Fórum Root.cz
Hlavní témata => Hardware => Téma založeno: latrik 05. 01. 2024, 09:28:54
-
Situace: V klasické panelákové kuchyňské skříni je router, switch, nuc server a další gadgety, které samozřejmě topí a rád bych to nějak odvětral (30° C v zimě, 37° a více v létě). Je to sice pronájem, ale klidně do skříně udělám díry.
Idea: Představoval bych si nějakou větrací mřížku (https://www.ventilatory.cz/vetraci-mrizky-do-dveri-x2s16399) do dveří s aktivně řízeným např. noctua větrákem pomocí Home Assistant. Jen nevím, co k tomu využít. Senzor teploty mám, viz foto, teď jen jak umístit a kontrolovat větrák(y) a jak vůbec vyřešit air-flow. Jestli by stačilo jen teplo tlačit ven - skříň není hermetická - nebo bude ještě potřeba tlačit něco do skříně např. z boku. Taky přemýšlím, jak chránit kabel u dveřního pantu proti "únavě" od otevírání.
Máte nějaký tip, jak to řešit?
Pozn: S pájkou neumím a bastlíř taky zrovna nejsem.
(https://www.dropbox.com/scl/fi/043chhzmg58xmnv30rjd5/kitchen_1.jpg?rlkey=z1hdhev9445kt3iw4dshdswlx&dl=1)
(https://www.dropbox.com/scl/fi/l1h324vky5qlr0e6df2en/kitchen_2.jpg?rlkey=w9rwt9i4gg8fjqsal4db8294b&dl=1)
-
Já bych pod stropem vyvrtal 4 díry 50mm, vedle sebe, vrazil do nich todle:https://www.ventilatory.cz/pvc-vetraci-mrizka-kruhova-s-prirubou-a-sitkou-o-50-mm-hneda-2-ks-x1867 (https://www.ventilatory.cz/pvc-vetraci-mrizka-kruhova-s-prirubou-a-sitkou-o-50-mm-hneda-2-ks-x1867)
To samý bych udělal v "podlaze" tý horní skříňky cca uprostřed pod tim rackem. To by mělo podle mě stačit, aby se to větralo samotíží, pokud by to nestačilo, udělal bych ještě 4 díry do dolního okraje dveří spodní skříně.
-
Já bych pod stropem vyvrtal 4 díry 50mm, vedle sebe, vrazil do nich todle:https://www.ventilatory.cz/pvc-vetraci-mrizka-kruhova-s-prirubou-a-sitkou-o-50-mm-hneda-2-ks-x1867 (https://www.ventilatory.cz/pvc-vetraci-mrizka-kruhova-s-prirubou-a-sitkou-o-50-mm-hneda-2-ks-x1867)
To samý bych udělal v "podlaze" tý horní skříňky cca uprostřed pod tim rackem. To by mělo podle mě stačit, aby se to větralo samotíží, pokud by to nestačilo, udělal bych ještě 4 díry do dolního okraje dveří spodní skříně.
Stacit to nebude, protoze tah bude nula nula nic a mas tam spoustu prekazek. Udelat ty diry do dveri horni a dolni skrinky, na dne horni skrinky u zdi udelat diru pro jednu pomalobeznou 120 noctuu aby tahala vzduch z dolni skriny a tlacila ho do horni a je vyreseno. Nemusi resit draty na dverich a klidne to muze nechat bezet furt. Pripadne 12V bimetalovej spinac co spina pri cca 40C - do nekolika let to usetri asi tak to co stoji ten spinac ....
-
Jestli NUC nethrottluje, tak bych to vůbec neřešil.
Pokud už řešit, tak když už máš HomeAssistant, tak bych to udělal následovně: ESP8266 nebo ESP32, připojit sensor teploty např. BME280 a pomocí PWM regulovat rychlost ventilátorů. Já tak řídím ventilátory na vodním chlazení herního PC podle teploty vody.
Nastavení vstupu/výstupu. Pak už zbývá dodělat nějakou logiku.
sensor:
- platform: bme280
temperature:
name: Teplota
oversampling: 16x
address: 0x76
update_interval: 60s
iir_filter: 16x
id: temp
output:
- platform: esp8266_pwm
pin: D1
frequency: 25000 Hz
id: pwm_fan
-
Pokud v tom switchi uprostred mas 3.5" disk, tak jako nebude moc rad, ze je takhle sikmo v desktop rack rails.
