Fórum Root.cz
Práce => Studium a uplatnění => Téma založeno: mukel 28. 12. 2019, 20:39:13
-
Uvažujem, ako už téma naznačuje, nad štúdiom všeobecnej prípadne finančnej matematiky na Prírodovedeckej fakulte UPJŠ.
Zaujíma ma Váš názor, či si vybrať všeobecnú matematiku, alebo už od prvého stupňa študovať finančnú matematiku? Študuje to tu niekto? Zaujímal by ma názor takého človeka.
Čo sa týka mňa a matematiky, tak som z nej maturoval, takisto aj z informatiky. Čo sa týka vzťahu k nej, tak sa mi páči. Nevyhovuje mi však spôsob výučby definícia - veta - dôkaz. Ale tomu sa asi nevyhnem. Nie som veľmi na teóriu a ak by som aj matematiku vyštudoval, tak by som nerobil teoretický výskum, rád by som znalosti matematiky aplikoval pri praktických problémoch.
Čo by ste mi odporučili? DIK
-
V tomto případě rozhodně tu finanční, je tam víc praxe a taky programování, to se hodí.
-
Jakákoli aplikovaná Matematika (ve vašem případě finanční) bude pro vás lepší než teorie.
Spíš si odpovězte na otázku, proč se omezujete pouze na obor matematiky, když vám systém "definice - veta - dukaz" nevyhovuje. Proč do nabídky nezařadit další zejména technické obory, které matematiku silně využívají. Budete mít minimum holé teorie a spostu pokročilých aplikací matematiky (a pravděpodobně i lepší uplatnění na trhu práce)
-
Financni matematika je i ma matfyzu, stejne tak jako matematika obecna. Obecna matematika je hlavne o teorii, prave systemem Definice-Veta-Dukaz a podobne i matematika pro fyziky a informatiky. Financni matematika na matfyzu na tom nejspis bude podobne hlavne ze zacatku (Definice-Veta-Dukaz), pak by tam melo byt vice praxe.
Ale o financni matematice toho moc nevim. Matfyz je podstatne narocnejsi, ale i kvalitnejsi. V prvaku moc ty praxe neni, az ve vyssich rocnicich.
-
Obecna matematika je hlavne o teorii, prave systemem Definice-Veta-Dukaz a podobne i matematika pro fyziky a informatiky.
To jsem si taky dříve myslel, než jsem zažil, jak to učí v Británii.
-
Čo sa týka mňa a matematiky, tak som z nej maturoval, takisto aj z informatiky. Čo sa týka vzťahu k nej, tak sa mi páči. Nevyhovuje mi však spôsob výučby definícia - veta - dôkaz. Ale tomu sa asi nevyhnem.
Mám pro tebe jednu špatnou zprávu: středoškolská a vysokoškolská matematika jsou úplně jiné světy. Na střední se učíš "jak to je" a "jak se to vypočítá", na VŠ je to spíš "pokud si to nadefinujeme takhle, vyplyne z toho tohle". Na střední úkoly začínají slovem "vypočítejte", na VŠ spíš "dokažte, že".
...takže do nějaké míry může platit, že i když tě středoškolská matika bavila a šla ti, vysokoškolská ti nepůjde a/nebo tě bavit nebude (nechci malovat čerta na zeď, ale o téhle možnosti bys měl vědět).
To jsem si taky dříve myslel, než jsem zažil, jak to učí v Británii.
Mohl by ses o tom trochu rozepsat?
-
Mohl by ses o tom trochu rozepsat?
Mám dva postřehy. Především v prváku je matika jednoduchá, přechod ze SŠ je tak plynulý a bez šoku, jako v Česku. Dává to smysl didakticky i pragmaticky, protože když student musí za studium platit, škola chce, aby v prváku nevyletěl a platil dál.
