Fórum Root.cz

Práce => Studium a uplatnění => Téma založeno: Petr 14. 03. 2017, 11:43:30

Název: Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: Petr 14. 03. 2017, 11:43:30
Zdravím místní,

měl bych takový dotaz. Po třech letech ve školství (státním i soukromém) mám pocit, že nikam nesměřuji a nikam se neposouvám. Navíc celé to prostředí to jen podporuje a platově jsou na tom lépe i kamarádky, co dělají v supermarketu.

Problémem asi je, že (řečeno slangem místního fóra) jsem takový patlal, co nic neumí. Mluvím sice plynule anglicky (C1), zvládám relativně solidně němčinu a francouzštinu (B1) a nebojím se mluvit a prezentovat před lidmi (práce s lidmi mě baví a to byl důvod jít učit). Co se týče IT řekl bych, že mám všeobecný přehled o všem... a o ničem. Z výšky si pamatuji nějaký ten příkaz v Javě a C#, ale programování mi nikdy extra nešlo (a ani mě nebavilo). Znám (spíše teoreticky) něco z problematiky vývoje, nějaké to softwarové inženýrství (iterativní model, OpenUP, Scrum a tyhle srandy), ale z praxe ne (školní projekty nepočítám).

Na škole dělám "správce sítě," takže takové ty volovinky počínaje instalací koncových stanic, tiskárny, něco málo se sítí a serverem pod Windows 2012 R2, active directory atp. Ale žádný zázrak.

Našel by se někdo, kdo by poradil, případně popostrčil nějakým směrem? Zvažuji dát v červnu výpověď, takže budu mít dva měsíce na hledání práce a zároveň klid na učení se (prázdniny).

Samozřejmě očekávám trochu trollingu, ale to asi k Rootu patří.

Dík, P.
Název: Re:Uplatnění v IT - Učitel
Přispěvatel: lopata 14. 03. 2017, 12:03:46
Podle toho co píšeš by ti asi nejvíc seděl product manager. Zkus se podívat na nabídky IT firem, které hledají product managera.
Název: Re:Uplatnění v IT - Učitel
Přispěvatel: k 14. 03. 2017, 12:07:03
nova prace se nejlip hleda, kdyz nejakou mas (=mensi tlak)
Název: Re:Uplatnění v IT - Učitel
Přispěvatel: Petr 14. 03. 2017, 12:53:44
Taky se přikláním k tomu project managerovi - nebo jakákoli manažerská práce. Spíš nižší až střední management. Podle toho, co píšeš, umíš dost na to, aby tě nebylo snadné oblbnout řečičkama platnýma na blondýnu, a pokud tě baví práce s lidma, tak proč ne.
Jazyky na téhle úrovni - klobouk dolů, to ti otevírá dveře i do větších mezinárodních firem.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: Rapyd 14. 03. 2017, 14:27:26
Jo Product manager nebo Product owner je presne neco pro tebe. Praci s lidma znas a znalost IT je vyhodou. Dulezite je si uvedomit s jakyma programatorskyma hovadama budes mit tu cest, jsme trosku jini :) Ale dobry PM se pozna podle toho ze ma dve tvare jednu pro zakaznika a druhou pro svuj team a nemontuje ty dva svety moc do sebe. Proste programatori chteji mit svuj klid a neresit excesy zakaznika. azkaznici nechteji zas slyset ze vymysleli hovadinu.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: balki 14. 03. 2017, 15:59:40
Co je product manager? Pocujem to prvy krat.

To je taky ten, co pracuje na obchodnom oddeleni?
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: lopata 14. 03. 2017, 16:37:59
Co je product manager? Pocujem to prvy krat.

To je taky ten, co pracuje na obchodnom oddeleni?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Product_manager

Zjednodušeně řečeno chlápek, který vezme nesmyslné požadavky zákazníka a předtransformuje je vývojářům na něco rozumného. Pak si od nich vyslechne, že takovou hovadinu rozhodně dělat nebudou a když už teda ano, bude to trvat rok. Zákazníkovi vysvětlí, že vlastně chce úplně něco jiného a vývojáře přesvědčí, že to budou mít za týden. Za měsíc z vývoje něco vypadne, to ukáže zákazníkovi a celé se to opakuje. Práce snů ;).
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: calimero 14. 03. 2017, 17:46:55
na product managera zapomen, na to nemas kvalifikaci.

protoze programovat te nebavi a uz mas nejake zkusenosti se sitarinou, tak bych zustal u ni. na netu je hafo tutorialu, tak si nejakej kloudnej najdi a studuj. do leta mas dost casu se doucit dostatecne na to, abys pak mohl nastoupit nekde na juniorskou pozici.
za rok az dva naberes zkusenosti a diky znalosti jazyku se muzes presunout napr. do Nemecka a vydelat konecne nejakej cash
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: TTTT 14. 03. 2017, 18:44:11
Nepleťte produkt ownera s business analytikem. Záleží na tom, zda jde o produktový vývoj nebo projekty. V produktovém vývoji je PO prostě ten, který má nějakou vizi, představu o produktu, a může nebo nemusí to být technický člověk. Častou
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: Fantomas 14. 03. 2017, 20:15:40
No jo, delat ve statni sprave it je jako vysoka skola, kdyz chces, muzes si leccos vyzkouset, naucit, vymyslet, zrealizovat atd. Nebo ten cas muzes proflakat. Ve skolstvi se ted toci dost penez, takze investice do hw sw nejsou problem, ve hre je pouze aktivita zucastnenych. Pokud si neumis vymyslet neco, co te nadchne a zaroven znalostne pozvedne, pak se musis drzet profese, kde prezentace je dulezitejsi nez obsah, napr. ucitelstvi:-) Nevim, jestli v praxi najdes uplatneni zrovna u it, mozna v nejake korporaci, kde oceni tve jazykove znalosti.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: snuff1987 14. 03. 2017, 20:40:04
pokial mas do 30 rokov, mozes v klude nastupit na juniora ...Ked si sikovny, za 2 roky si plnohodnotny senior a si spat v hre  :D
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: gfdgdgdrg 14. 03. 2017, 20:51:36

Problémem asi je, že .. jsem takový patlal, co nic neumí. Mluvím sice plynule anglicky (C1), zvládám relativně solidně němčinu a francouzštinu (B1) a nebojím se mluvit a prezentovat před lidmi (práce s lidmi mě baví a to byl důvod jít učit). Co se týče IT řekl bych, že mám všeobecný přehled o všem... a o ničem.
Jako děvečka pro všechno vyděláš možná něco málo víc než ty tvoje nekvalifikované "kamarádky" od pokladny.

Nabízí se jediná možná otázka. Tedy: "PROČ ZROVNA IT"? Jazyky umící, technicky uvažující a k lidem člověk? To je spíš na nějakou lepší pozici než oprašovatel Windows. Typu obchodní zástupce ,nějaký koordinátor prací, školitel ... něco kde uplatníš ten vztah k lidem a jazyky,
Název: Re:Uplatnění v IT - Učitel
Přispěvatel: gfdgdgdrg 14. 03. 2017, 20:52:58
nova prace se nejlip hleda, kdyz nejakou mas (=mensi tlak)
Vzhledem k faktu, že takový člověk najde práci tak do měsíce tak nevim co by ho mělo tlačit. Naopak si odpočine a může nastoupit kdykoliv.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: Petr 14. 03. 2017, 22:15:16
No jo, delat ve statni sprave it je jako vysoka skola, kdyz chces, muzes si leccos vyzkouset, naucit, vymyslet, zrealizovat atd. Nebo ten cas muzes proflakat. Ve skolstvi se ted toci dost penez, takze investice do hw sw nejsou problem, ve hre je pouze aktivita zucastnenych. Pokud si neumis vymyslet neco, co te nadchne a zaroven znalostne pozvedne, pak se musis drzet profese, kde prezentace je dulezitejsi nez obsah, napr. ucitelstvi:-) Nevim, jestli v praxi najdes uplatneni zrovna u it, mozna v nejake korporaci, kde oceni tve jazykove znalosti.

