Fórum Root.cz
Hlavní témata => Software => Téma založeno: Zdenda D. 25. 12. 2017, 17:47:36
-
Zdar, jak děláte mp3? Já používám lame jen s parametrem -v (vbr-new). Je to nejlepší způsob? Máte nějaké vlastní vyladěné parametry, se kterými máte nejlepší zkušenosti? Díky
-
Jestli to musi byt v MP3, tak jedine
lame --preset insane
-
Žádný univerzální "nejlepší způsob" neexistuje. Jinačí požadavky na kvalitu máš třeba u muziky, jinačí u mluveného slova kde kolikrát stačí i 64kb/s mono. Na muziku která dělá jenom kulisu stačí --vbr-new --preset standard. MP3 je vždycky jenom kompromis. Když by se jednalo o audio které bude možná potřeba někdy v budoucnosti editovat, tady bych se ztrátové kompresi úplně vyhnul. Jestli jsi netopýr kterého dokáže vytočit když zvuk občas nemá 100% věrnou barvu, na mp3 se taky vyprdni. U muziky je potřeba aby jednotlivé nástroje zněly jakoby odděleně a výsledek se ti spojí až v hlavě. Když slyšíš že se to slívá dohromady už v nahrávce, je něco špatně.
-
Zdar, jak děláte mp3?
Vzhledem k tomu, že MP3 je už dávno překonaný formát, znamená dnes výroba MP3, že to potřebuješ pro nějaké "legacy" zařízení - a tam máš typicky jasně dané, jaké parametry to umí.
jejda: Já netopýr nejsem, ale kompresní artefakty MP3 mi přijdou strašné. Oproti tomu třeba Vorbis má kompresní artefakty, které nijak neruší.
-
jejda: Já netopýr nejsem, ale kompresní artefakty MP3 mi přijdou strašné. Oproti tomu třeba Vorbis má kompresní artefakty, které nijak neruší.
Muzete nekam hodit priklad mp3 se strasnymi artefakty a ogg s nestrasnymi artefakty? By me zajimalo, jestli to mate tak blbe zkomprimovane nebo jsem si zatim nevsiml.
-
Při nízkých bitratech (48 kb/s a míň při 44100 Hz) jsou u MP3 slyšet vysoké frekvence (domyslelo si to harmonické, které v originále nebyly). U hudby asi ne (přehluší to ostatní nástroje), ale u řeči to dost ruší. (kóduji aktuálním lame)
-
Při nízkých bitratech (48 kb/s a míň při 44100 Hz) jsou u MP3 slyšet vysoké frekvence....
Tak pri tehlech bitrates snad nikdo nic nekoduje, jeste mozna tak mluvene slovo a i tam asi clovek musi byt nenarocny. Takze mluvit zde o blbe kvalite formatu je mimo misu, kdyz mu nastavite nepouzitelne parametry.
-
Při nízkých bitratech (48 kb/s a míň při 44100 Hz)...
Si děláte pr-del? Komprimujete tím sinusoidu nebo co?
-
Pre "také to domáce grabovanie" je plne postačujúca kombinácia
$ cdparanoia -B
$ lame -h input.wav output.mp3
Ak máš vstup dostatočne kvalitný a zároveň výstup "lame -h" je nedostatočne kvalitný, tak nám daj príklad vstupu, výstupu a jasne povedz, aký konkrétny problém pozoruješ, a aký konkrétny audio hardvér k tomu používaš. Ako naznačili predrečníci, riešenie Tvojho problému nemusí byť nutne v iných parametroch pre lame, ale v použití iného formátu ako mp3. Ale to musíme vedieť, aký cieľ sa snažíš dosiahnuť.
-
48kb/s je pre MP3 nepoužiteľne malý bitrate, možno leda tak pre mono nahrávku zaujímavého interview z rozhlasu, kde záleží na obsahu, nie kvalite. Prečo sa snažíš použiť tak malý bitrate? Jediný kodek použiteľný pre takto nízky bitrate je ACC-HE, aj to, pokiaľ sa nemýlim, len pre hovorené slovo, napr. VoIP, nie pre hudbu.
Na druhej strane bitrate tesne nad 100kb/s pre MP3, OGG, či prakticky akýkoľvek stratový formát už dá slušne počúvateľnú kvalitu aj pre hudbu, úplne dostatočnú aj pre nie úplne hudobne hluchého človeka s priemerným "gaming" hardvérom. Na posúdenie kvality nad 160kb/s potrebuješ lepší ako absolútny hudobný sluch a profesionálne audio vybavenie na všetkých vrstvách.