Styl výuky matiky (na BSc Hons) je od začátku zaměřený velmi prakticky. Na důkazy se moc nehraje, hodně věcí se sice dokazuje, ale často jde jen o nástin důkazu (a občas se prostě řekne, že důkaz je moc složitý, a přeskočí se). Kdo chce jít víc do hloubky, dostane přehršel referencí. No a hlavně zkoušky z matiky jsou v podstatě jen počítání, žádné ústní zkoušení z důkazů. Příklady nejsou triviální, takže zadarmo to rozhodně není, ale tak nějak se předpokládá, že kdo vypočítá v časovém limitu (ten bývá ve vyšších ročnících poměrně přísný) složitější příklady, tak teorii dostatečně chápe. Tohle platí tuplem pro budoucá informatiky a fyziky, kdo studuje čistou matiku, má pak pochopitelně další předměty, kde se jede víc teoreticky, ale s tím mám přímou zkušenost až na úrovni MSc (např. Galoisova teorie), to mi zase naopak přijde náročnější než v Česku magistr, ale to je jinou strukturou studia (MSc je v Británii blíže našemu PhD).
Celkově je ten systém IMHO lepší pro studenty i vyučující, protože není nic horšího než student-lempl, co je při zkoušce dutý a jen plácá hovadiny.
(Také je zajímavé, že mnohem větší procento něž v ČR absolvuje s vyznamenáním (“distinction”)).
-
Díky. Předpokládal jsem, že to takhle bude. Zas jsme u té české "nijakosti" a nezacílenosti - nejasném, nedefinovaném cíli výuky. Všichni mají umět všechno a ve finále neumí nikdo nic (pořádně)...
-
Díky. Předpokládal jsem, že to takhle bude. Zas jsme u té české "nijakosti" a nezacílenosti - nejasném, nedefinovaném cíli výuky. Všichni mají umět všechno a ve finále neumí nikdo nic (pořádně)...
Akorát tam je to studium pekelně drahé.
-
Akorát tam je to studium pekelně drahé.
Jasně no, to je zlo...
...ale nehledě na sociální aspekty, docela věřím tomu, že ten finanční aspekt má velkej vliv na kvalitu - když za něco platím, chci z toho dostat maximum. Když to mám zadarmo, sere pes...
-
Díky. Předpokládal jsem, že to takhle bude. Zas jsme u té české "nijakosti" a nezacílenosti - nejasném, nedefinovaném cíli výuky. Všichni mají umět všechno a ve finále neumí nikdo nic (pořádně)...
Jinak ono to v Česku celkem funguje, ale jen pro nadané/motivované, což bohužel většina není, ta chce jen papír pokud možno bez úsilí. To je ten zásadní problém, kdyby měla tahle tupá masa nějakou jakože VŠ, ale šitou na míru pro ně, byli by všichni spokojení - lempl dostane oficiální papír a budoucí zaměstnavatel by věděl podle toho, kde dotyčný absolvoval, co má čekat. Teď jsou jen všichni frustrovaní, rádobystudenti, co na to nemají, protože vyletí, a zaměstnavatelé z toho, co za "absolventy" se jim hlásí.
-
Akorát tam je to studium pekelně drahé.
Jasně no, to je zlo...
...ale nehledě na sociální aspekty, docela věřím tomu, že ten finanční aspekt má velkej vliv na kvalitu - když za něco platím, chci z toho dostat maximum. Když to mám zadarmo, sere pes...
Přesně tohle si myslím taky.
-
Jinak ono to v Česku celkem funguje, ale jen pro nadané/motivované, což bohužel většina není, ta chce jen papír pokud možno bez úsilí. To je ten zásadní problém, kdyby měla tahle tupá masa nějakou jakože VŠ, ale šitou na míru pro ně, byli by všichni spokojení - lempl dostane oficiální papír a budoucí zaměstnavatel by věděl podle toho, kde dotyčný absolvoval, co má čekat. Teď jsou jen všichni frustrovaní, rádobystudenti, co na to nemají, protože vyletí, a zaměstnavatelé z toho, co za "absolventy" se jim hlásí.
Přesně ke stejnýmu závěru jsem došel taky. Nejsmutnější na tom je, že je to relativně "lehce" implementovatelné, ale v ČR není naděje na to, že by někdo měl motivaci to opravdu implementovat (iniciativa v tomhle případě musí vzejít nebo minimálně být hodně podpořená ze strany ministerstva).
-
Co se týče té matematiky u nás, myslíte, že je tady nějaký kompromis oproti MFF? Bylo by super mít vystudovanou matematiku na Matfyzu, ale tam i hodně nadaný student musí škole věnovat 100% svého času a úsilí. Nechci aby to právě vyznělo tak, že mi jde jen o papír a nazdar, jen nevím, jestli bych ten styl výuky zvládl.
