Fórum Root.cz
Práce => Studium a uplatnění => Téma založeno: JustAnotherJakub 11. 08. 2023, 18:30:00
-
Mnou vystavená faktura už je po splatnosti, co s tím? Mám začít nejdřív začít hrozit, podniknout pravní kroky, nebo se smířit s tím, že ty peníze neuvidím?
Pro kontext jde o malou českou firmu která má do 20 lidí.
-
Upozornit/hrozit určitě - a dál podle výše částky.
Pokud jde o desítky tisíc, tak se asi vyplatí to dotáhnout do konce, pokud je právní a důkazní situace jasná.
Nebo to snad druhá strana rozporuje jako neoprávněný požadavek?
-
Zvedni telefon a zjisti zda tu FA maji - vi o ni, a pripadne si tohle nech potvrdit mejlem.
Pravni reseni ma tahle situace jen pokud mas pisemne objednavku/smlouvu.
-
Zvedni telefon a zjisti zda tu FA maji - vi o ni, a pripadne si tohle nech potvrdit mejlem.
Pravni reseni ma tahle situace jen pokud mas pisemne objednavku/smlouvu.
Právní kroky - stačí mít důkaz, že bylo plněno, a pak uhraje v nejhorším případě "jen" náhradu z titulu bezdůvodného obohacení. Každopádně vždy je potřeba umět prokázat v první řadě, že bylo plněno. V lepším případě mít důkaz i toho, jaká byla sjednaná cena.
-
Mnou vystavená faktura už je po splatnosti, co s tím? Mám začít nejdřív začít hrozit, podniknout pravní kroky, nebo se smířit s tím, že ty peníze neuvidím?
Pro kontext jde o malou českou firmu která má do 20 lidí.
Slušně upozornit, zeptat se jestli se někde nezasekla v procesu. Občas se to stane, důvody mohou být různé. Navíc teď jsou dovolené, takže někdo může být na dovolené a je problém v zastupitelnosti. Řešil bych to teprve kdyby nechtěli komunikovat. Když jsem začínal, tak jsem měl mentální problém upozornit na splatnost faktury. Teď používám relativně bezpečný dotaz, jestli někde se moje faktura neztratila, a nějak to funguje. Nestává se to často, ale jednou za 2-3 roky určitě. Že by firma nebyla solventní se mi za 20 let stalo jenom jednou. Nakonec zaplatili po půl roce.
-
nebo se domluv bokem at ti prenechaji treba auto.
-
Mozna to byla nase firma, protoze ted jsme neco podobneho resili na obede ;D nase sekretarka mela dovolenou kdyz prisla faktura i kdyz prisla splatnost, takze to zapomnela zaplatit. Dodavatel hned zacal machrovat jak to da do exekuce a kdesi cosi. No, uz nebude dodavatelem, kdyz mu chybi zaklady slusnosti, nejprve se zeptat jestli nam to nezapadlo.
-
Základem slušnosti je platit včas. Ono být dodavatelem do firmy, která neplatí faktury, protože v ní panuje bordel, je určitě přáním každého, kdo sám musí účty platit včas.
Pokud mi někdo dluží peníze, tak je mi vcelku fuk, jestli je účetní na dovolené, zapomněla na to, nemají na zaplacení, nebo jim zkolaboval nějaký systém, to je prostě jejich bordel a jejich vizitka.
-
...
OK, nemá smysl se rozčilovat. Pokud nedokážete tolerovat, že se někdy stanou chyby, pak to prostě není zákazník pro Vás. Jen podotýkám, že zákazníci dost často tolerují chyby dodavatelů v dílu, pokud to taky nepřekročí určitou hranici.
Začít ihned s oficiálním vymáháním samozřejmě lze. Pokud nesplníte povinnost předžalobní výzvy, připravíte se o přísudky, ale můžete i bez výzvy klidně rovnou žalovat. To je na Vás, a na Vašem úsudku, jak moc si svého zákazníka vážíte.
-
S tou hranicí to ale funguje i u těch faktur. Pochybuju, že na vás bude někdo podávat žalobu kvůli první faktuře den po splatnosti. Firmy často neplatí včas opakovaně, protože zrovna patříte mezi dodavatele, kteří podle nich musí počkat. A pokud je platební morálka firem mizerná, nesmíte se pak divit, že dodavatel ztratí trpělivost.
