Fórum Root.cz

Ostatní => Odkladiště => Téma založeno: Kamui 10. 08. 2018, 13:15:03

Název: 25/50 vs 30/60 FPS
Přispěvatel: Kamui 10. 08. 2018, 13:15:03
Koupil jsem si nový foťák, a když jsem studoval nastavení, zjistil jsem že video umí natáčet s FPS 25 nebo 50. Teprve když jsem foťák přepnul do regionu NTSC, bylo nahrávání možné s FPS 30/60. Musím říct že mě to docela překvapilo, měl jsem za to že 25 FPS už se dnes tak nějak nepoužívá a 30/60 FPS je celosvětový standard u HD videa. Třeba neznám žádný mobil, který by natáčel jinak než 30 FPS, bez ohledu na to kde se prodává. I standarní frekvence PC monitorů v Evropě odjakživa byla 60 Hz. Tak proč toto? Má to nějaký praktický důvod, nebo je to jen o tom, že se to tak vždycky dělalo?
Název: Re:25/50 vs 30/60 FPS
Přispěvatel: RDa 10. 08. 2018, 13:54:04
Neznam zadnou evropskou televizi ktera by vysilala 30 / 60 :)
Název: Re:25/50 vs 30/60 FPS
Přispěvatel: ministr historie 10. 08. 2018, 13:56:28
je to historický omyl, který se z nějakého důvodu používá. Třeba jako podobné zvěrstvo prokládané video (stále mi jde DVB-T jen v 576i v roce 2018, doufám, že když už budu nucen sešrotovat DVBT-přímač, že se zlepší i kvalita)

Kdyžtak další diskutéři sem mohou napsat další historické věci, které se ddží jen ze zlo-zvyku.
Název: Re:25/50 vs 30/60 FPS
Přispěvatel: PetrM 10. 08. 2018, 15:01:39
Koupil jsem si nový foťák, a když jsem studoval nastavení, zjistil jsem že video umí natáčet s FPS 25 nebo 50. Teprve když jsem foťák přepnul do regionu NTSC, bylo nahrávání možné s FPS 30/60. Musím říct že mě to docela překvapilo, měl jsem za to že 25 FPS už se dnes tak nějak nepoužívá a 30/60 FPS je celosvětový standard u HD videa. Třeba neznám žádný mobil, který by natáčel jinak než 30 FPS, bez ohledu na to kde se prodává. I standarní frekvence PC monitorů v Evropě odjakživa byla 60 Hz. Tak proč toto? Má to nějaký praktický důvod, nebo je to jen o tom, že se to tak vždycky dělalo?

Protože dřív se snímková frekvence odvoozovala z frekvence sítě (EU 50Hz, US/JP 60Hz) a byl tam rozdílný standard videa(NTSC v US/JP, v Evropě PAL na západě, SECAM na východě). Lišilo se i rozlišení.
30/60 se rozšířilo z US společně s PC, když se s PC dodával i monitor (a nepřipojovali to k TV s jinou frekvencí).  Dneska je to prakticky jedno. Jede se v digitálu s HD, vyšší frekvence má jenom vyšší datový tok a míň bliká.
Název: Re:25/50 vs 30/60 FPS
Přispěvatel: Kamui 10. 08. 2018, 15:10:41
PetrM: to já všechno vím, jenže jsem měl za to, že v dnešní době kdy je TV vysílání dávno oddělené od síťové frekvence je prostě celosvětovým nepsaným standardem 30 FPS a násobky, a ne že se Evropa dodnes drží svých 25 FPS (naprosto zbytečně, naopak takové video snad ani nejde přehrát na 60 Hz monitoru dokonale plynule).
Název: Re:25/50 vs 30/60 FPS
Přispěvatel: L. 10. 08. 2018, 15:29:02
... a ne že se Evropa dodnes drží svých 25 FPS (naprosto zbytečně, naopak takové video snad ani nejde přehrát na 60 Hz monitoru dokonale plynule).

