Fórum Root.cz
Práce => Studium a uplatnění => Téma založeno: Waseihou 01. 02. 2014, 12:37:22
-
Ahoj, tak tu máme sobotní otázku k zamyšlení:
Co dělá startup startupem?
Mnohdy mám pocit, že tzv. startup je prostě jen buzz word které použije parta kluků co si založí firmu na patlání softwaru, většinou webů, může jít ale i o mobily. V lepším případě se vše točí okolo jedné služby či produktu, který ma jakože být inovativní a (kuc, kuc...) změnit svět, v praxi to však obvykle moc dlouho neobstojí. Co tedy vlastně odlišuje startup od normálního podnikání?
-
Slovo startup sa da vyuzit na vselico. To ako to dnes vyuzivaju "marketingovy magovia" je iba odrazom vseobecnej krizi v rozmyslani a nepochopenom preberani vsetkeho zo "zapadnych" slovnikov. Startup je vo vseobecnosti oznacenie stavu podnikania, kedy dobry napad zhana investorov na svoje presadenie sa na trhu. Co je to dobry alebo sprosty napad o tom rozhodne mnozstvo penazi ktore dokazu ludia okolo starupu ziskat. Investor nie je blby a na hlavu padnuty na hlavu. Cize ano, vsetko moze byt startup a moze to znamenat aj to ze zhanam peniaze na to aby som vedel dovazat kontajnery plne smejdov z Ciny.
-
ma jakože být inovativní a (kuc, kuc...) změnit svět, v praxi to však obvykle moc dlouho neobstojí. Co tedy vlastně odlišuje startup od normálního podnikání?
Já bych řekl že jedním z hlavním znaků je právě to, že se tak nějak počítá s neúspěchem - prostě když to nevyjde, tak se nic neděje, zkusí se něco jiného.
PS: sobotní zamyšlení je nový eufemismus pro flame?
-
Aha, takže startup je nová forma hazardu pro investory co neví co z penězi, jako že dají půl mega sem, mega tam a když se něco chytne tak to vynese třeba 50 mega a tím se jakože pokryjí ty sázky které prodělaly?
P.S.: Sobotní zamyšlení je sice pouhá jiskřička, ale i ta stačí k zažehnutí velkého plament ;D
-
Jedná se o specifický způsob financování podnikatelských aktivit. Jde typicky o investice s vyšší mírou rizika. Kromě toho se k pojmu vztahuje určitá subkultura.
-
To zase bude flame :-)
Trochu jsem se o tom rozepsal do blogu: Co je to startup? (https://blog.frantovo.cz/c/301/Co%20je%20to%20startup%3F)
-
Startup je opravdu buzzword. Oznacuje firmicku, jejiz vedeni je odhodlano najit a vytezit investora. Postaru se tomu rikalo oskubat kavku.
-
Startup se zaklada proto, aby byl koupen. "Jen další nová firma co patlá software" se zaklada proto, ze se zakladatel nechce probijet kariernim zebrikem nahoru.
-
Souhlasim s Frantou - startup je podnik pro nejz majitele udelaji neco jen kratkodobe a pak to prodaji se lsti nekomu majetnemu... a vetsinou po tomto stadiu podnikani zanika z "nevysvetlitelnych" pricin. Ono to je vysledek dnesni zrychlene doby - lidi si mysli ze nestoji za to investovat svuj cas do cehokoliv dlouhodobe prosperujiciho. Stejne jako se dela design hardwaru at vydrzi do zaruky, startup je podnik tvoren na kratkodoby uspech.. resp. lepe receno iluzi uspechu - protoze s takovym pristupem vydelate jedine ze najdete blbce co to od vas koupi :)
-
Takze Google, FB nebo trebas PayPal nebyli startup?
Prodej je jedna z exit strategii pro startup, dalsi moznost je trebas zacit vydelavat a jit na burzu.
-
Aha, takže startup je nová forma hazardu pro investory co neví co z penězi, jako že dají půl mega sem, mega tam a když se něco chytne tak to vynese třeba 50 mega a tím se jakože pokryjí ty sázky které prodělaly?
P.S.: Sobotní zamyšlení je sice pouhá jiskřička, ale i ta stačí k zažehnutí velkého plament ;D
http://www.investopedia.com/terms/a/angelinvestor.asp
-
Takze Google, FB nebo trebas PayPal nebyli startup?