Takže stále sú dve základné otázky:
1. Aký je Tvoj vstup do lame?
2. Aký je účel Tvojho výstupu z lame?
-
Asi jsem to málo vysvětlil. Nejde mi o nějakou super kvalitu ani mini velikost. Po dlouhé době jsem graboval nějaká CD a hledám rozumný kompromis mezi velikostí a kvalitou. Prostě "co se dneska nosí", aby to bylo velmi poslouchatelné a nemělo to 400 MB na album jako ve flacu.
-
Asi jsem to málo vysvětlil. Nejde mi o nějakou super kvalitu ani mini velikost. Po dlouhé době jsem graboval nějaká CD a hledám rozumný kompromis mezi velikostí a kvalitou. Prostě "co se dneska nosí", aby to bylo velmi poslouchatelné a nemělo to 400 MB na album jako ve flacu.
Dnes se nosí právě hi-res audio a flac, 96 kHz. Místa na zařízeních je dost a je levné, tak proč zvuk prznit.
MP3 je ze všech ztrátových formátů nejzastaralejší, volil bych, když už, tak jiné formáty, a bitrate okolo 256 kb/s.
I v době největšího zoufalství v devadesátých letech, se bralo za standard aspoň 112 kb/s, dnes už jsme přecijen dál.
Zbytek je na subjektivním posouzení, co jste ochotný vydržet.
-
Asi jsem to málo vysvětlil. Nejde mi o nějakou super kvalitu ani mini velikost. Po dlouhé době jsem graboval nějaká CD a hledám rozumný kompromis mezi velikostí a kvalitou. Prostě "co se dneska nosí", aby to bylo velmi poslouchatelné a nemělo to 400 MB na album jako ve flacu.
Dnes se nosí právě hi-res audio a flac, 96 kHz. Místa na zařízeních je dost a je levné, tak proč zvuk prznit.
MP3 je ze všech ztrátových formátů nejzastaralejší, volil bych, když už, tak jiné formáty, a bitrate okolo 256 kb/s.
I v době největšího zoufalství v devadesátých letech, se bralo za standard aspoň 112 kb/s, dnes už jsme přecijen dál.
Zbytek je na subjektivním posouzení, co jste ochotný vydržet.
Hlavně nezapomenout na zlatý kabel s homeopatickou bužírkou.
(stříbrné pojistky jsou doufám samosebou)
-
Hlavně nezapomenout na zlatý kabel s homeopatickou bužírkou.
(stříbrné pojistky jsou doufám samosebou)
Myslím, že o tom, že CD kvalita má malý (ale přijatelný) dynamický rozsah už není moc pochybností, kompresí to určitě nevylepšíte. K čemu konkrétně by měly být zlacené konektory v době digitálního přenosu?
-
Hlavně nezapomenout na zlatý kabel s homeopatickou bužírkou.
(stříbrné pojistky jsou doufám samosebou)
Myslím, že o tom, že CD kvalita má malý (ale přijatelný) dynamický rozsah už není moc pochybností, kompresí to určitě nevylepšíte. K čemu konkrétně by měly být zlacené konektory v době digitálního přenosu?
Mám takový dojem, že to byl sarkasmus narážející na lidi, kteří jsou schopni za kabely pro digitální přenos utratit vysoké částky :)
Dnes se nosí právě hi-res audio a flac, 96 kHz. Místa na zařízeních je dost a je levné, tak proč zvuk prznit.
Tak přeju hodně zdaru při vyrábění hi-res FLAC 96/24 z CD 44/16. Snad bude mít váš počítač křišťálovou kouli a ty chybějící data si správně domyslí ;)
-
Tak přeju hodně zdaru při vyrábění hi-res FLAC 96/24 z CD 44/16. Snad bude mít váš počítač křišťálovou kouli a ty chybějící data si správně domyslí ;)
No to jistě těžko, ale Zdenda se ptal, "co se dnes nosí". Osobně bych doporučil z CD dělat nějaký bezeztrátový formát, myslím, že míra kompromisu je tak akorát, a cena prostoru (disky, flashky, ...) nejsou drahé.