Tak zkus v nějaké místnosti osvícené zářivkama natočit video na 30 fps a uvidíš, k čemu je 25fps.
Název: Re:25/50 vs 30/60 FPS
Přispěvatel: RDa 10. 08. 2018, 15:33:16
PetrM: to já všechno vím, jenže jsem měl za to, že v dnešní době kdy je TV vysílání dávno oddělené od síťové frekvence je prostě celosvětovým nepsaným standardem 30 FPS a násobky, a ne že se Evropa dodnes drží svých 25 FPS (naprosto zbytečně, naopak takové video snad ani nejde přehrát na 60 Hz monitoru dokonale plynule).

Typicky a prakticky jede LCD zobrazovadlo v nasobcich 24 a 25 (a 30). Takze treba 72, 98; 75, 100; 120 Hz. Zadny nepsany standardy v tomto nejsou. Pokud neplanujes prispivat do klasicke televize, tak si klidne toc 30 a davej to na youtube.
Název: Re:25/50 vs 30/60 FPS
Přispěvatel: RDa 10. 08. 2018, 15:48:49
... a ne že se Evropa dodnes drží svých 25 FPS (naprosto zbytečně, naopak takové video snad ani nejde přehrát na 60 Hz monitoru dokonale plynule).

Tak zkus v nějaké místnosti osvícené zářivkama natočit video na 30 fps a uvidíš, k čemu je 25fps.

Dalsi co to neumi. Ten problem s blikanim neni v nesouladu snimkove frekvence ale v dobe expozice. Zarivka na nasich 50Hz blika frekvenci 100 Hz, tudiz jedine bezpecne integracni doby pro mezisnimkove konstatni expozici (stejny integral po dobu expozice) jsou nasobky 1/100s - 1/100, 1/50, 1/25. Samozrejme nektere casy nejsou dosazitelne pri kazde snimkovaci frekvenci.
Název: Re:25/50 vs 30/60 FPS
Přispěvatel: Behemot 10. 08. 2018, 15:55:10
PetrM: to já všechno vím, jenže jsem měl za to, že v dnešní době kdy je TV vysílání dávno oddělené od síťové frekvence je prostě celosvětovým nepsaným standardem 30 FPS a násobky, a ne že se Evropa dodnes drží svých 25 FPS (naprosto zbytečně, naopak takové video snad ani nejde přehrát na 60 Hz monitoru dokonale plynule).
Koukám se zase motá x jen velice volně (čí vůbec nesouvisejících) věcí dohromady. Frekvence LCD má trochu jiné funkční pozadí než u CRT.

A jen blázen používal u trochu lepších pozdějších CRT 60 Hz aka vypalovák vočí. Na mě je 85 Hz optimum kdy už obraz je stabilní i periferním viděním, 75 Hz bylo minimum, 100 Hz eště lepší (pokud to monitor dával v pohodě).
Název: Re:25/50 vs 30/60 FPS
Přispěvatel: přílepak 10. 08. 2018, 17:07:46
PetrM:TV FPS Evropa
Koukám se zase motá x jen velice volně (čí vůbec nesouvisejících) věcí dohromady. Frekvence LCD má trochu jiné funkční pozadí než u CRT.

A jen blázen používal u trochu lepších pozdějších CRT 60 Hz aka vypalovák vočí. Na mě je 85 Hz optimum kdy už obraz je stabilní i periferním viděním, 75 Hz bylo minimum, 100 Hz eště lepší (pokud to monitor dával v pohodě).
To jen ty jsi přispěl svým cancem o CRT a LCD
Název: Re:25/50 vs 30/60 FPS
Přispěvatel: Behemot 10. 08. 2018, 17:11:10
 ::)

Citace
takové video snad ani nejde přehrát na 60 Hz monitoru dokonale plynule
Frekvence u LCD je něco úplně jinýho a framerate videa s tím nesouvisí že vůbec.
Název: Re:25/50 vs 30/60 FPS
Přispěvatel: askdlksdf 10. 08. 2018, 17:15:03
A co teprv 29.97 FPS  :P
Název: Re:25/50 vs 30/60 FPS
Přispěvatel: L. 10. 08. 2018, 17:24:22
Dalsi co to neumi. Ten problem s blikanim neni v nesouladu snimkove frekvence ale v dobe expozice.