Prodej je jedna z exit strategii pro startup, dalsi moznost je trebas zacit vydelavat a jit na burzu.
Dukaz prikladem je beznadejne out.
Bill Gates nedostudoval vysokou skolu => vysoka skola je zbytecna.
BTW neni exit strategie "trebas zacit vydelavat a jit na burzu" trochu staromodni ?
Mnohem lepsi je nekoho oskubat. Kdyz z toho nebudou trvale nasledky, tak co.
-
zaloz si startup - a vyzkousej si to - nebo te do nejakeho startupu nevzali nebo z nejakyho vyhodili? clovek s takovouhle otazkou ma nebo mel nejaky problem - ted jenom prijit na to o co jde a postavit se k tomu celem :} ten kdo tvori obvykle nepotrebuje premyslet nad necim podobnym protoze proste. Co je bastleni a co uz neni - bazary a chramy - a vysledky obou pristupu pouzivame prakticky denne at uz o tom vime nebo ne - stan se kritikem! :) z otazek jako je tadle se mi jezi vlasy na hlave a probihaji mnou emoce :} diky za emoci chytroline
-
Startup je firma, která není založena kvůli zisku, ale kvůli exitu.
-
zaloz si startup - a vyzkousej si to - nebo te do nejakeho startupu nevzali nebo z nejakyho vyhodili? clovek s takovouhle otazkou ma nebo mel nejaky problem - ted jenom prijit na to o co jde a postavit se k tomu celem :} ten kdo tvori obvykle nepotrebuje premyslet nad necim podobnym protoze proste. Co je bastleni a co uz neni - bazary a chramy - a vysledky obou pristupu pouzivame prakticky denne at uz o tom vime nebo ne - stan se kritikem! :) z otazek jako je tadle se mi jezi vlasy na hlave a probihaji mnou emoce :} diky za emoci chytroline
Třeba je problém v tom, že ho obtěžují média a různí frikulíni a cpou mu svoje „startupy“ z každé druhé www stránky? Člověk si pak přirozeně položí otázku: co je to zač?
-
potom je vysoce sensitivni a nechci vedet co v nem vyvolavaji reklamy na zubni pasty nebo nase politicke deni a pise nejspise z bohnicke lecebny a nebo uz mozna nezije protoze startupy byla ta posledni kapka a ziletka odvedla svoje
-
zaloz si startup - a vyzkousej si to - nebo te do nejakeho startupu nevzali nebo z nejakyho vyhodili? clovek s takovouhle otazkou ma nebo mel nejaky problem - ted jenom prijit na to o co jde a postavit se k tomu celem :} ten kdo tvori obvykle nepotrebuje premyslet nad necim podobnym protoze proste. Co je bastleni a co uz neni - bazary a chramy - a vysledky obou pristupu pouzivame prakticky denne at uz o tom vime nebo ne - stan se kritikem! :) z otazek jako je tadle se mi jezi vlasy na hlave a probihaji mnou emoce :} diky za emoci chytroline
Třeba je problém v tom, že ho obtěžují média a různí frikulíni a cpou mu svoje „startupy“ z každé druhé www stránky? Člověk si pak přirozeně položí otázku: co je to zač?
Řekl bych, že je to víc problém médií než lidí, kteří dělají startupy - ta hledá a zdůrazňuje laciná a jednoduchá témata. Průmysl se dělá v číně - výzkum a inženýrská praxe je většinou dost práce za málo muziky - a starupy jsou moderní verzí pohádky "kterak Honza ke štěstí a k penězům přišel". Je to ale i odraz roztěkané a povrchní doby (a přeakcelerované doby), kdy velká část investic je do "pí...vin" a kdy burza je částečně odtržená od reality a zisk na burze je podepřený možná víc aktivitou médií a mnohem méně reálným výnosem (dividendou).
-
YF: klidek, ze se v tom poznavas, za to nikdo z nas nemuze
-
Startup osobne vidim jako vyvojove stadium firmy/myslenky.