Kvuli gyro efektu se ti plotny budou snazit narovnat vodorovne a odskace si to velice rychle lozisko.
A kvuli tepelnimu proudeni, tenhle naklon nebude idealni ani pro ostatni prvnky..
Ad reseni chlazeni: ja bych vymenil ten dil, co je nad dverma (cca 10cm pod stropem) za neco mrizovateho, a pridal do skrine vetrak tak, aby tam tocil vzduch kolem zarizni.. a nedochazelo k hotspotum.
Na regulaci se vykasli - dej klasickej vetrak na mensi napeti ci s odporem (jak dela noctua low noise adaptery), nebo pouzij nejaky 12cm 1200rpm noctua ci jinej tichej vetrak rovnou. Nepotrebujes tam nic tlacit.. jen to promichat (odhaduji ze do 60w se vejdes, a analogicky takova 60w zarovka ti v tak velkem "stinitku" prezije).
Dalsi kroky bych delal az na zaklade monitoringu teploty - ale tvoje usporadani vybizi k reseni tepelni pojistky, ze kdyz je teplota napr nad 50 v prostoru, tak skrze solenoid nebo servicko vykopnout dvirka :D
-
Pokud v tom switchi uprostred mas 3.5" disk, tak jako nebude moc rad, ze je takhle sikmo v desktop rack rails.
Kvuli gyro efektu se ti plotny budou snazit narovnat vodorovne a odskace si to velice rychle lozisko.
Prosim te, jak ty plotny vedi co je "vodorovne" ? :-D
Jeden z mytu jak svina. Tem diskum je uplne jedno v jaky pozici je roztocis , ten gyro efekt se uplatni pouze pri rotujicich plotnach. Klidne ten disk budu provozovat nasikmo a bude mu to uplne ukradeny.
Fyzika zakladni skoly mily Watsone
-
A kvuli tepelnimu proudeni, tenhle naklon nebude idealni ani pro ostatni prvnky..
A procpak by nebyl ? Naopak tomu proudeni ( uz tak mizernemu) napomuze. Teply vzduch obvykle stoupa vzhuru, vime ?
-
myslim, ze hlavickam co leti nad povrchem disku sikma poloha disku nevyhovuje.
-
A kvuli tepelnimu proudeni, tenhle naklon nebude idealni ani pro ostatni prvnky..
A procpak by nebyl ? Naopak tomu proudeni ( uz tak mizernemu) napomuze. Teply vzduch obvykle stoupa vzhuru, vime ?
Podivej se na interni strukturu toho Ubiquity UDM Pro - je tam vetrak, ktery nasava z celnich otvoru, a posila to pak ven vzadu. Tim ze switch naklopis predkem nahoru, tak budes nasavat z teple strany.. coz je ten nejhorsi pripad ze tri moznosti (mit to vodorovne, mit to celem dole a zadkem nahoru).
https://www.wifihw.cz/img.asp?attid=464280
-
no, ono se to drive skutecne diskutovalo a vliv nameril.
Hele tyhle neuveritelny grafy, prehistoricka generace disku verze disky nove.
https://lowendmac.com/2018/does-hard-drive-orientation-affect-performance/
Pokud v tom switchi uprostred mas 3.5" disk, tak jako nebude moc rad, ze je takhle sikmo v desktop rack rails.
Kvuli gyro efektu se ti plotny budou snazit narovnat vodorovne a odskace si to velice rychle lozisko.
Prosim te, jak ty plotny vedi co je "vodorovne" ? :-D
Jeden z mytu jak svina. Tem diskum je uplne jedno v jaky pozici je roztocis , ten gyro efekt se uplatni pouze pri rotujicich plotnach. Klidne ten disk budu provozovat nasikmo a bude mu to uplne ukradeny.
Fyzika zakladni skoly mily Watsone
-
Ahoj, jestli si dobře vzpomínám, tyhle skříně bývaly zevnitř otevřené i ze stran mezi sebou, takže je to celkem slušnej objem vzduchu, navíc minimálně ze dvou až třech stran betonovej, což na té ploše je dobré chlazení. Primárně bych to srovnal aby mohl prodit vzduch mezi těmi prvky, to bude slabé místo. Ideálně to klidně v rámci celé té skříně rozhýbat a třeba z pravé strany kde to vypadá otevřené do další skříňky to ofukovat. Pokud je tam disk, taky bych řešil jeho teplotu. Případně až pak bych se pouštěl do nějakého vrtání. 30 není zas tak moc, v létě je zas otázka jaká je okolní teplota, jak moc to pomůže.