-
Ale jo, pro archivaci nebo přehrávání na něčem slušném je FLAC jasná volba, ale pokud to potřebuje někam, kde je limitovaný kapacitou a rozdíl mezi mp3 vbr z lame a FLAC nebude vůbec slyšitelný, tak je mp3 jasná volba.
A někdy si člověk ani formát moc vybírat nemůže. Kupříkladu mé autoradio umí z SD karty přehrávat jen mp3 a i kdyby to umělo FLAC, tak jsme limitován kapacitou 2GB max. A protože se jedná o built-in radio, vyměňovat to za jiné by byl hrozný opruz.
-
pokud to potřebuje někam, kde je limitovaný kapacitou a rozdíl mezi mp3 vbr z lame a FLAC nebude vůbec slyšitelný, tak je mp3 jasná volba.
Jasně, přesně tak. Ale to z dotazu není poznat, dotaz byl "co se nosí", a pak zase informace o nesmyslně nízké bitrate. Pokud mobilní zařízení, pak bych nešel pod 128 kb/s, ale to už je opravdu slyšet. Kompromis si musí tazatel najít sám, na to opravdu neexistuje dobrá odpověď.
-
Myslím, že o tom, že CD kvalita má malý (ale přijatelný) dynamický rozsah už není moc pochybností....
By me zajimalo, na co tedy nahravate, kdyz se vam dynamicky rozsah CD zda maly. Nehlede na to, ze dneska vsechna CD zkurvi tak, ze z toho rozsahu vyuziji tak nejvys 5 dB, aby z toho lezl porad co nejvetsi kraval, takze vysledky na ghetoblasteru jsou opravdu vynikajici.
-
By me zajimalo, na co tedy nahravate, kdyz se vam dynamicky rozsah CD zda maly. Nehlede na to, ze dneska vsechna CD zkurvi tak, ze z toho rozsahu vyuziji tak nejvys 5 dB, aby z toho lezl porad co nejvetsi kraval, takze vysledky na ghetoblasteru jsou opravdu vynikajici.
Buďto kupuji HD alba online, nebo poslouchám gramodesky. To doma na audiu.
Z telefonu HD zvuk do sluchátek MDR 1000 (Sony telefon a sluchátka spolu umějí přenést HD audio).
V autě poslouchám obyčejné rádio, nebo mluvené slovo při prakticky jakékoliv bitrate (> 128 kb/s).
-
....nebo poslouchám gramodesky.
Aha. A nedrasa vam nervy, ze gramodeska ma udajne dynamicky rozsah tak 80 dB za dobreho pocasi, zatimco CD az 150, kdyz se pry vezmou v uvahu veci jako oversampling? Vinyl ma vyhodu leda v lepsim podani vysokych frekvenci, pokud tedy je v dobrem stavu. Ovsem klasicke hudebni nastroje nelezou pres 6 kHz, coz znamena, ze ty vysoke frekvence jsou tam leda tak jako treti harmonicka a otazka je, jestli jste schopen ten rozdil slyset na odstupu, jakou ta treti harmonicka ma oproti zakladni frekvenci.
Jestli spis vazne nejde o to, jak zkurvene dneska ta CD nahravaji, s dynamikou stlacenou tak, ze to porad vriska jak reklama v televizi.
-
Jestli spis vazne nejde o to, jak zkurvene dneska ta CD nahravaji, s dynamikou stlacenou tak, ze to porad vriska jak reklama v televizi.
Stopro ano. Dokonce dneska seženete i remasterovaný vinyl, který je totálně zkurvený. Gramodeska má příjemnou atmosféru, milé šumění i praskání, měkké podání. To není čistě o kvalitě, ale o pocitu. Asi jako digitální 4k projekce vs. 35mm film. Ten film je mi také milejší. To už nebyla odpověď na to, jak poslouchat MP3, ale jen odpověď na otázku, jak to řeším já.
-
Co jsem koukal, tak hromada věcí které se dají stáhnout "pokoutně" je dělaná s konstantním bitratem 320 kbps, takže lame -b 320
-
Asi jsem to málo vysvětlil. Nejde mi o nějakou super kvalitu ani mini velikost. Po dlouhé době jsem graboval nějaká CD a hledám rozumný kompromis mezi velikostí a kvalitou. Prostě "co se dneska nosí", aby to bylo velmi poslouchatelné a nemělo to 400 MB na album jako ve flacu.
Presne na tento účel sú presets:
PRESETS
The --preset switches are aliases over LAME settings.