Muzete mit skvelou myslenku (napad), ale asi nebudete mit dostatek zdroju (financnich, lidskych) k jejimu pretvoreni v realny produkt. Musite tedy sehnat investory - nekoho, koho vase myslenka zaujme natolik, ze bude ochotny vam (za urcity podil ve spolecnosti) poskytnout startovaci kapital. Vy posleze tento kapital pouzijete na sehnani zdroju a zacnete vas napad/prototyp pretvaret ve funkcni reseni. Zaroven se budete snazit ziskat pro vas produkt co nejvice uzivatelu. Protoze bez (spokojenych) uzivatelu, vase myslenka umre na nedostatek zdroju a ani zadna velka etablovana firma si vas nevsimne.
Samozdrejme ze i projekty typu Facebook etc byly v jiste dobe startupy (staci si najit strukturu podilu a najdete tam i puvodni investory).
Abych to uzavrel. Startup je buzzword, ale urcite nesouvisi s bastlenim/nebastlenim. Bastlit se muze i ve velke zabehnute firme. Startupy jsou ale pod vetsim tlakem investoru a ve srovnani s velkou firmou maji mene zdroju. Investori samozdrejme chteji aby se jim jejich investice vratila minimalne v puvodni vysi. Samozdrejme, ne kazda myslenka uspeje a ne kazdy startup prezije.
-
YF: klidek, ze se v tom poznavas, za to nikdo z nas nemuze
pak tedy muzete za to ze se v tom nepoznavam! diky! :)
-
YF: nemas zac
Jake jsou tedy exit strategie krome "prodat to hejlovi" a te staromodni?
-
YF: nemas zac
Jake jsou tedy exit strategie krome "prodat to hejlovi" a te staromodni?
napriklad vybudovat ceskou globalni spolecnost? nebo proste jenom neco vymyslet a nechat to zit vlastnim zivotem? nebo to proste neresit - muzem pokladat podobny otazky a smat se tem kteri (kuc kuc) chteji zmenit svet (okolo sebe) - typicky lidsky pristup - v cechach asi vice zretelny nez kde jinde - nevim - rozciluje me to - proto ta reakce - proste kdyz se ptam naoko k zamysleni a pritom uz na to mam davno nazor me prijde proste ze to ma pricinu - ta by me zajimala :) jinak me s tohodle threadu nezajima nic abych rekl - je sobota jsem unaveny a rekl jsem si ze na internetu najdu nekoho kdo se plete!!! :)
-
uspesnych startupov, ktore skoncia milionovym exitom je mizive minimum...castokrat to konci takto: http://michalsobel.com/zkusenosti/predstava-ze-to-vzdam-me-desi-vic-nez-predstava-ze-me-to-zabije-jak-vznikl-post-it-za-3-miliony
sem tam sa divim, o com vsetkom sa pisu oslavne clanky (napr. na lupe) a pritom su to uplne pii..viny..
-
Jedna z definic je, že jde o mladou firmu existující max. x let (3-5). Prostě čerstvě založená firma. Konotace s "bastlením" pochází od zakomplexovaných jedinců, kteří by se samostatně neuživili.
-
Jedna z definic je, že jde o mladou firmu existující max. x let (3-5). Prostě čerstvě založená firma. Konotace s "bastlením" pochází od zakomplexovaných jedinců, kteří by se samostatně neuživili.
A proč se mladým firmám říká "startup", proč ne prostě "firma"? Další buzzword.
-
Jedna z definic je, že jde o mladou firmu existující max. x let (3-5). Prostě čerstvě založená firma. Konotace s "bastlením" pochází od zakomplexovaných jedinců, kteří by se samostatně neuživili.
A proč se mladým firmám říká "startup", proč ne prostě "firma"? Další buzzword.
Protože to je prostě cool nebo in. ( takových cool věcí z IT už tu bylo např. 3dfx, Y2K, *.com, www, netbooky, ultrabooky, social network, cloud, big data,virtualizace, virtuální měny) a bude ( kdo ví co nám zase marketingový geniové vymyslí ;D ;D ;D ;D ;D ). Navíc tu hraje roli i skrytá reklama,hlavně PR manažeři a analytici z CIO či IDG. Od toho roku 90 kdy se otevřely hranice toho bylo.
-
"Mladá firma" ??? To je taky vyjádření. Firma co dělám by se taky vešla do časového rozmezí 3 - 5 let a na startup si nehrajeme, ale už má 100 zaměstnanců.