Pokusím se to nějak přežvýkat, mám dojem, že základ sdělení chápu.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: Petr 14. 03. 2017, 22:15:45
pokial mas do 30 rokov, mozes v klude nastupit na juniora ...Ked si sikovny, za 2 roky si plnohodnotny senior a si spat v hre  :D

27
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: Petr 14. 03. 2017, 22:18:17

Problémem asi je, že .. jsem takový patlal, co nic neumí. Mluvím sice plynule anglicky (C1), zvládám relativně solidně němčinu a francouzštinu (B1) a nebojím se mluvit a prezentovat před lidmi (práce s lidmi mě baví a to byl důvod jít učit). Co se týče IT řekl bych, že mám všeobecný přehled o všem... a o ničem.
Jako děvečka pro všechno vyděláš možná něco málo víc než ty tvoje nekvalifikované "kamarádky" od pokladny.

Nabízí se jediná možná otázka. Tedy: "PROČ ZROVNA IT"? Jazyky umící, technicky uvažující a k lidem člověk? To je spíš na nějakou lepší pozici než oprašovatel Windows. Typu obchodní zástupce ,nějaký koordinátor prací, školitel ... něco kde uplatníš ten vztah k lidem a jazyky,

Tímhle směrem jsem moc nepřemýšlel, to je pravda. Stylem uvažování mě dost ovlivňuje IT jako takové, jelikož mám výšku Učitelství IT a na výuce jsme byli vždy spojení s normálními informatiky. Tudíž mám kamarády většinou z tohoto sektoru, a tak nějak (možná na škodu) automaticky jsem to bral tudy.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: gfdgdgdrg 14. 03. 2017, 23:15:19
pokial mas do 30 rokov, mozes v klude nastupit na juniora ...Ked si sikovny, za 2 roky si plnohodnotny senior a si spat v hre  :D

27
Dnes to jde rychle. Junior, za dva roky senior, za další dva CIO a pak už to dotáhnout na ředitele planety ... .
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: Senior 14. 03. 2017, 23:39:24
Po třech letech ve školství (státním i soukromém) mám pocit, že nikam nesměřuji a nikam se neposouvám.
Myslím, že ti rozumím. Je ale třeba si uvědomit, že "posouvat se" může mít pro každého různý význam. Když už jsme u sítí, tak např. práce s Checkpoint/Cisco/Juniper/Mikrotik/apod. tě průběžně "posouvá" k tomu, být schopen vytvořit/nastavit/spravovat určitou skupinu problémů na určité skupině zařízení. Přestože je problematika stejná pro všechny, uskutečňuje se jinak podle typu výrobce. Vyjmenoval jsem tu několik firem, ale na trhu je jich mnohem více, přičemž způsob konfigurace v řádce (a dnes i grafice) je na každém z nich poměrně odlišný. Po několika letech se firma rozhodne v akvizici získat nový produkt a hurá, všichni na školení nových konfiguračních možností. Jasně, praxí se to učí nejlíp, ale kdo tě k tomu (a ještě za prachy) pustí, když tu máme pracovníky z východní Evropy, kteří nejen mají nižší nároky, ale především několikaletou praxi. Otázky tedy znějí: "Těší mě a) posouvat se ve znalosti mnoha principů a systémů, z nichž mnohé za několik let zastarají a b) obětovat tomu velké množství svého volného času? Představuji si takto mé směřování?" (dalo by se filosoficky pokračovat: "Je to můj smysl života? Co od života očekávám?")

Zvažuji dát v červnu výpověď, takže budu mít dva měsíce na hledání práce a zároveň klid na učení se (prázdniny).
Moje zkušenost z firem (lokálních SMB i globálních) je, že "se" očekává, že si všechno nastuduješ po večerech doma, obvykle ještě z materiálů, které si seženeš sám; jsi-li movitý, pak za ně zaplatíš, jinak jsi nucen přistoupit k ilegalitě (Otázka zní: "Proč?"). Úspěšně složené zkoušky, které sice seniorní pracovníci u pohovorů nevyžadují (oni v několika dotazech zjistí, zda tomu rozumíš), ale rekruiteři ano, jelikož nerozeznají rozdíl mezi zkratkami PHP, PGP a BGP. Proto je pro ně mnohem snazší vybrat někoho, kdo se honosí zkratkami CCSA, CCDP, JNCIE atd. Platit si tyto certifikace, které se obvykle skládají z několika zkoušek v ceně několika stovek USD (tisíce CZK), je už skutečně jen pro bohaté adepty o zaměstnání (měly by to platit firmy, ale moje zkušenost je odlišná, tj. platí maximálně za zkoušku, ale málokdy za školení či alespoň školicí materiály). Třeba ale budeš mít štěstí a budou nejen brát nezkušené nováčky, kteří se rozhodli změnit kariéru a jsou zapáleni pro věc, ale ještě jim zaplatí i potřebná školení.

Je evidentní, že celé to je o tom, kolik máš zdrojů (hlavně času a peněz). Držím ti palce, ať už se rozhodneš jakkoliv.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: balki 14. 03. 2017, 23:58:13
Co je product manager? Pocujem to prvy krat.

To je taky ten, co pracuje na obchodnom oddeleni?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Product_manager

Zjednodušeně řečeno chlápek, který vezme nesmyslné požadavky zákazníka a předtransformuje je vývojářům na něco rozumného. Pak si od nich vyslechne, že takovou hovadinu rozhodně dělat nebudou a když už teda ano, bude to trvat rok. Zákazníkovi vysvětlí, že vlastně chce úplně něco jiného a vývojáře přesvědčí, že to budou mít za týden. Za měsíc z vývoje něco vypadne, to ukáže zákazníkovi a celé se to opakuje. Práce snů ;).

To je biznis analytik, to som robil, je to robota na maslu. Stale neviem, co je product manager :)
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: balki 15. 03. 2017, 00:05:12
@lopata
Ale ten wikipediovy link asi bude stacit, dik :). U nas vo firme je to skor rola, nez pozicia.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: javaman () 15. 03. 2017, 00:35:24
pokial mas do 30 rokov, mozes v klude nastupit na juniora ...Ked si sikovny, za 2 roky si plnohodnotny senior a si spat v hre  :D

27
Dnes to jde rychle. Junior, za dva roky senior, za další dva CIO a pak už to dotáhnout na ředitele planety ... .

Nic jako junior a senior v IT není. Senior je člověk věkem.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: asdf111 15. 03. 2017, 01:45:08
praca v IT nieje len programovanie a pozicie spojene okolo product developmentu :) existuje tu aj support, konzultacie, procesy(ITIL a spol), quality management... to vsetko su pozicie v ktorych sa staci zdokonalit samostudiom a skusit to na nejakom pohovore :) s velkou sancou uspiet
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: Dzindy 15. 03. 2017, 03:18:40
existuje tu aj support, konzultacie, procesy(ITIL a spol), quality management...

OP se ale ptal na práci, kde se posune dopředu. Možná ho to ale posune... :-)
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: caafko 15. 03. 2017, 08:06:26
No jo, delat ve statni sprave it je jako vysoka skola, kdyz chces, muzes si leccos vyzkouset, naucit, vymyslet, zrealizovat atd. Nebo ten cas muzes proflakat....

Tak to dělám asi ve špatném státu:) Ano, můžeš si něco vyzkoušet, příjdeš k celkem zajímavým věcem a technologiím ale aby jsi mohl něco zrealizovat je konkrétně v mém případě véééliký problém.
Od návrhu něčeho co chci nebo by ulehčilo práci - ze strany nadřízených radost a nadšení a tvrzení že se bez toho neobejdeme...
přes vymyslení jak by to mělo fungovat a zajištění nabídek od různých firem - o to se nadřízení nezajímají - jen říkají ať už to je....
po konečnou fázi, kdy přednesu koncept, jak by to mělo fungovat vč. sw a hw požadavů, nabízených cenových nabídek a tím to končí... z 99% slyším od nadřízených, že nejsou a nebudou peníze a pokud tohle opravdu potřebujeme ať si to před radou obhájím sám.