-
S tou hranicí to ale funguje i u těch faktur. Pochybuju, že na vás bude někdo podávat žalobu kvůli první faktuře den po splatnosti. Firmy často neplatí včas opakovaně, protože zrovna patříte mezi dodavatele, kteří podle nich musí počkat. A pokud je platební morálka firem mizerná, nesmíte se pak divit, že dodavatel ztratí trpělivost.
S tou ztrátou trpělivosti se souhlasit dá. Logické je však po dobrém získat své peníze a příští zakázku už od zákazníka nepřijmout. Postupovat směrem k "hard" vymáhání je až ultimativní možnost.
-
Ano na pravnicke vyhrozovani z PF VŠŽ jsme zvědaví. Ze zapomenes na fakturu v objemu 0.1% mesicniho obratu, to by se ti jiste nikdy nestalo. Rovnou machrovat vubec bez dotazu, kde je problem, super pristup pro dlouhodobe vztahy.
-
Ano na pravnicke vyhrozovani z PF VŠŽ jsme zvědaví. Ze zapomenes na fakturu v objemu 0.1% mesicniho obratu, to by se ti jiste nikdy nestalo. Rovnou machrovat vubec bez dotazu, kde je problem, super pristup pro dlouhodobe vztahy.
A proc by vas dodavatel mel resit ze mate nejaky bordel ve firme? To neni jeho problem. Faktura po splatnosti - nasleduje slusne upozorneni ze faktura neni uhrazena. Faktura 30 dnu po splatnosti jde pravnikum a zakaznik jde na seznam kde se plati predem. Nelibi se? At jde parazitovat na nekom jinem. U nas to funguje bez problemu, za poslednich 5 let jsme meli snad jednoho zakaznika ktery kvuli tomuhle odesel od nas a snad dve firmy ktere plati sluzby predem.
-
vyvrazdit do 3 pokoleni a zasolit zem... proboha lidi. zazil jsem tohle z obou stran a vzdycky se slo domluvit. ve velke vetsine pripadu je to proste omyl. chybovat je lidske, pokud teda neposilat faktury jako EDI nejakymu korporatu :)
pro tu mensinu je tu jak uz nekdo psal predzalobni vyzva. vyjde to celkem levne a do soudu jsem videl jit zatim 1 pripad...
-
tak, tak.. doby 90tych rokov su uz davno prec a nezaplatena faktura je temer vzdy len ze z akehokolvek dovodu sa nieco nestihlo. Staci sa slusne ozvat a dohodnut.
Suverenne najvacsi bordel v tomto smere, na aky si pamatam, vyrobila 2x zaplatena decembrova faktura :P
Svojho casu jedna firma takto nezaplatila nacas za domenu... od tych cias specialne strazim tento typ faktur :)
-
Suverenne najvacsi bordel v tomto smere, na aky si pamatam, vyrobila 2x zaplatena decembrova faktura :P
Já mám klienta, který mi zaplatil fakturu na kterou byl dobropis, pak zaplatil (!) i ten dobropis, a pak zaplatil i nově vystavenou fakturu.
-
Miroslav Šilhavý: mne sa zase stalo v kamennom obchode v Polsku, ze som nakupil, zaplatil kartou, ale akosi predavacky neovladali terminal, tak namiesto platby mi na nu poslali peniaze. :) Vsimol som si to az za par dni, ked mi volalo nejake zahranicne cislo. Samozrejme som poslal peniaze spat + este raz ako platbu. Pre zaujimavost, islo o sumu vyse 900 eur.
-
S tema terminalama je to nekdy ke vzteku.. se nam stalo v Nemecku ze pani nechala nejakych 65.xx eur spropitne k obedu, protoze si myslela ze zadava pin.. ale prislo nam divny ze by to chtelo pin 2x a pak nakonec uctenka ukazala pravdu. Cisnice delala jako ze nic, ale pak z toho byl temer mezinarodni problem :D
-
Kvuli jedny fakture tolik povyku? Zvlast ted v lete... proste cinknu kontaktu "mrkni na to jestli to proslo do uctarny" a nemusim delat vlny.