Brát to podle inovativních myšlenek ? Opět jak se to bude posuzovat podle čeho, podle indexu fiktivního tržního potenciálu růstu ?
Zrovna jsem si v CHIPu přečetl téma o 3D tiskárnách, nějak mě moc nenapadá k čemu by se to dalo pořádně využít aby to bylo vůbec ekonomické. Snad jen pro nějaké architekty, či projektanty na 3D modely.
V USA údajně odepisují investice do cloudů. No a tady se chystá nacloudovat celá státní správa, tedy už po několikáté, zatím spíše neúspěšně.
Bylo by dobré veřejně oznámit zatímní procento úspěšnosti startupů. - Když po roce 1990 chtěl každý mít svůj krámek nebo firmu s pár zaměstnanci také nám nikdo neřekl, ( třeba v TV ) jaké procento úspěšnosti někoho zaměstnávat je např. v západní Evropě.
Dnes to již samozřejmě všichni víme, ovšem tehdy si nabilo ústa tolik lidí, že jsem měl jeden čas dost práce jenom kolem toho ty ekonomické pády na ústa zaúčtovat.
Aby se zas mladí nadšení nedozvěděli, že procento úspěšnosti je okolo 4 - 5 %. Tedy po té co zkrachují a vybafne to na ně z účetnictví .....
-
YF: nemas zac
Jake jsou tedy exit strategie krome "prodat to hejlovi" a te staromodni?
napriklad vybudovat ceskou globalni spolecnost? nebo proste jenom neco vymyslet a nechat to zit vlastnim zivotem? nebo to proste neresit - muzem pokladat podobny otazky a smat se tem kteri (kuc kuc) chteji zmenit svet (okolo sebe) - typicky lidsky pristup - v cechach asi vice zretelny nez kde jinde - nevim - rozciluje me to - proto ta reakce - proste kdyz se ptam naoko k zamysleni a pritom uz na to mam davno nazor me prijde proste ze to ma pricinu - ta by me zajimala :) jinak me s tohodle threadu nezajima nic abych rekl - je sobota jsem unaveny a rekl jsem si ze na internetu najdu nekoho kdo se plete!!! :)
pricina bude dost mozna alergie na: "zmenu protoze zmena musi byt", bez jedineho dalsiho oduvodneni.
-
Jedna z definic je, že jde o mladou firmu existující max. x let (3-5). Prostě čerstvě založená firma. Konotace s "bastlením" pochází od zakomplexovaných jedinců, kteří by se samostatně neuživili.
A proč se mladým firmám říká "startup", proč ne prostě "firma"? Další buzzword.
Ne každá začínající firma je startup. Pokud zakládáš firmu s tím, že ji jen rozjedeš a prodáš, je to startup. Pokud ji zakládáš s tím, že ji budeš postupně budovat, rozšiřovat a jednou ji zdědí tvoje děti, není to startup.
-
YF: nemas zac
Jake jsou tedy exit strategie krome "prodat to hejlovi" a te staromodni?
Hejl už to nejspíš prodal někomu dalšímu.
http://www.exotopedia.org/wiki/Petr_Hejl
http://strana.zeleni.cz/823/clanek/ing-petr-hejl/
-
Ne každá začínající firma je startup. Pokud zakládáš firmu s tím, že ji jen rozjedeš a prodáš, je to startup.
To vychazi z tve, IMHO nevystizne, definice. Napr. Google byl taky zalozen jako startup a cilem urcite nebylo jej prodat.
Definice z Wiki mi prijde mnohem lepsi:
A startup company or startup is a company, a partnership or temporary organization designed to search for a repeatable and scalable business model.
-
Ne každá začínající firma je startup. Pokud zakládáš firmu s tím, že ji jen rozjedeš a prodáš, je to startup.
To vychazi z tve, IMHO nevystizne, definice. Napr. Google byl taky zalozen jako startup a cilem urcite nebylo jej prodat.
Definice z Wiki mi prijde mnohem lepsi:
A startup company or startup is a company, a partnership or temporary organization designed to search for a repeatable and scalable business model.