-
no, ono se to drive skutecne diskutovalo a vliv nameril.
Hele tyhle neuveritelny grafy, prehistoricka generace disku verze disky nove.
https://lowendmac.com/2018/does-hard-drive-orientation-affect-performance/
Pokud v tom switchi uprostred mas 3.5" disk, tak jako nebude moc rad, ze je takhle sikmo v desktop rack rails.
Kvuli gyro efektu se ti plotny budou snazit narovnat vodorovne a odskace si to velice rychle lozisko.
Prosim te, jak ty plotny vedi co je "vodorovne" ? :-D
Jeden z mytu jak svina. Tem diskum je uplne jedno v jaky pozici je roztocis , ten gyro efekt se uplatni pouze pri rotujicich plotnach. Klidne ten disk budu provozovat nasikmo a bude mu to uplne ukradeny.
Fyzika zakladni skoly mily Watsone
Michaji se tady dve ruzny veci :
1) vliv gyroefektu - ja tvrdim , ze gyroefekt se projevi pouze tehdy , pokud se pokusime pohnout roztocenym diskem. Pokud na roztoceny disk nesahame , nemuze se gyroefekt projevit. Tohle je ostatne princip inercialni navigace .....
2) vliv na vykon - kdysi, za mych mladych let, se disky zasadne montovali vodorovne. Na jinou polohu ani nebyli konstruovany. Dneska se disky zcela bezne montujou svisle a pocita se s tim, takze vliv pracovni pozice je nemeritelnej.
-
2) vliv na vykon - kdysi, za mych mladych let, se disky zasadne montovali vodorovne. Na jinou polohu ani nebyli konstruovany. Dneska se disky zcela bezne montujou svisle a pocita se s tim, takze vliv pracovni pozice je nemeritelnej.
Vodorovne a svisle jsou povolene orientace (vlastne jakakoliv ze 6 kolmych orientaci).
Sikmou primo neschvaluje zadnej vyrobce.
-
Předně - RDa je možno ignorovat.
Dále, 37°C bych vůbec neřešil, cokoliv nad 40°C už ano.
Pokud by teplota šla nad 40°C, doporučil bych nějaký pomaloběžný větrák, který bude horký vzduch koukat někam do pryč nebo někde nasávat chladnější vzduch, což může být výhodnější (můžeš chladnější vzduch brát z vnitřku skříně, z poliček pod, čímž tam máš cirkulaci a je to tišší.).
Takhle, pro tvůj pocit, tam dej klidně tohle a v létě jen zapneš a pootevřeš dvířka.
https://www.czc.cz/gembird-usb-ventilator-nf-03_2/348467/produkt
https://www.alza.cz//orico-car-fan-d7279853.htm
-
Jako skříň sice morálně omšelá, ale bylo by mi jí líto, jako nájemník do toho vrtat...
Taky jak je vidět podél stropu ta krycí "lišta" (štráf lamina), tak mám podezření, že za ním bude konstrukčně nezbytný bílý hranolek, a nad ním třeba 1cm škvíra... to bych neřezal, ať se ta krása celá nerozsype.
Přimlouval bych se, původní dvířka citlivě demontovat a zaarchivovat, a nechat v OBI nebo někde říznout kus 18mm lamina o stejném rozměru, taky tam mívají bednu se zbytky... pokud byste chtěl být estét tak dekor vypadá jako nějaký buk ohraněný bílou 0.5mm nažehlovačkou. A do těch "svých" dvířek pak po libosti vrtat / frézovat / maflovat. Chápu, že nemá každý tenhle vercajk, čas a prostor na truhlářské bastlení. Osobně jsem schopen horní frézkou s "kružítkem" vytočit třeba 120mm díru pro pomalý větrák, nebo maflem říznout obdélníkový výřez pro mřížku... taky kmitavá pilka ledacos umí, a oproti maflovi a frézce nešíří tolik jemného prachu :-) Dělají se obdélníkové vsazovací mřížky různých tvarů, pro použití třeba do koupelnových dveří apod. K dostání v železářství nebo hobby marketu.
Nebo pokud o estetiku v daném prostoru úplně nejde, tak tam jenom narafičit nějakou mřížku / tahokov místo celých dvířek. Bohužel vidím v hobby marketech rozumný formát jenom 50x25 cm, nejblíže větší už je kolem metru a za nesmyslnou cenu. Ve speciálkách je tahokov k mání v tabulích běžně metr na dva...