-
Jinak ono to v Česku celkem funguje, ale jen pro nadané/motivované, což bohužel většina není, ta chce jen papír pokud možno bez úsilí. To je ten zásadní problém, kdyby měla tahle tupá masa nějakou jakože VŠ, ale šitou na míru pro ně, byli by všichni spokojení - lempl dostane oficiální papír a budoucí zaměstnavatel by věděl podle toho, kde dotyčný absolvoval, co má čekat. Teď jsou jen všichni frustrovaní, rádobystudenti, co na to nemají, protože vyletí, a zaměstnavatelé z toho, co za "absolventy" se jim hlásí.
Přesně ke stejnýmu závěru jsem došel taky. Nejsmutnější na tom je, že je to relativně "lehce" implementovatelné, ale v ČR není naděje na to, že by někdo měl motivaci to opravdu implementovat (iniciativa v tomhle případě musí vzejít nebo minimálně být hodně podpořená ze strany ministerstva).
Jo, je to marný. O vzdělání a (budoucí) elitě rozhoduje bolševický ksindl s vysokou školou života.
-
Co se týče té matematiky u nás, myslíte, že je tady nějaký kompromis oproti MFF? Bylo by super mít vystudovanou matematiku na Matfyzu, ale tam i hodně nadaný student musí škole věnovat 100% svého času a úsilí. Nechci aby to právě vyznělo tak, že mi jde jen o papír a nazdar, jen nevím, jestli bych ten styl výuky zvládl.
Matfyz není zas tak náročný, když člověk proleze prvákem.
-
Co se týče té matematiky u nás, myslíte, že je tady nějaký kompromis oproti MFF? Bylo by super mít vystudovanou matematiku na Matfyzu, ale tam i hodně nadaný student musí škole věnovat 100% svého času a úsilí. Nechci aby to právě vyznělo tak, že mi jde jen o papír a nazdar, jen nevím, jestli bych ten styl výuky zvládl.
Matfyz není zas tak náročný, když člověk proleze prvákem.
No a pokud bys měl zvolit nějakou alternativu? Nějaké dobré matematické vzdělání v ČR? (kromě FJFI, to řadím na podobnou úroveň jako Matfyz, nebo výš)
-
Styl výuky matiky (na BSc Hons) je od začátku zaměřený velmi prakticky. Na důkazy se moc nehraje, hodně věcí se sice dokazuje, ale často jde jen o nástin důkazu (a občas se prostě řekne, že důkaz je moc složitý, a přeskočí se). Kdo chce jít víc do hloubky, dostane přehršel referencí.
Přesně tímto stylem jsem absolvoval cca 8 semestrů různé matematiky na nejmenoané vysoké škole v ČR (záměrně nebudu jmenovat, abychom se vyhli idiotským komentářům o kvalitě té které školy/fakulty). A třeba zouška z funkcionální analýzy probíhala tak, že zkoušející rozdal úlohy (každý měl vlastní), zadal čas (nějaké 2-3 hodiny, už nevím), a studentům oznámil, že mohou jít kam chtějí - třeba do knihovny, a použít zdroje, které uznají za vhodné.
Přesně z tohoto důvodu by mě nenapadlo jít na MMF nebo FJFI. Způsob výuky považuji za idiotský (naprostý opak výuky světových špiček) a k tomu žádný osobní život.
-
Přesně tímto stylem jsem absolvoval cca 8 semestrů různé matematiky na nejmenoané vysoké škole v ČR (záměrně nebudu jmenovat, abychom se vyhli idiotským komentářům o kvalitě té které školy/fakulty). A třeba zouška z funkcionální analýzy probíhala tak, že zkoušející rozdal úlohy (každý měl vlastní), zadal čas (nějaké 2-3 hodiny, už nevím), a studentům oznámil, že mohou jít kam chtějí - třeba do knihovny, a použít zdroje, které uznají za vhodné.
Přesně z tohoto důvodu by mě nenapadlo jít na MMF nebo FJFI. Způsob výuky považuji za idiotský (naprostý opak výuky světových špiček) a k tomu žádný osobní život.