Tak asi tak....a nepracuji v Solálsku nebo podobné rozvojové zemi...ale v ČR.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: fvdsfds 15. 03. 2017, 08:55:48
No jo, delat ve statni sprave it je jako vysoka skola, kdyz chces, muzes si leccos vyzkouset, naucit, vymyslet, zrealizovat atd
To je úplná blbost. Většinou je vše připraveno a vymyšleno a běžný oprašovač windows používá zavedené postupy a mění náplně. Člověk co vymýšlý je trochu výš.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: Fantomas 15. 03. 2017, 09:25:20
To je úplná blbost. Většinou je vše připraveno a vymyšleno a běžný oprašovač windows používá zavedené postupy a mění náplně. Člověk co vymýšlý je trochu výš.
Nevytrhuj z kontextu, psal jsem, ze to zavisi na aktivite jedincu, nekdo zustane oprasovacem windows a nekdo dokaze vymyslet a realizovat vlastni napady. Pokud to nechapes, nereaguj.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: fvdsfds 15. 03. 2017, 09:49:24
To je úplná blbost. Většinou je vše připraveno a vymyšleno a běžný oprašovač windows používá zavedené postupy a mění náplně. Člověk co vymýšlý je trochu výš.
Nevytrhuj z kontextu, psal jsem, ze to zavisi na aktivite jedincu, nekdo zustane oprasovacem windows a nekdo dokaze vymyslet a realizovat vlastni napady. Pokud to nechapes, nereaguj.
Jen že člověk bez praxe se bude škrábat dloho protože na úřadech dělaji krysi co se tam drží co to jde ... . To už je lepší začít v privátním sektoru kde je fluktuace lidí vyšší. Pokud to nechapes, nereaguj.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: asdf111 15. 03. 2017, 17:47:20
existuje tu aj support, konzultacie, procesy(ITIL a spol), quality management...

OP se ale ptal na práci, kde se posune dopředu. Možná ho to ale posune... :-)
praca ucitela zahrna ucenie od zakladnej skoly az po pracu na vysokej skole s ambiciou ziskat nobelovu cenu :) Tak isto praca v IT nemusi byt len o tvoreni aplikacii, zakaznici si platia dost velke sumy za support. Platy v tomto odvetvi sa hybu v nasobkoch tisicov eur. Pracovne zameranie to je pestre, ziadna nuda. Ale len som sa snazil povedat, ze IT nieje len programovanie :)
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: Petr 15. 03. 2017, 17:48:18
Po třech letech ve školství (státním i soukromém) mám pocit, že nikam nesměřuji a nikam se neposouvám.
Myslím, že ti rozumím. Je ale třeba si uvědomit, že "posouvat se" může mít pro každého různý význam. Když už jsme u sítí, tak např. práce s Checkpoint/Cisco/Juniper/Mikrotik/apod.

Zrovna tyhle hračky, konkrétně Checkpoint a Cisco tu na škole máme (jsme vlastně holding tří škol, takže se tu sítě řeší ve větším).
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: Petr 15. 03. 2017, 17:52:52
Samozřejmě tady nikomu nebudu lhát, ale posunul bych se rád i finančně. Momentálně mám tabulkových 23 hrubého a ty budu vídat následujících pět let. Zpočátku mi to ani tak nevadilo, když jsem ještě míval pár stovek bokem jako příplatek za správce. Ale situace se změnila a příplatek není. Na Ostravsku sice není tak drahé bydlení, i tak vysypu 60 % výplaty do bydlení.

Ale to už jsme samozřejmě jinde. Primárně mi jde o to, že učitel se nemá kam posunovat a slibovaný kariérní řád dopadl přesně tak, jak všichni tušili. Tedy nijak.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: javaman () 15. 03. 2017, 17:55:58
A dělat tam IT nejde? Ve státním jsou luxusní mzdy, když je dobře nakombinuješ. K tomu nějaké granty a ani banka tě nemá šanci finančně přetáhnout. K tomu na HW se tam nikdy nešetří, protože to není potřeba. Sám píšeš Cisco, které si české firmy ani obvykle nemůžou dovolit.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: Medo 15. 03. 2017, 19:12:59
Sem tam sa mihne aj pozicia skolitel, samozrejme nezakapat niekde na zakladoch windowsu, ale ist niekam vyssie.
Ucitelske vzdelanie s pomerne sirokym zaberom z IT moze byt zaujimave portflio. (vies aj AD, aj zaskocit za choreho kolegu pri Exceli).
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: Mirek Prýmek 15. 03. 2017, 19:46:29
(iterativní model, OpenUP, Scrum a tyhle srandy), ale z praxe ne (školní projekty nepočítám).
Docela se divím, že se někdo nechytnul tohodle. Nějaký ten scrum master nemusí být špatná práce pro někoho, koho práce s lidma baví a naplňuje. Kombinace prezentačních dovedností a nějaké té technické znalosti není úplně častá, v kombinaci s jazyky je to ještě zajímavější. Existují scrum masteři, kteří technice nerozumí vůbec a umí jenom kecat, mlžit a tvářit se cool. V téhle oblasti asi nebude těžký být jednooký mezi slepými králem. To "umím všechno a nic" by v tomhle segmentu nebylo mínus, ale naopak - hluboké znalosti se neočekávají, široký přehled je velké plus.

Otázkou je, kde se to naučit prakticky (knížky nestačí, to je jenom letmý začátek), kdo tě k něčemu takovému pustí. Pokud si to teď můžeš dovolit (časově, finančně), co zkusit nějaký internship na dva týdny, měsíc? Nebo ještě existuje šance jít do nějaké korporace, která po člověku s tvými schopnostmi skočí vždycky (IBM apod.) s tím, že se na to nebudeš citově vázat a jde ti hlavně o to, abys měl nějakou praktickou zkušenost do CVčka. Když tě to tam bude bavit a zůstaneš, tím líp, ne?

Ale každopádně je mi smutno z každýho učitele, který ze školství odchází. Učitelů IT dvojnásob. Nebyla by cesta pokračovat v oblasti vzdělávání nějak aspoň "napůl"? Ne třeba jako vyloženě učitel, ale zkusit najít pozici nějakého "evangelizátora technologií" pod jánevím třeba CZ.NIC? Hrát si s nějakýma těma arduinama, IoT a kýhočerta a připravovat spešl programy pro střední školy? To by pro člověka s tvou zkušeností mohlo být docela terno, ne? (pokud teda tě to učení aspoň trochu bavilo a nezískal jsi k němu vyloženě odpor ;) ) Co vím, pracuje na nějakém takovém programu pro školy Martin Malý - super člověk, zapálenej, bezprostřední. Pokud bys chtěl jít tímhle směrem, zkus ho zkontaktovat, jestli by pro tebe neměl nějaký tip. Peníze ve vzdělávání jsou, když se to vezme za správný konec.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: javaman () 15. 03. 2017, 19:53:13
Scrum master je obvykle otrapa k ničemu. Na vývoj ho nepotřebuješ. Ale vím, že to dnes frčí, jen bacha na to. Většinou jsou to jen teoretické kecy.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: Mirek Prýmek 15. 03. 2017, 19:58:38
Scrum master je obvykle otrapa k ničemu. Na vývoj ho nepotřebuješ. Ale vím, že to dnes frčí, jen bacha na to. Většinou jsou to jen teoretické kecy.
No prave. Casto je to shit. Ale da se to delat i dobre a pak to stoji za to.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: javaman () 15. 03. 2017, 20:29:40
Aby mu to vůbec někdo dovolil, když jsou všichni zvyklí na ty běžné ;D Ale pokud ho nebaví vývoj, tak zase co s ním. To by mu mohlo jít a nebo nějaký analytik, což už tu zaznělo.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: Petr 15. 03. 2017, 20:42:52
Aby mu to vůbec někdo dovolil, když jsou všichni zvyklí na ty běžné ;D Ale pokud ho nebaví vývoj, tak zase co s ním. To by mu mohlo jít a nebo nějaký analytik, což už tu zaznělo.

