadmírou oblíbeného cukroví". Popravdě ta otrava asi hrozí spíš až na vejšce.
Modulo faktor, že kolektiv je vždycky množina jednotlivců se všelijakými povahami, jejichž superpozicí a interakcí vzniká celkové ovzduší ve třídě, a ta skvadra se dá dohromady v principu náhodným výběrem. Takže co si pamatuju kolektivy ze škol do kterých jsem chodil, a do kterých teď chodí moje děti, je to vždycky trochu sázka do loterie. Ledacos dokáže ovlivnit schopný třídní učitel, ale to spíš asi na základce na prvním stupni, kde tráví s dětmi hodně času (případně si prvňáčky předem vyselektuje, pokud je místní celebritou) = z hlediska žáka je tenhle faktor taky dost loterie.
-
Nakonec to dopadlo tak, že jsem šel do Jičína na průmku na IT. Po třech dnech ve škole jsem si uvědomil, že to byl fakt špatný nápad - učitel, kterého jsme dostali na IT byl strašný amatér, a už tam ani není. I ten co ho nahradil z doslechu dobrý není. Rozhodl jsem se tedy přestoupit na elektrotechniku, specializace automatizace. Tam je to docela fajn, na teorii máme skvělého mladého učitele, zbytek taky ujde. Akorát matematika je takový velký ups, ne že bych to nechápal, ale nezvládám počítat jako robot, takže na vysvědčení 3 :D Uvědomil jsem si, že ani IT do budoucna dělat nechci a půjdu nejspíše směrem aerospace. Pořád ale nevím, zda rozhodnutí nejít na gympl lituji nebo ne, určitě by tam byla spousta výhod ale ty má i průmka, akorát jiné - mohu trávit čas v laborkách po vyučování a mám asi i více času, takže mám při škole práci jako programátor a budu si teď dělat piloťák. Takže jsem ve finále docela šťastný a ty čtyři roky to tam vydržím a pak půjdu felit :)
-
Nakonec to dopadlo tak, že jsem šel do Jičína na průmku na IT. Po třech dnech ve škole jsem si uvědomil, že to byl fakt špatný nápad - učitel, kterého jsme dostali na IT byl strašný amatér, a už tam ani není. I ten co ho nahradil z doslechu dobrý není. Rozhodl jsem se tedy přestoupit na elektrotechniku, specializace automatizace. Tam je to docela fajn, na teorii máme skvělého mladého učitele, zbytek taky ujde. Akorát matematika je takový velký ups, ne že bych to nechápal, ale nezvládám počítat jako robot, takže na vysvědčení 3 :D Uvědomil jsem si, že ani IT do budoucna dělat nechci a půjdu nejspíše směrem aerospace. Pořád ale nevím, zda rozhodnutí nejít na gympl lituji nebo ne, určitě by tam byla spousta výhod ale ty má i průmka, akorát jiné - mohu trávit čas v laborkách po vyučování a mám asi i více času, takže mám při škole práci jako programátor a budu si teď dělat piloťák. Takže jsem ve finále docela šťastný a ty čtyři roky to tam vydržím a pak půjdu felit :)
Je pekne ze se nekdo rozhodne ze IT delat nechce. Ciste IT s sebou nese nektere osklive veci jako vyhoreni a hodne totalni vycerpani. Je to obcas i hodne asocialni prace kolikrat s abstraktnimi vecmi kde nic nevidis a za 2 roky projekt zabiji. Nedavno mne tu nejake jelito i poucovalo ze nevim jak funguje trh prace a ze mam byt rad za ty penize. No kalkulace existencniho minima pri roku docasne prace neschopnosti a nutnosti nekde bydlet uz tak uzasna potom neni.
Pokud mas neco s IT spjateho je to vzdy lepsi nez ciste IT. V IT potkas i docela slusnou davku divnolidi co bydli s maminkou a staci jim 35kkc za to ze muzou commitnout kod do kernelu protoze je vyhodili i jako asaka z matfyzu.
Za mne velka nevyhoda prumek je naprosto mizerna anglictina. Chlapci daji cteni datasheetu ale to je tak vsechno. Chovam blahovou nadeji ze dnes je to lepsi a ze alepson se da rozumet tomu co rikaji.
Jinak pri IT se da pilotak docela dobre zaplatit ze sveho. Problem je cas(pokud mas alokovany u zamestnavatele je to super) a taky CR je proste malinka a clovek se casto dostane do pruseru ze preleti nekam kam nema. Pokud budes letat jeV letnanech jsme kvuli zelenym gumam na to meli i spolecny budget na prusery. V US to fakt nikdo neresil. Tam spis doletis nekam do bubakova kdyz si let spatne rozpocitas nez abys platil pokuty. Na uceni zakladni teorie doporucuji stare svazarmovske ucebnice. V antikvariatech se vyvazuji zlatem ;-)
Z jineho soudku... Vodochody nebo Honeywell?