Můžeš mi alespoň do SZ napsat, kde jsi u nás matematiku studoval? Možná je to možnost, o které ani nevím.
-
Můžeš mi alespoň do SZ napsat, kde jsi u nás matematiku studoval? Možná je to možnost, o které ani nevím.
Nestudoval jsem matematiku, ale technicky obor, kde byla matematika (prevazne aplikovana) do minimalne 8 semestru, vzdy 1-3 predmety (nektere jako povinne volitelne). Nicmene konkretni technicky obor uz stejne neexistuje (nejake organizacni presuny v ramci univerzity), obsahove na nej navazuji nektere jine obory.
-
Co se týče té matematiky u nás, myslíte, že je tady nějaký kompromis oproti MFF? Bylo by super mít vystudovanou matematiku na Matfyzu, ale tam i hodně nadaný student musí škole věnovat 100% svého času a úsilí. Nechci aby to právě vyznělo tak, že mi jde jen o papír a nazdar, jen nevím, jestli bych ten styl výuky zvládl.
Matfyz není zas tak náročný, když člověk proleze prvákem.
No a pokud bys měl zvolit nějakou alternativu? Nějaké dobré matematické vzdělání v ČR? (kromě FJFI, to řadím na podobnou úroveň jako Matfyz, nebo výš)
Kromě FJFI mě nic nenapadá, leda ještě Palacký v Olomouci, tam bývala hodně dobrá matika, ale nevím, jak teď.
-
Styl výuky matiky (na BSc Hons) je od začátku zaměřený velmi prakticky. Na důkazy se moc nehraje, hodně věcí se sice dokazuje, ale často jde jen o nástin důkazu (a občas se prostě řekne, že důkaz je moc složitý, a přeskočí se). Kdo chce jít víc do hloubky, dostane přehršel referencí.
A třeba zouška z funkcionální analýzy probíhala tak, že zkoušející rozdal úlohy (každý měl vlastní), zadal čas (nějaké 2-3 hodiny, už nevím), a studentům oznámil, že mohou jít kam chtějí - třeba do knihovny, a použít zdroje, které uznají za vhodné.
To už je trochu extrém, ale záleží na těch příkladech.
Jinak ještě jsem zapomněl dodat, že tam není nic jako bakalářská práce. Ani na MSc není někdy klasická diplomka, bývá na výběr práce (“thesis”), nebo výzkumný projekt (v jehož rámci je technický report).
-
Přesně tímto stylem jsem absolvoval cca 8 semestrů různé matematiky na nejmenoané vysoké škole v ČR (záměrně nebudu jmenovat, abychom se vyhli idiotským komentářům o kvalitě té které školy/fakulty). A třeba zouška z funkcionální analýzy probíhala tak, že zkoušející rozdal úlohy (každý měl vlastní), zadal čas (nějaké 2-3 hodiny, už nevím), a studentům oznámil, že mohou jít kam chtějí - třeba do knihovny, a použít zdroje, které uznají za vhodné.
Přesně z tohoto důvodu by mě nenapadlo jít na MMF nebo FJFI. Způsob výuky považuji za idiotský (naprostý opak výuky světových špiček) a k tomu žádný osobní život.
Můžeš mi alespoň do SZ napsat, kde jsi u nás matematiku studoval? Možná je to možnost, o které ani nevím.
Nevím, kde studoval, ale takto to vypadá třeba na VŠE. Tam je ale úroveň spíš bídná.
-
nebo výzkumný projekt (v jehož rámci je technický report).
To je skvělý! Ta naše praxe, kdy se na oborech typu speciální pedagogika* píšou "vědecké" práce typu "vybavení školní jídelny pro žáky se speciálními potřebami"* je tak tragikomická, že ani nemůžu věřit, že se to pořád po tolika letech s vážnou tváří toleruje... Přesně jak https://www.youtube.com/watch?v=MQcfxTHPgek
* to není dehonestace toho oboru, jenom chci říct, že v některých oborech se prostě "věda" v bakaláři dělat nedá a ani to není účelem. Jiný žánr by byl daleko vhodnější a účelnější.
-
To už je trochu extrém, ale záleží na těch příkladech.