Doplním: nechtěl bych určitě dělat vývoj z pozice programátora.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: javaman () 15. 03. 2017, 20:48:12
To zní divně. Buď umíš programovat a můžeš dělat všechny pozice a nebo neumíš a můžeš dělat jen nějaké lemplovské jako ti analytici, scrum masteři a manažeři.

Asi bys nechtěl dělat třeba architekturu, když neumíš programovat, že ne?
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: Petr 15. 03. 2017, 20:48:41
(iterativní model, OpenUP, Scrum a tyhle srandy), ale z praxe ne (školní projekty nepočítám).
Docela se divím, že se někdo nechytnul tohodle. Nějaký ten scrum master nemusí být špatná práce pro někoho, koho...

Ale každopádně je mi smutno z každýho učitele, který ze školství odchází. Učitelů IT dvojnásob. Nebyla by cesta pokračovat v oblasti vzdělávání nějak aspoň "napůl"? Ne třeba jako vyloženě učitel, ale zkusit najít pozici nějakého "evangelizátora technologií" pod jánevím třeba CZ.NIC? Hrát si s nějakýma těma arduinama, IoT a kýhočerta a připravovat spešl programy pro střední školy? To by pro člověka s tvou zkušeností mohlo být docela terno, ne? (pokud teda tě to učení aspoň trochu bavilo a nezískal jsi k němu vyloženě odpor ;) ) Co vím, pracuje na nějakém takovém programu pro školy Martin Malý - super člověk, zapálenej, bezprostřední. Pokud bys chtěl jít tímhle směrem, zkus ho zkontaktovat, jestli by pro tebe neměl nějaký tip. Peníze ve vzdělávání jsou, když se to vezme za správný konec.

Chápej, mě to opravdu bavilo. Ale moje denní rutina spočívala v tom, že jsem přišel do školy, odučil co bylo potřeba. "Posprávcoval" vše možné a nemožné a úderem druhé jel učit Erasmus studenty na univerzitu. A tak pořád dokola.

Rád jsem s děckama dělal nové věci a ukazoval jim, co všechno jde dnes (a jak snadno) dělat pomocí IT. Jenže na to připravit dobrou hodinu chce čas, improvizací to všechno nezvládneš. Jenže kde vzít čas, když přemýšlíš kde možně vzít na chleba? Nechci se dál myšlenkově ubírat tímto směrem, aby to nesklouzlo ke klasice, že učitelé jen brečí o platu.

Navíc mě zabíjelo i to prostředí - jsem nejmladší, věkový průměr sboru 50+ a v podstatě z těch mladších jsem doposud nejdéle vydržel já. Většina to balí tak po roce, dvou. Vysvětlovat něco lidem, kteří nechtějí. Kolegyně, které nemají zájem o nové přístupy. Nechtějí se dál věnovat rozvoji a jedou si to svoje, to mě prostě ničí.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: Petr 15. 03. 2017, 20:51:06
To zní divně. Buď umíš programovat a můžeš dělat všechny pozice a nebo neumíš a můžeš dělat jen nějaké lemplovské jako ti analytici, scrum masteři a manažeři.

Asi bys nechtěl dělat třeba architekturu, když neumíš programovat, že ne?

Alespoň na rovinu přiznám svou neznalost. Myslel jsem, že třeba konzultant neprogramuje - dojedu k zákazníkovi, zjistím požadavky, přetransformuji do něčeho užitečného (Use Case) a to řeším s programátory. Tj. vím zhruba co jde a nejde, ale programátorem být nemusím.

Ale právě proto se ptám tady, u zdroje.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: javaman () 15. 03. 2017, 20:53:50
To zní divně. Buď umíš programovat a můžeš dělat všechny pozice a nebo neumíš a můžeš dělat jen nějaké lemplovské jako ti analytici, scrum masteři a manažeři.

Asi bys nechtěl dělat třeba architekturu, když neumíš programovat, že ne?

Alespoň na rovinu přiznám svou neznalost. Myslel jsem, že třeba konzultant neprogramuje - dojedu k zákazníkovi, zjistím požadavky, přetransformuji do něčeho užitečného (Use Case) a to řeším s programátory. Tj. vím zhruba co jde a nejde, ale programátorem být nemusím.

Ale právě proto se ptám tady, u zdroje.

Ano, tak se to opravdu dělá, ale asi to moc efektivní nebude. Rozhodně ale vyděláš víc. Spíše nějaký ten product owner by byl lepší, ale zase kdo ti ho asi jen tak dá. Cokoli je ale lepší než učení. U nás se učení bere asi jako popelář. Ale IT ve školství je jinačí liga. Do toho bych klidně šel.

Jako mluvící pozici máš i sales. Ale to už jsou fakt většinou hloupí lidé, kteří zase umí dobře mluvit a trochu do IT vidí.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: pavlix 15. 03. 2017, 21:10:09
Dá se ledacos, ale to chce poklidný pokec...
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: balki 15. 03. 2017, 22:22:40
To zní divně. Buď umíš programovat a můžeš dělat všechny pozice a nebo neumíš a můžeš dělat jen nějaké lemplovské jako ti analytici, scrum masteři a manažeři.

Asi bys nechtěl dělat třeba architekturu, když neumíš programovat, že ne?

Alespoň na rovinu přiznám svou neznalost. Myslel jsem, že třeba konzultant neprogramuje - dojedu k zákazníkovi, zjistím požadavky, přetransformuji do něčeho užitečného (Use Case) a to řeším s programátory. Tj. vím zhruba co jde a nejde, ale programátorem být nemusím.

Ale právě proto se ptám tady, u zdroje.

Pravdu povediac, koderi-lopataci to tak beru ako javaman. Ked nevies kodit, nemas respekt. Ja som studoval za softveroveho inziniera a mal som celkom slusne zaklady javy. Ale dosiel som k pologramotnym lopatam, co vedeli akurat tak hovnit pl/sql + oracle forms a boli to riadni fachidioti s dorazom na idioti.  Proste vytahovacky, neskutocne vedeli vsetko lepsie, aj analyzu robit aj uml. (poznamka nevedeli podla ich znalosti knihu o uml nedrzali v ruke, a ani ich robotu nevedeli). 
Cize ak nebudes ovladat pladformu, na ktorej sa implementuje, budu sa na teba pozerat zvrchu.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: javaman () 15. 03. 2017, 22:28:26
Nejde o lopaťáky. Jde o to, že jako vývojář jsi nejchytřejší ve firmě. Takže kdokoli jiný ti sice může dávat rozkazy, ale pokud to jsou píčoviny, tak se ozveš. Nikdo z nich na tvoje místo nemůže, protože jsou hloupí a zároveň ty bys to jejich dal bez problémů. Nebavím se o sales retardech, kteří umí jen lhát. Myslím normální pozice jako manažer, analytik, ředitel, atd.

To je základní problém. Pokud tam máte lopaty, tak sis jen našel takovou firmu. 90 % firem neumí nabírat.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: balki 15. 03. 2017, 22:46:40
Nejde o lopaťáky. Jde o to, že jako vývojář jsi nejchytřejší ve firmě. Takže kdokoli jiný ti sice může dávat rozkazy, ale pokud to jsou píčoviny, tak se ozveš. Nikdo z nich na tvoje místo nemůže, protože jsou hloupí a zároveň ty bys to jejich dal bez problémů. Nebavím se o sales retardech, kteří umí jen lhát. Myslím normální pozice jako manažer, analytik, ředitel, atd.

To je základní problém. Pokud tam máte lopaty, tak sis jen našel takovou firmu. 90 % firem neumí nabírat.