To activate these presets:
For VBR modes (generally highest quality):
--preset medium
This preset should provide near transparency to most people on most music.
--preset standard
This preset should generally be transparent to most people on most music and is already quite high in quality.
--preset extreme
If you have extremely good hearing and similar equipment, this preset will generally provide slightly higher
quality than the standard mode.
For CBR 320kbps (highest quality possible from the --preset switches):
--preset insane
This preset will usually be overkill for most people and most situations, but if you must have the absolute
highest quality with no regard to filesize, this is the way to go.
Použi najnižší preset, pri ktorom ešte dokážeš počuť zlepšenie proti predchádzajúcemu nižšiemu preset-u.
-
Gramodeska má příjemnou atmosféru, milé šumění i praskání, měkké podání.
To ale nema nic spolecneho s dynamickym rozsahem, ale se subjektivnim vnimanim poslechu daneho media. Lidem se take kolikrat libi elektronkova radia, prestoze kvalita zvuku je objektivne lepsi z tranzistorovych. Ovsem ty elektronky tomu dodavaji harmonicke zkresleni na treti harmonicke, ktere tomu dava hezkou barvu.
-
To ale nema nic spolecneho s dynamickym rozsahem, ale se subjektivnim vnimanim poslechu daneho media. Lidem se take kolikrat libi elektronkova radia, prestoze kvalita zvuku je objektivne lepsi z tranzistorovych. Ovsem ty elektronky tomu dodavaji harmonicke zkresleni na treti harmonicke, ktere tomu dava hezkou barvu.
O tom se nepřu, souhlasím. Dynamický rozsah je otázkou k řešení při HD digitální hudbě, a ani se s Vámi nepřu o tom, jak zprzněné jsou mastery.
-
Pro pop, rock je základní bitrate 192kbit/s, pro klasiku 224kbit/s a volba vbr je samozřejmá. Měnit formát 44kHz/16bit do vyšších úrovní je samozřejmě nesmysl. Jinak odstup od kvantizačního šumu při kódování 16 bitů je 96dB což je více než dostačující dynamika. Startující letadlo má hluk kolem 120dB, takže pochybuji, že by doma někdo poslouchal produkci třeba právě s dynamikou 120dB.
-
a/ dej to do flacu
b/ mp3 - tady mas presne napsane, jak to ma byt:
https://scenerules.org/t.html?id=2014_MP3.nfo
-
Ještě něco k té atmosféře a měkčímu zvuku atd. analogového záznamu.
Slepý test z roku 1984, kdy D/A a A/D převodníky asi neměly parametry jako dnes a přesto zkušený posluchač nerozeznal správně kdy hraje signál z desky a kdy je ten samý signál zdigitalizován a hned převeden zase na analog.
http://www.bostonaudiosociety.org/bas_speaker/abx_testing2.htm (http://www.bostonaudiosociety.org/bas_speaker/abx_testing2.htm)
A pro zájemce jiný test, zajímavý je také předposlední odstavec:
https://www.newscientist.com/article/mg13918843.300-technology-is-it-cd-or-is-it-vinyl-only-1-in-40-knows/ (https://www.newscientist.com/article/mg13918843.300-technology-is-it-cd-or-is-it-vinyl-only-1-in-40-knows/)
-
Ještě něco k té atmosféře a měkčímu zvuku atd. analogového záznamu.
Slepý test z roku 1984, kdy D/A a A/D převodníky asi neměly parametry jako dnes a přesto zkušený posluchač nerozeznal správně kdy hraje signál z desky a kdy je ten samý signál zdigitalizován a hned převeden zase na analog.
http://www.bostonaudiosociety.org/bas_speaker/abx_testing2.htm (http://www.bostonaudiosociety.org/bas_speaker/abx_testing2.htm)
A pro zájemce jiný test, zajímavý je také předposlední odstavec:
https://www.newscientist.com/article/mg13918843.300-technology-is-it-cd-or-is-it-vinyl-only-1-in-40-knows/ (https://www.newscientist.com/article/mg13918843.300-technology-is-it-cd-or-is-it-vinyl-only-1-in-40-knows/)
Když tam není ten zlatej kábl, to snad pozná každej jouda.
Viz https://forum.root.cz/index.php?topic=17123.msg241917#msg241917 (https://forum.root.cz/index.php?topic=17123.msg241917#msg241917)