Nebo použít jako dvířka vhodnou plastovou desku. Kašlat na hobby markety, ty mají jenom plexisklo a podobné předražené materiály.
Reklamní studia apod. mají desky (https://www.multiplast.cz/eshop/desky-pro-reklamu-25) tl. od cca 4 mm do 1 cm ze sendviče "plastová pěna oboustranně opláštěná 0.5mm fólií z tvrdšího plastu". Dá se na to nalepit třeba tapeta. Opracovat to lze prakticky lámacím hobby nožem - možná snáz, než dlouhou kuchyňskou kudlou. Dá se do toho samozřejmě šáhnout i maflem nebo kmitavou pilkou, ale bude z toho každopádně dost elektrostatických pilin a možná olámaný okraj řezu. Maflem se dá řezat po směru zubů apod... Chytit k tomu větrák šroubkem skrz nebo vrutem by mělo být v pohodě - spíš bych se ale přimlouval za velkou mřížku pro samotíž.
Jinak pokud jde o ventilátor, tak stačí vzít dvoudrátový 12V model o co největším průměru a co nejnižším příkonu, k němu 5V napájecí zdroječek, a dvě pozice elektrikářské čokolády. (Nebo zkroutit dráty a zaizolovat. Třeba smršťovací bužírka je taková docela profi low-tech vychytávka. Pozor na správnou polaritu.) Resp. pokud je tam NUC, tak se dá taky střihnout USB kabel (třeba od rozbité myši) a vytáhnout si černý+červený = 5V napájení pro ventilátor.
-
Souhlas s Ryšánkem - vymontuj tu přední desku a dej si tam svoji třeba s větráním...
Doufám, že sis spočítal, že pronajímatel po tobě může chtít kompenzaci za tu díru, co tam uděláš... A to nebude "dej mi 2 stovky", to může být klidně i zaplacení firmy, co to nějak zrenovuje aby to vypadalo jako předtím, i když ta skříň už je za zenitem. Já bych si to teda nedovolil, protože vím, jak toto může skončit a je to frustrace na obou stranách...
-
Souhlas s Ryšánkem - vymontuj tu přední desku a dej si tam svoji třeba s větráním...
Doufám, že sis spočítal, že pronajímatel po tobě může chtít kompenzaci za tu díru, co tam uděláš...
37°C a vy chcete vrtat?
Na půdách je často v létě k padesáti stupňům a ty síťové prvky prostě drží.
A dále, pokud by uvnitř skříně vyřízl mřížku (ne do vstupních dvířek), vážně myslíte, že na to někdo přijde nebo mu to bude vadit? V některých panelákových skříních dokonce mřížky jsou, aby to uvnitř větralo. Ale ano, vyřezávat do dvířek cokoliv je o zálohu...
37°C je v pohodě, co tu řešíte proboha?
https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/000023017/intel-nuc.html
Operating temperature (internal) 0°C to 50°C
Do 40°C není potřeba nic řešit a v létě to vyřeší USB fučák a pootevření dvířek.
-
Nebudu posuzovat teplo... ohledně náhrady dvířek "něčím jiným" mě ještě napadlo, že pokud nejde o estetiku, tak by nejspíš posloužil i kartón = vrstvená vlnitá lepenka :-D
-
Super, takovejch skvělejch nápadů, díky všem za komentáře! Určitě doma v bedně vyšťourám nějakou noctuu, která má PWM, klidně něco i koupím a jedno jestli 5V nebo 12V. Určitě bych ale spínání chtěl řídit - v noci chci mít klid. Máte tip čím to spínat? Na USB port NUCu to napojovat nechci, preferuji samo účelová řešení, ale nemám přehled, jestli třeba sonoff něco podobného nenabízí. V podstatě: pokud to budu umět pomalo-běžicí větrák vzdáleně zapnout/vypnout, pak už si automatizaci pro trigger pořeším podle potřeb.
A ještě upřesním, co jsem asi měl v úvodu:
- v UDM Pro nemám disk a ani neplánuju;
- ve stejné skříni, úplně na podlaze běží 24/7 Synology DS 920+;
- až se odstěhuju, bude majitelka celou kuchyň rekonstruovat, takže frézování otvoru pro mřížku problém nebude;
- přímo proti skříni je metr vzdálený sporák. Nerad nechávám skříň otevřenou, páry z vaření s prachem mastí okolí;
- šikmý rack jsem pořídil proto, abych ho do otvoru vůbec dostal. Už takhle to byla čunařina :)
-
kartón
Ale no tak :-D
Vážně?