Neviem, koderi vacsinou maju absenciu soft skills. Povedzme modelovacie techniky sa naucis. Taktiez sa naucis spravne pouzivat jazyk UML, aby boli diagramy pouzitelne. (Nie standardny kodersky UML-like bullshit). Ale vediet vytiahnut zo zakaznika, co skutocne potrebuje, a nevystrasit ho, ak nieco nejde podla planu to chce hromadu diplomatickeho usilia.  Tam nejde povedat "Chcete p***vinu, chodte do riti". Skor "ake bude mat tato funkcionalita vyuzitie v procese vasej prace?", ukazat im activity diagramy, kam by to asi zaradili, zistit ci to ozaj dav logiku. Ak sa da ponuknut jednoduchsia alternativa, ponuknut tu.  Na to by bol ucitel hadam aj vhodny. Ale nie je to "konzultant", je to biznis analytik. Konzultant je vacsinou zmrd, co nic nevie, tvari sa dolezito a berie za to tazke peniaze.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: javaman () 15. 03. 2017, 23:27:02
Pro mě je UML BS. Nikdy jsem ho nepotřeboval. Na tom si honěj triko právě ti blbečci, kteří si myslí, že UML a Scrum je vývoj :D

Ale máš pravdu, že se zákazníkem bych se nikdy nebavil. Je otázkou, jestli bych se dokázal naučil lhát jako soft-skill týpci. Pro mě to jsou zkurvení lháři, protože nic co říkají, nedává smysl. Ale zákazník zase není vývojář, tak mu to asi moc nemyslí, no.

Takže souhlasím, že chceš někoho, kdo mluví hloupým jazykem a toho pošleš k zákazníkovi. Třeba BA na to je super také. Ale možná i to je důvod, proč jsem nikdy moc chytré BA neviděl.

Máš teda celkem pravdu :D
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: Mirek Prýmek 16. 03. 2017, 02:27:29
Chápej, mě to opravdu bavilo. Ale moje denní rutina spočívala v tom, že jsem přišel do školy, odučil co bylo potřeba. "Posprávcoval" vše možné a nemožné a úderem druhé jel učit Erasmus studenty na univerzitu. A tak pořád dokola.

Rád jsem s děckama dělal nové věci a ukazoval jim, co všechno jde dnes (a jak snadno) dělat pomocí IT. Jenže na to připravit dobrou hodinu chce čas, improvizací to všechno nezvládneš. Jenže kde vzít čas, když přemýšlíš kde možně vzít na chleba? Nechci se dál myšlenkově ubírat tímto směrem, aby to nesklouzlo ke klasice, že učitelé jen brečí o platu.

Navíc mě zabíjelo i to prostředí - jsem nejmladší, věkový průměr sboru 50+ a v podstatě z těch mladších jsem doposud nejdéle vydržel já. Většina to balí tak po roce, dvou. Vysvětlovat něco lidem, kteří nechtějí. Kolegyně, které nemají zájem o nové přístupy. Nechtějí se dál věnovat rozvoji a jedou si to svoje, to mě prostě ničí.
To neměla být kritika, já to naprosto chápu.

Chtěl jsem jenom říct, že být učitelem, kterého učení baví, je taky skill, který není vůbec k zahození, a možná se dají najít cesty, jak ho dál rozvíjet a zároveň se vymanit z toho marasmu, který popisuješ.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: Radovan. 16. 03. 2017, 04:57:23
aby to nesklouzlo ke klasice, že učitelé jen brečí o platu.
...
Kolegyně, které nemají zájem o nové přístupy. Nechtějí se dál věnovat rozvoji a jedou si to svoje, to mě prostě ničí.
Někdy mi připadá že učitelé mají platy příliš vysoké ;-)
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: balki 16. 03. 2017, 06:44:48
Pro mě je UML BS. Nikdy jsem ho nepotřeboval. Na tom si honěj triko právě ti blbečci, kteří si myslí, že UML a Scrum je vývoj :D

Ale máš pravdu, že se zákazníkem bych se nikdy nebavil. Je otázkou, jestli bych se dokázal naučil lhát jako soft-skill týpci. Pro mě to jsou zkurvení lháři, protože nic co říkají, nedává smysl. Ale zákazník zase není vývojář, tak mu to asi moc nemyslí, no.

Takže souhlasím, že chceš někoho, kdo mluví hloupým jazykem a toho pošleš k zákazníkovi. Třeba BA na to je super také. Ale možná i to je důvod, proč jsem nikdy moc chytré BA neviděl.

Máš teda celkem pravdu :D

Aha, tak potom vsetko vporiadku, mate uplnu pravdu *wink* *wink*.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: RumMaster 16. 03. 2017, 08:39:32
Scrum master je obvykle otrapa k ničemu.

Ma svuj vyznam. Obvykle kdyz startuje projekt nebo se reorganizuje team tak je dobre tam na mesic-dva nahodit certifikovaneho scrum-mastera. Zbytek tymu to rychle pochyti, nabehne se ne standardy. Nejlepsiho scrum mastera poznas podle toho, ze ho v tymu po mesici uz neni potreba, proste je naucil jak spravne fungovat :)
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: Ondra Satai Nekola 16. 03. 2017, 09:29:17
Scrum master je obvykle otrapa k ničemu.

Ma svuj vyznam. Obvykle kdyz startuje projekt nebo se reorganizuje team tak je dobre tam na mesic-dva nahodit certifikovaneho scrum-mastera. Zbytek tymu to rychle pochyti, nabehne se ne standardy. Nejlepsiho scrum mastera poznas podle toho, ze ho v tymu po mesici uz neni potreba, proste je naucil jak spravne fungovat :)

Amen. Clovek, co vam pomuze nedelat ty chyby, co uz pred tim delal kazdy druhy team.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: TTT 16. 03. 2017, 11:06:41
Scrum je naprosto zbytečnej hype, kterej udělal ze zdravýho rozumu něco navíc. Iterativní modely, inkrementální vývoj existuje dekády, nutnost feedbacku, QA (tedy nastavení procesů kvality) a testování souběžně, to vše se dělalo i dříve, jen prostě pár lidí to napsalo do manifestu a udělali byznys.

BTW, Scrum je super a ideální pro produktový vývoj, ale kolik z vás má na projektech smlouvy, kde není pevně daný scope, datum a peníze?! Když se to nedávno zjišťovalo v US, tak v projektech nikdy nejde o Scrum, ale o iterativní vodopád s technikami Scrumu....

A scrum master bez technických znalostí je trochu k ničemu, nikdo ho nebude brát vážně.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: RumMaster 16. 03. 2017, 14:28:37
BTW, Scrum je super a ideální pro produktový vývoj, ale kolik z vás má na projektech smlouvy, kde není pevně daný scope, datum a peníze?!
Nikdo, krome soudruhu ze Severni Koreje. A i ti maji alespon petiletku. Domaci patlaly a pristipkare nepocitam, protoze ti i tak do roka a do dne vymizi diky Babisovi.

Citace
A scrum master bez technických znalostí je trochu k ničemu, nikdo ho nebude brát vážně.

To by si se divil. Domenova znalost je spise na skodu protoze te svadi k stereotypnimu mysleni. Scrum master tady neni od toho aby mel sajnu o produktu, ale vidi veci ktere brani idealnimu vyvoji a nasazeni produktu. A hlavne ma cas ohanet lidi za tebe treba kvuli expirovanym certifikatum, ze nejde VPN, ze te blokuje admin nedajic root heslo atd :) Proste scrumaster slovo "nelze" nezna :)
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: TTTT 16. 03. 2017, 15:36:24
BTW, Scrum je super a ideální pro produktový vývoj, ale kolik z vás má na projektech smlouvy, kde není pevně daný scope, datum a peníze?!
Nikdo, krome soudruhu ze Severni Koreje. A i ti maji alespon petiletku. Domaci patlaly a pristipkare nepocitam, protoze ti i tak do roka a do dne vymizi diky Babisovi.

Citace
A scrum master bez technických znalostí je trochu k ničemu, nikdo ho nebude brát vážně.