Co je na tom extrémního? Student prokazuje že umí řešit problém, není třeba nic biflovat nazpaměť. To odpovídá praxi, kde taky půjdete na internet nebo prohledávat knihu.
Jinak ještě jsem zapomněl dodat, že tam není nic jako bakalářská práce. Ani na MSc není někdy klasická diplomka, bývá na výběr práce (“thesis”), nebo výzkumný projekt (v jehož rámci je technický report).
IMHO jediný rozumný přístup. Hodnocení odpovídá celkovému průběhu studia, a ne že vás rádoby elitní škola vyhodí za nějaké ojedinělé selhání u jakési zkoušky.
Nevím, kde studoval, ale takto to vypadá třeba na VŠE. Tam je ale úroveň spíš bídná.
Nechci se nikoho dotknout, ale moderní VUML jsem fakt nestudoval. :D
-
nebo výzkumný projekt (v jehož rámci je technický report).
To je skvělý! Ta naše praxe, kdy se na oborech typu speciální pedagogika* píšou "vědecké" práce typu "vybavení školní jídelny pro žáky se speciálními potřebami"* je tak tragikomická, že ani nemůžu věřit, že se to pořád po tolika letech s vážnou tváří toleruje... Přesně jak https://www.youtube.com/watch?v=MQcfxTHPgek
* to není dehonestace toho oboru, jenom chci říct, že v některých oborech se prostě "věda" v bakaláři dělat nedá a ani to není účelem. Jiný žánr by byl daleko vhodnější a účelnější.
Někdy se vskutku trochu přehání. Ještě lépe to mají vyřešené v Kanadě, tam si před nástupem na MSc vybereš, jestli chceš “research degree,” kde je “thesis,” nebo “course-based degree,” který je víc “vocational.” Ten první je v podstatě příprava na PhD, po tom druhém se jde makat, ale člověk se nemusí trápit s diplomkou a hlubokou teorií.
-
Nechci se nikoho dotknout, ale moderní VUML jsem fakt nestudoval. :D
Vysoké učení machine learningu? ;D
-
Vysoké učení machine learningu? ;D
O tom se soudruhum (https://cs.wikipedia.org/wiki/Ve%C4%8Dern%C3%AD_univerzita_marxismu-leninismu) ani nesnilo ;D
-
Reálný případ:
Studentka 3. ročníku teoretické matematiky šla na veletrhu pracovních příležitostí do každého stánku (cca 100 stánků). V 97 jí řekli, že pro ní nemají práci. Ve 3 by jí chtěli, ale dělala by něco úplně jiného než studovala.
-
...
A třeba zouška z funkcionální analýzy probíhala tak, že zkoušející rozdal úlohy (každý měl vlastní), zadal čas (nějaké 2-3 hodiny, už nevím), a studentům oznámil, že mohou jít kam chtějí - třeba do knihovny, a použít zdroje, které uznají za vhodné.
...
Na matfyzu [informatika 2007-2008] byly celkem podobně řešené "počítací" zkoušky na mat. analýze (zápočtovka, bonifikační) - na písemku jsme si mohli donést libovolné offline zdroje (typicky poznámky z cvičení, vzorové řešené příklady), zadání bylo o pár chlupů těžší než vzorové příklady, takže bylo potřeba nad rámec mechanického užití postupu přijít s nějakou invencí a rozumět tomu co dělám. Přišlo mi to fér a na písemce se člověk vždycky něco nového naučil. Odejít a nechat si příklad vyřešit přítelem na telefonu nepovažuju za doklad schopnosti řešit daný problém.
-
Reálný případ:
Studentka 3. ročníku teoretické matematiky šla na veletrhu pracovních příležitostí do každého stánku (cca 100 stánků). V 97 jí řekli, že pro ní nemají práci. Ve 3 by jí chtěli, ale dělala by něco úplně jiného než studovala.
Student v půlce studia není žádné terno. A jak teoretického matematika napadne jít na pracovní veletrh?
-
...
A třeba zouška z funkcionální analýzy probíhala tak, že zkoušející rozdal úlohy (každý měl vlastní), zadal čas (nějaké 2-3 hodiny, už nevím), a studentům oznámil, že mohou jít kam chtějí - třeba do knihovny, a použít zdroje, které uznají za vhodné.