Výzva přjata!
Když uz sranda, tak odštoubovat schovat dvířka a místo nich dát hadr z botníku nebo korálky :-D
-
Jsou i USB zdroje a časovače.
Do 35°C neřešit a v horku pouštět mezi 12:00 a 20:00 klidně mechanicky časovací zásuvkou. I pomaloběžný ffučák by to měl stáhnout o 3-4°C.
Na všem se dá propálit čas, ale ne vždy to ma smysl. Do 40°C se řeší neexistující problém. Nalepte si tam chladícího sněhuláka, do 40°C to ochrání.
http://nejlevnejsi-samolepky.cz/2238-samolepka-sn%C4%9Bhul%C3%A1k.html
-
A ještě upřesním, co jsem asi měl v úvodu:
- v UDM Pro nemám disk a ani neplánuju;
- ve stejné skříni, úplně na podlaze běží 24/7 Synology DS 920+;
- až se odstěhuju, bude majitelka celou kuchyň rekonstruovat, takže frézování otvoru pro mřížku problém nebude;
- přímo proti skříni je metr vzdálený sporák. Nerad nechávám skříň otevřenou, páry z vaření s prachem mastí okolí;
- šikmý rack jsem pořídil proto, abych ho do otvoru vůbec dostal. Už takhle to byla čunařina :)
Hele to s tím sporákem to teda za mě dost mění. Pokud se tam vaří tak bych naopak tu skříň nechal co nejvíce zavřenou a hoinl ten vzduch jen uvnitř. Jak už tu někdo psal, ty teploty nejsou kritický. Jde jen o tom aby se něco lokálně nepřehřálo, na to stačí proudění uvnitř skříně. Ale ta mastná špína, a to i za relativně krátkou dobu(třeba i dva roky v kuchyni kde se vaří) už tomu dokáže zavařit mnohem více. Vlhkost sama o sobě není zas až takový problém, pokud nekondenzuje, což v tom teple nebude.
-
kartón
Ale no tak :-D
Vážně?
Výzva přjata!
Když uz sranda, tak odštoubovat schovat dvířka a místo nich dát hadr z botníku nebo korálky :-D
Jako ty korálky jsou vážně trumf! Jenom bych je asi nechtěl kvůli tomu navlíkat - ledaže bych měl něco hotového.
Nicméně ten sporák do toho vcelku hodil vidle. Jenom ještě upřesňující dotaz: je nad sporákem digestoř s odsáváním ven? V takové kuchyni totiž zase tolik bince není.
Jo a 5V vs. 12V: konkrétně jsem zmiňoval pomalej 12V větrák a 5V napájení proto, že ten ventilátor naschvál ještě podvoltujete = podtočíte. 120mm podtočenej ventilátor není slyšet, ani když běží trvale. Pravda je, že když ho vsadíte do papundeklu, tak ten papundekl funguje jako ozvučná deska = zblízka slyšíte slabé "zurčení" (nevím jestli ložisko, nebo přepínání cívek). A pokud je v té skříni vodorovně otevřená stěna mezi "sektory", tak ten ventilátor vážně stačí umístit někam poblíž těch 19" zařízení, případně mu ze čtvrtky apod. udělat krátký airshroud (tunel), aby jenom netočil vzduch ve svém nejbližším okolí. Na těch asi 20W co topí router + switch + NUC by to mělo stačit. Pokud vezmete napájení z NUCu, ušetříte napájecí adaptér, který mívá neblahou účinnost (zejm. pokud je superlevný).
-
Korálkové závěsy se prodávají, jsou velmi vkusně vyvedené a mám s nimi ty nejlepší zkušenosti, až na nešťastný incident, kdy jsem je doporučil osadit místo vstupních dveří do zlatnictví...kde se to úplně nepovedlo....ale to byla ojedinělá záležitost.
https://www.svetprouti.cz/proutenezbozi-koralkovezavesy/eshop/8-1-Koralkove-zavesy
Ad 12V fučák a 5V ...na běh to stačí, ale na rozběh to stačit nemusí (hlavně až bude starší), pak se to bude jen tak sebou cukat jako ryba na suchu. Ty origo USB fučáky v sobě mívají nějakou rozběhovou elektroniku nebo jsou přímo na 5V.