To by byl startup každá začínající firma a to slovo by nemělo žádný význam – obyčejný buzzword. Každá firma hledá způsob, jak uspět na trhu a růst, mít zisk, to je vlastně definice firmy. Navíc startup toho moc nehledá – je to jednoúčelová firma, která má zkusit jeden konkrétní nápad. První bývá ten nápad a založení nějaké té s.r.o. nebo Inc. je jen formalita. Pokud ten nápad neuspěje, tak ta firma zanikne, nebo se transformuje na něco jiného, ale to už je spíš taková recyklace toho právního subjektu, než že by to byla pořád ta samá firma, která hledá byznys model.
-
Nevim, nevim. Definice z wiki je v nasich podminkach spise prani nez cokoli jineho, protoze byznys model vetsiny nasich startupu, ktere se tak samy oznacuji je "na internetu jsou miliardy lidi, 10% z miliard je furt skusne cislo a 10 centu nikoho nezrujnuje, bude juchuchu" Ten zastupce startupove viry, co skubal hejly v new yourku (velka startupova celebrita, pokud tomu dobre rozumim), to dokonce vykladal v hospodarkach, ze nejde o hospodarske vysledky, ale mnohem dulezitejsi nez zda vydelavate je kolik nalakate uzivatelu. Uplne jsem ho videl, jak si utira bily nos pred schuzkami s investorem :)
-
To by byl startup každá začínající firma a to slovo by nemělo žádný význam
Nebyl. Otevru si reznictvi. Business model je koupim prase -> pomelu prase -> prodam klobasu. Mam penize z klobas, koupim dve prasata -> pomelu dve prasata -> mam jeste vic klobas. Tady opravdu neni potreba hledat business model, tj. neni to startup.
Navíc startup toho moc nehledá – je to jednoúčelová firma, která má zkusit jeden konkrétní nápad.
To nedava smysl a jak teda muze startup vyzkouset, jestli jeho napad je dobry, kdyz nehleda, jak na tom napadu vydelat (prodejem zakaznikum)?
-
Myslis si tedy, ze si vsichni muzou otevrit reznictvi a uzivit se tim? Byznys model reznictvi asi nebude tak trivialni, co?
-
To by byl startup každá začínající firma a to slovo by nemělo žádný význam
Nebyl. Otevru si reznictvi. Business model je koupim prase -> pomelu prase -> prodam klobasu. Mam penize z klobas, koupim dve prasata -> pomelu dve prasata -> mam jeste vic klobas. Tady opravdu neni potreba hledat business model, tj. neni to startup.
Není to startup, ale z jiného důvodu (ten řezník chce podnikat, mít svoji firmu, krámek – nechce objíždět nějaké inkubátory, hrát divadlo pro investory a přemlouvat je ke koupi svojí firmičky).
Hledat vhodný obchodní model samozřejmě musí – třeba zjistí, že levné klobásy ve kterých je namleto kde co, si lidi radši koupí v nedalekém hypermarketu. A k němu radši zajdou zákazníci, kteří chtějí poctivý flák masa, chtějí, aby za pultem stál chlap, který tomu rozumí, ne jen brigádník, kterému je všechno jedno. Musí dlouhodobě pracovat s trhem, hledat aktuální příležitosti.
Navíc startup toho moc nehledá – je to jednoúčelová firma, která má zkusit jeden konkrétní nápad.
To nedava smysl a jak teda muze startup vyzkouset, jestli jeho napad je dobry, kdyz nehleda, jak na tom napadu vydelat (prodejem zakaznikum)?
Startup je oproti tomu jednorázový výstřel – buď se trefím nebo ne, prostě to zkusím. Mám pocit, že jsem našel to, co zákazníci potřebují a za co jsou ochotni zaplatit. Buď prodávám jen iluzi a nápad (když se najde blbec, který koupí i tohle, tak proč mu to neprodat?) nebo to dotáhnu aspoň do nějaké alfa/beta verze a až pak prodám.
Když to nevyjde, tak se ta firma spláchne do záchodu (nebo se s.r.o. recykluje, pokud není moc zadlužené, a jen se přejmenuje na jiný „cool“ název) a založí se nová pro nový nápad/produkt/firmu, natisknou se nové vizitky s tituly CEO, CIO atd. a zkusí se to znova. Nebo se na to ten člověk už vykašle a nechá se někde zaměstnat.