To by si se divil. Domenova znalost je spise na skodu protoze te svadi k stereotypnimu mysleni. Scrum master tady neni od toho aby mel sajnu o produktu, ale vidi veci ktere brani idealnimu vyvoji a nasazeni produktu. A hlavne ma cas ohanet lidi za tebe treba kvuli expirovanym certifikatum, ze nejde VPN, ze te blokuje admin nedajic root heslo atd :) Proste scrumaster slovo "nelze" nezna :)


Nedivil, sám jsem jeden z prvních, kdo v ČR udělal jak CSM, tak PSM a považuji se rozumného propagátora agilních rámců (btw, zjišťovali jste někdo, kde jsou dnes slavní tvůrci manifesta...? podívejte se...) a vím, že tým nikdy nepřijme člověka, který jim nepřináší žádnou přidanou hodnotu než moderování schůzek a "odstraňování překážek", aniž by rozumněl problematice. Abys mohl odstraňovat překážky, musíš vědět, o čem je řeč - nemluvím o  znalosti produktu (tam souhlasím, SM je agnostický), ale o IT obecně (zařil jsem scrum mastera, který nevědel, co je GIT...a brzo odešel sám).

A ohledně projektů - přesně tak, nikdo nemá a nepodepíše smlouvu, kde není jasný scope, datum a cena, jenže pak není možné to dělat Scrumově - tým si nemůže určit, že upřednostní kvalitu a dodá o něco méně, ale za to super.

R&D je jiné kafe, tam vím z praxe, že Scrum funguje velmi dobře, a je to logické z podstaty jeho fungování. Scrum je výborně mapovatelný  i na modely zlepšování procesů jako je CMMI.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: Vojta 16. 03. 2017, 16:16:52
a vím, že tým nikdy nepřijme člověka, který jim nepřináší žádnou přidanou hodnotu než moderování schůzek a "odstraňování překážek", aniž by rozumněl problematice.

Uz i v malem softwarehouse (~100 lidi) mas plno teamu, a delaji na casto ruznych projektech. U nas mame full time SM a jen tak tak stiha obehat vsechny daily standups, planingy, retra a dema tech teamu. Nekteri jsou agile, udrzbarsk lopaty spise kanban. Neni uplne IT drevo, zvladne i linux ale zeby rozlisil C od Javy tak to pochybuji. Ale kdyz se rekne "javiste" tak vi, ze nadavame na backendisty a kdyz "hulici" tak jde o grafiky :-) Kdyz nastoupil tak 3 dny studoval nase technologie, zna je od nazvu a ma sajnu na co to je. Neco i vylepsil, hlavne co dokoupit od Atlassianu a musim rict, ze v tom se vyzna a efekt se dostavil po par tydnech. Navic ma po ruce PM. Na odpovedi pro zaludne otazky "ma to tlacitko byt fakt ruzove"  mame PO, takze SM nemusi mit moc sajnu o cem produkt je.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: kulghul 17. 03. 2017, 09:16:30
Tvoje jazykovy znalosti jsou tvuj hlavni benefit, ja bejt tebou tak si zabalim a vypadnu nekam za hranice. Mozna zkus nejakej korporat, supportaka na par let dostanes solidni praxi, budes se mit koho zeptat a od toho se odpichnout pak kam budes chtit. Urcite bych ti doporucil si udelat nejakej cert na Widle, Linux nebo site, klidne i jenom na nejakej produkt typu BMC Remedy, Service Now nebo neco podobnyho (dle toho co treba budes pouzivat v praci). Nemusis mit hnedka to nejlepsi a nejvyssi. Jestli ti nedela prolem se ucit a HR lidi vyhledavaj klicovy slova a je to takova dobra noha do dveri na slusny pozice. Defakto pak muze treba i castecne trenovat novacky a takovy veci.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: Petr 17. 03. 2017, 21:56:04
O tom vypadnutí směr zahraničí se tu shoduje více lidí. Možná na čase zvednout kotvy, asi máte pravdu.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: hura 17. 03. 2017, 22:43:17
+1
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: qwertz 18. 03. 2017, 11:06:21
Když už jsme u těch doporučení kam se rozvíjet v IT, dal bych si pozor na obor podnikání zaměstnavatele. Principielně jsou 3 jategorie a je docela rozdíl. Dělat IT pro firmu, jejíž core business je jinde je docela zajímavé v tom, že IT technolgie a problematika je zajímavě provázaná s oborem podnikání firmy. Pravidla hry jsou relativně stabilníé stejně jako technologie. Pak jsou firmy podnikající v IT vyvíjející vlastní produkty, tam to často končí úzkou specializací a přibývá problém vztahu dodavatel-zákazník (někdy je to dost náročné). Nejhorší kategorie jsou firmy pro outsourcing IT. Pro začátek to je sice nejlepší volba, dá se snadno osahat různé bolasti IT či v případě zájmu přecházet na jinou technologii, nicméně tahle sorta zaměstnavatelů má ty nejhorší zákazníky, a vždycky bude hlavní problém v tom, že v Indii to sice udělají hůř a debilněji, ale x-krát levněji. A kdo outsourcuje, jde po nejnižší ceně. Projekty tak jdou do Indie často celé (na hlavu vám spadnou v momentě, kdy se  to tam posere), nebo je tam část projektu s spolupráce drhne. Pro takového zamětsnavatele je dobré děůlaz jenom jednou :-D Pobrat znalosti, vyzkoušet si to, protože zkušenost k nezaplacení, a po nějaké době jít jinam.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: Barbar Onan 18. 03. 2017, 14:43:12
Kdyz mas jen vseobecny prehled achces do IT, tak bez delat Testera. Jsou dva typy testera: tester programátor a tester lopata. Zacinat budes jako lopata, tzn nekde v korporatu budes delat manualni testovani. Neni to zadna veda, musis se naucit akorat business logiku te alikace a pak budes klikat a klikat a klikat. Casem poznas, jak to chodi na projektech a pokud jsi inteligentní, tak i jaký je na nich bordel a proc. Pokud ne, lopatovani je ti souzeno. Pak se muzes vydat dvema smery: tester programator, projektovy analytik, product owner, pRojekt manazer. Anglictina C1 je tvoje silna stranka, na to pamatuj a vyuzij toho, programatori moc casto neumi mluvit anglicky natolik (a je jim to u zadeke), aby meli norMalni vztahy se zakaznikem. Uplatneni v IT urcite mas, kazdy chytry hoch ma, a umis navic anglicky.

Pokud chces mit vetsi sanci u pohovoru, nauc se trochu pokrocile SQL. To je zakladni vec pro analytiky i pro testery ne-totalni-lopaty. Je to v principu jednoduche, ale potrebujes mit na to aspon trochu hlavu. Me mysleni v SQL pripomina nejvic ze vseho matematiku. Zaroven si na tom ujasnis, jestli na to vubec mas a nebudes dozivotne lopata. A kdo vi, treba se ti to zakibi a budes Databazista.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: qwertz 18. 03. 2017, 15:30:24
Pokud chces mit vetsi sanci u pohovoru, nauc se trochu pokrocile SQL.

Naučit jo.

Problém ale je, že se to nikde normálně nepoužívá. Složité dotazy se stejně řeší někde na úrovní aplikace a například v oblasti BI jsou aplikace zpravidla vybaveny lepšími možnostmi konstrukce dotazů (byť z logiky SQL vycházejí)
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: balki 18. 03. 2017, 15:55:31
Pokud chces mit vetsi sanci u pohovoru, nauc se trochu pokrocile SQL.

Naučit jo.

Problém ale je, že se to nikde normálně nepoužívá. Složité dotazy se stejně řeší někde na úrovní aplikace a například v oblasti BI jsou aplikace zpravidla vybaveny lepšími možnostmi konstrukce dotazů (byť z logiky SQL vycházejí)

Pouziva sa to, pri kritickych systemoch databazy byvaju bottleneck, tak dopyty treba vediet pisat slusne, pripadne aj presunut cast aplikacnej logiky do databazovych prociek. Dobry databazista je pozehnanie pre projekt.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: Barbar Onan 18. 03. 2017, 16:21:47
sql je dost zasadni pro analytiky i pro testery u web inf systemu. Testeri bez sql nemuzou normalne fungovat nad databazi a analytici taky ne. Mezi programatory a analytiky je sql dost jednoznacna mluva, jak ma neco fungovat. Je to dost zakladni vec.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: qwertz 18. 03. 2017, 16:26:01
To je sice pravda. Ale co to je složité SQL?