...
Na matfyzu [informatika 2007-2008] byly celkem podobně řešené "počítací" zkoušky na mat. analýze (zápočtovka, bonifikační) - na písemku jsme si mohli donést libovolné offline zdroje (typicky poznámky z cvičení, vzorové řešené příklady), zadání bylo o pár chlupů těžší než vzorové příklady, takže bylo potřeba nad rámec mechanického užití postupu přijít s nějakou invencí a rozumět tomu co dělám. Přišlo mi to fér a na písemce se člověk vždycky něco nového naučil. Odejít a nechat si příklad vyřešit přítelem na telefonu nepovažuju za doklad schopnosti řešit daný problém.
To je ještě benevolentnější než ta Británie. Ale třeba (pravděpodobně určitě) bude zkouška na matfyzu obtížnější.
-
Som absolventkou EFM a studium by som odporucala. Ked Ta bavi matika a rozmyslanie, tato oblast je jedna z dobrych aplikacii, kadial sa vybrat. Studium nie je jednoduche - ten veta a dokaz stretnes, ale okrem toho sa budes mat aj dobre zaklady v ekonomickych a financnych pojmoch.
Cista matika je dobra v tom, ked mas pocit, ze ekonomia a financie by ta urcite nebavili a radsej chces zostat pri vseobecnych metodach a byt zamestnatelni v lubolnych poziciach, kde treba analyticky rozmyslat ci nieco matematicky/kvantitativne modelovat.
-
Styl výuky matiky (na BSc Hons) je od začátku zaměřený velmi prakticky. Na důkazy se moc nehraje, hodně věcí se sice dokazuje, ale často jde jen o nástin důkazu (a občas se prostě řekne, že důkaz je moc složitý, a přeskočí se). Kdo chce jít víc do hloubky, dostane přehršel referencí.
Přesně tímto stylem jsem absolvoval cca 8 semestrů různé matematiky na nejmenoané vysoké škole v ČR (záměrně nebudu jmenovat, abychom se vyhli idiotským komentářům o kvalitě té které školy/fakulty). A třeba zouška z funkcionální analýzy probíhala tak, že zkoušející rozdal úlohy (každý měl vlastní), zadal čas (nějaké 2-3 hodiny, už nevím), a studentům oznámil, že mohou jít kam chtějí - třeba do knihovny, a použít zdroje, které uznají za vhodné.
Přesně z tohoto důvodu by mě nenapadlo jít na MMF nebo FJFI. Způsob výuky považuji za idiotský (naprostý opak výuky světových špiček) a k tomu žádný osobní život.
FAV/FEL ZČU?
-
Vidím, že sa to tu rozbehlo... aj keď nie vždy želaným smerom. Má ešte niekto nejaké postrehy k všeobecnej, prípadne finančnej matematike?
-
To, že je obecná alespoň na MFF znamená, že si zaměření volíš ve vyšších ročníčích, což je fajn, neboť, pak se víc zaměříš, na to co tě zajímá, nebo baví.
-
@mukel,
porovnaj si studijne plany
https://ais2.upjs.sk/repo2/repository/default/ais/studijneplany/2018-2019/PF_UPJS/SK/Mb.xml
https://ais2.upjs.sk/repo2/repository/default/ais/studijneplany/2018-2019/PF_UPJS/SK/EFMb.xml
Z nich je vidiet ze hlavne predmety ako Algebra a Analyza su rovnake a prednasaju ich ti isti ludia. Takze tam to bude to iste aj co sa tyka pristupu Veta-Dokaz.
Na financnej matematike maju namiesto niektorych matematickych predmetov v prvych rocnikoch (napr. diskretna matematika) ekonomicke predmety. Na vseobecnej matematike sa ale tieto ekonomicke predmety daju tiez volit - vid povinne volitelne predmety.
A zaoberal si sa aj otazkou, ze co ked ta tam prave tie ekonomicke predmety nebudu bavit, lebo to budu strasne blaboly? ;) Na finacnej matematike ich budes mat povinne, na vseobecnej matematike volitelne.