-
Není to startup, ale z jiného důvodu (ten řezník chce podnikat, mít svoji firmu, krámek – nechce objíždět nějaké inkubátory, hrát divadlo pro investory a přemlouvat je ke koupi svojí firmičky).
Ty furt trvas na sve definici, ktera evidentne neodpovida. Page & Brin nezakladali Google s tim, ze ho chcou prodat, presto to byl prvnich par let startup, nez se produkt stabilizoval a nasli zivotaschopny model. Jobs & Wozniak nezakladali Apple s tim, ze ho chcou prodat, meli napad na ,,osobni pocitac'' a hledali, jak na to vydelat, atd. To, ze dneska je internet plny ,,startupistu'', kterym jde jen o to napalit hejla nebo byt napaleny Hejlem je jina.
Buď prodávám jen iluzi a nápad (když se najde blbec, který koupí i tohle, tak proč mu to neprodat?) nebo to dotáhnu aspoň do nějaké alfa/beta verze a až pak prodám.
Toto je sekundarni problem startupu, ktere se objevily v posledni dobe a tvori, druhou .com bublinu, ne charakteristicka vlastnost startupu.
-
Není to startup, ale z jiného důvodu (ten řezník chce podnikat, mít svoji firmu, krámek – nechce objíždět nějaké inkubátory, hrát divadlo pro investory a přemlouvat je ke koupi svojí firmičky).
Ty furt trvas na sve definici, ktera evidentne neodpovida. Page & Brin nezakladali Google s tim, ze ho chcou prodat, presto to byl prvnich par let startup, nez se produkt stabilizoval a nasli zivotaschopny model. Jobs & Wozniak nezakladali Apple s tim, ze ho chcou prodat, meli napad na ,,osobni pocitac'' a hledali, jak na to vydelat, atd.
A jak se to pak liší od jakéhokoli jiného podnikání v jakémkoli jiném oboru? Vždyť každý podnikatel má nějaký nápad, vidí nějakou mezeru na trhu, chce věci dělat líp, odlišit se od konkurence… vždyť to je vlastně definice podnikání.
-
A jak se to pak liší od jakéhokoli jiného podnikání v jakémkoli jiném oboru? Vždyť každý podnikatel má nějaký nápad, vidí nějakou mezeru na trhu, chce věci dělat líp, odlišit se od konkurence… vždyť to je vlastně definice podnikání.
Tak jeste jednou.
A startup company or startup is a company, a partnership or temporary organization designed to search for a repeatable and scalable business model.
Treba ten uzenar neni startup, protoze: (1) business plan nehleda, ten je znamy. Jestli do tech klobas bude mlet psy i s boudama, je jen parametr jiz overeneho business planu. (2) Sve uzenarstvi si neotvira s vyhledem, ze do peti let bude vlastnit sit uzenarstvi s 50% podilem na trhu, viz to slovicko scalable.
-
Konecne jsme se nekam dopracovali - startup je proste firma ktera svuj produkt neumi prodavat :)
-
@RDa: ne, tudy cesta k pochopeni vazne nevede.
-
business plan nehleda, ten je znamy. Jestli do tech klobas bude mlet psy i s boudama, je jen parametr jiz overeneho business planu.
Že je to „jen parametr“ můžeš říct o všem, protože vždycky jde jen o prodej produktu/služby – je jedno, jestli to budou klobásy, jitrnice nebo nějaká aplikace na webu. A když někdo přijde s novým masným výrobkem, který ještě na trhu není, tak to z něj snad ještě nedělá startup, ne? Kdežto když přijde s miliontou první variací na nějakou aplikaci, tak se za startup považuje. Tomu nerozumím. Nebo když chce prodávat nějaké cetky na Internetu a začne kolem toho vyprávět nějaký příběh, aby lépe prodal.
Sve uzenarstvi si neotvira s vyhledem, ze do peti let bude vlastnit sit uzenarstvi s 50% podilem na trhu, viz to slovicko scalable.
Aha, takže když teď podnikám v IT a časem budu mít třeba nějaké zaměstnance, tak jsem startup? Ne, to si fakt nemyslím, já startup nejsem, ani nechci být. Když to dobře půjde, tak budu mít jednou klasickou firmu, ale proč tomu proboha říkat startup? Takto definované by to slovo bylo k ničemu.