Stačí vzít průměrný Crystal Report a zobrazit SQL co to generuje při tahání dat z databáze. Nikdo normální takové SQL psát nebude.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: balki 18. 03. 2017, 16:39:05
sql je dost zasadni pro analytiky i pro testery u web inf systemu. Testeri bez sql nemuzou normalne fungovat nad databazi a analytici taky ne. Mezi programatory a analytiky je sql dost jednoznacna mluva, jak ma neco fungovat. Je to dost zakladni vec.

Nielen u webovych systemov, aj na backende, prosto vsade, kde je dabaza. (nemyslim webovy backend, ale skutocny backend z temneho pekla muhehe).
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: Ivan Nový 18. 03. 2017, 16:40:06
Chápej, mě to opravdu bavilo. Ale moje denní rutina spočívala v tom, že jsem přišel do školy, odučil co bylo potřeba. "Posprávcoval" vše možné a nemožné a úderem druhé jel učit Erasmus studenty na univerzitu. A tak pořád dokola.

Rád jsem s děckama dělal nové věci a ukazoval jim, co všechno jde dnes (a jak snadno) dělat pomocí IT. Jenže na to připravit dobrou hodinu chce čas, improvizací to všechno nezvládneš. Jenže kde vzít čas, když přemýšlíš kde možně vzít na chleba? Nechci se dál myšlenkově ubírat tímto směrem, aby to nesklouzlo ke klasice, že učitelé jen brečí o platu.

Navíc mě zabíjelo i to prostředí - jsem nejmladší, věkový průměr sboru 50+ a v podstatě z těch mladších jsem doposud nejdéle vydržel já. Většina to balí tak po roce, dvou. Vysvětlovat něco lidem, kteří nechtějí. Kolegyně, které nemají zájem o nové přístupy. Nechtějí se dál věnovat rozvoji a jedou si to svoje, to mě prostě ničí.
To neměla být kritika, já to naprosto chápu.

Chtěl jsem jenom říct, že být učitelem, kterého učení baví, je taky skill, který není vůbec k zahození, a možná se dají najít cesty, jak ho dál rozvíjet a zároveň se vymanit z toho marasmu, který popisuješ.

Trochu OT. Učitelé brečí o platu ne proto, že ho mají malý, ale proto, že ho mají jistý a nezávisí na výsledcích jejich práce, nemají tedy naději, že vlastním úsilím ho zvýší, protože to na to nemá žádný vliv. Ani větší plat jim nepřinese uspokojení, protože chybí právě ta přímá vazba na trh, který jediný může dát smysl jejich konání. Jsou ve stejně beznadějné psychologické situaci, jako penzisti, kteří taky nemohou svůj příjem nijak ovlivnit. Trochu jejich nelehký úděl mohou ulehčit intriky proti kolegům, ty jim dávají alespoň nějaké zdání zásluh.

Člověk, který má jistotu, není nikdy šťastný. Vždy mu něco chybí. Jeho aspirace se nikdy nekryjí s realitou, ale on o tom neví, protože postrádá zpětnou vazbu.

Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: čumil 18. 03. 2017, 16:48:23
Chápej, mě to opravdu bavilo. Ale moje denní rutina spočívala v tom, že jsem přišel do školy, odučil co bylo potřeba. "Posprávcoval" vše možné a nemožné a úderem druhé jel učit Erasmus studenty na univerzitu. A tak pořád dokola.

Rád jsem s děckama dělal nové věci a ukazoval jim, co všechno jde dnes (a jak snadno) dělat pomocí IT. Jenže na to připravit dobrou hodinu chce čas, improvizací to všechno nezvládneš. Jenže kde vzít čas, když přemýšlíš kde možně vzít na chleba? Nechci se dál myšlenkově ubírat tímto směrem, aby to nesklouzlo ke klasice, že učitelé jen brečí o platu.

Navíc mě zabíjelo i to prostředí - jsem nejmladší, věkový průměr sboru 50+ a v podstatě z těch mladších jsem doposud nejdéle vydržel já. Většina to balí tak po roce, dvou. Vysvětlovat něco lidem, kteří nechtějí. Kolegyně, které nemají zájem o nové přístupy. Nechtějí se dál věnovat rozvoji a jedou si to svoje, to mě prostě ničí.
To neměla být kritika, já to naprosto chápu.

Chtěl jsem jenom říct, že být učitelem, kterého učení baví, je taky skill, který není vůbec k zahození, a možná se dají najít cesty, jak ho dál rozvíjet a zároveň se vymanit z toho marasmu, který popisuješ.

Trochu OT. Učitelé brečí o platu ne proto, že ho mají malý, ale proto, že ho mají jistý a nezávisí na výsledcích jejich práce, nemají tedy naději, že vlastním úsilím ho zvýší, protože to na to nemá žádný vliv. Ani větší plat jim nepřinese uspokojení, protože chybí právě ta přímá vazba na trh, který jediný může dát smysl jejich konání. Jsou ve stejně beznadějné psychologické situaci, jako penzisti, kteří taky nemohou svůj příjem nijak ovlivnit. Trochu jejich nelehký úděl mohou ulehčit intriky proti kolegům, ty jim dávají alespoň nějaké zdání zásluh.

Člověk, který má jistotu, není nikdy šťastný. Vždy mu něco chybí. Jeho aspirace se nikdy nekryjí s realitou, ale on o tom neví, protože postrádá zpětnou vazbu.
Ještě tys tady chyběl.
Řekni nám rači o SQL a jeho vlivu na optimalizaci zdrojů.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: Lama 18. 03. 2017, 19:01:37
Trochu OT. Učitelé brečí o platu ne proto, že ho mají malý, ale proto, že ho mají jistý a nezávisí na výsledcích jejich práce, nemají tedy naději, že vlastním úsilím ho zvýší, protože to na to nemá žádný vliv. Ani větší plat jim nepřinese uspokojení, protože chybí právě ta přímá vazba na trh, který jediný může dát smysl jejich konání. Jsou ve stejně beznadějné psychologické situaci, jako penzisti, kteří taky nemohou svůj příjem nijak ovlivnit. Trochu jejich nelehký úděl mohou ulehčit intriky proti kolegům, ty jim dávají alespoň nějaké zdání zásluh.

Člověk, který má jistotu, není nikdy šťastný. Vždy mu něco chybí. Jeho aspirace se nikdy nekryjí s realitou, ale on o tom neví, protože postrádá zpětnou vazbu.

Ivánek zná asi všechny učitele světa, že si troufá hovořit za učitele a generalizovat.

Člověk, který má jistotu, není nikdy šťastný. - Tohle nemůžeme vědět, protože jistého na tomto světě není nic kromě smrti. A kdo si myslí, že nějakou jistotu má, tak v koutku duše stejně tuší, že ta jeho "jistota" jednou skončí. Takže ve skutečnosti si není nikdo jistý ničim, ani těmi svými "jistotami".
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: Ivan Nový 18. 03. 2017, 19:55:22
Trochu OT. Učitelé brečí o platu ne proto, že ho mají malý, ale proto, že ho mají jistý a nezávisí na výsledcích jejich práce, nemají tedy naději, že vlastním úsilím ho zvýší, protože to na to nemá žádný vliv. Ani větší plat jim nepřinese uspokojení, protože chybí právě ta přímá vazba na trh, který jediný může dát smysl jejich konání. Jsou ve stejně beznadějné psychologické situaci, jako penzisti, kteří taky nemohou svůj příjem nijak ovlivnit. Trochu jejich nelehký úděl mohou ulehčit intriky proti kolegům, ty jim dávají alespoň nějaké zdání zásluh.