-
Pokud bych tomuto problému přistupoval stejně, jako ke chlazení rozvaděče, tak bych použil pouze mříž nahoře a dole. Produkované teplo by udělalo dostatečný průvan na uchlazení. Vzhledem k umístění sporáku není vhodné do dolní části cokoliv řezat. Možné řešení by bylo vhodným těsnění co nejvíce utěsnit skříňku, na dveře dát magnet aby bylo těsnění zmáčklé a udělat nucené větrání. Stačilo by koupit kus plastového hranolu, v horní desce udělat díru a plast např. silikonem zatěsnit proti díře. Tím uděláte vedení vzduchu dolů. Na výtlak udělat do horní desky otvor s ventilátorem. Pokud nemáte nějaký extrémní problém s prašností, tak by to takto mohlo být v pohodě. Pokud ano, chtělo by to alespoň základní filtry. U takto malých ztrátových výkonů stačí velmi malý průtok vzduchu.
Výpočtově mi vychází při ΔT=20 °C a ztrátovém výkonu 40W cca 6 m³/h.
Co se týká řízení, nepřijde mi vhodné to řídit přes Home Assistant nebo něčím podobným. Nejvhodnější by bylo použít nějaký rozvaděčový termostat. Home Assistant může větrání monitorovat, ale u takto základních funkcí se řízení dělá absolutně nezávislé (= blbuvzdorné)
-
Jestli říkáš že jsi nezručné nemehlo tak to budeš mít takřka neřešitelné.
Nicméně vyvrtej díry (3x-4x dole do dvířek pr.10cm) a stejný počet udělej v tom nástavci nad dvířkami.
Zevnitř na výšce nástavce udělej přepážku (polici) která bude vepředu přiražena k nástavci a vzadu to bude cca. 10cm otevřené, bude tam škvíra mezi zády skříně. Kdyžtak tu udělej z tvrdého papíru.
Dáš tam ventilátory a můžeš si hrát na ventilaci.
Podle mě je to ale blbost.
Buď to potřebuješ a pak je jediné správné řešení klimatizace, a nebo to není nutné pro fungování, a pak je to zbytečné.
Kolikrát ti to padlo?
Normální kritická teplota prvků je cca. 70st.C.
A teplota kolem 50st.C je v celku normální, tedy v takto uzavřené skříni, samozřejmě.
Podle mě tam budeš mít kritickou teplotu max. cca. 5 dní v roce přes den.
Jenže ty tam skoro nic nemáš, nějaký přitroublý NUC se spotřebou 60W a pár prvků, to je naprostá sranda.
Když by jsi tam měl server s dvěma kilowattovýma zdroji, na kterých pracuješ a je závislých pár lidí tak to má smysl řešit.
-
Hele to s tím sporákem to teda za mě dost mění. Pokud se tam vaří tak bych naopak tu skříň nechal co nejvíce zavřenou a hoinl ten vzduch jen uvnitř....
To je vlastně důvod, proč jsem to původně chtěl jen "tlačit ven".
.. Jenom ještě upřesňující dotaz: je nad sporákem digestoř s odsáváním ven? V takové kuchyni totiž zase tolik bince není.
Ta digestoř spíš nefunguje i když se tam větrák do šachty točí. Mastnej prach je všude okolo ní a vyžaduje to celkem pravidelnou údržbu. Ve skříni ale prach ani mastnota není, takže za mě dobrý!
Jo a 5V vs. 12V: konkrétně jsem zmiňoval pomalej 12V větrák a 5V napájení proto, že ten ventilátor naschvál ještě podvoltujete = podtočíte. 120mm podtočenej ventilátor není slyšet, ani když běží trvale.
Ok, díky!
Co se týká řízení, nepřijde mi vhodné to řídit přes Home Assistant nebo něčím podobným. Nejvhodnější by bylo použít nějaký rozvaděčový termostat. Home Assistant může větrání monitorovat, ale u takto základních funkcí se řízení dělá absolutně nezávislé (= blbuvzdorné)
Jak říkáte, dummy fan by určitě stačil a nezávislá jednoúčelovka je ideál. Ale některé noci v minulém létě byly tropické a tady bych ho zrovna pro spaní vypnul. Ale máte recht!
Jestli říkáš že jsi nezručné nemehlo tak to budeš mít takřka neřešitelné.