-
@mukel,
porovnaj si studijne plany
https://ais2.upjs.sk/repo2/repository/default/ais/studijneplany/2018-2019/PF_UPJS/SK/Mb.xml
https://ais2.upjs.sk/repo2/repository/default/ais/studijneplany/2018-2019/PF_UPJS/SK/EFMb.xml
Z nich je vidiet ze hlavne predmety ako Algebra a Analyza su rovnake a prednasaju ich ti isti ludia. Takze tam to bude to iste aj co sa tyka pristupu Veta-Dokaz.
Na financnej matematike maju namiesto niektorych matematickych predmetov v prvych rocnikoch (napr. diskretna matematika) ekonomicke predmety. Na vseobecnej matematike sa ale tieto ekonomicke predmety daju tiez volit - vid povinne volitelne predmety.
A zaoberal si sa aj otazkou, ze co ked ta tam prave tie ekonomicke predmety nebudu bavit, lebo to budu strasne blaboly? ;) Na finacnej matematike ich budes mat povinne, na vseobecnej matematike volitelne.
Hej, rozdiely a tematické plány som si pozrel. Aj to mi napadlo, že čo, keď ma to nebude baviť. Skôr by som uvítal nejaké info od študentov, ktorí to na UPJŠ študujú...
-
Daj si prihlasku na obe a kde ta zoberu tam pojdes.
Ak ta zoberu na obe budes mat este nejaky cas na rozhodnutie.
Iste sa bude dat aj pocas studia po 1. alebo 2. semestri prestupit z jedneho odboru na druhy.
-
Aj to mi napadlo, že čo, keď ma to nebude baviť.
Studijne plany mozu vypadat pekne ale vela zavisi od vyucujuceho, ci vie zaujat a zrozumitelne vysvetlovat, alebo nie.
-
Přesně ke stejnýmu závěru jsem došel taky. Nejsmutnější na tom je, že je to relativně "lehce" implementovatelné, ale v ČR není naděje na to, že by někdo měl motivaci to opravdu implementovat (iniciativa v tomhle případě musí vzejít nebo minimálně být hodně podpořená ze strany ministerstva).
Jo, je to marný. O vzdělání a (budoucí) elitě rozhoduje bolševický ksindl s vysokou školou života.
Naprosto bez emocí - nerozumím tomu, co je podle Vás bolševický ksindl. Od plyšáku uběhlo 30 let, kdo byl tehdy funkcionář, je dnes dávno v duchodu. Daleko větší problém vidím v tom, do čeho jsme tlačeni, počínaje základním školstvím (vlastně již školkami). To ale přece nemá s bolševiky nic společného, naopak. Ti by nikdy nepřipustili ty různé pseudosociální fakulty, inkluze apod.
-
Když jsi maturoval z matematiky a informatiky, proč nejdeš studovat informatiku? Matematiky si tam užiješ dost a zřejmě to vyhovuje i tvému zaměření a zájmu. Jak na to koukám, tak v Košicích si můžeš vybrat minimálně mezi studiem na UPJŠ a Technické univerzitě, obě školy nabízejí přímo obor Informatika. A podle mapy to vypadá, že i kdybys šel na TU, je to od PF UPJŠ za rohem, takže budeš jezdit stejnou tramvají a můžeš pohodlně randit i s holkama z UPJŠ ;-)
-
Daleko větší problém vidím v tom, do čeho jsme tlačeni, počínaje základním školstvím (vlastně již školkami). To ale přece nemá s bolševiky nic společného, naopak. Ti by nikdy nepřipustili ty různé pseudosociální fakulty, inkluze apod.
Co je "pseudosociální fakulta"?
-
Přesně ke stejnýmu závěru jsem došel taky. Nejsmutnější na tom je, že je to relativně "lehce" implementovatelné, ale v ČR není naděje na to, že by někdo měl motivaci to opravdu implementovat (iniciativa v tomhle případě musí vzejít nebo minimálně být hodně podpořená ze strany ministerstva).
Jo, je to marný. O vzdělání a (budoucí) elitě rozhoduje bolševický ksindl s vysokou školou života.
Naprosto bez emocí - nerozumím tomu, co je podle Vás bolševický ksindl. Od plyšáku uběhlo 30 let, kdo byl tehdy funkcionář, je dnes dávno v duchodu. Daleko větší problém vidím v tom, do čeho jsme tlačeni, počínaje základním školstvím (vlastně již školkami). To ale přece nemá s bolševiky nic společného, naopak. Ti by nikdy nepřipustili ty různé pseudosociální fakulty, inkluze apod.