A měnící se fázový posun zrušíš dobou expozice přesně jak?
Název: Re:25/50 vs 30/60 FPS
Přispěvatel: Jenda 10. 08. 2018, 17:41:14
Citace
takové video snad ani nejde přehrát na 60 Hz monitoru dokonale plynule
Frekvence u LCD je něco úplně jinýho a framerate videa s tím nesouvisí že vůbec.
A jak tedy přehraješ 25/50FPS video na LCD s obnovovací frekvencí 60 Hz?

- občas nějaký snímek zobrazíš 2x (3x). To není „plynule“
- uděláš nějakou interpolaci pohybu
- máš monitor a grafiku s FreeSYNC (bohužel ani v roce 2018 toto není běžné)
Název: Re:25/50 vs 30/60 FPS
Přispěvatel: Behemot 10. 08. 2018, 17:58:15
Vykreslování si řídí scaler, frekvence v podstatě jen udává, jak často se do toho z počítače sypou nový data. Pokud nesypou, nic nepřekresluje. I dneska má hlavní vliv v prvé řadě to, jak moc rychlý buňky jsou - jestli vůbec zvládnou rychlý změny obrazu vykreslit. Po rozmachu „rychlých “ TNek se to zdálo být podružné, ale není, kór s dnešním rozšířením levnějších *LS, *PS panelů. Standardní udávaná odezva je G2G, B2B je dvojnásobná.
Název: Re:25/50 vs 30/60 FPS
Přispěvatel: RDa 10. 08. 2018, 22:42:58
Dalsi co to neumi. Ten problem s blikanim neni v nesouladu snimkove frekvence ale v dobe expozice.

A měnící se fázový posun zrušíš dobou expozice přesně jak?

Jaký fázový posun? Exponuješ po dobu N krát 1/100 sekundy. Je pak jedno jaký počátek onoho děje o frekvenci 100 Hz (blikání) si vybereš, integrál bude pořád to samé číslo nezávisle na počáteční fázi. Proto to nesouvisí s frekvencí ale s délkou expozice.

Blikat ti to bude i na 25 fps, když si zvolíš čas jiný než násobky 1/100 - protože běhěm tohoto času se ten integrál bude lišit pro každý frame v závislosti na fázi. A 25 fps na zařízení nikdy není stejných jako 50 hz v síti, takže se může stát že ti obraz bude pumpovat během dostatečně dlouhé doby také (a tím viditelněji, čím kratší expozici použiješ).
Název: Re:25/50 vs 30/60 FPS
Přispěvatel: Jirka1 10. 08. 2018, 23:05:39
Vykreslování si řídí scaler, frekvence v podstatě jen udává, jak často se do toho z počítače sypou nový data. Pokud nesypou, nic nepřekresluje. I dneska má hlavní vliv v prvé řadě to, jak moc rychlý buňky jsou - jestli vůbec zvládnou rychlý změny obrazu vykreslit. Po rozmachu „rychlých “ TNek se to zdálo být podružné, ale není, kór s dnešním rozšířením levnějších *LS, *PS panelů. Standardní udávaná odezva je G2G, B2B je dvojnásobná.
Ale prd, to by samozřejmě moc plynulý pohyb nezaručilo. V TV jede panel stále podle normy - tedy u nás 50 nebo 100Hz, v US 60/120Hz. Jinak by to při švenku pěkně poskakovalo, jak se ostatně běžně děje na PC monitoru při přehrávání filmu nebo záznamu v PALu. Proto se taky nedošlo k žádné jednotné snímkové frekvenci a Evropa stále jede v 25/50fps a US v 30/60. Že ten přepočet není nic jednoduchého dobře ukazují třeba přenosy z NHL vysílané u nás. I přesto, že to přepočítává profizařízení, jsou tam chyby stále vidět.
Název: Re:25/50 vs 30/60 FPS
Přispěvatel: Jirka1 10. 08. 2018, 23:13:41
Jaký fázový posun? Exponuješ po dobu N krát 1/100 sekundy. Je pak jedno jaký počátek onoho děje o frekvenci 100 Hz (blikání) si vybereš, integrál bude pořád to samé číslo nezávisle na počáteční fázi. Proto to nesouvisí s frekvencí ale s délkou expozice.