-
Mne sa pacia tie nazory ved firma zabudla. To je v poriadku. Nie nie je s principu. Ked ma firma bordel ja si mam nahanat svoje? A este ked ako tu niekto pisal je to "smiesnych 0.1% obratu". Tak to zaplat hned a nemas problem. Zakaznik ktory plati na upozornenie dostava predfaktury a jednoducho systemy nefunguju pokial peniaze necinknu. Ze on prichadza o zisky a ake som "hovado" ? A do stroja do fabriky si nezabudol objednat material aby si mohol vyrabat? Ty mas debilne pravidla splatnosty nie ja. Ten datum splatnosty neznamena v ten den ale DO TOHO DNA.
Plus bonus tie firmy su take ze jaj tuto sekretarke zapadlo a neviem co. Wtf? To co tam zamestnavaju opicu? Mne sa to vo firme za 10 rokov nestalo ani jeden jediny krat. Ziadna zmeskana platba nic. Uctovnicka dobre vie ze ak by mi raz niekto zavolal a pripomenul sa rok ma po premiach a ze ich ma luxusne. Ked nepride platba nie je to tvoja chyba ale tej firmy a ta by sa mala ospravedlnovat a nie naopak. Nazory ako s praveku kde ja som sef lebo som si objednal. Zaplat a potom budes.
-
Ja se tesim, az tady zacnou vznikak prispevky typu: "Sel jsem se vykakat, myslite, ze bych se mel utrit? Delate to taky tak?"
-
Pokud by na druhe strane byl korporat s jasnou zastupitelnosti tak ba. Ale tady psal o male ceske firme. Fakt bych nebyl tak prisnej. Dovoleny jsou v tomhle pripade jinak resitelny nez u velke firmy.
Jen nechapu, ze se na neco takovyho jde ptat clovek, ktery se rozhodl udelat tak zasadni krok jako je byt zivnostnikem. Takze se rozhodne vzit tohle do vlastnich ruk a pak nema dost "znalosti" na odpoved "mam hrozit soudem kdyz je faktura prvni den po splatnosti"?
-
Mne sa to stava relativne casto. Par krat do roka ale nesaliem z toho. Urcite najskor kontaktujem objednavatela a on to uhradi. Asi viac na pilu by som zacal tlacit, keby ta faktura bola uz mesiac po splatnosti a stale nezaplatena.
-
Pokud by na druhe strane byl korporat s jasnou zastupitelnosti tak ba. Ale tady psal o male ceske firme. Fakt bych nebyl tak prisnej. Dovoleny jsou v tomhle pripade jinak resitelny nez u velke firmy.
Jen nechapu, ze se na neco takovyho jde ptat clovek, ktery se rozhodl udelat tak zasadni krok jako je byt zivnostnikem. Takze se rozhodne vzit tohle do vlastnich ruk a pak nema dost "znalosti" na odpoved "mam hrozit soudem kdyz je faktura prvni den po splatnosti"?
Pro info, dneska korporáty běžně se.ou na měsíční splatnost a platí až po třech měsících. Zejména u malých dodavatelů.
-
Mnou vystavená faktura už je po splatnosti...
A ty podnikas? Tohle je prece zaklad vedet ...
Na nezplacene faktury se posilaji nejmene 3 upominky (rekneme po 14 dnech). Pak nasleduje predzalobni vyzva (to uz typicky sepisuje pravnik). Ve vsech pripadech potrebujes nejak dolozit, ze fakturace je opravnena (jinak se ti soud vysmeje) a pochopitelne, ze si poslal ty upominky.
Pokud dojde na zpozdenou platbu, je tu nesporny narok na urok z prodleni (nesporny = nemuzes se proti nemu branit, prohrajes ze 100%). Tzn nasledne muzes pozadovat prave uhradu toho uroku, a pokud by doslo na soud, ten ti to priklepne na zaklade uhrady faktury (uhrada = narok byl uznan).
Pokud by ses soudil, soudni poplatek je nejake % z pozadovane castky, a pokud firma nema majetek. na kterem by ses hojil, nejspis ty penize nikdy neuvidis. Muzes podat navrh na insolvenci (zahajena bude, pokud je veritelu vic, pripadne pokud je firma ucetne na mizine), ale to zaplatis kauci (50k), kterou take nejspis nikdy neuvidis.