-
Nedavno mne tu nejake jelito i poucovalo ze nevim jak funguje trh prace a ze mam byt rad za ty penize. No kalkulace existencniho minima pri roku docasne prace neschopnosti a nutnosti nekde bydlet uz tak uzasna potom neni.
A bohužel jsem tě poučoval neúspěšně, protože to zjevně stále nechápeš. Ale aspoň mohu říct, že jsem to zkusil. Není zač. Pokud svůj koncept výpočtu nástupního platu ze svých potřeb myslíš vážně, tak se tam vrať do vlákna a poraď tam archeologovi.
-
bojím se předmětů jako zeměpis a biologie.
Gymplem se nic nezkazí. Já už jsem starej a věci se mění rychle, ale kdysi dávno, když jsem byl mlád, tak zeměpis na gymplu byl flákačka a biologii, ač mne vůbec nebavila, jsem taky dával bez problémů. Pokud plán je jít pak na ČVUT či MFF, tak gympl bude dobrý odrazový můstek.
Ono se nezkazí nic ničím pokud je člověk schopný. A pokud není, je to taky jedno, neschopný bude tam i tam. Jde spíš o to, čím chce či nechce trávit čtyři roky.
-
Nedavno mne tu nejake jelito i poucovalo ze nevim jak funguje trh prace a ze mam byt rad za ty penize. No kalkulace existencniho minima pri roku docasne prace neschopnosti a nutnosti nekde bydlet uz tak uzasna potom neni.
A bohužel jsem tě poučoval neúspěšně, protože to zjevně stále nechápeš. Ale aspoň mohu říct, že jsem to zkusil. Není zač. Pokud svůj koncept výpočtu nástupního platu ze svých potřeb myslíš vážně, tak se tam vrať do vlákna a poraď tam archeologovi.
Nepochopil. Mam nejakou pozici tak se z ni snazim vytriskat co nejvic abych se pojistil na horsi casy. Je to obchod. Nabidka/poptavka. Nekdy to uhadam a nekdy ne. Neustale prehodnocuji svoji pozici vuci pozadavkum trhu - menim i povolani v ramci IT nebo korporatu.
A ciste nahodou delam v oboru kde mam silnou vyjednavaci pozici a nejsem ani vazan na trh v CR. Takze si mohu zasahnout vetsi trhy.
Jsou zamestnavatele kteri reflektuji narocnost povolani a jsou kteri nereflektuji - jejich smula a smula tech ovci ktere najdou. Svagrove taky vysvetlovali v soukrome ordinaci jak funguje trh prace. Pochopila velmi dobre. Sbalila se a pracuje v nemecku - z jejiho platu uzivi celou rodinu a jeste jim zbyde na dum.
Tak funguje trh. Az se mi to prestane vyplacet nebo nebudu schopen(viz vyhoreni) pujdu delat toho skladnika. Coz mi moc vadit nebude protoze uz budu mit vyreseny zakladni zivotni potreby.
-
Kousek do diskuse - pozdeji v praci jsem mnohdy potreboval prave ty predmety, ktere me na skole nebavily. Pravda, slo spis o VS nez stredni. Pointa je v tom, ze studijni plan me donutil naucit se i to na co bych se jinak vykaslal.
A divim se, ze nezaznela jeste dalsi dulezita vec - spoluzaci.
1. Na gymplu budes mit i spoluzacky a nebude jich malo. Kamosi z prumyslovek meli na cele skole min holek nez my na gymplu ve tride.
2. Znami - lidi se rozprchnou a z gymplu budes mit kamarady a zname v mnohem vetsi skale profesi.
Pravda. Zdravy potazmo sexualni vztah dokaze podporit sebevedomi/testosteron do budouciho studia. To je kvalitni prispevek. Neco co je dost opomijene. Sportovat se da ale chlap je chlap. Citova a sexualni deprivace dokaze porazit i nadejneho studenta.
Pokud ani k jednomu nedojde tak aspon ziskas trochu soft skills pri spolupraci s zenami. Tech je v IT cim dal vic a tento obor celkem dobre filtruje fuchtloidni barbie girls.
-
Nedavno mne tu nejake jelito i poucovalo ze nevim jak funguje trh prace a ze mam byt rad za ty penize. No kalkulace existencniho minima pri roku docasne prace neschopnosti a nutnosti nekde bydlet uz tak uzasna potom neni.
A bohužel jsem tě poučoval neúspěšně, protože to zjevně stále nechápeš. Ale aspoň mohu říct, že jsem to zkusil. Není zač. Pokud svůj koncept výpočtu nástupního platu ze svých potřeb myslíš vážně, tak se tam vrať do vlákna a poraď tam archeologovi.