...
A teplota kolem 50st.C je v celku normální, tedy v takto uzavřené skříni, samozřejmě.
Podle mě tam budeš mít kritickou teplotu max. cca. 5 dní v roce přes den.
Jenže ty tam skoro nic nemáš, nějaký přitroublý NUC se spotřebou 60W a pár prvků, to je naprostá sranda.
Checht. Jsem spíš poslední dobou děsně línej :D
Tak zrovna NUC topí nejvíc (ubuntu/docker). Když se do zapojí Plex, tak se na něm sotva udrží ruka. Když byly v létě tropy, Unifi Router a Switch měli každej kolem 67°. Navíc tam mám ještě od ISP optickej router, kterej je vařící snad už od přírody a HUE bránu. A aby toho nebylo málo, tak zespoda k tomu přitápí NASka. Samozřejmě okna na jednu stranu, konkrétně na západ. V létě se tady ohýbají i svíčky :)
Chlapi, díky moc za podněty! Ten jednoúčelovaj větrák na honění vzduchu uvnitř bude snad stačit. V nejhorším dodělám mřížku a poženu to ven.
-
Dej tam ten pasivni vetrak na vnitrni cirkulaci.. a spis zapracuj na monitoringu - tj. logovani teplot co minutu (idealne s ambient teplotou bytu a vnejsi teplotou) a pak treba nejaky warning pres mejla, kdyby to prekrocilo urcite hranice.
-
Ventilátor bych viděl něco jako
https://www.gme.cz/v/1500534/sunon-hac0251s4-000u-999-dc-ventilator
https://www.gme.cz/v/1500613/sunon-eec0251b3-000u-a99-dc-ventilator
Ale jestli máte v šuplíku nějaký plonkový "počítačový", tak je to ideální kandidát.
-
Pokud v tom switchi uprostred mas 3.5" disk, tak jako nebude moc rad, ze je takhle sikmo v desktop rack rails.
Kvuli gyro efektu se ti plotny budou snazit narovnat vodorovne a odskace si to velice rychle lozisko.
Prosim te, jak ty plotny vedi co je "vodorovne" ? :-D
Jeden z mytu jak svina. Tem diskum je uplne jedno v jaky pozici je roztocis , ten gyro efekt se uplatni pouze pri rotujicich plotnach. Klidne ten disk budu provozovat nasikmo a bude mu to uplne ukradeny.
Fyzika zakladni skoly mily Watsone
Hele, jo a ne. Záleží na tom, jaký směr mají převládající vibrace. A pokud je šance, že tam k vibracím dojde, chceš je mít kolmý na rotační osu ploten, protože aktuátory hlav se s tím poperou a maximálně budeš mít prodlevy při přístupech kvůli vyběhnutí ze stopy, zatímco dosednutí hlav na roztočenou plotnu může být fatální. Osobně mám přesně proto radši umístění disků nastojato.
-
myslim, ze hlavickam co leti nad povrchem disku sikma poloha disku nevyhovuje.
Pokud se to netřese, je jim to úplně jedno. Stejně tak gyroefekt se projeví až při vibracích, protože gyroskopická síla vzniká až při změně polohy rotační osy; nevadí posuv ve směru osy ani kolmém na ni, ale změna sklonu ti právě gyroskopickou sílu vygeneruje a dochází ke zvýšení opotřebení ložisek. Proto chceš ,ét osu kolmou na směr vibrací. Pokud je se směrem vibrací rovnoběžná není problém s namáháním ložisek, ale s tuhostí ramínek, kdy ti hlavy můžou cvrnknout o povrch. A to může být konečná okamžitě.
-
- přímo proti skříni je metr vzdálený sporák. Nerad nechávám skříň otevřenou, páry z vaření s prachem mastí okolí;
Tak to naopak maximálně utěsnit, a pokud bude problém s teplotou, vzduch honit jen uvnitř na výměník, ze kterýho to pak odvést nějakým tepelným mostem ven např na vodovodní trubku.
-
Doma mám větrák viz. foto, tak bych nějaký podobný strčil ze zvědavosti do té skříně, co to udělá, když se přes různé škvíry vyfouká nahromaděné teplo.