-
Na nezplacene faktury se posilaji nejmene 3 upominky (rekneme po 14 dnech). Pak nasleduje predzalobni vyzva (to uz typicky sepisuje pravnik). Ve vsech pripadech potrebujes nejak dolozit, ze fakturace je opravnena (jinak se ti soud vysmeje) a pochopitelne, ze si poslal ty upominky.
Je potřeba tvrdit a doložit jen tu předžalobní výzvu, upomínky před ní být nemusí žádné. V předžalobní výzvě musí být poskytnuta přiměřená lhůta na plnění (deset dní se počítá za dostatečných, pokud jsou v cestě svátky, prázdniny apod. je vhodnější pár dní přidat. Pokud by nedoložil předžalobní výzvu, tak nárok na úhradu má stále (a soud o ní rozhodne), ale nepřisoudí příslušenství (náklady právního zastoupení, soudní poplatek atd.).
Zdůraznil bych to, co jste psal. Je nutné prokázat, že bylo plněno a bez vad. K tomu patří, pokud nemá nic jako předávací protokol, mít průkaznou výzvu k převzetí plnění. Protože "nejspolehlivější" obranou žalovaného je zpochybnit, že bylo plněno, zpochybnit kdy bylo plněno a zpochybnit jakost plnění. Pak se může stát, že žalující strana nebude úspěšná ve vymáhání fakturované částky, ale soud určí částku nižší, z titulu bezdůvodného obohacení (žalovaná strana sice nepřevzala objednané dílo, ale určitou hodnotu přecijen získlala - to je to bezdůvodné obohacení).
Upřímně, pokud se nejedná o vyšší statisíce a není na beton zadokumentovaná vůle smluvních stran (objednávka) a na beton zadokumentované plnění (předání, převzetí bez následných výhrad), do soudu bych se nepouštěl.
-
Mě se jednou stalo, že jsem peníze pro firmu A poslal omylem firmě B. Pak žiješ v pocitu, žes to zaplatil. Naštěstí účetní z firmy B na to další týden přišla a volala mi a love poslala zpátky.
Mimochodem např. zemědělci se s placením zaseknou pravidelně v létě, kdy čekají, až jim zaplatí za prodanou sklizeň.
-
Jo, to byste se divil. Náš známý stavebník má zkušenosti s nejmenovaným politikem/podnikatelem, pro kterého když dělal, tak zažil, že "poslední faktura se přece neplatí", za 100k. Takže asi tak.
tak, tak.. doby 90tych rokov su uz davno prec a nezaplatena faktura je temer vzdy len ze z akehokolvek dovodu sa nieco nestihlo. Staci sa slusne ozvat a dohodnut.
-
Jo, to byste se divil. Náš známý stavebník má zkušenosti s nejmenovaným politikem/podnikatelem, pro kterého když dělal, tak zažil, že "poslední faktura se přece neplatí", za 100k. Takže asi tak.
Jasne, najdu sa konkretne pripady. Na Slovensku sme takto nedavo stavali kus dialnice.
Ale vo vseobecnosti to nie je jav, ktoreho sa ma clovek obavat pri kazdej transakcii.
-
a moje okoli to zazilo nekolikrat. predevsim slo o mensi ceska sro. strasne rady neplati posledni fakturu. faktura se neprije, rozporujeatd.
(ovsem o Metrostavu se uz dlouho traduje, ze subdodavatele nemuzou pocitat s poslednimi 3 fakturami, si to musi rozpocitat to tech predchozich (a doufat, ze pravy ty nejsou ty "posledni"
-
a moje okoli to zazilo nekolikrat. predevsim slo o mensi ceska sro. strasne rady neplati posledni fakturu. faktura se neprije, rozporujeatd.
(ovsem o Metrostavu se uz dlouho traduje, ze subdodavatele nemuzou pocitat s poslednimi 3 fakturami, si to musi rozpocitat to tech predchozich (a doufat, ze pravy ty nejsou ty "posledni"
ked som kedysi davno (ako hovorim detom: ani Youtube este neexistoval :) ) vystavoval prvu fakturu, tak som nieco taketo ocakaval a tomu som prisposoboval celkovy pristup. Na moje velke prekvapenie, za tie desatrocia som sa mi jediny krat stalo, ze protistrana chcela zaplatit menej.
Niekto musi mat v zivote stastie, tak preco by som to nemohol byt ja ;).