Blikat ti to bude i na 25 fps, když si zvolíš čas jiný než násobky 1/100 - protože běhěm tohoto času se ten integrál bude lišit pro každý frame v závislosti na fázi. A 25 fps na zařízení nikdy není stejných jako 50 hz v síti, takže se může stát že ti obraz bude pumpovat během dostatečně dlouhé doby také (a tím viditelněji, čím kratší expozici použiješ).
Volbou závěrky 1/100 se ovšem připravím o dost světla. Také se připravím o motion blur, takže mi to sice nebude blikat, ale cukat při pohybu ano.
Při 25fps asi málokdo zvolí závěrku typu 1/60, takže o to blikání bych se fakt nebál...
Název: Re:25/50 vs 30/60 FPS
Přispěvatel: L. 10. 08. 2018, 23:34:26
Jaký fázový posun? Exponuješ po dobu N krát 1/100 sekundy. Je pak jedno jaký počátek onoho děje o frekvenci 100 Hz (blikání) si vybereš, integrál bude pořád to samé číslo nezávisle na počáteční fázi. Proto to nesouvisí s frekvencí ale s délkou expozice.

Blikat ti to bude i na 25 fps, když si zvolíš čas jiný než násobky 1/100 - protože běhěm tohoto času se ten integrál bude lišit pro každý frame v závislosti na fázi. A 25 fps na zařízení nikdy není stejných jako 50 hz v síti, takže se může stát že ti obraz bude pumpovat během dostatečně dlouhé doby také (a tím viditelněji, čím kratší expozici použiješ).

Je fajn, že ses naučil nové slovo "integrál", ale mě s ním neohromíš. Běž si to reálně zkusit a uvidíš, co píšeš za nesmysly. Tohle by _asi_ fungovalo s (polo)profi kamerou, co má globální závěrku Ale v úvodním příspěvku byl zmíněn foťák, který skoro jistě globální závěrku nemá, ale exponuje a vyčítá čip postupně. Což pod zářivkovým osvětlením znamená, že jednotlivé řádky jsou vyčítány s různým osvícením scény. Tedy na obraze jsou takové lehké pruhy. Normálně vidět moc nejsou, takže se to dá. Ale pokud použiješ frekvenci, která není celočíselným zlomkem síťové frekvence (tedy u nás třeba 30 fps), tak ty pruhy budou po obraze rychle běhat a to je extra rušivé. Můžeš si nastavovat závěrku na 1/100 s jak chceš, pořád tam budou.

P.S.: Filmařské pravidlo navíc říká, že shutter by měl být pro dobré zobrazení pohybu být polovina snímkové frekvence, tedy pro 30 fps se používá shutter 1/60 sekundy, pro 60 fps 1/120 s. Podle toho, co píšeš, jsi zběhlý v matematice, takže rychle zjistíš, že ani jedno z toho není násobek 1/100 s.
Název: Re:25/50 vs 30/60 FPS
Přispěvatel: RDa 11. 08. 2018, 09:30:58
Jaký fázový posun? Exponuješ po dobu N krát 1/100 sekundy. Je pak jedno jaký počátek onoho děje o frekvenci 100 Hz (blikání) si vybereš, integrál bude pořád to samé číslo nezávisle na počáteční fázi. Proto to nesouvisí s frekvencí ale s délkou expozice.

Blikat ti to bude i na 25 fps, když si zvolíš čas jiný než násobky 1/100 - protože běhěm tohoto času se ten integrál bude lišit pro každý frame v závislosti na fázi. A 25 fps na zařízení nikdy není stejných jako 50 hz v síti, takže se může stát že ti obraz bude pumpovat během dostatečně dlouhé doby také (a tím viditelněji, čím kratší expozici použiješ).