Bolševici měli VŠP ÚV KSČ. Troufám si říct, že "kvalit" téhle školy žádná dnešní nedosáhne, i kdyby na ní studovali paviáni a vyučovali orangutani.
-
Bolševici měli VŠP ÚV KSČ. Troufám si říct, že "kvalit" téhle školy žádná dnešní nedosáhne, i kdyby na ní studovali paviáni a vyučovali orangutani.
To ale bylo něco jiného, prostě množírna pro kádry. S vysokým školství to nemělo nic společného, jen tomu komunisti říkali VŠ, asi aby to rolníkům a dělníkům lépe znělo.
-
Bolševici měli VŠP ÚV KSČ. Troufám si říct, že "kvalit" téhle školy žádná dnešní nedosáhne, i kdyby na ní studovali paviáni a vyučovali orangutani.
To ale bylo něco jiného, prostě množírna pro kádry. S vysokým školství to nemělo nic společného, jen tomu komunisti říkali VŠ, asi aby to rolníkům a dělníkům lépe znělo.
Jistě. Ovšem pokud se bavíme o "pseudosociálních" fakultách, tak bych řekl, že VŠP tenhle pojem dokonale naplňovala a byla o mnoho úrovní toho "pseudo" dál než jakákoli fakulta na dnešních VŠ. Na té škole bylo pseudo prakticky všechno. Řekl bych, že jako reakce na to, že by bolševici žádnou pseudosociální fakultu nepřispustili, je můj příspěvek relevantní.
-
Když jsi maturoval z matematiky a informatiky, proč nejdeš studovat informatiku? Matematiky si tam užiješ dost a zřejmě to vyhovuje i tvému zaměření a zájmu. Jak na to koukám, tak v Košicích si můžeš vybrat minimálně mezi studiem na UPJŠ a Technické univerzitě, obě školy nabízejí přímo obor Informatika. A podle mapy to vypadá, že i kdybys šel na TU, je to od PF UPJŠ za rohem, takže budeš jezdit stejnou tramvají a můžeš pohodlně randit i s holkama z UPJŠ ;-)
Informatika nie je pre mňa. Skúšal som sa venovať programovaniu vo svojom voľnom čase, ale musím povedať, že ma to nebavilo. Takisto veci okolo počítačov a hardveru ma nezaujímajú.
Ak sa tu nachádzajú nejakí matematici... Chcem sa začať učiť vysokoškolskú matematiku. Poradili by ste mi, kde mám začať? dik
-
Ak sa tu nachádzajú nejakí matematici... Chcem sa začať učiť vysokoškolskú matematiku. Poradili by ste mi, kde mám začať? dik
Většinou se začíná diferenciálním počtem a lineární algebrou, u nás i na Západě je to celkem stejné. V prváku taky bývá teorie množin (jen naprostý základ) a na ni pak navazuje formální logika, na těch stojí celý matematický aparát (formulace tvrzení, struktura důkazů apod.).
-
Informatika nie je pre mňa. Skúšal som sa venovať programovaniu vo svojom voľnom čase, ale musím povedať, že ma to nebavilo. Takisto veci okolo počítačov a hardveru ma nezaujímajú.
Smiř se s tím, že informatice se stejně nakonec nevyhneš, protože aplikovaná matematika se dnes zabývá hlavně způsoby, jak co nejefektivněji řešit složité praktické problémy pomocí prostředků výpočetní techniky. Počítače jsou koneckonců stroje na zpracování matematických úloh, takže je celkem přirozené, že aplikovaná matematika se zaměřuje na jejich využití. A proto je mimochodem taky studium informatiky matematikou všeho druhu doslova přecpané. Nebo alespoň za mě (před ~20 lety) bylo. Informatika je z velké části matematika, nikoli technika.
-
Tak ja som viac-menej s tým zmierený, že sa budem musieť naučiť ovládať nejaké matematické programy na spracovanie matematických zadaní. Ale viem, že napr. programovanie nebude mojím koníčkom, skôr povinnosťou, aby som zvládol informatické predmety.