A startup company or startup is a company, a partnership or temporary organization designed to search for a repeatable and scalable business model.
Tak si to rozebereme:
search
Každá firma musí hledat příležitosti, mezery na trhu, obecně inovovat – inovace je základ podnikání. Nemůžeš dělat deset nebo sto let to samé, protože lidi už prostě budou chtít něco jiného.
repeatable
Podnikání je soustavná opakovaná činnost prováděná za účelem zisku. To je přímo definice. Když to není opakované, není to podnikání, třeba když jednou prodáš starý počítač, není to podnikání, i kdybys na tom vydělal.
scalable
Někdo může být spokojený např. s tím, když bude celou dobu živnostník a bude mu růst jen obrat/zisk, ale nepotřebuje přijímat zaměstnance nebo vytvářet pobočky. Nicméně růst/škálování je v podnikání běžná věc, rozhodně bych to nepovažoval za výsadu startupů. Když už jednou máš firmu, tak je celkem přirozené, že chceš růst, mít víc lidí, víc zakázek, větší obrat, zisk, více poboček, působit ve více odvětvích…
Co se týče té fáze hledání, tak ta je spíš typická pro klasickou firmu, která postupně roste a rozšiřuje svoje portfolio – naopak startupista má pocit, že už našel to, po čem zákazníci touží, a že už mu chybí jen ten kapitál, aby to mohl realizovat.
-
@RDa: ne, tudy cesta k pochopeni vazne nevede.
Vzdyt mam pravdu. Startupisti bud vyslovene neumi, nechcou, nemuzou nebo nedokazi - nic si od nich nekoupite, maji jen nalesteny prd, casto postaveny na pochybnych zakladech (imaginarni statistika, technicky nemozne koncepty).
Vsichni ostatni - kteri dodavaji co nabizi - jsou totiz normalne oznacovani jako podnikatele a firmy.
-
Vsichni ostatni - kteri dodavaji co nabizi - jsou totiz normalne oznacovani jako podnikatele a firmy.
Takze Google, Twitter, Apple, Facebook, Nest, PayPal... to nebyly startupy?
Delate zbytecnou distinkci mezi startupy a firmami. Kazdy startup je firma (naopak to samozrejme neplati). Kopec startupu dopadne spatne (a je to dobre). Ale implikace "je to startup -> jsou to debilove" je hloupost.
-
Ale implikace "je to startup -> jsou to debilove" je hloupost.
Tato implikace je přeci dána (jako axiom) a hledá se k ní vysvětlení. Tak tyto diskuse fungují.
-
Vsichni ostatni - kteri dodavaji co nabizi - jsou totiz normalne oznacovani jako podnikatele a firmy.
Takze Google, Twitter, Apple, Facebook, Nest, PayPal... to nebyly startupy?
Delate zbytecnou distinkci mezi startupy a firmami. Kazdy startup je firma (naopak to samozrejme neplati). Kopec startupu dopadne spatne (a je to dobre). Ale implikace "je to startup -> jsou to debilove" je hloupost.
Souhlasim. Zbytecne se to tady komplikuje. Startup je firma. Jak jsem jiz psal vyse, slovo startup spise nez novou vec oznacuje vyvojove stadium firmy. Startup je vznikajici/mlada firma hledajici si misto na trhu. Google, Microsoft, Apple etc. jsou dnes jiz etablovane znacky s celkem jasnou pozici. To neznamena, ze nemuzou prijit s inovativnim produktem. Na rozdil od stadia startupu uz ale maji jmeno, zakazniky, zdroje, partner a penize. Firma ve stadiu startupu ma tu myslenku, ale ten zbytek si jeste musi ziskat/vybudovat - pak prestane byt nazyvana startupem.
Logicky, ne kazda myslenka a mlada fira se uchyti. Kdyz se uchyti, je celkem pravdepodobne, ze ji nejaka vetsi firma koupi a zaradi do sveho portfolia.
-
Že je to „jen parametr“ můžeš říct o všem, protože vždycky jde jen o prodej produktu/služby
To neni pravda. Muzes treba produkt davat zdarma a prodavat reklamu nebo podporu, prodavat do obchodaku, mit obchudek na namesti nebo delat podomni prodej.