Je fajn, že ses naučil nové slovo "integrál", ale mě s ním neohromíš. Běž si to reálně zkusit a uvidíš, co píšeš za nesmysly. Tohle by _asi_ fungovalo s (polo)profi kamerou, co má globální závěrku Ale v úvodním příspěvku byl zmíněn foťák, který skoro jistě globální závěrku nemá, ale exponuje a vyčítá čip postupně. Což pod zářivkovým osvětlením znamená, že jednotlivé řádky jsou vyčítány s různým osvícením scény. Tedy na obraze jsou takové lehké pruhy. Normálně vidět moc nejsou, takže se to dá. Ale pokud použiješ frekvenci, která není celočíselným zlomkem síťové frekvence (tedy u nás třeba 30 fps), tak ty pruhy budou po obraze rychle běhat a to je extra rušivé. Můžeš si nastavovat závěrku na 1/100 s jak chceš, pořád tam budou.

P.S.: Filmařské pravidlo navíc říká, že shutter by měl být pro dobré zobrazení pohybu být polovina snímkové frekvence, tedy pro 30 fps se používá shutter 1/60 sekundy, pro 60 fps 1/120 s. Podle toho, co píšeš, jsi zběhlý v matematice, takže rychle zjistíš, že ani jedno z toho není násobek 1/100 s.

Mohl by sis to zkusit sám a nepsat pitomosti. Vzhledem k tomu že navrhuji kamery tak vím jak věci fungují a tohle mám odzkoušeno. Žádná poloprofi/profi kamera nemá běžně GS, to mají jen průmyslové kamery nebo několik specifických modelů filmařských.

U RS, který podle tebe "vyčítá čip postupně", což je dost nešťastný termín, protože jde spíš o to, že integrační doba každého řádku končí v různém čase. A jsme znova u tvého nenáviděného integrálu. U RS můžeš brát integrační dobu jako fázově posunutý interval, ale pořád o stejné délce. Takže kolik světla dostane každý řádek? Přece integrál od P+0 do P+1/100s  (P je fáze, n/1080*1/30, pro n=0..1079), ze sinusovky která má 50 Hz, ve výsledku integruješ jednu půlvlnu. Při expocici 1/50 integruješ dvě půlvlny (neonka bliká na 100Hz - jednou tam, jednou zpět). Ale opakuji - je jedno kde v té vlně začneš (na kterém řádku jsi) výsledek bude stejný a konstatní.

Filmařské pravidlo je jenom doporučení, prakticky nepoznáš rozdíl v pohybu, když budeš exponovat 1/60 při 25 fps nebo 1/50 při 30 fps, od toho ideálního prostředku.
Název: Re:25/50 vs 30/60 FPS
Přispěvatel: kkt1 11. 08. 2018, 10:44:25
RDa ma pravdu...
Název: Re:25/50 vs 30/60 FPS
Přispěvatel: Jenda 11. 08. 2018, 16:26:11
Volbou závěrky 1/100 se ovšem připravím o dost světla. Také se připravím o motion blur, takže mi to sice nebude blikat, ale cukat při pohybu ano.
Proto se tam píše "N krát 1/100", čili například 1/50 (do snímku se tak vlezou právě dvě bliknutí).
Název: Re:25/50 vs 30/60 FPS feat integrál , LCD , NTSC , KSČ , rolling stones,střída
Přispěvatel: přílepak 11. 08. 2018, 17:52:50
ještě jsi zapomněl se pochlubit termitem shutter angle

Mám CCD foťák , který točí nemá rolling shutter

otázka na vývojáře kamer: je absence rolling shutter = globální závěrce?