Nepochopil. Mam nejakou pozici tak se z ni snazim vytriskat co nejvic abych se pojistil na horsi casy. Je to obchod. Nabidka/poptavka. Nekdy to uhadam a nekdy ne. Neustale prehodnocuji svoji pozici vuci pozadavkum trhu - menim i povolani v ramci IT nebo korporatu.
A ciste nahodou delam v oboru kde mam silnou vyjednavaci pozici a nejsem ani vazan na trh v CR. Takze si mohu zasahnout vetsi trhy.
Jsou zamestnavatele kteri reflektuji narocnost povolani a jsou kteri nereflektuji - jejich smula a smula tech ovci ktere najdou. Svagrove taky vysvetlovali v soukrome ordinaci jak funguje trh prace. Pochopila velmi dobre. Sbalila se a pracuje v nemecku - z jejiho platu uzivi celou rodinu a jeste jim zbyde na dum.
Tak funguje trh. Az se mi to prestane vyplacet nebo nebudu schopen(viz vyhoreni) pujdu delat toho skladnika. Coz mi moc vadit nebude protoze uz budu mit vyreseny zakladni zivotni potreby.
Zcela v pořádku.
To je dobře, že tvoje švagrová nedala na tvoje teorie a prostě odjela jinam, místo toho, aby si spočítala minimum a trvala na něm i když by byla vysoko nad reálnou tržní cenou.
-
Nedavno mne tu nejake jelito i poucovalo ze nevim jak funguje trh prace a ze mam byt rad za ty penize. No kalkulace existencniho minima pri roku docasne prace neschopnosti a nutnosti nekde bydlet uz tak uzasna potom neni.
A bohužel jsem tě poučoval neúspěšně, protože to zjevně stále nechápeš. Ale aspoň mohu říct, že jsem to zkusil. Není zač. Pokud svůj koncept výpočtu nástupního platu ze svých potřeb myslíš vážně, tak se tam vrať do vlákna a poraď tam archeologovi.
Nepochopil. Mam nejakou pozici tak se z ni snazim vytriskat co nejvic abych se pojistil na horsi casy. Je to obchod. Nabidka/poptavka. Nekdy to uhadam a nekdy ne. Neustale prehodnocuji svoji pozici vuci pozadavkum trhu - menim i povolani v ramci IT nebo korporatu.
A ciste nahodou delam v oboru kde mam silnou vyjednavaci pozici a nejsem ani vazan na trh v CR. Takze si mohu zasahnout vetsi trhy.
Jsou zamestnavatele kteri reflektuji narocnost povolani a jsou kteri nereflektuji - jejich smula a smula tech ovci ktere najdou. Svagrove taky vysvetlovali v soukrome ordinaci jak funguje trh prace. Pochopila velmi dobre. Sbalila se a pracuje v nemecku - z jejiho platu uzivi celou rodinu a jeste jim zbyde na dum.
Tak funguje trh. Az se mi to prestane vyplacet nebo nebudu schopen(viz vyhoreni) pujdu delat toho skladnika. Coz mi moc vadit nebude protoze uz budu mit vyreseny zakladni zivotni potreby.
Zcela v pořádku.
To je dobře, že tvoje švagrová nedala na tvoje teorie a prostě odjela jinam, místo toho, aby si spočítala minimum a trvala na něm i když by byla vysoko nad reálnou tržní cenou.
V ramci jakeho trhu? Jake oblasti? Z ceho podle tebe vychazi realna trzni cena? Cim ji definujes pokud treba refresh jednoho skoleni stoji 60-90kkc za rok? Nemuzu chtit CCIE a dat mu 70k. Nebo fajn muzu. Ale castecny uvazek. A bude to nejaky chudak co zdrha pred valkou. Do roka utece za lepsim.
Muzeme se maximalne shodnout na tom ze urcity trh nakrmi jen omezeny pocet techto expertu. Jenomze ja celou dobu uvazuji v celosvetovem meritku. Pokud tu mas treba IT hub nejakeho korporatu oteviraji se ti uplne jine trhy. Najednou ti nestaci jeden na celou CR ale potrebujes jich treba 5-10 pro region.
-
Nevim co to je za gympl, nekoukal jsem, ale jestli mas moznost vyber gympl se zamerenim na prirodni vedy. U nas ve meste takovy mame, studenti maji moznot si vybrat jestli se zameri na humanitarni/jazykovou stranku nebo na to prirodovednou. Matika a fyzika se ti pak dal na vysoke bude velmi hodit. Vlastni zkusenost. Prumyslovka me tak dobre z matiky a fyziky nepripravila jako gymplaky kteri meli toto zamereni.