-
Je to otazka i typu projektu. U programovani pokladny samozky nebo datovych schranek statu se to (mozna) nestane.
docela nedavno (v poslednich dvou letech) to udelali ruzne indicke agentury (nebo zastupny pasak mezi agenturou a contractorem) nekolika mym znamym i mne. More specificky Hays UK a Wipro, Wipro a nejaka jina pasak, SmartChoice a Infosys, Infosys skrz dalsi 3 agentury. (Nemam moc zname v jinych indickych "firmach", tak nevim jinde. osobne jsem mel vzdy presne obracene/nejlepsi zkusenosti s Wipro).
FYI, 3 z 5 pripadu se ty peniz podarilo vyrvat a vy-vydirat do 5- 8 mesicu. 4. pripad nevim, 5. pripad chybi pulka mesice uz 12 mesicu.
Ale mnohem brutalnejsi zkusenosti mam s malymi ceskymi "sro" aka startupy. Startup je spis interni slovo a neznamena to, ze faktury nezaplatili, protoze prestali existovat. Jen meli potize nasetrit na psychopatuv vrtulnik (nedelam srandu) nebo proste "pivotovali" a zbavili se uz neuzitecneho odpadu atd.
Samozrejme je mozne rict, ze z hlediska dvacetileti a desitek projektu ta statistika je dobra?
Ale ten sileny stress, zklamani, ztracene prilezitosti, problemy rodiny...
P.S. kontrakt versus plat nikoho nezachrani, pokud se typicky startupovy psychopat zasekne "z principu a vytvari proti zaloby, kolega se soudil 7+ let (potom jsem ztratil kontakt a nervy to monitorovat
p.P.S. zpozdeni 1 faktury jak dlouho, mesic? To byste mne rozesmali.
a moje okoli to zazilo nekolikrat. predevsim slo o mensi ceska sro. strasne rady neplati posledni fakturu. faktura se neprije, rozporujeatd.
(ovsem o Metrostavu se uz dlouho traduje, ze subdodavatele nemuzou pocitat s poslednimi 3 fakturami, si to musi rozpocitat to tech predchozich (a doufat, ze pravy ty nejsou ty "posledni"
ked som kedysi davno (ako hovorim detom: ani Youtube este neexistoval :) ) vystavoval prvu fakturu, tak som nieco taketo ocakaval a tomu som prisposoboval celkovy pristup. Na moje velke prekvapenie, za tie desatrocia som sa mi jediny krat stalo, ze protistrana chcela zaplatit menej.
Niekto musi mat v zivote stastie, tak preco by som to nemohol byt ja ;).
-
Tohle téma mne naštěstí snad nemusí zajímat.
Jen se mi vybavilo co jsem slyšel ještě před plyšákem.
Armáda si pořídila cosi zahraničního, dost drahého co potřebovalo 200 litrů nějakého speciálního oleje. Až sem to nebyl problém. Na dvanáctsettrojku by se naložil sud, dojelo by se do Slovnaftu a olej by se koupil. A ve Slovnaftu by se na to vystavila faktura.
Jenže se to stalo ke konci roku, v armádě se konta co by se to z nich mělo zaplatit uzavírala v půlce prosince, faktura by nepřišla včas a další konta co by se ta faktura měla zaplatit se otevírala až tak v půlce ledna, to už bylo po splatnosti, muselo by se platit penále a to se řešilo jako škoda a někdo konkrétní by ji musel zaplatit. Ale to se nikomu nechtělo, tak to drahé zařízení čekalo, až se ten olej bude moci koupit. A záruční doba běžela...
-
co projekt plnej senior kontraktoru bezici nekolik mesicu nez se zjistilo, ze se license na ten sw nekoupila a letos uz neni budget? samozrejme se to zjistilo po tom, co se vsichni prodlouzili do konce roku...
-
Prodávám služby online, mám pár set aktivních uživatelů - firem a živnostníků, a dokud jsem vystavoval faktury, tak to byl strašný opruz. Furt někdo něco reklamoval, furt jsem je musel s placením uhánět,...
Pak jsem přešel na kreditní systém - chceš službu? Nabij si kredit. Od té doby nula problémů.
Jinak souhlas, nedělal bych z nezaplacené faktury a priori problém, na 95 % to někde zapadlo a nejvíc pomáhá tu fakturu poslat v kopii i na jiný e-mail v té firmě.