jestli má cmos /ccd hraje roli.  čím je shutter time kratší , tím víc se projeví blikavost (globální-ccd) nebo pruhovost (cmos-rolling).  dokonce hraje roli střýda a frekvence zdroje. už v tom máš jasněji?
Název: Re:25/50 vs 30/60 FPS
Přispěvatel: Behemot 11. 08. 2018, 17:59:53
Ale prd, to by samozřejmě moc plynulý pohyb nezaručilo. V TV jede panel stále podle normy - tedy u nás 50 nebo 100Hz, v US 60/120Hz. Jinak by to při švenku pěkně poskakovalo, jak se ostatně běžně děje na PC monitoru při přehrávání filmu nebo záznamu v PALu. Proto se taky nedošlo k žádné jednotné snímkové frekvenci a Evropa stále jede v 25/50fps a US v 30/60. Že ten přepočet není nic jednoduchého dobře ukazují třeba přenosy z NHL vysílané u nás. I přesto, že to přepočítává profizařízení, jsou tam chyby stále vidět.
[/quote]

Ale jistě že jo. Jak panel vykresluje jde úplně mimo to, jak rychle to do něj leze na vstupu. S ohledem na to, že pro oko je pohybj plynulý tak o nějakých 20 snímků, tak se ustálilo 24. Záleží na každým člověku, někdo to vnímá víc, někdo ne, těch 30 je o něco lepší, dál už to má vliv celkem minimální, na filmy určitě jo. Trénovaní jedinci (třeba při hraní) to rozpoznají rychlej, pro ně mají celočíselný násobky frekvence smysl kvůli snížení (různých) lagů po cestě ruka-PC-monitor-oko.
Název: Re:25/50 vs 30/60 FPS feat integrál , LCD , NTSC , KSČ , rolling stones,střída
Přispěvatel: RDa 11. 08. 2018, 19:59:31
ještě jsi zapomněl se pochlubit termitem shutter angle

Mám CCD foťák , který točí nemá rolling shutter

otázka na vývojáře kamer: je absence rolling shutter = globální závěrce?

jestli má cmos /ccd hraje roli.  čím je shutter time kratší , tím víc se projeví blikavost (globální-ccd) nebo pruhovost (cmos-rolling).  dokonce hraje roli střýda a frekvence zdroje. už v tom máš jasněji?

Nezmiňuješ co to máš za krám - doplníš tuto informaci?

Většina CCD foťáků vytáhla ve video režimu maximálně 640x480 animovanou ikonu skrze zrychlený posuv náboje (podobný princip jako line skipping na CMOS). A o GS se v případě takového fotoaparátu nejednalo, protože měli vesměs FF (full frame) buňky (vyžadující mechanickou závěrku), na rozdíl od průmyslových kamer s IL (inter-line) buňkama.

Opakuji, že pro odstranění artefaktů je potřeba expozice v přesném násobku periody opakujícího se děje. Kratší čas bude dělat artefakty nezávisle na použité technologii. A pak existují zrůdnosti kde výrobce expoziční dobu zaokrouhlí - takže se může stát, že sice máte nastaveno 25 fps a 1/25 čas (nebo jiný násobek 1/100), ale pořád máte pruhy nebo blikání obrazu - v tomto případě se jedná o to, že skutečná expoziční doba není 1/25 :)
Název: Re:25/50 vs 30/60 FPS
Přispěvatel: . 11. 08. 2018, 21:16:19
Dotaz někdo četl?
Název: Re:25/50 vs 30/60 FPS
Přispěvatel: jozef 12. 08. 2018, 06:50:53
Volbou závěrky 1/100 se ovšem připravím o dost světla. Také se připravím o motion blur, takže mi to sice nebude blikat, ale cukat při pohybu ano.
Proto se tam píše "N krát 1/100", čili například 1/50 (do snímku se tak vlezou právě dvě bliknutí).
Teda snímok je exponovaných 2-krat?
Název: Re:25/50 vs 30/60 FPS
Přispěvatel: RDa 12. 08. 2018, 07:46:06
Volbou závěrky 1/100 se ovšem připravím o dost světla. Také se připravím o motion blur, takže mi to sice nebude blikat, ale cukat při pohybu ano.
Proto se tam píše "N krát 1/100", čili například 1/50 (do snímku se tak vlezou právě dvě bliknutí).
Teda snímok je exponovaných 2-krat?