-
Hele, jo a ne. Záleží na tom, jaký směr mají převládající vibrace. A pokud je šance, že tam k vibracím dojde, chceš je mít kolmý na rotační osu ploten, protože aktuátory hlav se s tím poperou a maximálně budeš mít prodlevy při přístupech kvůli vyběhnutí ze stopy, zatímco dosednutí hlav na roztočenou plotnu může být fatální. Osobně mám přesně proto radši umístění disků nastojato.
Zajimavy postreh - disky tedy nastojato pro vibrace typu "dupani do podlahy" / "mlaceni do stolu" (smer kolmy na vodni hladinu)?
-
Hele, jo a ne. Záleží na tom, jaký směr mají převládající vibrace. A pokud je šance, že tam k vibracím dojde, chceš je mít kolmý na rotační osu ploten, protože aktuátory hlav se s tím poperou a maximálně budeš mít prodlevy při přístupech kvůli vyběhnutí ze stopy, zatímco dosednutí hlav na roztočenou plotnu může být fatální. Osobně mám přesně proto radši umístění disků nastojato.
Zajimavy postreh - disky tedy nastojato pro vibrace typu "dupani do podlahy" / "mlaceni do stolu" (smer kolmy na vodni hladinu)?
No ja nevim, ale kdyz se podivam do libovolne serverovny, tak cast serveru ma disky rovne, cast kolmo vuci podlaze. A to se v te serverovne toci hromady disku, presouvaji se tam tezke veci, behaji tam lidi...
-
cast serveru ma disky rovne, cast kolmo vuci podlaze. A to se v te serverovne toci hromady disku, presouvaji se tam tezke veci, behaji tam lidi...
Jojo, je to fuk.
https://datarecovery.com/2021/09/does-hard-drives-orientation-increase-failure-rate/
-
cast serveru ma disky rovne, cast kolmo vuci podlaze. A to se v te serverovne toci hromady disku, presouvaji se tam tezke veci, behaji tam lidi...
Jojo, je to fuk.
https://datarecovery.com/2021/09/does-hard-drives-orientation-increase-failure-rate/
Oni tam píšou "pokud se orientace nemění, protože změna může změnit proudění". To ale platí jen pro změnu orientace za běhu. Naopak to tvrzení, že vibrace nemají vliv, je v rozporu s tím, že stačí u storage šuplete za chodu zařvat a projeví se to na latencích a chybovosti čtení. Dokonce jsou na tohle téma na YT i docela zábavný videa. Je jasný, že různý konstrukce disků vůči tomu budou různě odolný, ale tvrdit, že to nevadí, je evidentní nesmysl. A která orientace osy vůči směru vibrací bude mít jaký vliv na životnost, se bude odvíjet od konstrukce ložisek (tedy od toho, jestli líp zvládají axiální nebo radiální zátěž), a tuhosti ramínek hlav, a řešení vystavovacích aktuátorů. Akorát pochybuju, že se kdy kdo obtěžoval to vyhodnotit pro různé modely, protože s ohledem na jejich obvyklou životnost a dobu setrvání ve výrobě to prostě nemá smysl; než se stihne udělat konkluzivní vyhodnocení, ten konkrétní model už ve výrobě nebude. Takže jen moje anekdotická empirická zkušenost: IMB DAQA 4-80GB SCSI-II a IDE: malé stovky kusů (tzn cca 500ks) ve svislé montáži na délku: životnost 15+ let nepřetržitého provozu bez problémů vs velké desítky kusů (tzn kolem 100ky) WD Blue/Black/Green a Seagate Barracuda IDE a SATA ve vodorovné montáži: životnost malé jednotky roků do vzniku vadných bloků a odepsání celého disku.
-
Doma mám větrák viz. foto, tak bych nějaký podobný strčil ze zvědavosti do té skříně, co to udělá, když se přes různé škvíry vyfouká nahromaděné teplo.
Tak tohle je overkill ;D, tohle se tam opravdu nevejde. Ale něco menšího tam strčím.
-
Taky jsem si všiml, že když venku zazní výstřel (myslivci), tak se čtení na okamžik přeruší.
Nicméně to bych připisoval ochranný mechanismům nebo tomu, že to ztratí stopu.
Oproti tomu, manipulace s diskem ve smyslu chytnu ho když se točí, může vést ke kontaktu hlavičky a plotny = zničení/poškození disku.
Ad umístění disku, je to jedno.
Disk může stát nebo může ležet a je mu to fuk. Jen bys ho tak měl nechat, protože si tak už zvyknul a ne ho za pět let otočit bříškem vzhůru (což se mi osobně příčí).