Kdežto když přijde s miliontou první variací na nějakou aplikaci, tak se za startup považuje.
Ze se takovi lidi placaji po ramenech a rikaji si, jak delaji startup je uplne neco jineho.
Aha, takže když teď podnikám v IT a časem budu mít třeba nějaké zaměstnance, tak jsem startup?
Ne, nebudes, protoze pravdepodobne uz budes mit nalezeny svuj business model a prostredky na organicky rust.
Tak si to rozebereme:
Na takhle dementni argumentaci odmitam pristoupit. Pojdme si v podobnem duchu rozebrat pojem ,,vysokoskolska kolej''.
1) Vysoko - znamena, ze je to nekde vysoko, pravdepodobne zaveseno nad zemi.
2) skolska - je to ve skole
3) kolej - ma to tvar kolejnice...
Podle vseho je vysokoskolska kolej kus kolejnice, do ktere se pri pozarnim poplachu tluce kovovym predmetem a vola ,,hori''.
Někdo může být spokojený např. s tím, když bude celou dobu živnostník a bude mu růst jen obrat/zisk, ale nepotřebuje přijímat zaměstnance nebo vytvářet pobočky.
V takovem pripade to neni startup, protoze nehleda skalovatelny business model.
Nicméně růst/škálování je v podnikání běžná věc, rozhodně bych to nepovažoval za výsadu startupů. Když už jednou máš firmu, tak je celkem přirozené, že chceš růst, mít víc lidí, víc zakázek, větší obrat, zisk, více poboček, působit ve více odvětvích…
Jak tu nekdo jiz psal, startup je spise vyvojove stadium firmy, nez firma jako takova. V takovem pripade uz firma roste organicky.
Co se týče té fáze hledání, tak ta je spíš typická pro klasickou firmu, která postupně roste a rozšiřuje svoje portfolio
Tady je asi hlavni nepochopeni... zacinajici firma musi najit zpusob, jak na necem vydelat, jinak to muze rovnou zabalit. Mimochodem je to pro ni kritictejsi nez pro existujici firmu, protoze nemuze vyuzivat ruznych synergii. Navic, urcite typy startupu potrebuji mit pocatecni hybnost (kapital), aby byly schopne uspet a prosadit se. Treba Amazon, prvnich sest let byl ve ztrate, protoze expandoval svou sit skladu a mnozstvi nabizeneho zbozi.
-
Tato implikace je přeci dána (jako axiom) a hledá se k ní vysvětlení. Tak tyto diskuse fungují.
Tak proto to tu leckdy vypada jako vsekretensky slet ;)
-
Startup je synonymum pro skupinu studentiku, co si hraji na velkopodnikatele. Kolik teamu s garazovou firmickou se dnes nazyva zacinajici firmou nebo malym projektem?
-
Co dělá startup startupem: Jeste nedoslo k zakoreneni zakonu doktora Parkinsona. :)
-
Z pohledu startup investora, je dokonaly startup tento:
1) Resi nejaky existujici, skutecny problem
2) Je dostatecne inovativni tj. unikatni => nizka nebo zadna konkurence, idealne napr. univerzitni projekty, za kterymi jsou roky vyvoje
3) Jde snadno skalovat (proto vsude slysite "disrupt" a "zmenime svet", jde o to navodit dojem, ze pujde o velkou vec), investori vi, ze jejich investice je rizikova, adekvatne k tomu hledaji patricni mozny zisk za to, ze byli ochotni jit do rizika
4) Jendoduchy, jasny bussines model
5) Mladsi (rozumej lidi se spoustou energie) team lidi, s dobrym history trackem (napr. byvaly zamestnanec google s nejakym predch. uspesnym projektem)
6) "Clean deal", tj. zadne problemy typu "jsem trestne stihany", "dluzim 10 milionu v predchozi firme" etc.
Pokud tohle splnite (presvedcite investory), pak mate investici temer jiste v kapse. Penez je hodne, dobrych projektu min. Pokud je projekt dobry, temer vzdy se penize najdou.
-
Proste se snaz zautomatizovat nejakej globalni problem, co bere lidem spoustu casu a kdyz to hodis do googlu, nedostanes vic jak 100 vysledku.
-
Vcelku přesně to vystihuje předposlení díl Southparku ... .