Presne tak. Dela to pak artefakty v podobe duchu namisto hezkeho motionblur-u, ale to je problem i jinych svetel ktere blikaji. Dnes zacinaji byt problemem nocni sceny pod LED poulicnim osvetlenim - blika to na nekolikanasobku sitove frekvence a to jako dost ostre, takze z pohybliveho auta mas nekolik expozic - jako bys byl pod stroboskopem.

Název: Re:25/50 vs 30/60 FPS
Přispěvatel: tračníkf 14. 08. 2018, 12:22:20
Třeba některé foťáky mi ukazují EXIF expoziční  dobu 1/914 s (teď nevím jestli EXIF Shutter time nebo EXIF exposure time, tyto udaje se taky liší)
Název: Re:25/50 vs 30/60 FPS
Přispěvatel: santa77 14. 08. 2018, 13:03:10
https://youtu.be/3GJUM6pCpew
Název: Re:25/50 vs 30/60 FPS
Přispěvatel: j 14. 08. 2018, 15:00:32
PetrM: to já všechno vím, jenže jsem měl za to, že v dnešní době kdy je TV vysílání dávno oddělené od síťové frekvence je prostě celosvětovým nepsaným standardem 30 FPS a násobky, a ne že se Evropa dodnes drží svých 25 FPS (naprosto zbytečně, naopak takové video snad ani nejde přehrát na 60 Hz monitoru dokonale plynule).

lol ... celosvetovej standard je (uz vic nez 100 let), ze kamera nataci 24 snimku (na kinofilm) a prave kvuli stabilite obrazu se promita 25.

Kdyz prisla televize, resilo se, jak prave tohle previst do TV vysilani. Zjistilo se ale, ze 25 snimku na (specielne tech puvodnich) CRT je malo, ze obraz neprijemne blika, tak se zvolil prokladany dvojnasobek. Jenze pak se taky resilo, ze dochazi ke vsemoznym interferencim se sitovou frekvenci, a doslo se k tomu, ze nejlepsi bude, kdyz bude zobrazovadlo blikat stejne jako sit. Proto 50vs60Hz.

A stejne tak blabolis o monitorech co prisly z US. Starsi CRT monitory zcela bezne umely zobrazovat nekde mezi 30-70Hz, a uplne bezne se to dalo nastavit podle potreby a taky podle rozliseni (pri vetsim rozliseni zvladal monitor mene). Lepsi CRTcka sly az do 150Hz.

U LCD je obnovovani frekvence nesmyslnej udaj, protoze LCD obnovovat vubec netreba, jen to holt vyrobci dodnes nepochopili a vyrabej naprosto zbytecny artefakty v obrazu. Tzn pokud na LCD posles 25 fps video, muze byt naprosto stabilni bez artefaktu, pokud vyrobce neni kreten. A uplne stejne tak muzes poslat 26, 27, 28.3, 32.2, ... protoze tomu LCDcku je to jedno. Bohuzel vyrobci jsou kokoti, a podle toho to vypada. LCD ma samozrejme nejaky minimalni cas za ktery stihne prekreslit obraz, a presne tenhle parametr udava jeho maximalni pocet zobrazenych snimku. Ale nikoli minimalni, tam neexistuje zadny omezeni, LCD muze klidne zobrazovat pri 0Hz.

Takze ruzny snimkovaci frekvence kamer maji duvody historicky (kompatibilita se staryma kramama) a pak uz jedine umelecko-technicky (chces natocit rychlej pohyb = potrebujes vysoky FPS nebo naopak chces zaznamenat pomalej dej ale chces aby se ti mesic vesel do minuty ... a pod.
Název: Re:25/50 vs 30/60 FPS
Přispěvatel: jozef 14. 08. 2018, 15:03:54
https://vimeo.com/blog/post/frame-rate-vs-shutter-speed-setting-the-record-str
Duchovia tam nie sú.
Název: Re:25/50 vs 30/60 FPS white papír
Přispěvatel: Doktor Uzel 16. 08. 2018, 14:00:09
Už jste četli toto (chcete vidět white paper)?

https://www.qimaging.com/ccdorscmos/pdfs/RollingvsGlobalShutter.pdf
Za jak dlou jste se udělali?