Člověk, který má jistotu, není nikdy šťastný. Vždy mu něco chybí. Jeho aspirace se nikdy nekryjí s realitou, ale on o tom neví, protože postrádá zpětnou vazbu.

Ivánek zná asi všechny učitele světa, že si troufá hovořit za učitele a generalizovat.

Člověk, který má jistotu, není nikdy šťastný. - Tohle nemůžeme vědět, protože jistého na tomto světě není nic kromě smrti. A kdo si myslí, že nějakou jistotu má, tak v koutku duše stejně tuší, že ta jeho "jistota" jednou skončí. Takže ve skutečnosti si není nikdo jistý ničim, ani těmi svými "jistotami".

Nešťastným vás učiní jakákoliv jistota. Jedině snad jistota smrti usmiřuje s životem.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: Ivan Nový 18. 03. 2017, 20:16:15
Ještě tys tady chyběl.
Řekni nám rači o SQL a jeho vlivu na optimalizaci zdrojů.

Znalost SQL je velmi vhodná, často dobře vytvořený dotaz zkracuje zpracování o desítky procent. Na druhé straně pohodlí při vyhledávání dat, které SQL umožňuje, vede často na velmi špatný návrh databáze, protože to nějak jede, i když je návrhově databáze v hrozném stavu, zvláště u projektů, které už něco pamatují. Z hlediska optimálního využívání zdrojů by bylo lepší, kdyby některé aplikace byly díky tomu nepoužitelné dříve.

Zato rozumný kompromis, ORM a elegantní návrh umožňuje modifikaci aplikace a tím zajišťuje její dlouhý život, snadný přechod mezi verzemi. Dobrým příkladem je CRM a CMS systém Odoo.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: Petr 18. 03. 2017, 20:52:45
Tester - to mi nabízel kamarád k nim do firmy. Samozřejmě jak tu bylo řečeno, pěkně od testera-lopaťáka. Ale taky jsem o tom uvažoval.

Díky všem kteří ještě nezačali trolling ani flame, podnětů jsem dostal opravdu mnoho, vlastně jsem takovou rozumnou diskuzi ani na Rootu nečekal :)
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: Lama 18. 03. 2017, 21:28:25
Nešťastným vás učiní jakákoliv jistota. Jedině snad jistota smrti usmiřuje s životem.

Jenže to nemůžem vědět, jestli nás jistoty učiní nešťastným, protože jistoty neexistují.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: Ivan Nový 18. 03. 2017, 22:19:55
Nešťastným vás učiní jakákoliv jistota. Jedině snad jistota smrti usmiřuje s životem.

Jenže to nemůžem vědět, jestli nás jistoty učiní nešťastným, protože jistoty neexistují.

Ale mohu, sleduji neštěstí lidí, žijících v relativní jistotě.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: Lama 18. 03. 2017, 22:43:52
Relativní jistota? To je kapku oxymoron.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: Ivan Nový 19. 03. 2017, 07:58:41
Relativní jistota? To je kapku oxymoron.

Proč by to byl oxymoron, relativní jistota je to, co za jisté považuje daný subjekt. A to ho pak činí nešťastným, už jenom proto, že se začne obávat toho, aby to bylo doopravdy jisté a to mu přináší utrpení. Žijete-li v nejistotě, situace se obrátí, jste šťastný, protože za plus považujete i to málo, čeho dosáhnete :-)))
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: . 19. 03. 2017, 09:54:40
Nešťastným vás učiní jakákoliv jistota. Jedině snad jistota smrti usmiřuje s životem.

Jenže to nemůžem vědět, jestli nás jistoty učiní nešťastným, protože jistoty neexistují.

Ale mohu, sleduji neštěstí lidí, žijících v relativní jistotě.
Jistota je stav mysli.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: Ivan Nový 19. 03. 2017, 10:21:20
Nešťastným vás učiní jakákoliv jistota. Jedině snad jistota smrti usmiřuje s životem.

Jenže to nemůžem vědět, jestli nás jistoty učiní nešťastným, protože jistoty neexistují.

Ale mohu, sleduji neštěstí lidí, žijících v relativní jistotě.
Jistota je stav mysli.
Je to chorobný stav mysli :-))) Některá prostředí jsou na tuto chorobu náchylnější než jiná.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: YF 19. 03. 2017, 10:31:07
Jestli muzu poprosit - zustan u ucitelstvi - delej tu praci poradne a udelej neco abych nemusel mit strach o sve deti.

Diky.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: Lama 19. 03. 2017, 11:05:21
Relativní jistota? To je kapku oxymoron.

Proč by to byl oxymoron, relativní jistota je to, co za jisté považuje daný subjekt. A to ho pak činí nešťastným, už jenom proto, že se začne obávat toho, aby to bylo doopravdy jisté a to mu přináší utrpení. Žijete-li v nejistotě, situace se obrátí, jste šťastný, protože za plus považujete i to málo, čeho dosáhnete :-)))

A to je právě ono. On dobře ví, nebo aspoň v koutku duše tuší, že ta jeho "jistota" není doopravdy 100% jistota. Obává se, že o tu jistotu příde. Takže ve skutečno sti žije v nejistotě :-)))
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: Ivan Nový 19. 03. 2017, 11:22:21
Relativní jistota? To je kapku oxymoron.

Proč by to byl oxymoron, relativní jistota je to, co za jisté považuje daný subjekt. A to ho pak činí nešťastným, už jenom proto, že se začne obávat toho, aby to bylo doopravdy jisté a to mu přináší utrpení. Žijete-li v nejistotě, situace se obrátí, jste šťastný, protože za plus považujete i to málo, čeho dosáhnete :-)))

A to je právě ono. On dobře ví, nebo aspoň v koutku duše tuší, že ta jeho "jistota" není doopravdy 100% jistota. Obává se, že o tu jistotu příde. Takže ve skutečno sti žije v nejistotě :-)))

Problém je v tom, že ač žije v nejistotě, tak tu nejistotu nepřijal, navíc ta jeho nejistota má i subjektivní rozměr, nejen ten reálný, a strach má velké oči, nemůže být šťastný, jeho touha po jistotě nemůže být nikdy ukojena, a to je základ jeho utrpení. Navíc zcela zbytečného. stačí přijmout, že nevíte co bude zítra a pak vám štěstí přinese každý další prožitý den a každý den je šance ho prožít, protože nevíte co bude zítra :-)))
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: Petr 19. 03. 2017, 19:01:07
Jestli muzu poprosit - zustan u ucitelstvi - delej tu praci poradne a udelej neco abych nemusel mit strach o sve deti.

Diky.

To bohužel asi nepůjde... chtěl bych jednou mít děti své a nevím, jak bych je z toho co mám zajistil, potažmo celou rodinu. Ale třeba někdo v tom školství zůstane.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: javaman () 19. 03. 2017, 19:04:54
Zůstanou tam jen neschopní lemplové. Tam bys fakt děti nechtěl mít. Veřejné školství je pro běžné dělníky, kteří nemají na zaplacení školného.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: Petr 19. 03. 2017, 19:12:01
Zůstanou tam jen neschopní lemplové. Tam bys fakt děti nechtěl mít. Veřejné školství je pro běžné dělníky, kteří nemají na zaplacení školného.

Jenže ty si ani neuvědomuješ, jaká to je pravda.

Vidím to sám, když jsem součástí toho systému. Bohužel střední soukromé školství už je větší problém, než ZŠ, kde míra konkurence dělá divy.
Název: Re:Uplatnění v IT jako bývalý učitel
Přispěvatel: tisnik 19. 03. 2017, 19:47:10
Našel by se někdo, kdo by poradil, případně popostrčil nějakým směrem? Zvažuji dát v červnu výpověď, takže budu mít dva měsíce na hledání práce a zároveň klid na učení se (prázdniny).

Petře, nechci nic slibovat dopředu, ale mohl by ses mi prosím ozvat na tisnik@centrum.cz? Díky, Pavel.